Jump to content
danielkk

Selvstændig i Sverige

Recommended Posts

Hej Jeg overvejer at være selvstændig i Sverige, men er lidt i tvivl om hvor meget jeg ca. kommer til at betale i skat, og om det i virkeligheden ville være billigere at registere firmaet i dk i stedet (jeg bor i Malmö). Teknisk set ville det bare være et personligt firma uden nogen ansatte ud over min egen arbejdsindsats. Mine kunder ville hovedsagelig være uden for Sverige. Mest Danmark og Norge, men måske også andre lande som jeg ville fakturere for mine ydelser. Hvilken skat skulle jeg ca. betale under nedenstående forudsætninger: Omsætning: SEK 600.000 Div omk: SEK 100.000 Overskud eller løn til mig SEK 500.000 Så vidt jeg kan se skal jeg betale 30% i kommuneskat (500.000*0,3) SEK 150.000 Dertil kommer statsskat på 20% på alt over SEK 385.000 (115.000*0,2) SEK 23.000 Altså i alt ca. SEK 173.000 Er det nogenlunde rigtig forstået? Skal jeg betale nogle af de "sociale" skatte satser som jeg kan se at selskaber betaler for deres ansatte eller slipper jeg for dette, så længe jeg er selvstændig og hovedsagelig fakturerer udenlandske firmaer?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en större udregning, og du slipper ikke for at betale sociale avgifter, hvorfor skulle du det? Mit forslag er faktisk at lave et AB. Det koster 50.000 at starte det(köbe det) og man köber oftest et skuffeselskab til ca. 10.000skr. Jag startede et ab for et par måneder siden og havde hele tiden väret selvständig i dk, men ikke med et AS. Jeg fortryder overhovedet ikke.. Jeg udbetaler 31.000 til mig selv pr. måned. Af det betaler jeg 7300kr i preliminär skat. Dvs. jeg har 23.000 skr til mig selv om måneden. Dette er altså fordi man i sverige oftest lägger diverse fradrag når året er omme og altså ikke får gläden af pengene pr. måned, men en gang om året i stedet for. Tror gerne at man må pr. måned hvis man vil. Derudover betaler min virksomhed ca. 9000skr i sociale afgifter pr. måned og jeg har har en indtägt på ca. 1mill om året og betaler derfor en preliminär skat på virksomheden på 7500 om måneden tror jeg. Dvs. jeg betaler ca. 25k om måneden til skat og ca. 23k til mig.. Månedlig udgift er altså 48.000skr till lön. Inden diverse fradrag. Derudover får du jo mulighed for ved bokslut at tage aktiefortjeneste ud, som er et fast belöb som sättes hvert år af skatteverket. I år er det ca. 125.000skr til 20% skat. Håber dette hjälper lidt, og vil du höre mere kan du skrive en mail til mig på: martin@mtconsult.se så kan vi snakke mere..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar. Jeg har bare hørt at hvis man "en mands firma" fakturerer udenlandske selskaber, ikke skulle betale de "sociale afgifter", men kun hvis man var et selskab - altså et AB. Så vidt jeg kan se hos skatteverket, er det virksomheden der "hyrer" en til opgaven som skal betale de sociale udgifter. Når man så fakturerer udenlandske firmaer betales de så ikke. Men det kan sagtens være at jeg tager helt fejl. Hvis jeg forstår dit svar rigtigt ender du med i alt at betale ca. kr. 300.000 i skat om året ud af din indtægt på ca. 1 mill, er det rigtigt forstået? Men dertil kommer så en række fradrag som renter, transport, mv, som kommer til at reducere din skat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt teknisk det med sociale afgifter og jeg er bestemt ikke sikker i min sag, men hvad du måske refererer til er at firmaet som hyrer dig ind, ikke skal betale! Og det er rigtigt. Derimod skal du jo däkkes socialt nogen steder og hvis du har svensk firma og körer på den måde, vil du ret sikkert blive svensk skattepligtig selvom dit arbejde foregår i Danmark, men det er meget afhängigt af kontrakter og meget andet. Dog er jeg rimeligt sikker på at hvis du udbetaler penge til dig selv i Sverige, hvad enten de kommer fra enskild eller AB, så skal der svares til sociale afgifter i Sverige, for hvordan skulle du ellers kunne gå til läge i enten sverige eller danmark? eller få penge hvis du er syg? eller alt det andet som det nu däkker ind over. Du har ret i ovenstående mht. min skat. Lavede et budget for näste år og det kunne summeres sådan her: TOTALE LÖNUDGIFTER PR ÅR:: 279 000,00 TOTALE PRIVAT SKATTAR PR. ÅR: 93 000,00 TOTALE SOCIALE AVGIFTER PR. ÅR: 111 600,00 TOTALE OVERSKUDSSKATT PR ÅR: 142 383,33 Men det er altså uden diverse udgifter, indköb, fortjeneste på moms i visse tilfälde og visse fradrag som kan reducere min skat... Dette er min helt egen private udregning og jeg er IKKE regnskabsmedarbejder eller andet.. Men det er gjort ud fra hvordan min revisor har sat det op for mig pt. og hvad jeg forventer at tjene.. Jeg skal blandt andet lease en bil nu og det ändrer lidt på skatten og en stor del i udgifterne på virksomheden.. Som sagt fik du min mail hvis du vil vide mere i detaljer eller har andre spm.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...