Jump to content
kinnaj

24-års reglen?

Recommended Posts

Hej Alle, Vi er et kæreste par i Danmark i store problemer. Min kæreste (28 år) er fra Fillipinerne, og har med sin eks mand et 2 årigt barn - som hun lige har vundet den fulde forældremyndighed over. Men vi tror ikke at hun kan blive i DK? Kan det være rigtigt? Det er ihvertfald det som advokaten siger. Men hvad gør man så? Jeg er selvstændig erhversdrivende (Konsulent) i Danmark - og nu går tankerne lidt i Malmö... Men hvad er vores chancer for at Sverige vil have hende? Og må hun arbejde fx for mig, i sverige? Min indtægt er høj nok til at forsørge os begge - så det er ikke det økonomiske. Hvis vi nu beslutter at flytte til Sverige, hvad hvorfor og hvornår? :) Har læst noget om at man skal have bolig i Sverige, før man kan søge om noget, er det rigtigt? Håber virkeligt at i kan hjælpe os på vej!! :D Mange hilsner fra Jannik Manden (20 år) og dansker Kvinden (28 år) og fillipiner

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hm for os var det omvendt. Min kone (også fra Filippinerne) var under 24, men jeg var ikke. Derfor tog vi skridtet. Vi tog skridtet uden at kigge på de muligheder der findes i Danmark. Vi gad slet ikke overveje at bide skeer med udlændingeservice, vi blev gift i Danmark, solgte vores lejlighed i Danmark og købte en i Sverige (helst i den rækkefølge pga avanceskatten). Vi kunne frit rejse til Sverige eftersom min kone stadig havde et gyldigt Schengen visum. På migrationsverket påviste vi, at jeg havde en lejlighed gennem købskontrakten og efter et lille interview fik min kone en opholds og arbejdstilladelse på 5 år med mulighed for forlængelse. Det skulle også kunne lade sig gøre gennem at påvise en lejekontrakt. Det er vist slet ikke de samme regler i Danmark. Det er helt sikkert, at man skal kunne påvise et forsørgergrundlag enten gennem en købskontrakt eller et bestemt beløb på en konto. Jeg ville også kigge på http://www.migrationsverket.se/ dvs migrationsverkets side for at være helt sikker på hvad der kræves når man er fra Filippinerne og skal søge om ophold i Sverige. Dette link http://www.migrationsverket.se/info/887_en.html ÆUG hjælper normalt i alle de spørgsmål også.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ganske rigtigt umuligt for jer at komme til at bo sammen som et kærestepar i Danmark, når en af jer er under 24 år, og I desuden ikke er gift. Hvis I vil benytte jer af EU-regler til at bo i Sverige, skal I gifte jer, og du som er dansker skal have en tilstrækkelig god økonomi til, at du kan forsørge din medbragte familie. Men så er det heller ikke sværere. Alternativt kan I søge efter den lovgivning, der gælder for alle i Sverige, uanset om man er EU-borger eller ej. Så behøver I ikke at gifte jer, men så må din kæreste søge om en opholdstilladelse til Sverige fra sit hjemland og vente der, indtil den er bevilget. Det er alt sammen beskrevet på www.migrationsverket.se, og der er massevis af tråde om emnet på www.aegteskabudengraenser.dk/forum

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er der vist noget om. Kan du ikke henvise til nogle kilder der kan dokumentere det ?
At gå en til advokat er efter min mening lidt at gå ud i det ekstreme, specielt når reglerne er så klare. Som tidligere nemt er Danmark ganske udelukket - da 1 af jer er under 24 år og i slet ikke er gift. Som også nævnt tidligere, kan i vælge at bosætte jer i Sverige - dog vil I enten skulle være gift (hvis i søger efter EU-reglerne) eller bevise længere forhold (mener det var 18 månedes parhold og tror ikke forhold kun over internet rækker). Du vil klart få den bedste rådgivning hvis du går ind på ÆUG. Læs folderen vedr EU-forhold og besøg deres EU-forum.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ups jeg ville gerne lige nævne noget mere, hvis i beslutter at gifte jer. Flg skal nok også medbringes til Migrationsverket : - Civilstandsattest fra den lokale kommune. Din kone skal også have en CENOMAR fra Filippinerne (Certificate of No Marriage Record). - Ægteskabserklæringen fra den kommune i er blevet gift - Hindersprövning fra Skatteverket i Malmö (hvis det er Malmö det skal være). Denne bliver tilsendt - Pas for alle - Lønsedler for dig, for 3 måneder - Købskontrakt for lejlighed - Vielsesattest (kan ikke huske om det er det samme som ægteskabserklæring) - eventuelt svensk sygesikring for din ... kone Alt dette havde vi med til Migrationsverket og der gik omkring 1 time efter interviewet før vi havde opholdstilladelsen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Først, for alt - tusind tusind tak for jeres besvarelser! Det hjælper virkeligt meget, når man er i nød som os. Det er nu helt galt, og hun skal være ude af landen inden den 15 juli 2010!! Så hvad gør vi? Den eneste mulighed vi er kommet frem til er at hun tager tilbage til Fillipinerne, og jeg tager til sverige - og så hun søger om turistvisa til sverige på baggrund af mig. Men kan jeg tage hendes 2årig søn med til sverige - imens hun tager til Fillipinerne? Alle råd bliver modtaget med absolut kys-hånd! I lyder virkeligt som om i har styr på det, og vi har virkeligt brug for jer! !! :) Jeg kan desuden kontaktes pr mail via kinnajnesnah@gmail.com

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har du også kigget på Filippiner forum ? http://www.filippinerne.dk/forum/ Det er muligt der er svar på andre af dine spg derinde. Husk nu at få den der CENOMAR. Godt spg mht sønnen. Det virker ret specifikt. Gad vide om ikke Migrationsverket kan svare på det. Send en mail til dem og spørg eller ring til dem. Det kan være andre ved det herinde ? Kan ikke svare på det med lejligheden.... det må der være indlæg om andre steder i forum :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...