Jump to content
jolin

Bonus til DSB First for at køre til tiden

Recommended Posts

Bonus til DSB First for at køre til tiden:http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2010/05/10/123031.htm Viser at kritikken over dårlig rettidighed meget ofte er fejlplaceret. Og det er jo ikke første gang DSBfirst får bonus fordi de faktisk overholder aftalen. Jeg siger overhovedet ikke at DSBfirst er perfekte, men de leverer jo i bund og grund det det går ud på. (og ja, jeg ved godt at nogen ikke betragter et tog som kommer 3-4 min forsent som rettidigt, men den diskussion må man jo tage med transport-styrelsen.) Bonus til DSB First for at køre til tiden: "Passagererne står og venter på perronen - alligevel får DSB First nu en million-bonus for rettidighed. Opgørelser viser, at hvert femte tog på Kystbanen er forsinket i øjeblikket, men kontrakten med Trafikstyrelsen er skruet sådan sammen, at DSB First og Banedanmark hver især har et ansvar for, at togene kommer frem til tiden. Og da DSB First rent faktisk har levet op til sin del af aftalen, så er der altså millioner på vej fra Transportstyrelsen. Ingen synlig fremgang Desværre for passagerne, så oplever de altså ikke det gode resultat, og det er beklageligt, siger kommerciel direktør Jan Wildau fra DSB First: - Det, der er afgørende nu, det er, at alle parter gør deres ypperste. Derfor er det positivt at ministeren nu har nedsat en gruppe, der skal arbejde på tværs af organisationerne med at forbedre rettidigheden. Det tror jeg på sigt vil sikre, at rettidigheden bliver så god, som tallene for DSB First indikerer, at den skal være, siger Jan Wildau. Mere for pengene Pendlerne er ligeglade med, hvordan DSB First og Banedanmark har lavet kontrakter med Trafikstyrelsen. - Vi pendlere er ligeglade med om det er Banedanmark eller DSB First, der får togene til at køre til tiden. Vi vil bare have det vi betaler for, og det får vi ikke nu, siger Bodil Christensen, der er pendler. Alle parter skal med Derfor har transportminister Hans Christian Schmidt lavet en rettidighedsorganisation, der skal sørge for, at der kommer tog til tiden - fra alle parter. - Langsomt vil det begynde her i maj og juni. Så vil vi virkelig kunne mærke det far den 15. august, hvor den nye køreplan træder i kraft. Og vi vil nå over de 90 procent 1. januar, siger transportministeren."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og så et spørgsmål. Nogen der ved hvordan en ny køreplan skal kunne ændre ret meget ved forsinkelserne? Jeg læser igen og igen, at "snart kommer der ny køreplan og det bliver meget bedre" eller "vi vil have den gamle køreplan igen". Hvad er det man vil gøre med den køreplan? Smide to minutter oveni for hver station? Nu rejser jeg jo, som så mange andre herinde, imellem Malmö og Kbh. Hvordan vil vi opleve en bedre rettidighed af en ny køreplan på Kystbanen?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og så et spørgsmål. Nogen der ved hvordan en ny køreplan skal kunne ændre ret meget ved forsinkelserne? Jeg læser igen og igen, at "snart kommer der ny køreplan og det bliver meget bedre" eller "vi vil have den gamle køreplan igen". Hvad er det man vil gøre med den køreplan? Smide to minutter oveni for hver station? Nu rejser jeg jo, som så mange andre herinde, imellem Malmö og Kbh. Hvordan vil vi opleve en bedre rettidighed af en ny køreplan på Kystbanen?
Jeg kan mindes at have læst rundt omkring er at de vil ændre køreplanen sådan at togene ikke længere må springe over stationer, som det gør i øjeblikket ved mindre forsinkelser (gammel køreplan, igen). Den anden ting jeg kan mindes at have læst/hørt et sted er snak om at mindske antallet af afgange per time så der er mere plads på sporene, som så gør at der er mindre sandsynlighed for forsinkelse. Personligt har jeg lagt mærke til følgende små irritationer som de kunne rette og dermed sikkert løse en del problemer. 1) Hold fragttog uden for myldretiden -- Hvis der er så meget "pladsmangel" på skinnerne, så kunne man jo allerede her fjerne et af elementerne. 2) Udnyt det materiel der er til rådig, begge veje -- Synes dagligt (om morgenen) jeg ser et øresundstog suse fra Malmø til København, som kører uden passagerer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...