Jump to content
MartinDK

Ferie & Feriepenge i Sverige?

Recommended Posts

Halløjsa :) Nu er jeg vant til at arbejde i Danmark, og her har man jo 5 ugers ferie + 5 feriefridage. Og man optjener også feriepenge af sin løn - ren luksus. Men hvordan er det lige i Sverige - hvor meget ferie har man der og har man også feriepenge? Mvh, Martin.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg arbejder selv i Sverige og jeg har 5 ugers ferie om året. Her har jeg så ret til 4 ugers sammenhængende sommerferie hvorimod i DK kun 3. Jeg for så almindelig løn under min ferie men her i maj måneden for man de 13% udbetalt som ferietillæg. Mht frokost så holder jeg kun 30min og ikke 1 time, det er noget man kan vælge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er da så vidt jeg ved ikke offentligt ansat' date=' og vi har da 5 uger + 5 feriefridage![/quote'] Ja men er du ansat i det private har du ikke automatisk ret til 5 feriefridage. Der er nok mange der har det, men det er ikke pr. automatik.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja men er du ansat i det private har du ikke automatisk ret til 5 feriefridage. Der er nok mange der har det' date= men det er ikke pr. automatik.
Det er ikke lovkrav, men noget der kan forhandles. Her står det i vores overenskomst at vi skal have det...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De 5 uger er et lovkrav i danmark, via ferieloven Alt andet er lokalaftaler eller overenskomster Offentlige ansatte er omfattet af ferieaftalen der er en forbedring af ferieloven F.eks kan man få erstatningsferie hvis man bliver syg i sin ferie oa. :-) I danmark tæller frokosten nogen gange med andre gange ikke (Hvis du har betalt ½ times pause skal man regne 7% ekstra for at få en løn-sammenligning med en som ikke har betalt frokost) Og..... når man er omfattet af en overenskomst, så kan man forhandle en bedre aftale når man forhandler om lønnen, men skal holde sig inde for rammeaftalen (overenskomsten) Dvs. at man kan sagtens forhandle både 7-8 ugers ferie og eller f.eks 3-12 måneder ekstra opsigelse...... Det nemmeste er faktisk at finde det sted man vil søge job og så finde overenskomsten hvis der er en på den pågældende arbejdsplads.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg arbejder selv i Sverige og jeg har 5 ugers ferie om året. Her har jeg så ret til 4 ugers sammenhængende sommerferie hvorimod i DK kun 3. Jeg for så almindelig løn under min ferie men her i maj måneden for man de 13% udbetalt som ferietillæg. Mht frokost så holder jeg kun 30min og ikke 1 time, det er noget man kan vælge.
Den skal jeg lige have igen. Får man 5 ugers ferie med løn OG 13% ferietillæg oveni ??? I Danmark er der også mange gange et ferietillæg, men det er 1-2% af en årsløn.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nej

Den skal jeg lige have igen. Får man 5 ugers ferie med løn OG 13% ferietillæg oveni ??? I Danmark er der også mange gange et ferietillæg, men det er 1-2% af en årsløn.
Nej, det var forkert skrevet / opfattet. Er man fast ansat har man 5 ugers ferie om året, som i DK. Er man ikke fast er det omkring 13 procent. Og man har også den omkring ene procent i ferie tilläg herovre. Der er faktisk ikke den store forskel på DK og S.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...