Jump to content
Wallaroo

Indførelse af direkte demokrati i dk

Recommended Posts

dette har ikke meget med sverige at gøre, men jeg vil bare lige gøre opmærksom på at mig og min svoger har stiftet et nyt parti, hvis eneste formål er at få indført direkte demokrati (som i schweiz) i dk. vi mener på ingen måde at danske politikere repræsenterer befolkningen oredentligt (især ikke på det kommunale plan), og det hele lader efterhånden til at gå op i spin, blokpolitik, studehandler mv-- uden hensynstagen til befolkningens ønsker. vi er indtil videre på facebook, men partinavnet Direkte Demokrati er registreret, og så snart partiets hjemmeside kommer kan i melde jer ind hvis i støtter idéen. det bliver svært at få indsamlet de ca 20000 underskrifter, men vi vil prøve at være ekstra kreative, og vi får brug for en masse hjælp fra sympatisører. :D til at starte med går vi efter at befolkningen skal stemme om udvalgte forslag på stats og kommunalt plan, hvilket forhåbentlig vil resultere i et par (eller lidt flere) afstemninger om måneden. http://www.facebook.com/group.php?gid=75587416743

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Danmark er jo meget demokratisk indstillet, så enhver der kan samle stillere nok, kan deltage i næste folketingsvalg. Vi "broflygtninge", kan bare ikke være stillere. 20.000 stillere er mange, hvorfor ikke opstille en række kandidater som enkeltpersoner fx 90, det kræver langt færre stillere ( mener jeg). Det lykkedes da for Jacob Haugaard, ene mand at blive tungen på vægtskålen. Nå, for at vise min direkte demokratiske indstilling, ønsker jeg jer al held og lykke. Thage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Gennem tiden har jeg set mange grupper vælgere besøge politikere og derfor er min mening den modsatte - at en stor del af befolkningen simpelthen skal fratages retten til at ytre sig og deltage i demokratiet. De har simpelthen for lidt at rykke rundt med. Hvem der i så fald skulle fastsætte "spærregrænsen" - og om undertegnede evt også blev frasorteret - skal jeg lade stå hen i det uvisse. Men at lade alt være op til laveste fællesnævner, mest populistiske indfaldsvinkel osv er jeg bestemt ikke fortaler for så. Men stadigvæk skal i da ha et held og lykke med herfra - i får i den grad brug for det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gennem tiden har jeg set mange grupper vælgere besøge politikere og derfor er min mening den modsatte - at en stor del af befolkningen simpelthen skal fratages retten til at ytre sig og deltage i demokratiet. De har simpelthen for lidt at rykke rundt med. Hvem der i så fald skulle fastsætte "spærregrænsen" - og om undertegnede evt også blev frasorteret - skal jeg lade stå hen i det uvisse. Men at lade alt være op til laveste fællesnævner, mest populistiske indfaldsvinkel osv er jeg bestemt ikke fortaler for så. Men stadigvæk skal i da ha et held og lykke med herfra - i får i den grad brug for det.
*wow*...hvordan får du ordet "demokrati" til at passe ind i dén svada? :rolleye::laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
*wow*...hvordan får du ordet "demokrati" til at passe ind i dén svada? :rolleye::laugh:
Hæhæ -det er jo demokrati hvis et flertal beslutter sig for at det skal være sådan :D Desuden er det jo heller ikke SÅ alvorligt ment selvom jeg mildest talt ryster på hovedet over visse partiers vælgere. Vil til hver en tid fortrække den repræsentive form for demokrati vi har nu hvor nogen kan bliver gjort ansvarlige hvis de ikke gør deres job godt nok fremfor at hr. og fru Øbberbøv og deres åndsfæller kan samle opbakning for en laveste fællesnævner på en facebook side for/imod en sag. Men for at modsige mig selv må engang imellem indrømme at politikerne gør det lige så godt som Øbberbøverne - Knivloven er en der virkelig springer i øjnene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hæhæ -det er jo demokrati hvis et flertal beslutter sig for at det skal være sådan :D Desuden er det jo heller ikke SÅ alvorligt ment selvom jeg mildest talt ryster på hovedet over visse partiers vælgere. i praksis får det næsten aldrig konsekvenser for politikerne når de er uansvarlige (hvilket de jo som regel også er) pga af det velkendte kammerateri der hersker i disse kredse. feks kommunalpolitikere som vælger at bygge det nye kulturhus indbyggerne alligevel ikke vil have, og samtidig finansierer det ved at spare på børn og ældre er desværre et ekstremt udbredt fænomen i Danmark. det er nu vores idé at alm borgere skal kunne få et lovforslag til folkeafstemning, hvis han/hun/de kan samle feks 100.000 underskrifter som støtter det. :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. ovenstående citat er IKKE fra mig men fra Wallaroo. Desuden vil du ikke få en disse glæde af disse eventuelle afstemninger eftersom du er bosiddende dansker i udlandet. Vi har nemlig ingen stemmeret i DK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tanken bag det hele er rigtig god, men du forudsætter at Hr. og Fru. Danmark ved hvad der er bedst for dem i det lange løb... Og det kan jeg garantere at det ved de fleste ikke. Så det I opnår er at gøre tingene endnu mere populistiske idet at træffer du som politiker en upopulær beslutning (eg. at afskaffe efterlønnen) så ryger du ud på stedet til fordel for dem som lover at bibeholde den... Uanset hvor klogt det end måtte være at træffe valget om afskaffelse (og jeg tager ikke stilling til om den skal afskaffes eller ej, jeg nævner bare en sag som virkelig får folk op at ringe)...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Meget løst underbygget statistik: Citat :"NÆSTEN alle danskere har adgang til pc og internet, så det blir ikke særlig bekosteligt." Hvor mange er næsten alle og hvor meget koster ikke særligt bekosteligt? Med den slags argumentation syntes jeg ikke at du differentierer dig særligt meget fra de dårligste af dem der sidder på borgen allerede.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er utilfreds med situationen som den er nu - at et flertal bestemmer på bekostning af et mindretal - hvordan vil det så blive anderledes ved folkeafstemninger? Vil det ikke stadigvæk være flertallet, der bestemmer på bekostning af mindretallet??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tanken bag det hele er rigtig god' date=' men du forudsætter at Hr. og Fru. Danmark ved hvad der er bedst for dem i det lange løb... Og det kan jeg garantere at det ved de fleste ikke. Så det I opnår er at gøre tingene endnu mere populistiske idet at træffer du som politiker en upopulær beslutning (eg. at afskaffe efterlønnen) så ryger du ud på stedet til fordel for dem som lover at bibeholde den... Uanset hvor klogt det end måtte være at træffe valget om afskaffelse (og jeg tager ikke stilling til om den skal afskaffes eller ej, jeg nævner bare en sag som virkelig får folk op at ringe)...[/quote'] Fuldstændig enig her, og det er vist ikke mere populistisk lovgivning vi har brug for:scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...