Jump to content
Menace

Svenske toldere - rettigheder

Recommended Posts

Hvorfor ævler du (menance) op om politiet, når det handler om Tull? Sammenligner du også burhøns med motorcyckler? Det kan være flintende ligegyldigt hvad regler er og ikke er (og tror ikke på dine historier) for politiet i Danmark...det har INTET at gøre med Tull i Sverige. Men prøv du bare at spille smart og nægte dem adgang ved grænsen...kun din tid du spilder.
hvilket ben tager du først ud af sengen om morgen ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
At tolderne gennemroder din bil ved grænsen kan ingenlunde sammenlignes med "ulovligt myndighedsindreb" så du kan glemme alt om kompensation for den.
men ved du det eller tror du det? Jeg kan nemlig ikke finde ud af hvilken lovhjemmel de har og jeg synes jeg har søgt .-) De fleste jeg er stødt på tror toldere må alt, men er der ikke en grænse? Kan forstå at de må kigge ens bil overfladiske igennem, men ligefrem at skille ens bil ad samt lave en stripundersøgelse hvor de tager en handske på og smører med creme, så er jeg altså i tvivl om de har lovhjemmel til det, hvilket var formålet med mit oprindelige indlæg... at finde noget tekst eller et eller andet om "grænsen", men kan forstå på de fleste herinde at det er helt ok at man ikke har nogen rettigheder når man krydser en grænse.... det er fint med mig, jeg skal jo bare kende spillereglerne og så bukke mig fremad.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=16986 Toldloven - Paragraf 15 , Paragraf 23 samt Paragraf 25. Værsgo og buk dig forover og grib godt fast om anklerne :scared:
Tak, det er dog toldere på den svenske side ;-) Kan dog læse at ved en ransagning skal man have oplyst sine rettigheder først, før de må, som du selv henviser til i §25 stk. 3 samt at hvis man tilbageholdes på begrundet mistanke så kan man få kompensation da retspleje loven også gælder for toldere i danmark. En kortvaring kontrol der begrænses til ydre påklædning er dog lovligt og anses ikke som en tilbageholdelse.... Men godt indlæg, noget der kunne bruges, men igen... det er selvfølgelig svenske forhold jeg spurgte til ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
men ved du det eller tror du det? Jeg kan nemlig ikke finde ud af hvilken lovhjemmel de har og jeg synes jeg har søgt .-) De fleste jeg er stødt på tror toldere må alt, men er der ikke en grænse? Kan forstå at de må kigge ens bil overfladiske igennem, men ligefrem at skille ens bil ad samt lave en stripundersøgelse hvor de tager en handske på og smører med creme, så er jeg altså i tvivl om de har lovhjemmel til det, hvilket var formålet med mit oprindelige indlæg... at finde noget tekst eller et eller andet om "grænsen", men kan forstå på de fleste herinde at det er helt ok at man ikke har nogen rettigheder når man krydser en grænse.... det er fint med mig, jeg skal jo bare kende spillereglerne og så bukke mig fremad.....
Jeg forstår godt hvad det er at du er ude efter. Men hvis tolderne ikke skulle måtte det, hvem skulle så göre det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke det har så meget at gøre med hvem der skulle gøre det, men mere hvad de må gøre ;-) Måske er det bare mig der konstant støder på betonlebben der skal fremhæve sig for sine kollegaer...... anyway, tråden er som skrevet, 1½-2 år gammel.... im off ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Synes ikke det har så meget at gøre med hvem der skulle gøre det, men mere hvad de må gøre ;-) Måske er det bare mig der konstant støder på betonlebben der skal fremhæve sig for sine kollegaer...... anyway, tråden er som skrevet, 1½-2 år gammel.... im off ;-)
Stadig relevant, for hun er der stadig! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Læs lige her....

§ 23. 2) Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i og udrejsen fra det danske toldområde uopfordret standse op for kontrol og skal i øvrigt standse op for kontrol, når told- og skatteforvaltningen forlanger det. Stk. 2. 2) De i stk. 1 nævnte personer har pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medbragte varer i overensstemmelse med de af EU og de i henhold til § 10, stk. 3, fastsatte regler herom. De nævnte personer skal endvidere give de oplysninger, der er nødvendige for kontrollens udøvelse. Stk. 3. 2) Personer, som indrejser i eller udrejser fra det danske toldområde, og som har været om bord på skibe eller i fly, som befinder sig i tog, eller som færdes på offentlige veje, skal, når told- og skatteforvaltningen forlanger det, standse op for kontrol. Tilsvarende gælder for personer, der færdes ved landegrænse, langs kyster, i havne og i lufthavne eller på landingssteder. Stk. 4. 2) Personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det danske toldområde medtager penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, skal uopfordret standse op for kontrol og har pligt til over for told- og skatteforvaltningen at angive samtlige medtagne penge m.v. Stk. 5. 2) De i stk. 1, 3 og 4 nævnte personer og personer om bord på skibe og i fly skal, når told- og skatteforvaltningen forlanger det, opgive navn og bopæl. Told- og skatteforvaltningen kan kræve disse oplysninger dokumenteret. Stk. 6. 2) De i stk. 1, 3 og 4 nævnte personer skal påvise alle rum og gemmer i bagage m.v. og deres eventuelle befordringsmidler samt, i det omfang told- og skatteforvaltningen ønsker det, udpakke bagage m.v.
Dette gælder IKKE os i Sverige. Så når man kommer fra et andet EU land er deres råderum indsnævret. Kig yderligere hér...
§ 24. 2)Told- og skatteforvaltningen har ret til at forfølge og standse personer, der unddrager sig eller antages at unddrage sig kontrol, og som medfører eller antages at medføre varer, for hvilke der ikke er betalt told eller afgifter. Told- og skatteforvaltningen har endvidere ret til i sådanne tilfælde at foretage undersøgelse i huse, befordringsmidler m.v., når dette sker i umiddelbar fortsættelse af forfølgelsen. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for personer, som medfører eller antages at medføre penge m.v., der overstiger modværdien af 15.000 euro, eller som medfører eller antages at medføre varer, for hvilke der af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære, plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde er fastsat forbud mod indførsel, udførsel eller transit.
Så stopper du op frivilligt, er de altså ikke underlagt denne regel og kan derfor ikke bare lige gøre hvad de vil. Yderligere er reglerne om eftersyn klarlagt udfra de 2 paragraffer...
§ 25. 2)Told- og skatteforvaltningen er berettiget til at foretage eftersyn på personer, som med henblik på kontrol standses i henhold til bestemmelserne i §§ 23 og 24. Stk. 2. Eftersyn på personer skal ske med størst mulig hensynsfuldhed og må ikke være videregående, end de kontrolmæssige formål nødvendiggør. Stk. 3. 2) Eftersyn, der ikke begrænses til den ydre beklædning, må kun foretages, når der findes rimelig grund til at antage, at vedkommende ulovligt medfører varer m.v. skjult på sin person, og kun efter ordre fra den øverste tilstedeværende repræsentant for told- og skatteforvaltningen. Den, der skal efterses, kan kræve, at eftersynet overværes af et vidne, der udpeges af den pågældende. Eftersynet må kun udføres og overværes af personer af samme køn som den person, der skal efterses. Dette gælder dog ikke for vidner udpeget af den pågældende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det gør vi jo også.... Men det eneste de må spørge om, er om du har noget at fortolde...de må ikke spørge om andet.
Læs nu det du selv har postet. Paragraf 23 stk 6.2 vil jeg henlede din opmærksomhed på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Læs nu det du selv har postet. Paragraf 23 stk 6.2 vil jeg henlede din opmærksomhed på.
Kig desuden igen på stk. 2 og stk. 5. Ifølge stk. 2 skal du give de oplysninger der er nødvendige for kontrollens udøvelse. Ifølge stk. 5 har du pligt til at oplyse navn og bopæl. De kan endvidere kræve dette dokumenteret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kig desuden igen på stk. 2 og stk. 5. Ifølge stk. 2 skal du give de oplysninger der er nødvendige for kontrollens udøvelse. Ifølge stk. 5 har du pligt til at oplyse navn og bopæl. De kan endvidere kræve dette dokumenteret.
Det er noget helt andet end det RR skriver. Han skriver nemlig at de KUN må spørge om dette. Lovteksten er klar: de må spørge om præcis det de føler er begrundet for en toldundersøgelse. Du kan nægte at svare på alt undtagen dine personoplysninger. Rent faktisk er sanktionsmuligheden for at nægte at svare en tur i fængsel. Så du SKAL afgive personoplysninger. Der findes ingen begrænsning i lovteksten til hvad de må spørge om.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er noget helt andet end det RR skriver. Han skriver nemlig at de KUN må spørge om dette. Lovteksten er klar: de må spørge om præcis det de føler er begrundet for en toldundersøgelse. Du kan nægte at svare på alt undtagen dine personoplysninger. Rent faktisk er sanktionsmuligheden for at nægte at svare en tur i fængsel. Så du SKAL afgive personoplysninger. Der findes ingen begrænsning i lovteksten til hvad de må spørge om.
Helt enig. Det var ment som en fortsættelse til det du skrev. De må spørge om hvad som helst som er nødvendigt for "kontrollens udøvelse" - og man har pligt til at svare.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger igen...

Personer, som rejser mellem tredjelande og det danske toldområde, skal ved indrejsen i
Sverige er ikke et tredjeland...Det er EU. Dérfor har de ingen ret til at spørge om andet end toldpligtige varer. Reglernes forudsætning er tydelig....jeres argumenter gælder ikke for passagen imellem EU lande.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ganske ret i at paragraf 23 retter sig mod EUs ydre grænser. Ideelt skulle der jo ikke være kontrol ved de indre grænser og man har fjernet sådan lovgivning af hensyn til varernes og befolkningens fri bevægelighed. For at omgås EUs fine intentioner har man i paragraffen lige før, nemlig Paragraf 22, indført en total blanco-check til at foretage kontrol som man lyster. Så igen... Din forestilling om at myndighederne ikke må spørge om noget som helst holder simpelthen ikke. Du kan så vælge ikke at ville samarbejde - så heldig er man jo i et demokratisk samfund. Man skal blot være klar over at et sådant manglende samarbejde med en kontrol-myndighed, som Skat og Politi, kan have nogle konsekvenser.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fair nok. Stk. 1 og 2 gælder kun personer der rejser til/fra tredjelande. Det har du ret i. Men stk. 3, 4, 5 og 6 gælder til/fra alle lande. Stk. 3, 5 og 6 gælder endda blot du færdes ved landegrænse, langs kyster, i havne og i lufthavne eller på landingssteder. Dvs. du jf. stk. 5 skal opgive navn og bopæl og jf. stk. 6 skal påvise alle rum og gemmer i bagage m.v. samt, i det omfang told- og skatteforvaltningen ønsker det, udpakke bagage m.v.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan så vælge ikke at ville samarbejde - så heldig er man jo i et demokratisk samfund. Man skal blot være klar over at et sådant manglende samarbejde med en kontrol-myndighed, som Skat og Politi, kan have nogle konsekvenser.
Der er forskel på samarbejde og at en tolder åbner ens bagdør, hiver en taske frem, åbner den og spørger hvorfor der er træningstøj i den... når man lige har svaret at man har været i danmark og træne ville jeg tro svaret var indlysende for betonlebben, som jeg tvivler mindre og mindre har ret til at hive i nogen af mine døre før hun har hørt om hun lige må kigge. Hvis hun i det mindste bare spurgte..... så kunne jeg påvise rum og gemmer i det omfang hun ønsker det, helt i tråd med dansk lovgivning på området (som muligvis ligner den svenske, men det er uklart) og vi kunne have et godt samarbejde.... Jeg synes faktisk tolderne opfører sig langt bedre når der samtidigt står politi ved broen...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...