Jump to content
Hvalen

Skat af fortjenste af solgt bolig i Sverige ved forbedringer?

Recommended Posts

Hej alle:-) Har lige et spörgsmaal til de bolig/ökonomi kyndige angående skat ved fortjenste af salg af bolig i Sverige. Så vidt jeg tidligere har forstået, så skal man betale skat af ens fortjenste ved salg af bolig. F.eks. hvis man har köbt sit hus i 2001 til 1 millioner og sälger igen 10 år senere i 2011 til 2 millioner, så skal man betale en hvis del af overskuddet til det offentlige i skat. Mit spörgsmål går på, om man ligeledes skal betale skat af overskuddet og i så fald hvor meget, hvis man välger at köbe en grund i Sverige til eks. 300.000 SEK, bygger et hus derpå og efter 5 år gerne vil sälge igen? Hvis man sälger grunden og huset til 1.3 millioner SEK 5 år efter, skal man så stadig betale skat af fortjenesten? Man har jo investeret en masse penge da man byggede huset... Håber nogen kan hjälpe mig med dette spörgsmål. På forhånd tusind tak! Mvh.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ja, du skal betale skat af fortjenesten ved salg af bolig. Skatteverket har nedenstående model, som jeg lige har anvendt for at regne fortjenesten ud. Försäljningspris (Den pris du sælger boligen for) - Utgifter för försäljningen (kan ex. være salær til mægler, advokat, homestyling) - Inköpspris (Den pris som du købt boligen for) - Förbättringsutgifter (Udgifter til forbedringer efter gældende regler) - Kapitaltillskott (ved bostadsrätt, beløbet kan oplyses af foreningen) - Andel av inre reparationsfond vid försäljningen (beløb til forbedring ved bostadsrätt) + Andel av inre reparationsfond vid köpet (beløb som fulgte med bostadsrätt) + Återföring av uppskovsbelopp (hvis du tidligere har solgt og har fået udsættelse af skatten) __________________________ Vinst eller förlust Du har nu det beløb, som du skal betale skat af (hvis der er en fortjeneste). Det er uden betydning for beløbet, hvad du efterfølgende køber af bolig. Dette kan dog have en betydning, hvis du søger om Uppskov (udsættelse af betaling af skatten) Jeg kopierede lige skatteverkes forklaring til de enkelte punkter ind. Der findes også en brochure på deres hjemmeside, som er ret ok og som forklarer med mange eksempler. Hilsen Gitte Försäljningspris eller köpeskilling är det pris som avtalats mellan säljare och köpare. Vid byte använder man marknadsvärdet av den tillbytta egendomen som försäljningspris. Utgifter för försäljningen kan t. ex. vara mäklararvode, advokatkostnader, utgifter för värdering, vissa utgifter för homestaging och andra utgifter som säljaren haft för försäljningen. I inköpspris ingår köpeskillingen för bostaden, inköpsprovision och liknande, särskild ersättning för utrustning i bostadsrätten och upplåtelse- och inträdesavgifter. Förbättringsutgifter är utgifter för ny-, till- och ombyggnad samt utgifter för förbättrande reparationer och underhåll. Förbättringsutgifterna får räknas med för de år då de sammanlagt uppgår till minst 5 000 kronor. Du får bara göra avdrag för förbättrande reparationer eller underhåll som du har gjort under försäljningsåret eller något av de fem föregående åren. För ny-, till- och ombyggnad gäller ingen sådan tidsgräns. Dessutom ska förbättrande reparationer och underhåll ha medfört att din bostadsrätt är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Du får också göra avdrag för kapitaltillskott som du har lämnat till föreningen under innehavstiden. Tillskotten ska varit avsedda att användas av föreningen för amortering av lån eller för finansiering av förbättringsarbeten på fastigheten. Har du fått uppskov med vinsten vid en tidigare fastighets- eller bostadsrättsförsäljning ska du återföra det när du säljer bostadsrätten (ersättningsbostaden). Om du köpte bostadsrätten före 1974 kan vinsten beräknas som om bostadsrätten förvärvats den 1 januari 1974. Anskaffningsutgiften beräknas då till 150 procent av bostadsrättens andel föreningens förmögenhet den dagen. Om du har använt denna regel får du inte räkna med förbättringsutgifter och kapitaltillskott som gäller tiden före den 1 januari 1974. Du kan under vissa förutsättningar göra avdrag för uppskovsbelopp, dvs. skjuta fram beskattningen av vinsten. Försäljning av bostadsrätt redovisar du på blankett K6 året i deklarationen året efter du sålde bostadsrätten. Observera att du numera kan redovisa försäljningen via Internet med hjälp av e-legitimation. Information om hur du fyller i blankett K6 finns i broschyren "Försäljning av bostadsrätt" och i hjälpavsnitten när du har loggat in för att deklarera på Internet. Vad är delningslänkar?Broschyrer •Försäljning av bostadsrätt (SKV 321) Blanketter •K6 (SKV 2106)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ovenstående model er til bostadsrätt og jeg ser nu, at du spørger om det hus. Du får derfor også lige skatteverkets model ved salg af hus: Försäljningspris - Utgifter för försäljningen - Inköpspris och lagfartskostnad m.m. - Förbättringsutgifter + Återföring av uppskov ________________________ Vinst eller förlust

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Gika! Tak for dit svar:-) Det jeg spoerger til er om man skal betale skat af forskellen mellem den pris man har koebt en tomt til (ägenderätt - eks. 300.000 SEK) og den pris man får ud af det, hvis man saelger igen efter man har bygget hus på grunden (eks - 1.300.000). Lad os sige at man har investeret i byggematerialer for 500.000 og selv har knoklet med at bygge huset over et par år. Grunden til jeg spoerger er, at jeg overvejer at bygge et hus selv på en grund i sverige, saelge igen og tjene nogle penge derpå. Hvis man dog bliver beskattet deraf er der jo ikke meget sjov ved det. Jeg kan jo ikke vise hvad min egen arbejdstid og lön har väret. Mvh. Hvalen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Gika! Tak for dit svar:-) Det jeg spoerger til er om man skal betale skat af forskellen mellem den pris man har koebt en tomt til (ägenderätt - eks. 300.000 SEK) og den pris man får ud af det, hvis man saelger igen efter man har bygget hus på grunden (eks - 1.300.000). Lad os sige at man har investeret i byggematerialer for 500.000 og selv har knoklet med at bygge huset over et par år. Grunden til jeg spoerger er, at jeg overvejer at bygge et hus selv på en grund i sverige, saelge igen og tjene nogle penge derpå. Hvis man dog bliver beskattet deraf er der jo ikke meget sjov ved det. Jeg kan jo ikke vise hvad min egen arbejdstid og lön har väret. Mvh. Hvalen
Her står lidt: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/avdragsgillaforbattringsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kort sagt' date=' er der fortjeneste skal der betales skat.[/quote'] Hvis/da han ikke er gået i gang endnu kan man måske få skatteverket til at acceptere en opgørelse over tidsforbrug, og så gemme kvitteringer....men ja, han slipper med 100% sikkerhed ikke for at betale NOGET i skat!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis/da han ikke er gået i gang endnu kan man måske få skatteverket til at acceptere en opgørelse over tidsforbrug' date=' og så gemme kvitteringer....men ja, han slipper med 100% sikkerhed ikke for at betale NOGET i skat!!![/quote'] Den tid du selv har brugt kan du da ikke trække fra.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den tid du selv har brugt kan du da ikke trække fra.
Hvad hvis man er uddannet håndværker, og bygger sit eget hus?? Jeg er godt klar over den ikke er let, men muligheden skal da forfølges......et hus bygger jo ikke sig selv.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad hvis man er uddannet håndværker, og bygger sit eget hus?? Jeg er godt klar over den ikke er let, men muligheden skal da forfølges......et hus bygger jo ikke sig selv.....
Du skal have et svensk firma, og gi dig selv regninger derfra.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Wow, tak for alle jeres svar:th2: Jeg er slet ikke gaaet i gang endnu. Det var bare en idé jeg havde til at lave nogle ekstra penge da jeg godt kan lide at renovere og bygge og synes det kunne vaere fedt at proeve at bygge selv fra grunden. Men det kan saa vaere at Norge eller Danmark er bedre lande at goere det i, da man ikke har meget stramme beskatningsregler af fortjenste ved salg af bolig. Jeg kan meget nemt forestille mig temmelig besvaerlige situationer, hvor man skal diskutere frem og tilbage med myndighederne omkring, hvor mange timer, man har brugt paa det. Dog lidt aergeligt da jeg holder utrolig meget af Sverige. Men det maa da betyde at DIY (do it yourself) ikke er voldsomt populaert i Sverige, hvis man efter nogle aar ved salg af bolig bliver beskattet ogsaa af boligens forbedringer (-materialer, hvis man kan dokumentere det). Jeg maa dog hellere ogsaa ringe til skatteverket og faa en helt praecis forklaring af, hvordan det fungerer i mit tilfaelde. Tusind tak for jeres hjaelp! Mvh. Hvalen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der står ikke nogen steder at du bliver beskattet af boligens forbedringer, tværtimod. Alt hvad du laver af forbedringer, kan du trække fra. Du kan jo bare ikke trække din egen tid fra! Havde da ellers været en fed fidus.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...