Jump to content
Franke25

Boligsalg i DK, bor i Sverige.

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål omkring salg af min bolig i Danmark. Jeg ved at emnet har været oppe flere gange, men jeg er lidt nysgerrig på detaljerne. Jeg bor i Sverige og har gjort det snart 6 år. Min bolig i Danmark står tom og jeg har tanker om at sælge den. Jeg ved at jeg skal betale svensk skat af min fortjeneste af min danske bolig, så jeg har planer om at flytte hjem i en periode og netop undgå svensk beskatning. (jeg skal alligevel flytte til dk, pga pendle afstanden) Men jeg har læst et sted, at der skal gå 3 måneder, hvor man bor i Danmark, inden man laver en underskrift på boligsalget. Ellers kommer det svenske skatteværket efter en. Er der nogen der kan bekræfte dette? Jeg mener jo at der vil jo gå lidt spekulation i det, hvis jeg ændrer adressen til dk imorgen, underskriften kommer i overmorgen og jeg flytter tilbage til Sverige. Det er nemlig min plan, men først efter et stykke tid. Håber der er nogen derude der kan svare. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en bolig til rådighed i Sverige, hvor du tilmed har boet i en årrække, tror jeg ikke, Skatteverket vil gå med på, at din fulde skattepligt er ophørt på baggrund af en kort udflugt til Danmark.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du har en bolig til rådighed i Sverige' date=' hvor du tilmed har boet i en årrække, tror jeg ikke, Skatteverket vil gå med på, at din fulde skattepligt er ophørt på baggrund af en kort udflugt til Danmark.[/quote'] Ok, men hvad er en kort udflugt? Pga arbejdet, så har jeg planer om at være i DK i min . ca. 6-7 måneder, måske mere. Jeg vil kun gøre det fordi det er et godt tidspunkt for mig, og selvfølgelig ikke betale sv-skatten. Jeg vil dog beholde min hyresrätt i Sverige, fordi den er vældig svær at få fat på igen. Man kan sige at det er jo ligesom at blive udstationeret i en periode, hvad gør de personer? Nils, det virker som om at du har rimelig check på det. Har du et godt råd?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Udstationerede mister ikke deres fulde skattepligt. Når du har en bolig til rådighed er længden på udflugten nok ikke så afgørende. For at slippe for skatten må du opsige lejligheden. Det er ligesom prisen, som du så må vurdere, om du har lyst til at betale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hhmm jeg kan ikke forstå det. Jeg har et dansk arbejde - betaler dansk skat, bor i Sverige og har en ejerbolig i DK. Hvis jeg flytter tilbage i en periode (ændrer adresse, fordi jeg skal jo opgive den rigtige befordring) og sælger min ejerbolig i dk, så nupper Sverige skat for det!? Jeg kan forstå det hvis det var et hus eller bostädsrätt, men ikke når det er en hyresrätt. Alle kan da leje en lejlighed i et eller andet land og ikke betale det pågældende lands skat. Og hvad så hvis jeg ikke kommer tilbage til Sverige... og beholder min lejlighed i Sverige? Nu stærkt fortvivlet! :/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man lejer en svensk lejlighed og folkbokförer sig der, så indtræder der fuld skattepligt til Sverige, og den ophører ikke automatisk igen, blot fordi man ændrer adresse. Hvis du sidder i samme gamle lejlighed, hvor du har boet hele tiden, og vil fortælle Skatteverket, at din fulde skattepligt var ophørt i den periode, hvor du boede i Danmark og solgte din danske ejendom, så har du en meget dårlig sag. Det kan du få bekræftet ved at spørge Skatteverket.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at jeg har gjort mig helt forståelig. :D Jeg har hele tiden haft fuld skattepligt i DK, da jeg har haft en bolig i DK. Jeg har ikke haft indtægt i Sverige, men kun boet her. Reglerne siger at jeg ikke skal betale svensk skat, så længe at jeg tjener mine penge i DK og har/ejer en bolig i DK. Skat.dk har lige haft en solid gennemgåelse af min skat, så den skal være god nok. Jeg har bare så svært ved at forstå at hvis jeg ændrer min adresse til DK og flytter derover fysisk, sælger min dk-lejlighed om 6-7 måneder (estimeret) OG beholder min svenske leje-lejlighed, så havner jeg under svenske skatteregler. Det hænger ikke sammen... Jeg skal da have lov til at leje en lejlighed i Sverige, hvis jeg vil det. Ja selv oresundsdirekt er svar skyldig, de ved det heller ikke. Nils, jeg sætter pris på din tid. Men jeg er bare interesseret i at blive lidt klogere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du havnede under svenske skatteregler allerede da du folkbokförte dig i din lejlighed for år tilbage, og der forbliver du indtil du opgiver boligen. At du betaler skat i arbejdslandet gælder uanset om du er fuldt eller begrænset skattepligtig. Eventuel løn du tjener i Sverige skal beskattes i Sverige, så du er i princippet ligesåmeget en svensk skatteyder som dine svenske naboer. Men send en mail til Skatteverket og hør, hvad de mener der skal til for at din fulde skattepligt er ophørt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ikke at jeg har gjort mig helt forståelig. :D Jeg har hele tiden haft fuld skattepligt i DK, da jeg har haft en bolig i DK. Jeg har ikke haft indtægt i Sverige, men kun boet her. Reglerne siger at jeg ikke skal betale svensk skat, så længe at jeg tjener mine penge i DK og har/ejer en bolig i DK. Skat.dk har lige haft en solid gennemgåelse af min skat, så den skal være god nok. Jeg har bare så svært ved at forstå at hvis jeg ændrer min adresse til DK og flytter derover fysisk, sælger min dk-lejlighed om 6-7 måneder (estimeret) OG beholder min svenske leje-lejlighed, så havner jeg under svenske skatteregler. Det hænger ikke sammen... Jeg skal da have lov til at leje en lejlighed i Sverige, hvis jeg vil det. Ja selv oresundsdirekt er svar skyldig, de ved det heller ikke. Nils, jeg sætter pris på din tid. Men jeg er bare interesseret i at blive lidt klogere.
Jeg er helt på linie med det Nils skriver. Du er/har været fuldt skattepligtig til Sverige i alle årene. Du kan læse mere om skattemæssigt hjemsted på Nordisk eTax: http://www.nordisketax.net/main.asp?url=i10.asp&c=sve&l=dan&m=02 Spørgsmålet er, om du kan beholde din hyresrätt, når du ikke er folkbokförd der længere. Det skal du nok også undersøge hos hyresvärden. Har du overvejet at leje ud i "andrahand"? Det kunne være en løsning. Men som Nils skriver, så smid en mail til Verket. Det er lidt en gråzone :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen, Jeg synes lige for god ordens skyld, at jeg ville nævne at jeg har fundet ud af de 'rigtige' regler. Også hvis der er flere der skal bruge dem. Jeg kunne ikke få et svar ud fra skatteverket, de ville simpelhen ikke oplyse mig reglerne. Og hos øresundsdirekt fik jeg to forskellige svar, både fra den danske side og den svenske side. Så tilsidst kontaktede en revisor, og han forklarede mig følgende: Skatteverket har en 183 dages regel. Dvs at man er altså først ude af deres regler, når der er gået 183 dage! Så hvis man flytter tilbage til dk-eng-nor-fin, eller et andet EU-land, så har man pligt til at oplyse OG betale vinstskatt, hvis man sælger en bolig inden for denne periode! Det er altså ikke nok at man bare flytter adresse og så begynder at tælle dage... nej man skal være helt ude af systemet, hverken have bolig, bil eller lign. Og hvis de pågældende lande også har regler om vinstskatt, så gælder de altså også! Oveni hatten, kan skatteverket gå ind og bedømme den enkelte sag (også efter de 183 dage) om man har boet længe i Sverige, eks 10 år og yderligere forlænge de 183 dage! Der er nogle enkelte sager omkring dette. Så - regler er til at blive brudt, også af skatteverket! Så hvis man flytter til Sverige og har en bolig i DK, så sørg for at få den solgt INDEN man flytter over. Men det er jo ikke nogen nyheder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...