Jump to content
M&T

Hulmurs isolering på svensk?

Recommended Posts

Vores hus viser sig at have _meget_ kolde vægge nu når det bliver koldt udenfor, så jeg går og tænker på om ikke det er værd at undersøge mulighederne for at hulmurs isolere. Jeg prøver at finde et firma (gerne 2) der kan undersøge det og komme med et tilbud, men jeg synes ikke at jeg kan finde ud af at søge på det rigtige. Er der nogen der var hvad "at hulmurs isolere" hedder på svensk? Og er der eventuelt nogen der kan anbefale et par firmaer der kan gøre det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
et andet godt alternativ er at isolere udefra med frigolit... og derefter puds på det .. så ser huset samtidigt helt nyt ud og det er ikke meget dyrere end hulmursisolering hvis det overhovedet er dyrere
Hvor tykt er frigolit? Kan lige forestille mig, at der bliver 10 cm ekstra udenpå, og så kommer det jo til at se latterligt ud når der bliver så langt ind til vinduerne... :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor tykt er frigolit? Kan lige forestille mig, at der bliver 10 cm ekstra udenpå, og så kommer det jo til at se latterligt ud når der bliver så langt ind til vinduerne... :scared:
alt fra 20mm til 200mm hvor 50-100mm er det mest normale .. mener 50mm modsvarer over 150mm alm isolering og nej det ser faktisk ikke dumt ud .. man pudser jo ind til vinduesrammen og lägger en sålbänk på men selvf er det smag og behag jeg kan tage et par billeder imorgen af nogle huse vi har lavet sådan .. man är sågar begyndt at bygge huse hvor väggene udelukkende består af en härdet frigolittype og det er det mest energivenlige idag ..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Var försiktig med det där med frigolit, det kan medföra stora problem. Nu ar inte jag byggexpert, det kanske inte är några problem med existerande hus, men här är en artikelserie om problem med nybyggen.
Hov, nu må vi lige få styr på fakta!:) Det er ikke frigolitten der er problemet! (frigolit er et mærke af cellplast, men blir ofte bare angivet som et materiale. Cellplast = flamingo på dansk, så hænger alle med). Problemet med de nybyggede huse af typen "tunnputs på isolering" er, at der ikke er nogen luftspalte/dränerande skikt i konstruktionen -altså kan indtrængende vand ikke komme ud igen, men føres videre ind i konstruktionen, som i pågældende tilfælde består af gips og træ! (=katastrofe!). Det er meget få firmaer som fortsat bygger på denne måde (hvis nogen -det skulle dog ikke undre mig) og så er gipspladerne (forhåbentlig!) skiftet ud med cementbaserede plader i stedet. Den vigtigste erfaring byggeindustrien gjorde sig var dog at have et "dränerande skikt" =luftspalte i konstruktionen, så indtrængende vand kan løbe væk og ikke komme videre ind i konstruktionen. Men altså, flamingo med puds (på ydersiden af existrerende konstruktion!) er en meget almindelig form for tillægsisolering.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
alt fra 20mm til 200mm hvor 50-100mm er det mest normale .. mener 50mm modsvarer over 150mm alm isolering og nej det ser faktisk ikke dumt ud .. man pudser jo ind til vinduesrammen og lägger en sålbänk på men selvf er det smag og behag jeg kan tage et par billeder imorgen af nogle huse vi har lavet sådan .. man är sågar begyndt at bygge huse hvor väggene udelukkende består af en härdet frigolittype og det er det mest energivenlige idag ..
For min skyld må du gerne ligge et par billede ind... Kender du en ca. kvm pris? man skulle vel også kunne flytte vinduer ud, især hvis de skal byttes, som mine...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor tykt er frigolit? Kan lige forestille mig, at der bliver 10 cm ekstra udenpå, og så kommer det jo til at se latterligt ud når der bliver så langt ind til vinduerne... :scared:
Sådan SKAL et rigtigt svensk hus se ud. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er ikke interesserede i at skjule vores flotte gule mursten, så jeg tror ikke at frigolit løsningen er noget for os. hulmur.dk gætter på 9-16.000 kr skriver de på deres hjemmeside, hvilket er meget mindre end hvad vi frygtede, så det er da positivt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg snakket med det svenske firma, og de mener ikke, at der er hulmur i vores hus... Huse fra 1960 og fremad er ifht deres erfaring ikke byggede med hulmur. Han anbefalede, at jeg selv borede et hul for at checke om der er hulmur på huset...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

ok. Vores er fra 1930 og væggene er mellem 30 og 40 cm tykke, så der må da være hulmur i. Under alle omstændigheder tror jeg dog at vi kommer til at lægge nyt tag på og isolere der inden vi kommer til hulmuren.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige haft Skånsk Värmebild på besøg. Han gennemgik hus, kælder, loft, vinduer osv. og han fandt kun småting. Får en rapport med billeder senere, men han sagde vi havde et sundt og velisoleret hus. Så nu skal vi lige overveje hvad der skal gøres, og om der overhovedet skal gøres noget... Prisen for 1½ times gennemgang af hus + rapport = 2800 sek, hvilket er billigt i forhold til at gå i gang med at reparere noget som ikke er nødvendigt... Se mere her: Skånsk Värmebild http://www.varmebild.se/main/default.asp?langID=1&id=1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...