Jump to content
newport

Sverige: Alle kan se hvad du stemmer

Recommended Posts

Jeg undrede mig da også, første gang jeg skulle stemme i Sverige... valgsedler ligger fremme, men alle og enhver kan jo se, hvilken valgseddel du snupper, og dermed hvilket parti du har tænkt dig at stemme på. Hvis man vil stemme i hemmelighed, må man derfor enten anskaffe sig en valgseddel til det pågældende parti, inden man går hjemmefra (partierne uddeler stemmesedler ved valgmøder og sender også nogle med reklameposten), eller man må pligtskyldigt tage et eksemplar af alle partiernes stemmesedler i stemmelokalet, så ingen kan regne ud, hvilket parti man har tænkt sig at stemme på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man vil stemme i hemmelighed, må man derfor enten anskaffe sig en valgseddel til det pågældende parti, inden man går hjemmefra (partierne uddeler stemmesedler ved valgmøder og sender også nogle med reklameposten), eller man må pligtskyldigt tage et eksemplar af alle partiernes stemmesedler i stemmelokalet, så ingen kan regne ud, hvilket parti man har tænkt sig at stemme på.
Det er altså et system, som hører til i en bananrepublik Hvis man vil afgive sin stemme hemmeligt er man jo nødt til at tage en stemmeseddel for hvert parti. Men hvilken kontrol er der egentlig af at folk så ikke udfylder flere stemmesedler på en gang og derefter putter dem i stemmeboksen???? Det er jo ikke utænkeligt at nogen fx. kunne tænke sig at afgive en stemme til hvert af partierne i alliancen... Eller hvis man må tage sin egen stemmeseddel med, hvad forhindrer så folk i at tage en 10-20 stykker med, udfylde dem, og proppe dem i boksen??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan da brevstemme. Det er da anonymt. :) Dog kan jeg ikke se noget problem i at folk ved hvad jeg stemmer, det er jo trods alt et vestligt demokrati hvor man ikke bliver skudt eller forfulgt for at sige sin mening eller stemme på et andet parti. Desuden hvis man stemmer på et parti så skal man da også stå ved sine handlinger =) Ang. selve systemet så bliver det første gang jeg skal stemme i S (hvis jeg da finder et parti), så jeg glæder mig til at opleve denne bananrepublikanske afstemning. Har dog svært ved at forestille mig der ikke er en eller anden form for kontrol (det er jo for fa'en Sverige!).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Stemmesedlen lægges i en kuvert inden den afleveres til "röstmottagaren". Ved hjælp af et lille hul i kuverten kan röstmottagaren kontrollere, at der kun er én stemmeseddel i og at den har den rigtige farve. www.val.se
Og her er der en lille illustration: http://www.val.se/valet_2010/rosta_har/vallokal/v01.html Og som schneider siger skal de jo i en kuvert, så hvis der er mere end en så tæller den nok som ugyldig under optællingen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man i øvrigt bruge andet end svensk pas, svensk kørekort eller svensk id-kort, når man stemmer? Ellers er det jo endnu en grund til at anskaffe sig en form for svensk id. Jeg har også tidligere oplevet det som noget grotesk, når man nærmest bliver overfaldet af partisympatisører, som forsøger at prakke en på med valgsedler på vej ind i valglokalet. Skal man så sige jatak eller nejtak til dem alle sammen, hvis man gerne vil være neutral og kunne stemme i hemmelighed? Jeg er ret sikker på, at den svenske form for stemmeafgivning ikke er den, der promoveres i andre dele af verden, der overgår til demokrati...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...