Jump to content
dk-se-borger

Politiets opførsel i Malmö

Recommended Posts

Idag blev vi stoppet af politiet. To betjente kom op på hver deres side af bilen og vi rullede begge vinduerne ned, vores lille søn sidder på bagsædet. Jeg spørger den ene betjent hvad det drejer sig om, han svarer ikke. Den anden betjent spørger min partner "Where are you heading?", hun forstår ikke helt hvad han siger, og han spørger to gange mere på en måde der minder en om de bedste gangster-movies. Min partner svarer, "we are going home". Så spørger jeg igen den anden betjent om "hvad det drejer sig om", han ignorerer mig igen, denne gang spørger han dog til mit kørekort. Jeg giver kørekortet, men er lettere rystet over deres attitude. Efter lidt tid, vælger jeg at gå ud af bilen for at henvende mig til den anden betjent og spørger til hvad det her drejer sig om, og hvorfor han spørger min partner om hvor vi er på vej hen. Jeg når at stille mit spørgsmål, og han siger meget hurtigt og agressivt, at jeg skal sætte mig ind i bilen, to gange! Jeg sætter mig ind i bilen. Så kommer den første betjent med et alkometer, stadig ingen forklaring. Jeg puster og det viser 0 i promille. Herefter forklare han mig endelig, at når de slår registreringsnummeret op, så står der at ejeren ikke har svensk kørekort, og at de ikke kunne vide at jeg var dansk. Jeg sidder bare ok, med et meget forundret udtryk, tager bare mit kort, og de går igen. Da vi begynder at køre igen, kører politibilen bag os, men efter kort tid overhæler de os, samtidig med at den "agressive" betjent kigger stift på os med et meget underligt udtryk i ansigtet. Hvad sker der? Jeg føler at de var ekstremt ubehagelige i deres opførsel. Stemningen i bilen gik fra højt humør, til en undrende stilhed. Jeg har aldrig oplevet noget lignende fra betjente i Danmark eller i Sverige for den sags skyld, de plejer at være venlige over for borgere. Er vi de eneste der har været uheldige at have sådan en oplevelse, eller er det hvad man kan forvente af politiet i Malmö?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Måske man skulle have været der for helt at forstå hvordan situationen har været og hvorfor du har oplevet det som så ubehageligt. Udfra din beskrivelse syntes jeg ikke at det virker som hverken specielt aggressiv opførsel eller som en speciel dårlig opførsel fra politiets side. Malmö er jo ikke Korsbæk, der er megen kriminalitet og det er derfor naturligt at politiet går varsomt frem hvis de er usikre på hvem de har med at gøre. Det er også naturligt at de reagerer når du lige pludselig begynder at gå ud af bilen uden at have fået besked på det. Stoppes du af politiet skal du som udgangspunkt lade være med at gøre andet end hvad du får besked på, kun tale når du bliver spurgt og iøvrigt lade være med at være al for dum, kæk eller smart.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Stoppes du af politiet skal du som udgangspunkt lade være med at gøre andet end hvad du får besked på' date=' kun tale når du bliver spurgt og iøvrigt lade være med at være al for dum, kæk eller smart.[/quote'] AHVA??? du er da i din fulde ret til at spörge OG få et svar på hvorfor de stopper dig , betjenten derimod har INGEN ret til ikke at svare dig .. det er faktisk hans pligt ligesåvel som du altid skal ha at vide hvad du er sigtet for ved en anholdelse, DU har derimod ret til ikke at udtale dig hvis han skulle spörge dig om nogetsomhelst... at väre betjent er et servicejob for borgerne så en betjent skal ALTID väre höflig, rolig og imödekommende hvis situationen ikke kräver andet .. og denne situation kräver bestemt ikke andet jeg havde nägtet at gi ham körekort, svare på hans spörgsmål og overhovedet efterkomme hans önsker hvis idioten ikke havde svaret mig, låst dören rullet vinduet en cm ned og snakket med ham igennem der... vil de väre idioter så kan de få tilbage af samme mönt.. hader arrogante politifolk der ikke fatter at de er der for at tjene borgerne .. intet andet!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Mange misforståelser opstår af sprogproblemer - på begge sider. Jeg er da osse blevet stoppet et par gange, men da jeg som regel har god samvittighed, starter jeg altid med et HEJ og et smil, så synes problemerne at fordufte. Jeg blæser gerne - og kraftigt - i spritbalonen og smiler stadig. Som regel får jeg et smil tilbage. Nu er mine erfaringer ikke baseret på en statistisk signifikant opgørelse, jeg har kun været stoppet 2 gange. Lad mig citere Wictor Borge " Smilet er den korteste afstand....". Hilsener og god Pinse Thage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er kun blevet stoppet én gang af svensk politi, og det var på den danske side af øresundsbroen mod danmark - hvor de IKKE må stoppe en medmindre de har haft eftersat en FRA Sverige (og det havde de ikke), eller hvis de har en dansk kollega med i bilen (øresunds patuljen). Det eneste de ville var at se mit kørekort - og så fik jeg lov til at køre igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi blev stoppet her den anden lige uden for Malmö. Den ene betjent kom hen og bad om kørekort og spurgte så om jeg vidste hvorfor de havde stoppet mig. Jeg svarede at det var jeg ikke helt klar over. Han spurgte mig så hvad man skal ved fuld stop linje. Jeg måtte jo svare at der skulle man stoppe (det var her det gik op for mig hvorfor de havde stoppet mig). Han spurgte så igen om jeg vidste hvorfor de havde stoppet mig hvilket jeg jo måtte sige at nu vidste jegd et godt. Han forklarde mig så at jeg nu havde sparet 2000 kr på at sige hvad jeg havde gjort galt og kørte igen. I alt en behagelig oplevelse. Også inden jeg vidste hvad årsagen var følte jeg mig på intet tidspunkt presset. Er blevet stoppet rigtig mange gange af tolderne da jeg boede i Helsingborg. Det giver sikkert mening for dem at stoppe en ung mand som ikke umiddelbart opfører sig som en turist (hvilket man sjældent gør der hvor man bor). Så det forstår jeg udmærket. De har som regel også været flinke nok. Men har da haft et par episoder som jeg nok ville mene var overdrevne (som en gang hvor den samme tolder stopper mig 3 dage i træk samme sted og hver gang er lige arogant i sin fremtoning). Men der vil vel altid være nogen som man opfatter negativt... En helt anden ting er så at, så vidt jeg ved, skal man kunne få oplyst hvorfor man bliver stoppet. Men det kan jo være at der er en bagatel grænse eller at det ikke er nødvendigt hvis der ikke er en mistanke om noget ulovligt og at du bare har mødt en nar?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for kommentarer, det hjælper med feedback fra dansker-communitiet :thumbup: @EBL - jeg var selv lidt i tvivl om hvorfor jeg følte mig så dårligt behandlet bagefter, men ja det var nok fordi de ikke svarede og deres attityde, måske havde jeg en følsom dag.. synes bare ikke der var grund til at tiltale uskyldige personer som om vi var vaneforbrydere. @michael k - jeg er glad for at du støtter min opfattelse af at man da selvfølgelig skal have svar på spørgsmål stillet til Politiet. Jeg kender ikke loven omkring hvem der har krav på hvilke svar, kunne være meget interessant at dykke ned ved lejlighed. Jeg er helt enig i at politiarbejde er servicearbejde, og hvis der ikke er noget "balade" så bør de opføre sig høfligt. Måske Malmö politi ikke mener det samme? @Thage Løbner - Det kunne da være at han ikke forstå "hvad drejer det sig om?", men jeg kiggede - efter egen mening - venligt på ham mens jeg spurgte, så normalt plejer folk jo at kunne finde en måde at forstå hinanden på, hvis de vil. Måske skal jeg komme med et kæmpe tandpasta smil næste gang, med fare for at jeg så ryger i kasjotten for sexshikane :love2: Også god pinse til dig Thage. @jenser - du må så have været rigtig heldig den dag.. to lækre politikvinder :love: @Kim79 - ja jeg tror de to betjente havde en dårlig dag og havde brug for at få pudset egoet af ved at opføre sig ekstremt macho.. så jo ham den mest agressive var bare en nar! :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Herefter forklare han mig endelig, at når de slår registreringsnummeret op, så står der at ejeren ikke har svensk kørekort, og at de ikke kunne vide at jeg var dansk. Jeg sidder bare ok, med et meget forundret udtryk, tager bare mit kort, og de går igen.
Så hvis man er f.eks. araber, kineser eller sort er man automatisk kriminel og skal behandles mistænksom? Var det det, han prøvede at fortælle dig? Long live Rodney King! Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

öhm hvor läser du det? lad nu väre med at male fanden på väggen det er vel ret så soleklart at politiet stopper en bil hvis ejeren ikke er registreret med körekort det har jo intet med race at göre så lad nu väre med at puste en lille bagatel op til et racespörgsmål ... haha tänk at overhovedet nävne Dr. King i enne sammenhäng ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
öhm hvor läser du det? lad nu väre med at male fanden på väggen det er vel ret så soleklart at politiet stopper en bil hvis ejeren ikke er registreret med körekort det har jo intet med race at göre så lad nu väre med at puste en lille bagatel op til et racespörgsmål ... haha tänk at overhovedet nävne Dr. King i enne sammenhäng ...
Dr. King? Ved ikke, hvem du tænker på. I den oprindelige post, kunne vi læse "...står der at ejeren ikke har svensk kørekort, og at de ikke kunne vide at jeg var dansk..." - det er det, jeg faldt over. Måske er det formuleret forkert oprindeligt, men det siger da en del, hvis det skal forstås som der står. Hvad galt er der i at ejeren af en bil ikke har noget svensk kørekort? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

nej det anede mig... når politiet spörger på en bil så får de jo ikke op "ejeren har ikke svensk körekort men har muligtvis et udenlandsk" de får op på skärmen at "ejeren har ikke körekort" og det er da klart at de så ikke har mulighed for at vide om personen har körekort i et andet land og derfor stopper de bilen det har INTET med race at göre ... det er ren og skär almidelig politiprocedure og de ville göre nöjagtigt det samme i danmark eller noget andet land i verden forskellen er så at i mange andre lande var du blevet stoppet "at gunpoint" .. så nej der er intet galt i at ejeren ikke har svensk körekort ligesåvel som der INTET er galt i at politiet stopper bilen for at finde ud af om föreren HAR körekort ... at betjentene her så var uhöflige er en helt anden sag men har igen heller intet med race at göre de var bare idioter

Dr. King? Ved ikke, hvem du tænker på. I den oprindelige post, kunne vi læse "...står der at ejeren ikke har svensk kørekort, og at de ikke kunne vide at jeg var dansk..." - det er det, jeg faldt over. Måske er det formuleret forkert oprindeligt, men det siger da en del, hvis det skal forstås som der står. Hvad galt er der i at ejeren af en bil ikke har noget svensk kørekort? Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke alle mennesker er ens, og derfor er du stødt på den forkerte betjent i dag. Han hader måske sit job og lader det gå ud over dig? Han blev mobbet meget da han var lille, og lader det gå ud over dig? Der kan være mange ting og sådan en person findes i alle lande. Glem det, og kom over det :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
tänk at overhovedet nävne Dr. King i enne sammenhäng ...
Dr. King = Martin Luther King Junior. Sort advokat som kæmpede for sortes rettigheder ("I have a dream ...") Rodney King = Sort gut som i Los Angeles i 90'erne blev søndertævet for at have brudt loven. Skabte stor debat fordi det blev fanget på video.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Idag blev vi stoppet af politiet. To betjente kom op på hver deres side af bilen og vi rullede begge vinduerne ned, vores lille søn sidder på bagsædet. [KLIP] Er vi de eneste der har været uheldige at have sådan en oplevelse, eller er det hvad man kan forvente af politiet i Malmö?
Indtil videre er jeg kun blevet stoppet af strisserne i DK og af toldere i SE. De gange politiet har stoppet mig har de gerne startet med en lidt hård tone, sikkert grundet omstændighederne og mit daværende udseende. At polisen i Malmö (og måske på KBH City stationerne) er hårdere i tonen virker ret sandsynligt for mig. Nogle forbrydere har jo ingen kvaler om at bruge deres børn hvis det kan fjerne mistanken fra dem. Dog vil jeg give de andre ret i at politiet dog skal være høflige så snart de indser at de har fat i det forkerte (eller ikke kan bevise noget) og derefter slutte af med et 'Undskyld ulejligheden'. Siden du skriver at de tiltaler jer på engelsk så er jeg lidt nysgerrig om jeres udseende, kan det være derfor de har stoppet jer?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...