Jump to content
Rikke Rost

Snebilleder????

Recommended Posts

lyst til at dele dem? :) og hvordan hulen får man gode billeder når der er tung sne himmel og ikke ret meget lys. Det er jo næsten kun blåt lys som kommer igennem.
I sne er din hvidbalance alfa & omega. Start med at sætte denne korrekt - gerne manuelt, hvis dit kamera understøtter det. Derefter er et cirkulært POL-filter også en, næsten, uundværlig ting. Hvis du er ude med dit lommekamera, så er dette desværre ikke så nemt. Ellers er det bare at lege med dine eksponeringer - og hvis du er i ren AUTO, så leg med dine settings for din lysmåling. Der er typisk tre at vælge imellem - prøv dig frem. Ellers er 50% manuel mode ønskværdig, hvis du da ikke har tid/lyst/know-how til at lave indstillingerne selv :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

har fået købt mig, et pentax k7, så nu skal jeg bare til at have lært at bruge det :) Har leget med hvidbalancen det hjælper meget. et cirkulært pol filter har jeg ikke (har ikke hørt om det før, men uv-filter er også mit kendskab til filtre pt :) ) kan man ikke bare smide et digital filter på. enten på kameraet eller via photoshop?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
et cirkulært pol filter har jeg ikke (har ikke hørt om det før, men uv-filter er også mit kendskab til filtre pt :) ) kan man ikke bare smide et digital filter på. enten på kameraet eller via photoshop?
Det handler om at filtrere lys før sensoren - så nej, det kan desværre ikke lade sig gøre. Meget kan man i Photoshop, meeen.... Du når rigtig langt ved at skyde dine billeder i RAW, hvis du vil have størst mulighed for at editere i billedet bagefter. Når først du har set fordelene, så glemmer du alt om jpeg og tiff! :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I sne er din hvidbalance alfa & omega. Start med at sætte denne korrekt - gerne manuelt, hvis dit kamera understøtter det. Derefter er et cirkulært POL-filter også en, næsten, uundværlig ting. Hvis du er ude med dit lommekamera, så er dette desværre ikke så nemt. Ellers er det bare at lege med dine eksponeringer - og hvis du er i ren AUTO, så leg med dine settings for din lysmåling. Der er typisk tre at vælge imellem - prøv dig frem. Ellers er 50% manuel mode ønskværdig, hvis du da ikke har tid/lyst/know-how til at lave indstillingerne selv :)
Har et EOS 50D, satte hvidbalancen til overskyet, det gik ok. Havde glemt mit gråfilter, ville have prøvet at dæmpelyset, er der nogen der kender effekten af et ND8 filter i et "helt hvidt" landskab med lidt sol? Har ikke så meget erfaring med mit gråfilter endnu.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...