Jump to content
mesterjakob

Spørgsmål om Bil Bolig og skat.

Recommended Posts

Hey, håber en her kan gi mig et bud. "Problemet" er, at jeg efter et møde med dansk politi idag, kom til at tænke. Jeg blev stoppet og han skrev mig op og ville vidergi til skat. var hvad jeg fik at vide Nu er spørgsmålet så. Min situation ser sådan ud, at jeg køre lastbil, og det er med udedøgn (altså jeg sover i lastbilen.) dette gør jeg 5 dage om ugen. I weekenderne, tar jeg så hjem for det meste, det sker en gang imellem at jeg smutter med vennerne i byen og derfor overnatter på deres sofa. Men når jeg tar hjem tar jeg enten toget, eller køre med en kolega, eller en ven, alt efter hvad der er muligt osv. jeg gør det primært for at spare lidt på pengene her under krisen, dels for at undgå at min bil skal stå i dk, i en hel uge uden opsyn. Men hva gør jeg hvis jeg feks bliver kaldt til "kontrol" jeg kan jo ikke rigtigt dokumentere at jeg tar hjem, jeg har da lidt togbilletter jeg er begyndt at gemme, havde ikke skænket det en tanke før. jeg har da lidt indkøb i sverige, men efter som jeg arbejder i dk 5 dage om ugen og bor i bilen, så tar jeg jo fødevarene med hjem fra lastbilen, så mine indkøb er primært danske. Det irretere mig sku lidt, for jeg ser ikke mig selv som fusker, jeg bruger bare ikke bilen ret meget, og passer mit job. Men nu kan jeg se problemet ved at skulle bevise at man bor i sverige. Jeg har købt lejlighed her. Et andet spørgsmål, ville det være lovligt at parkere ens bil i en garage omkring ørestad og så ta toget over for at spare gryn? ikke at det er aktuelt for mig, da jeg har sommerbil, og jeg i forvejen tar toget. Endnu et spørgsmål jeg har tænkt på, hvis nu man bor i sverige, har købt lejlighed osv, så kan man vel egenligt ikke købe dansk bil og dansk forsikring? så hva fanden gør man så hvis man opholder sig for meget ved en kæreste evt? Dette har ikke rigtigt noget med min situation at gøre, men bare endnu en tanke jeg fik :) Håber i kan svare på lidt af mine spørgsmål, indrømmet jeg blev og er sku lidt bange for at stå i en situation hvor jeg ikke rigtigt kan bevise at jeg faktisk bor her, og at jeg er glad for det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Maa jeg spoerge om hvilken slags moede med politiet du havde siden at de vaelger at indberette dig til Skat?? Det lyder som om de har en STAERK mistanke til at du fusker med et eller andet. ( ikke at jeg hentyder til at du geore) Egentlig skal du kunne dokumentere at du regelmaessigt tager over sundet til din bopael, men i dit tilfaelde vil jeg mene at der er andre regler som gaelder. Hvis du fx kan dokumentere at du, ikraft af dit arbejde tilbringer 5 dage om ugen i bilen saa kan de SLET ikke brokke sig over at du ikke tager turen hver dag. Saavidt jeg ved saa skal man bare ikke have en BOPAEL i Dk hvor man overnatter der mere end man overnatter i SE og dermed reelt bor i DK. Du skriver at du er begyndt at gemme tog billetter, men du skriver ikke hvilken koersels fradrag du faar, er det toget, saa er det maanedskort du faar fradrag for, er det bil koersel saa hjaelper det ikke at gemme tog billetter, for saa fusker du i deres oejne hvis det eneste du kan vise er tog billetter mens det du haever er bum-pengene! Problemet jeg ser i det er at hvis du fx faar koersels fradrag beregnet efter daglig BIL koersel, for saa snyder du i principet med fradraget. -Dette kan du evt rette paa ved selvangivelsen, jeg ved ikke hvordan de vil forholde sig til det naar de kan se at du paa forhaand vidste at du ikke kommer til at koere over hver dag. mht overnatning hos kaeresten i Dk, saa er det ren gaet men det er nok en graa zone og jeg mener ikke at de skal blande sig, medmindre der er tale om at du reelt bor der, Det er straks meget svaerere at bevise, medmindre at de har "obsereveret' din bil der flere gange om ugen,men igen om du bruger din koersels fradrag og ikke informerer dem om at du overnatter mere i Dk end i SE. Det handler altid om kroner og oere for Skat og dermed er det ALTID det som skal danne grundlag for at kunne beskylde dig for Skatte snyd etc.!! Jeg kan forestille mig at at en Svensk person som IKKE arbejder i DK, men overnatter hos kaeresten uden at have adresse der, og han/hun har en bil holdende der ogsaa er MEGET svaere at beskylde for svindel med skat etc. idet Skat er ikke involveret paa nogen maader. (maaske bil afgiften, men hvis man har egen lejlighed i Sverige saa lur mig om de kan sige til det for det bliver et helvede for dem at bevise at man snyder med afgiften) Good luck anyway. glaeder mig til at hoere hvad de siger.

Hey, håber en her kan gi mig et bud. "Problemet" er, at jeg efter et møde med dansk politi idag, kom til at tænke. Jeg blev stoppet og han skrev mig op og ville vidergi til skat. var hvad jeg fik at vide Nu er spørgsmålet så. Min situation ser sådan ud, at jeg køre lastbil, og det er med udedøgn (altså jeg sover i lastbilen.) dette gør jeg 5 dage om ugen. I weekenderne, tar jeg så hjem for det meste, det sker en gang imellem at jeg smutter med vennerne i byen og derfor overnatter på deres sofa. Men når jeg tar hjem tar jeg enten toget, eller køre med en kolega, eller en ven, alt efter hvad der er muligt osv. jeg gør det primært for at spare lidt på pengene her under krisen, dels for at undgå at min bil skal stå i dk, i en hel uge uden opsyn. Men hva gør jeg hvis jeg feks bliver kaldt til "kontrol" jeg kan jo ikke rigtigt dokumentere at jeg tar hjem, jeg har da lidt togbilletter jeg er begyndt at gemme, havde ikke skænket det en tanke før. jeg har da lidt indkøb i sverige, men efter som jeg arbejder i dk 5 dage om ugen og bor i bilen, så tar jeg jo fødevarene med hjem fra lastbilen, så mine indkøb er primært danske. Det irretere mig sku lidt, for jeg ser ikke mig selv som fusker, jeg bruger bare ikke bilen ret meget, og passer mit job. Men nu kan jeg se problemet ved at skulle bevise at man bor i sverige. Jeg har købt lejlighed her. Et andet spørgsmål, ville det være lovligt at parkere ens bil i en garage omkring ørestad og så ta toget over for at spare gryn? ikke at det er aktuelt for mig, da jeg har sommerbil, og jeg i forvejen tar toget. Endnu et spørgsmål jeg har tænkt på, hvis nu man bor i sverige, har købt lejlighed osv, så kan man vel egenligt ikke købe dansk bil og dansk forsikring? så hva fanden gør man så hvis man opholder sig for meget ved en kæreste evt? Dette har ikke rigtigt noget med min situation at gøre, men bare endnu en tanke jeg fik :) Håber i kan svare på lidt af mine spørgsmål, indrømmet jeg blev og er sku lidt bange for at stå i en situation hvor jeg ikke rigtigt kan bevise at jeg faktisk bor her, og at jeg er glad for det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du skriver at du er begyndt at gemme tog billetter, men du skriver ikke hvilken koersels fradrag du faar, er det toget, saa er det maanedskort du faar fradrag for, er det bil koersel saa hjaelper det ikke at gemme tog billetter, for saa fusker du i deres oejne hvis det eneste du kan vise er tog billetter mens det du haever er bum-pengene!
Der er ikke forskel på om man kører med toget, går eller cykler på arbejde, man får samme km-fradrag og man må gerne tage efter hvad det ville "koste" i km hvis man tog bilen Man får også selv om man sidder ved siden af i en bil...... Det eneste forskel er brofradrag hvor man får forskelligt, det er kun den som kører bilen som får 50 kr i ligningsmæssigt fradrag, alle andre får 8 kr også hvis de sidder ved siden af i en bil, går, cykler eller tager toget :-) Personligt skriver jeg km-fradrag på før skatte-året begynder og bro-fradrag efter skatte-året alt efter om jeg har taget bil eller tog de pågældende dage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er ikke forskel på om man kører med toget, går eller cykler på arbejde, man får samme km-fradrag og man må gerne tage efter hvad det ville "koste" i km hvis man tog bilen Man får også selv om man sidder ved siden af i en bil...... Det eneste forskel er brofradrag hvor man får forskelligt, det er kun den som kører bilen som får 50 kr i ligningsmæssigt fradrag, alle andre får 8 kr også hvis de sidder ved siden af i en bil, går, cykler eller tager toget :-) Personligt skriver jeg km-fradrag på før skatte-året begynder og bro-fradrag efter skatte-året alt efter om jeg har taget bil eller tog de pågældende dage
Jeg er slet ikke uenig. Jeg skrev netop at det eneste problem i det ville vaere at han indkasserer uberittiget bro fradraget (bum-pengene) selvom han tager toget, det kunne have lydt lidt forvirrende men det var det jeg ment. :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det SKAT interesser sig for er om der er grobund for de kan kræve afgifter af den svenske bil. Det er egentlig ikke kørselsfradrag mv. Det er stadig småpenge i deres univers. Og det er stadig SKAT der skal bevise, at man rent faktisk bor andet steds end Sverige. Dog kan de kræve sagen belyst med dokumentation. Men i sidste ende er det SKAT som har bevisbyrden. Der er en landsskatterets afgørelse på netop dit område - om en der arbejde i Rødby, og derfor overnattede dernede i ugedagene. Men tog primært hjem til sin famillie i weekenderne. Kan ikke huske hvad personen arbejdede med dog, men den har skabt præcedens for hvornår man kan sige man bor i Sverige, kontra hvor meget man opholder sig i Danmark. Han havde selvfølgelig en stærk argumentation i og med hans kone og børn, boede i Sverige og der var hans centrum for livsinteresse såklart. SKAT tabte sagen, selv om personen havde lejet et værelse på sydsjælland til at overnatte i, i hverdagene. Hvis jeg ikke husker meget forkert.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, det forholder sig sådan, at jeg jo får et fradrag for at ligge ude de 5 dage, de dage får jeg en sats på ca 460kr pr dag. Sådan får alle os "truckere" der sover ude. Når jeg så tar hjem trækker jeg faktisk ikke noget fra, jeg ved faktisk godt at jeg kan, men det er så små beløber for mig at jeg ikke har valgt at gøre det, primært fordi jeg tit og ofte er kørt med en kollega som også bor i malmø, og så har jeg ingen udgift haft for det. Episoden var ret simpel, jeg har en kammerart der bor i Ringsted, hvor jeg iøvrigt selv kommer fra, og jeg besøger ham da engang imellem dernede, hvor vi så drikker hjernen ud på det lokale disko, og derved står min bil der da... Men det er sku efter min egen mening ret sjældent, jeg er der vel max 3 dage på en md, men han mente bente betjent at han havde set mig mange gange i flere år, og yes det bliver da til nogle gange på de 3 år jeg har været Swedane... Meeeennn.... så mange er det heller ik. Men jo pisse fedt at få sådan en latterlig kommentar på lille juleaften, mit julehumør forsvandt promte..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen, det forholder sig sådan, at jeg jo får et fradrag for at ligge ude de 5 dage, de dage får jeg en sats på ca 460kr pr dag. Sådan får alle os "truckere" der sover ude. Når jeg så tar hjem trækker jeg faktisk ikke noget fra, jeg ved faktisk godt at jeg kan, men det er så små beløber for mig at jeg ikke har valgt at gøre det, primært fordi jeg tit og ofte er kørt med en kollega som også bor i malmø, og så har jeg ingen udgift haft for det. Episoden var ret simpel, jeg har en kammerart der bor i Ringsted, hvor jeg iøvrigt selv kommer fra, og jeg besøger ham da engang imellem dernede, hvor vi så drikker hjernen ud på det lokale disko, og derved står min bil der da... Men det er sku efter min egen mening ret sjældent, jeg er der vel max 3 dage på en md, men han mente bente betjent at han havde set mig mange gange i flere år, og yes det bliver da til nogle gange på de 3 år jeg har været Swedane... Meeeennn.... så mange er det heller ik. Men jo pisse fedt at få sådan en latterlig kommentar på lille juleaften, mit julehumør forsvandt promte..
vent og se om der overhovedet sker noget. jeg blev engang stoppet i min firmabil, og fik også at vide at han ville sende den videre til skat lalala, jeg har aldrig hørt noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...