Jump to content
Toft

Nye trin til renovering af trappe??

Recommended Posts

Jeg skal til at renovere trappen her i hytten og skal bruge nye trin, af den type man lægger over de gamle trin, er der nogen der kender til mærker/forhandlere som de kan anbefale OG hvor produktet er til at betale? Har kigget på stepkit hos XL Byg, og Lundbergs hos Woody, og synes ærlig talt at en pris på 8.000+ for et par plader, hvor jeg selv skal skære mine 14 trin ud af, er lige en tand for peberet a1252.gif Misforstå nu ikke, jeg vil helst skære/lave mine trin selv så det er fint nok, men altså mine 14 trin udgør ikke en gang 4 m2 sammenlagt, så vi snakker om en m2 pris på over 2.000 kr for nogle plader i eg eller ask som er 8 mm tykke :rolleye: Det må kunne findes billigere?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også set lidt - bare lidt - på den løsning. Kan du kort beskrive, hvordan man udfører denne løsning på øverste trin? Som jeg ser det, må der blive en højdeforskel der ... Måske bare de 8 mm du skriver om - men alligevel ... Eller er der noget, som jeg har overset? Desuden drejer min trappe 90 grader i løbet af de nederste 8 trin - det giver nogle irregulære former, som jeg ikke lige kan gennemskue muligheder/begrænsninger i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan du kort beskrive, hvordan man udfører denne løsning på øverste trin? Som jeg ser det, må der blive en højdeforskel der ... Måske bare de 8 mm du skriver om - men alligevel ... Eller er der noget, som jeg har overset?
Min trappe er en 35 år gammel fyrretræstrappe, som vidst ikke er blevet vedligeholdt, andet end den blev larkeret for 35 år siden. Når jeg måler afstanden (højden) mellem trinene, så varierer afstanden mellem 17,5-18,0 cm. Jeg har aldrig bemærket at trinene ikke har fuldstændig 100% samme afstand, ikke før jeg begyndte at måle trappen på kryds og tværs da den skal renoveres. Men jo, der kommer da en forskel ved første og sidste trin på trappen, men den må være til at leve med. I mit tilfælde har jeg 7 mm skod-laminatgulv oppe på 1. sal, som alligevel bliver skiftet til 14 mm parket, så det kommer faktisk til at passe højdemæssigt med den afstand der er nu fra sidste trin til gulv, den er 18,0 cm og bliver så når jeg er færdig med trappe og nyt gulv 17,9 cm :) Til gengæld må jeg acceptere at i stueplanet, der stiger højden fra gulvet og op til første trin med 8 mm. Men i mit tilfælde passer det fint igen, da første trin rent faktisk som det eneste trin ikke har en højde på mellem 17,5-18,0 cm, men blot 16,7 - så når jeg er færdig burde højden være 17,5 cm fra gulv til første trin :) Man kan også se sådan på det, at hvis man har en trappe som IKKE skulle renoveres med 8 mm trin, men at man bare ville skifte sine gulve på begge plan, så ville man stå i samme situation hvis man gik fra 6-7 mm laminat til 14 mm parket, eller omvendt ;) Nu passer det sjovt nok fint for min trappe, men havde der været præcis samme afstand mellem alle mine 14 trin, så havde jeg uden tvivl renoveret den alligevel på samme måde: slebet den, malet den, og givet den nye 8 mm trin. Det er en lille forskel som ingen vil lægge mærke til.
Desuden drejer min trappe 90 grader i løbet af de nederste 8 trin - det giver nogle irregulære former' date=' som jeg ikke lige kan gennemskue muligheder/begrænsninger i.[/quote'] Min trappe drejer også 90 grader på de nederste 8 trin, så når du skal måle ud til disse trin, så skal du måle trinet på det bredeste sted. Det kan nemt gøres ved at du måler forkanten (bredden) på trinet, og noterer målet. Så lægger du en vinkelmåler på trinet ude i den ene side af trinet, tager din tommestok og lægger vinkelret på vinkelmåleren og måler afstanden fra vinkelmålerens kant og hen til hvor trinet slutter (hvis vinkelmåleren ikke kan komme HELT ud i hjørnet af trinet, så mål lige den lille afstand der er og træk den fra, eftersom du har målt den afstand en gang, da du målte forkantens bredde). Ved nogle trin kan det være du skal måle i hver side af trinet og lægge disse to afstande til længden af forkanten, så har du fundet hvor bred pladen skal være for at den er stor nok til at du kan save dit trin ud. Det lyder nok lidt volapyk det jeg skrev, men ellers så prøv at kigge på din trappe med en vinkelmåler og en tommestok eller målebånd, så giver det nok sig selv hvordan du finder den totale bredde på den plade du skal bruge for at save et trin ud. HUSK at pladen kommer med en forkant der som regel er 42-46 mm, som skjuler det gamle trin, derfor kan pladen kun ligge på én måde på det eksisterende trappetrin, og derfor skal du finde ud af hvor meget bredere trinet er totalt end bare trinets forkant. Det er surt at bestille en plade, og man så har regnet forket, så pladen ikke er bred nok til at man kan save det pågældende trin ud. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu medfølger trappkompasset når du køber stepkit, som pt er det billigeste jeg kan finde, men inden man bestiller skal man stadig måle sine trin, hvilket vel er 10 gange hurtigere gjort med vinkelmåler og målebånd, end med et trappkompass. Trappkompasset anvendes når man skal mærke pladen (det nye trin) op, så man kan lave en nøjagtig kopi af det eksisterende trin. Men det ved du vel, ellers ved jeg ikke hvad dit indlæg gik ud på :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu medfølger trappkompasset når du køber stepkit' date=' som pt er det billigeste jeg kan finde, men inden man bestiller skal man stadig måle sine trin, hvilket vel er 10 gange hurtigere gjort med vinkelmåler og målebånd, end med et trappkompass. Trappkompasset anvendes når man skal mærke pladen (det nye trin) op, så man kan lave en nøjagtig kopi af det eksisterende trin. Men det ved du vel, ellers ved jeg ikke hvad dit indlæg gik ud på :)[/quote'] Nu ved jeg ikke præcis hvilke kits du har kigget på, men dem jeg har set på, består af en ens størrelse plade, som man så skal have lige så mange af som man har trin. Dvs. måling inden er lidt spild af tid, andet end at tælle trin. Trappkompasset kan man så ligge på sine nuværende trin, måle de nye plader ud, og herefter save dem til. Derfor vil jeg mene at det er relevant i denne diskussion, medmindre jeg fuldstændig har misforstået. Men når det så er sagt, så står jeg i samme situation, og har egentlig tænkt mig en lidt anden løsning - dels på grund af prisen, og dels fordi jeg ikke kan lide de træsorter og muligheder jeg har kunne finde i kits. Jeg har tænkt mig at ligge 14mm parket og slutte af med en speciel trinliste i alu (de er ret dyre, men ganske pæne). Resten af trappen er allerede slebet, og lakeret hvid, så det er kun trin der mangler. Mht. til opmåling, så har jeg desværre heller ikke en ligeløbstrappe, hvorfor at alle trin er vidt forskellige i mål. Dertil havde jeg tænkt mig at ligge nogle karton-strimler langs "kanterne" på trinnet, lime dem sammen, og herefter have en skabelon for at save ud. Om det fungere i praksis, det ved jeg ikke, men det er så det jeg har efteråret / vinteren til at hygge mig med at finde ud af :).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu ved jeg ikke præcis hvilke kits du har kigget på, men dem jeg har set på, består af en ens størrelse plade, som man så skal have lige så mange af som man har trin. Dvs. måling inden er lidt spild af tid, andet end at tælle trin.
Plader fås i 900, 1000, 1200, 1500 og 2100 mm bredde, så når man ikke har en lige trappe og kan nøjes med at købe 14 x 900 plader, så måler jeg ud hvilke størrelser plader jeg skal bruge der hvor trappen drejer. Jeg skal bruge alt mellem 900 og op til 1500 mm plader til min trappe. Og da det er noget dyrt lort at købe, så kan man med fordel måle op hvad man skal bruge, så man ikke køber "for meget", altså f.eks en 1500 mm plade hvis man kunne have nøjes med en 1200mm plade. Hvis din trappe er nogenlunde standard størrelse ligesom min, så vil det sige at det kit du kigger på indeholder ens størrelse plader, dvs alle plader minimum er 1500 mm bredde, også selv om de fleste trin du skal bruge er under 1000 mm bred? Rimelig meget spild man får. Hvilket kit er det kit du omtaler?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...