Jump to content
Kim

Har du forslag til den idelle pendleraftale for bilister på Øresundsbroen?

Recommended Posts

Hej Mit navn er Kim Rasmussen og jeg er formand i Øresundsborger, hvor vi arbejder for at løse Øresundsintegrationsproblemer og for at tale pendlernes sag. I bestyrelsen har vi talt om hvordan den idelle pendleraftale for biler kunne se ud! Har du et eller flere gode forslag til hvordan den bedste pendleraftale kan se ud, så lad os få dit bud her. Der er nogle grundregler som skal overholdes på pendleraftalen: 1. Aftalen skal være nem at administrere for Øresundsbroen. 2. Den må ikke kunne misbruges af fritidsbilisterne. 3. Den skal være realistisk, hvilket betyder at et forslag som f.eks. en flatrate pris på 40 kr. pr. tur for alle danskere med svensk adresse, nok ikke ville kunne gennemføres. Er den nuværende aftale i orden, skal den justeres, skal vi have den gamle type tilbage (ikke nem at administrere for broen) eller har I et super forslag til hvordan man kan lave en win-win aftale for alle parter? Du er velkommen til at skrive den herunder eller på min mail: kr@oresundsborger.dk De bedste hilsner Kim Rasmussen Formand Øresundsborger

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med os der kører skiftevis på mc og i bil? Og rejser udenlands 6-8 dage om måneden.... Det er sjældent jeg kører 20 ture i bilen om sommeren, så derfor har jeg både en Pendler og en Bropass aftale, det kan da ikke siges at være let at administrere.... Desuden pendler jeg indimellem i bil med en kollega, hvor vi så bruger den enes pendler aftale den ene måned, og den andens den anden måned.. Vi pendler sammen og jeg på MC bla. for at spare penge på benzin og slid på biler/mc (også for miljøets skyld)....bare for at ende med at betale "for meget" for broen.....totalt ubrugeligt system vi har i dag på broen!!! SEK 1.800,- om måneden for 30 ture, derefter SEK 50,- pr tur.....Det ville fungere for mig, det nuværende system er simpelthen ubrugeligt....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også mene at flatpris er nøglen, prisen kan f.eks. sættes omkring hvad 50 krydsninger med nyværende ordning koster (gerne lavere :)). Hvad jeg kan forstå så er problemet med flatrate at dette kan udnyttes af erhvervsbillister eller lignende. Derfor ville mit forslag være at flatrate brobizz låses til en bil (f.eks. kun private/hvid plade biler). Teknisk/Praktisk administreres dette ved at kæde Brobizz systemet sammen med fotograferingen af nummerplader og billedegenkendelse. I de tilfælde hvor det er et flatrate abonnement der krydser sammenlignes brobizzen med nummerpladen. Er det ikke den rette plade, så takseres abonnementet til normal bropas pris. Løsningen bruger eksisterende teknologier fra f.eks. Norge, Stockholm eller London, og udgifterne kan fordeles på alle initiativer inden for sund og bælt koncernen (Storebælt, Øresund og Femern). Evt. kan det være at KBH og Malmø vil være med til at dele udgifterne hvis de skal bruge det til trængselsafgift.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad jeg kan forstå så er problemet med flatrate at dette kan udnyttes af erhvervsbillister eller lignende. Derfor ville mit forslag være at flatrate brobizz låses til en bil (f.eks. kun private/hvid plade biler).
Aftalen kan da bare låses til to nummerplader, stikprøve kontrol, og SEK 1.000,- i bøde ved overtrædelse, vi kende da alle vores biler og de aftaler vi har....kan ikke være så svært.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg husker var der engang det kostede 2500 DKK for 50 ture. Det er 50 DKK per tur. 50 DKK er sådan lige i overkanten synes jeg, set i forhold til hvad jeg oplever priserne er når jeg rejser rundt omkring i verden. Men hvis jeg kan sikre mig at hver tur koster en flad halvtredser, så er det sgu da nemt at forholde sig til, og noget jeg tror de fleste bilejere kan være med til. Personligt ser jeg hellere prisen er på en flad tyver. Det vil endda gøre at jeg ikke ville tænke så meget over om jeg kører over broen flere gange om dagen. Lige nu vil jeg da sidde og regne på det hele tiden; "damn, næste tur kommer over i de dyre ture, så skal jeg til at fedte for at arbejde hjemmefra eller tage offentlig transport fordi det er billigere". Som priserne er nu (grotesk høje) er det da med til at mindske integrationen mellem Danmark og Sverige. Som jeg forstår det på nogen af dem jeg har snakket med, der er flyttet tilbage til Sjælland, er en af deres primære årsager det at den høre pris for at køre over broen, har gjort at de ikke bare lige tager på besøg hos nogen venner, det samme den anden vej, venner kommer ikke bare lige på besøg. Og hvem der kører over kan sgu da være et fedt. De får lige mange i deres store fede punge alligevel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Aftalen kan da bare låses til to nummerplader' date=' stikprøve kontrol, og SEK 1.000,- i bøde ved overtrædelse, vi kende da alle vores biler og de aftaler vi har....kan ikke være så svært.[/quote'] Det er for lidt med 2 registreringsnumre - der er masser af brugere, som har flere biler - og det er i hvert fald besværligt, hvis man skal huske at registrere en anden bil, hvis det bliver godt vejr og man vil køre nogle dage i åben bil - bare som et eksempel ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke bare sådan et easy-go hvor det bare koster en 20'er og så er det det?? Og så kan erhvervsbilister ikke købe det, men det skal parkeres på et cprnr ? Så er den da ikke længere. Erhvervsbilister koster en 50'er pr overfart indtil 3500kg eller 6m. Nemt....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kan der være noget om, men så er det jo som i så mange andre situationer....er problemet størst med folk med 3 eller flere biler, eller at Øresundskonsortiet vil sikre at en flat rate ikke misbruges!? Ok, man kunne sige 3 registreringsnumre, folk der pendler i flere biler end 3 biler skulle måske få en anden "hobby"...det sidste var ment som en provokation (har selv 2 biler og en mc).....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jow men som i Norge betyder det ikke noget hvad du kører i....du betaler en fast pris. Men den kan bare kobles op på alle de nr plader man vil, men bilerne skal være registreret til en privatperson og ikke et firma. Så er det nemt.....og jeg lover dig det blir vildt med biler på broen......:thumbdown

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Skal vi være realistiske.... Det forventes vist at forslag skal opfylde Øresundskonsortiets ønske om at finde et mere fleksibelt system, men samtidig opretholde samme indtjening....... Nemmere ville jo være at bruge betalingsterminalerne til opfyld i en gammel grusgrav....sådan....ingen nemmere administration!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Aftalen kan da bare låses til to nummerplader' date=' stikprøve kontrol, og SEK 1.000,- i bøde ved overtrædelse, vi kende da alle vores biler og de aftaler vi har....kan ikke være så svært.[/quote'] Jeg vil antage at størstedelen af pendlerne ville være tilfredse med ordningen 1 pendleraftale pr. bil. Det skulle dog være muligt at kunne skifte bilen på pendleraftalen med mellemrum (f.eks. hvis man har sommer/vinter biler, eller i tilfælde af lånebil). Brians alternativ med at tage den over CPR nummeret kunne nok også gøre det, men jeg tror der opstår nogle komplikationer omkring kontroll af CPR nr. og ejere af bilen. Præcis den faste pris for alle i Norge virker fordi det er fast pris for alle, men sådan er det jo ikke (og bliver nok heller aldrig) på broen. Der er 3 klasser: Fuld pris, bropas og pendler. Allerede nu har du folk som deles om bropas og pendler ordninger for at spare penge (hvilket jo giver mening :D), og jeg antager at det er derfor at broen er meget forsigtig med flatrate og faste lave priser.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrt abonnement - billig overfart? Alternativ 1 : Hvad nu hvis man f.eks. satte abonnemntsprisen op til lad os sige 2000 kr. for pendleraftalen og så prisen ned på 50 kr. pr. tur. eller lavere. Det ville give en god, om end ikke helt vandtæt, barriere for sommerhustrafikken men helt klart attraktivt for pendlere og boende i Malmö som ønsker at veksle mellem tog og bil (som jeg gerne ville kunne :-) ) Det kunne også være en månedlig pendlerafgift på f.eks. 175-200 kr... Det ville gøre det mere fleksibelt, så man ikke behøvede have det hver måned. Alternativ 2, kunne være at man satte en lav pendlerpris i hverdagene og så lod pendlere betale bropaspris i weekenderne? Selvom jeg nok selv ville foretrække det første alternativ.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os starte med at kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade. Øresundsbroen har ikke på noget tidspunkt gjort noget for integrationen, deres mål er altid størst mulig indtægt. vi har aldrig set bare et tiltag der gjorde det bedre at være pendler, men vi har set mange eksempler på det modsatte. at de har lavet en bropas aftale er kun lavet af nød, da der altid har været rabatter til den gruppe mennesker på færgerne. Det eneste man kan sige som er positivt omkring broen er at det for det meste er hurtigt at komme over og der er ingen ventetid. Hvis man skal lave en perfekt aftale for pendlere, og integrationen i regionen kommer man ikke uden om et helt nyt koncept!! Jeg tror jeg taler for mange her når jeg siger at man har 2 valg når man flytter til Sverige. 1. Du ser kun venner og familie i begrænset omfang, og næsten altid i Danmark. (hvilket giver problemer når man har børn der går i skole i Sverige, da det er for dyrt at køre hjem og hente dem) 2. Du er som udflytter nødt til at betale broen for en stor del af dine besøgende, hvilket gør at mange pendlere er nød til at have en bropas aftale. Der er ingen tvivl om at dem vi kender ville benytte broen mere hvis prisen var lavere, så dem der kommer 2-3 gange om året ville nok komme 6-8 gange hvis prisen var en flad 50'er Som pendler er hoved problemet at få hele sit liv til at fungere, og ikke kun en pendler aftale. Som udgangspunkt skal en sådan aftale være fleksibel, og dække hele husstanden. Den skal være fleksibel, og ikke begrænse til et bestemt køretøj vi har også behov for at låne en bil, have vores biler til service etc. Det optimale ville også være at man kunne bruge aftalen mellem bil og tog. Den eneste måde det kan fungere på er ved en fast lav pris for alle, og så kunne pendlere der har haft minimum 150 ture per år over køre gratis i en måned eller noget tilsvarende. så kunne pendlere få en speciel brobiz, og kun for pendlere i de 2 yderste baner, så man ikke skal være bag alle dem der ikke kender anlægget, eller har en 12 meter campingvogn efter en lupo. Det ville også være dejligt hvis de droppede alt det snavs de bruger penge på som blade og mails med ligegyldige ting, og så fik en sms service der fungerede i stedet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forslag er at Øresundbroen starter med at lade rabatten forsætte ud over halvtreds ture, hvilket vil føre til en mere enkel og overskuelig prisstruktur. Mht. Øresundsbroens provenu, så siger de selv at det er de færreste der benytter over halvtreds ture om måneden, så de kommer ikke til at miste så mange penge ved dette simple indgreb.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har siddet og regnet lidt på det, og hvis Øresundsbron stadigt ønsker samme indtjening fra os pendlere, så ser jeg faktisk ikke noget bedre alternativ til den nuværende aftale. Så når vi nu højst sandsynligt ikke får dem til at sænke prisen, så kunne jeg bare godt tænke mig at den var mere fleksibel. 1) Gør det sådan at man max. kan blive trukket for 2 ture på en dag (evt. per brobizz) - jeg er træt af at betale 300 kr. for at glemme min bærbare, eller for at hente børn inden turen til Jylland 2) Gør Bropas kortet til en del af pendler aftalen, og tillad mig at låne det ud til familie og venner som kunne tænke sig at komme på besøg 3) Lav en aftale med DSBlast om at jeg kan bruge min aftale på togene også... (den havde jeg ikke selv tænkt på, så tak til ice for den) 4) Fjern loftet med 50 ture 5) Fjern det der med nummerplader, de har alligevel aldrig tjekket det, og jeg glemmer at opdatere hver gang jeg handler bil Pro's ved den nuværende aftale: - Hvis du ikke benytter den en hel måned får du heller ikke en regning - ikke noget med at huske at melde fra inden den 1. ligesom på den gamle aftale. - Marginal omkostningen er 29 DKK per tur så længe du holder dig under 50 ture Cons ved den nuværende aftale: - Jeg skal placere min ferie så jeg ikke skal køre over broen i en hel måned - Hvis jeg er ude at rejse 10 dage i en måned koster det næsten det samme som hvis jeg kørte hele måneden, men mit skattefradrag bliver halveret - garanteret flere

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Øresundsbron må godt strikke en Pendler Basic sammen til mine behov. Mine og sandsynligvis mange andres behov er blot frem og tilbage samme dag på hverdage til en fornuftig penge. For at gøre det attraktivt helt at skrotte tanken om DSBlast som et alternativ, synes jeg at tur/retur over broen på hverdage ikke burde koste mere end det billigste månedskort på skinner - nemlig 1.400 DKK - som så skal gælde for 50 enkeltture over broen. En ikke urimelig pris taget i betragtning, at aflønning af personale og afskrivninger på materiel er inkluderet i et månedskort hos DSBlast. Ligesom med DSBlast har jeg ikke noget imod at slippe beløbet inden jeg får ydelserne - så kan Øresundsbron klippe turene af efterhånden som jeg kører dem - uanset hvor lang tid jeg er om det. Da det jo er Pendler Basic vi taler om, så gælder aftalen kun for én bil på hverdage mellem klokken 6 og 18, og ture i andre biler og ture udenfor nævnte tidsrum afregnes til en højere pris med øjeblikkelig debitering. Så kan alle I andre med fancy krav til fleksibilitet gøre krav på en Pendler Flex-aftale, som Øresundsbron sikkert gerne strikker sammen mod passende betaling.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Da det jo er Pendler Basic vi taler om, så gælder aftalen kun for én bil på hverdage mellem klokken 6 og 18, og ture i andre biler og ture udenfor nævnte tidsrum afregnes til en højere pris med øjeblikkelig debitering. Så kan alle I andre med fancy krav til fleksibilitet gøre krav på en Pendler Flex-aftale, som Øresundsbron sikkert gerne strikker sammen mod passende betaling.
Der skal da bestemt ikke tidsrum på! Hvad så med dem der arbejder om natten og pendler nøjagtig som alle andre?? Ej nej den holder ikke...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De kommer over billigere.... Den dyreste pendler skal være i myldretiden fra 7-9 og 15-17. Udover de tidspunkter skal det være ½ pris for en tur over....det vil sprede trafikken og gøre det langt mere sikkert for alle at komme over.

Der skal da bestemt ikke tidsrum på! Hvad så med dem der arbejder om natten og pendler nøjagtig som alle andre?? Ej nej den holder ikke...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der skal da bestemt ikke tidsrum på! Hvad så med dem der arbejder om natten og pendler nøjagtig som alle andre?? Ej nej den holder ikke...
Tjah, de burde after min mening få det endnu billigere, da man næsten er alene på broen om natten. Pendler Basic er beregnet til flertallet af pendlere (alle dem som ræser frem og tilbage i myldretiden).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...