Jump to content
larsk

Bølge af indbrud?

Recommended Posts

Jeg synes, jeg ser mange rapporter i de lokale medier om indbrud i kommunen, og ser man på nabokommunerne svedala, sjobo og ystad, er de ikke bedre stillet. Frekvensen er tydeligt steget i området i de seneste uger. Der synes at ske 2 typer af indbrud: 1) eftermiddag/aften tyveri med evt. rudeknusning i bymæssig bebyggelse, hvor enkeltting, som kan ses udefra snuppes. (ex. knuser et køkkenvindue og stjæler en bærbar pc fra bordet). 2) listetyve, som bryder ind i de tidlige morgentimer, hvor de gennemroder huset og løber med kontanter, småt elektronik, smykker, plastikkort og alkohol. De sidste er endda sket flere gange mens beboerne har sovet i huset uden at opdage indbruddet (og 2 gange i sidste uge har en beboer i svedala blevet vækket og har jaget tyven ud). Især de sidste er ubehagelige, og der er flere af disse, hvor der bruges 'underboring' etc, så man kommer til at tænke på de bølger af indbrud man har set i danmark i de seneste år, og hvor man helt klart kan knytte disse indbrud til bander af østeuropæer på togt. Personligt er jeg da begyndt at se på, hvilke ting jeg kan gøre (uden at gå amok) for at sikre mit hjem bedre. Og jeg kan se at det første er at få mit hus til at fremstå uinteressant, når de leder efter steder at bryde ind. Det andet er at sikre mig bedre på 'bagsiden' af huset, så det bliver for besværligt at prøve. Jeg kan jo ikke forhindre dem i f.eks. at smadre en rude, men jeg kan gøre det besværligt og utrygt for dem at prøve. Pointen er vel ikke så meget at fange dem eller at gøre det svært, men at få dem selv til at gå videre, fordi det ikke er nemt nok. Så, ingen synlige værdier, åbenlyse forhindringer, lys og bedre sikring af døre/vinduer. Jeg har ikke alarm, og tror ikke, at det vil stoppe indbrudstyvene, for en vægter kommer ikke før de er væk, og medmindre alarmen larmer helt vildt, så naboer og alle kommer farende, så tvivler jeg på effekten. Og med en alarm med lyd er der jo altid faren for at trætte naboerne med for mange fejlalarmer. Jeg er sikker på, at det bedste enkle træk jeg kan gøre, er at få en stor hund, men der er ligesom en hel del andre konsekvenser forbundet med det. Andre gode og simple råd modtages gerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Direkt-ansluten larm! Kan godt være den ikke holder de proffe individer væk - men den holder 95% af opportunisterne væk. Altså dem der "lige skal se om der er et hus der er værd at brække ind i". Så jeg mener bestemt det er en investering der er værd at gøre. Plus dét faktum, at skulle du komme ud fra røg/brand/vandskade når du er væk hjemmefra, så kan dette detekteres også - og dermed redde dit hus. Med andre ord - Trygga Hem eller Securitas Direct :o)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i bostadsrätt og vi har også oplevet at naboerne i stueetagen har haft indbrud. Foreningen handlede meget hurtigt og beslutsomt. Foreningen fik en flot rabataftale om opsætning af alarmer og alle i stueetagen kunne frivilligt vælge at benytte sig af den. I den mellemliggende periode havde vi fire vagter bevæbnet med håndjern og knipler til at patruljere. Der blev sat udendørsbelysning på bygningerne og derudover fik alle lejligheder dørtelefoner, ligesom dørene til opgangene blev låst. Nu skal vi snart afgøre om hele området skal hegnes ind. Stemningen taler for at vi skal gøre det, og styrelsen støtter også forslaget. Det er ligt sørgeligt at vi er ved at oprette et gated-community, men folks tryghed i hjemmet skal også vægtes rigtigt højt. Det kan godt være en overreaktion, men man kan altid låse portene op i fremtiden, hvis det var.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er sikker på' date=' at det bedste enkle træk jeg kan gøre, er at få en stor hund, men der er ligesom en hel del andre konsekvenser forbundet med det.[/quote'] Helt enig, en rottweiler (eller lign) i hjemmet :th2: De eneste "konsekvenser" vi har her i huset, det er et par gange om måneden hvor vi bliver vækket midt om natten som lyn fra en klar himmel, fordi han har hørt noget "usædvanligt" - og det er ikke bare lige vov-vov men det helt store SKRALD han fyrer af... For det meste er det lige at række ud efter den store model Maglite på natbordet, og så lige ud af døren og lade ham snuse rundt og pisse af. Så får han en masse ros, og vi sover videre :) Vi har ikke bemærket noget usædvanligt her ved os endnu. Og det er da rart at vide at ens hus er langt bedre sikret mod indbrud når vi ikke er hjemme, med en rottweiler i hjemmet end med et Securitas abonnement (selv om en stor hund heller ikke er en 100% løsning). Ligeledes behøver vi ikke spekulere på om nogen borer huller i vindueskarmen mens vi sover, det skal hunden nok gøre os opmærksom på :) Så jo, jeg kan kun anbefale en hund, hvis man har tiden og lysten til den race man nu en gang vælger :) Har man ikke tid eller lyst til en hund, så kan du jo billigt købe et skilt eller to med "VARNING FÖR HUNDEN", og sætte dem et strategisk godt sted på din grund. Det kan have en præventiv virkning, lidt ala "Securitas" klistermærker på ens vinduer. Og hvis du skal have prikken over i'et med, så analfabeterne fra Rumænien og Polen måske bedre forstår, så sætter du et billede af en Rottweiler eller Cane Corso ved dine "varning för hunden" skilte.. :thumbup: Vi kan desuden også levere diverse (hunde)rekvisitter, som ER færdige, som du kan smide på plænen, så det ser ud som om "din hund" dagligt øver sig i at bide til tingen er død :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig hört om en alarm der opdager vandskade.

Direkt-ansluten larm! Kan godt være den ikke holder de proffe individer væk - men den holder 95% af opportunisterne væk. Altså dem der "lige skal se om der er et hus der er værd at brække ind i". Så jeg mener bestemt det er en investering der er værd at gøre. Plus dét faktum, at skulle du komme ud fra røg/brand/vandskade når du er væk hjemmefra, så kan dette detekteres også - og dermed redde dit hus. Med andre ord - Trygga Hem eller Securitas Direct :o)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har aldrig hört om en alarm der opdager vandskade.
Du kan bl.a. få en "läckagedetektor" hos Securitas for 890 kr, tror jeg det var :) Det er ligesom at du kan koble røgdetektorer ind over din alarm installation.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
... medmindre alarmen larmer helt vildt' date=' så naboer og alle kommer farende, så tvivler jeg på effekten. Og med en alarm med lyd er der jo altid faren for at trætte naboerne med for mange fejlalarmer..[/quote'] Jeg har en alarm med udendørssirene. Heldigvis har jeg kun haft én enkelt fejlalarm. Naboerne kom ikke farende, men der var da et par stykker der lige tittede ud af deres vinduer og mon ikke de ville have ringet efter politiet, observeret og evt. grebet ind, hvis de havde set noget mistænkeligt og ikke bare mig der stod og fumlede. Så alt i alt tror jeg på denne løsning hvis man som jeg bor i et villakvarter, andre steder som eks. lidt ude på landet, da har sirenen kun ringe effekt. En mere optimale løsning for dem der bor lidt mere isoleret kan meget vel være at få en naboalarm, dvs. at du med én eller helst mange naboer har en aftale om at i hver i sær for koblet jeres husalarmer op på hinandens systemer, eksempelvis kan det gøres ved at en alarm i ét hus får telefonerne i nabohjemmene til at ringe med en bestemt ringetone. Mht til din svage bagside af huset, hvor enhver indbrudstyv kan smadre en rude og åbne en havedør eller et vindue. Her kan du evt overveje at sætte sikringsfilm på ruderne, således at de ikke sådan bare lige er at baldre. Det er naturligvis ikke nogen sikring mod indbrud, men det vil nok få de fleste kriminelle til at undre sig over hvad der ellers venter dem af overraskelser. Ulempen er prisen, som er ca. 1000-1500 kr på vindue

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Direkt-ansluten larm! Kan godt være den ikke holder de proffe individer væk - men den holder 95% af opportunisterne væk. Altså dem der "lige skal se om der er et hus der er værd at brække ind i". Så jeg mener bestemt det er en investering der er værd at gøre. Plus dét faktum, at skulle du komme ud fra røg/brand/vandskade når du er væk hjemmefra, så kan dette detekteres også - og dermed redde dit hus. Med andre ord - Trygga Hem eller Securitas Direct :o)
Aviserne skriver at indbrudstyvene der hærger Skurup i øjeblikket er komplet ligeglade med om der er alarmer eller ej på husene, desværre står der ikke noget om hvorvidt de kriminelle skelner imellem Direkt-ansluten larm, og alle de mange andre i mine øjne dårlige alternativer. Jeg antager, men ved det naturligvis ikke, at tyvene trods alt fraprioriterer huse med autoriserede systemer som G4S, Securitas, Trygga Hem m.fl. Er der nogen der har pålidelige oplysninger på om dette er tilfældet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også haft indbrud på trods af at vi har alarm. Tyven er generelt ligeglade med alarmen. De bruger så kort tid i huset at der er ingen der kan nå at reagere inden det er for sent. Går d n nabos alarm igang midt om natten, så springer man jo heller ikke i tøjet med mindre lortet ikke er stoppet efter en halv time og man ikke kan sove pga larmen. Det er lidt ligesom bilalarmer, de har heller ikke rigtig en virkning. Desuden kan man man sabotere langt de fleste alarmner på 2 sek.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har også haft indbrud på trods af at vi har alarm. Tyven er generelt ligeglade med alarmen. De bruger så kort tid i huset at der er ingen der kan nå at reagere inden det er for sent. Går d n nabos alarm igang midt om natten' date=' så springer man jo heller ikke i tøjet med mindre lortet ikke er stoppet efter en halv time og man ikke kan sove pga larmen. Det er lidt ligesom bilalarmer, de har heller ikke rigtig en virkning. Desuden kan man man sabotere langt de fleste alarmner på 2 sek.[/quote']Hvis det kun tager 2 sek at sabotere "de fleste alarmer", så undrer det mig at 98% af tyvene ikke lige bruger tid på det ;) Med andre ord, så vil jeg sætte spørgsmålstegn ved din påstand. Eks. Securitas' detektorer går i alarm så snart der pilles ved kassen (eller den direkte smadres) - og det samme sker med centralen. Og så ér alarmen jo allerede røget afsted :) derudover, så er en direkt-ansluten larm jo heller ikke kun for at undgå indbrud, men også til for at der kommer en vægter ud og ser på skaderne - og sørger for der bliver dækket af o.l. Ganske rart hvis man lige er i DK eller på ferie osv. Og endnu mere hvis man bor ude på bøheren (Lars K ;o)), hvor der ikke lige er naboer til at kunne kigge over hækken, og konstatere et smadret vindue m.m. Sagt på en anden måde, så kan tyvene altid komme ind...hvis de virkelig vil - alarm eller ej. Men jeg synes sikkerheden i ovenstående er rar at have, og at det er værd at bruge en bas-øre på løbende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har man ikke tid eller lyst til en hund, så kan du jo billigt købe et skilt eller to med "VARNING FÖR HUNDEN", og sætte dem et strategisk godt sted på din grund. Det kan have en præventiv virkning, lidt ala "Securitas" klistermærker på ens vinduer. Og hvis du skal have prikken over i'et med, så analfabeterne fra Rumænien og Polen måske bedre forstår, så sætter du et billede af en Rottweiler eller Cane Corso ved dine "varning för hunden" skilte.. :thumbup: Vi kan desuden også levere diverse (hunde)rekvisitter, som ER færdige, som du kan smide på plænen, så det ser ud som om "din hund" dagligt øver sig i at bide til tingen er død :)
Now we're talking :laugh: Ideen er faktisk god - jeg havde tænkt på skiltet, men gennemgnavet hundelegetøj 'tilfældigt' på græsset ud mod vejen er jo smart. Formoder at tyvebanden går eller kører gennem området og udvælger "egnede" huse til nattens udflugt, og det er på det tidspunkt, man skal vælges fra :thumbup: Brugt hundelegetøj er netop det sidste overbevisende trin. At mine naboer så nok både vil undre sig og siden grine af mig, er en lille pris i denne sammenhæng :p Så iøvrigt i samme tråd, nogle ude på jeres kant, som havde hængt en halvsammenklappet klapvogn op på en hegnspæl. Ved ikke lige om det skulle afskrække nogen :tongue2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, indbrudsbölge må man sige der er. Isär i garager. Blandt andet på Hyldebergavägen OG I RYDSGÅRD!! Her nubbede de for 30000, meget öv. Politiet kommer ikke medmindre der er blodspor ... Og så lige det med alarmen, den smadrer de åbenbart bare ifölge den lokale Kling og Klang. Men det med hundelegetöj er en god ide`Smid gerne en aflägger til Rydsgård! Måske virker det bedre end föromtalte klapvogn ved hegnspälen. Når man passerer den 4 gange hver dag virker den ikke, haha.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen der har erfaring med alarm i lejlighed? Enten tryggahem eller securitas direct? Noget kampanje tilbud eller lign.
Opsætning og funktion er ens, om det er lejlighed eller villa. Nogle sværger til Trygga Hem (bl.a. Villaägarnas Riksförbund, tilsyneladende), og andre synes godt om Securitas Direct - bl.a. undertegnede. Jeg tror det er lidt hip som hap hvad du vælger, så længe du holder dig til de etablerede, og undgår "Jönssons Security I/S" ;) De plejer at liste deres kampagner på deres hjemmesider. Og i det første tilfælde, så plejer der at være rabat at hente, hvis man er medlem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' indbrudsbölge må man sige der er. Isär i garager. Blandt andet på Hyldebergavägen OG I RYDSGÅRD!! Her nubbede de for 30000, meget öv. [/quote'] Lyder f*neme surt :mad: Ingen spor, som politiet kunne bruge?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Politiet, ha Ja, politiet kommer ikke når det "bare" er i en garage. Men det er de mest underlige ting de IKKE har taget. 5 kasser öl, en stor boltsax f.eks. Det mest utrolige er at de har väret i en rimlig stor bil, der er nemlig taget en masse fälge og vinterdäk. Og der er ikke langt til naboerne på bagsiden af garagen hvor de har taget tingene ud. Ja jeg föler jeg körer i ring. Til skole med knägten, til skole med mig selv, hente knägten på ungdomsklubben. Og så lige hvis vi skal til Skurup af anden anledning:sick: Iövrigt må tyvene kunne findes på golfbanen, de tog nemlig også en spand med golfbolde har vi lige opdaget

Lyder f*neme surt :mad: Ingen spor, som politiet kunne bruge Kører du i ring dagligt? :tongue2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...