Jump to content
ahmad.dk

øresundsnyt fra Sydsvenskan.

Recommended Posts

Emner som er blevet taget op politisk i Mandags. http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1220950/Politisk-enighet-om-resor-over-Sundet.html Igen er det svenskerne der vil finde på fremgang og løsninger på området mens danskerne nærmest er ligeglade. ""Alla riksdagspartier fanns representerade, men motsättningarna uteblev när integrationen i Öresundsregionen debatterades i Malmö på måndags Med tre brännande frågor hade pendlarföreningen Øresundsborger bjudit in sju politiker till debatt på måndagskvällen. Pendlarkostnaden över bron, problem med inställda och sena tåg samt a-kassan, var några saker som ordföranden Kim Rasmussen lyfte fram som centrala frågor för föreningens runt tusen medlemmar. Ett 30-tal personer kom till S:t Gertrud i Malmö för att lyssna på de politiska blocken och ta chansen att ställa politikerna mot väggen. Vad fick de då höra? Jo, en närmast total enighet i de flesta frågor; den socialdemokratiske riksdagsledamoten Leif Jakobsson kalla priserna över bron som "öststatspriser" och kristdemokraten Otto von Arnold att lägga fram förslaget om en särskild Skånegrupp i riksdagen som ska göra gemensam sak för Öresundsregionen. – Vi måste lyfta den här frågan över partigränserna, tyckte von Arnold och fick medhåll från de övriga vid podiet. Leif Jakobsson lyfte fram ett förslag om att hitta skräddarsydda lösningar på problem med a-kassa och andra sociala försäkringar. Olof Lavesson (M) manade till tålamod och förespråkade att problemen måste tas omhand ett i taget och att det kommer ta tid Kim Rasmussen betonade att problemet för en lyckad integration inte enbart ligger i svenska händer utan även i att få med de danska politikerna i tankesättet, något Vilmer Andersson (V) höll med om: – Dessa frågor har inte haft den digniteten i den danska politiken, konstaterade han Åhörarna fick till slut möjlighet att ställa frågor, men merparten valde att framföra sina egna ställningstaganden i stället för att ställa politikerna mot väggen. – Jag säger som Peps Persson, sade en: det är för mycket snicke-snacke-snack"" Fra sydsvenskan 30/8-2010

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var der jo heller ikke nogen danske politikere repræsenterede på mødet (hvis man ser bort fra et par svensk-skånsk integrerede politikere, som oprindeligt stammede fra Danmark) til at give deres syn af sagen. Men megen snak om visioner og meget få håndfaste løfter. Undrede mig i øvrigt over, at der ikke var flere tilhørere... måske var mødet annonceret for sent, eller også er pendlerfolket bare svære at få aktiveret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu var der jo heller ikke nogen danske politikere repræsenterede på mødet.
1- præcis gvad jeg mener 2- man hører ikke om tilsvarende møder på den danske side fordi danskerne er ikke en skid interesseret i at gøre det mere integreret eller mere attraktivt at bo her!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Undrede mig i øvrigt over, at der ikke var flere tilhørere... måske var mødet annonceret for sent, eller også er pendlerfolket bare svære at få aktiveret.
Kunne måske have noget at gøre med tilmeldingsformen:rolleye: "Hvis du ønsker at deltage denne aften, så klik ind på vores Facebook side og klik af, at du deltager" Nej, vel vil jeg da ej! Nu har jeg været én af de "tro væbnere" siden foreningens spæde start, men hvis alt efterhånden skal gå gennem FB, så glem mig. Det bliver over mit lig!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu handler det jo også om det svenske valg, ikke det danske, så de danske politikere er som udgangspunkt lovligt undskyldt. Det kunne dog være interessant hvordan svenskerne havde svaret hvis der havde siddet nogle reelle øresundspolitikkere ved bordet :D Og ja hvad jeg har erfaret så er det faktisk danskerne som hænger i bremsen når det gælder region øresund. Skåne har alt og vinde, mens København jo er hovedstaden og derfor har nogle helt andre prioriteringer, end hvis det nu havde været et partnerskab mellem andre danske regioner.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan altid finde noget at kritisere og ting der skulle väre anderledes.. Jeg er glad for at endelig se avisen i en mere eller mindre seriös avis igen.. Synes det er alt for länge siden jeg hörte noget rigtigt om foreningen. Så Thumbs Up! Dernäst er det jo gamle nyheder.. Dels at svenskerne vil arbejde for at der skal väre ändringer og dels at danskerne ikke vil.. Det er der jo ikke noget nyt i.. Desvärre.. Sidst men ikke mindst, som det bliver påpeget, så var tilmeldingen måske ikke den bedste, men nok smarteste for foreningen... Jeg läste först om det i går og kunne desvärre ikke deltage.. Men jeg er heller ikke medlem i foreningen i öjeblikket, da den desvärre i min öjne har ligget lidt for meget död i lang tid. Så Foreningen Öresundsborger, Dejligt at se jer på landkortet igen!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...