Jump to content
travne

Føde i Sverige og dansk cpr.nr til barnet

Recommended Posts

Hej, Jeg har født mit andet barn i Malmö, og i den forbindelse har jeg kontaktet det Danske Generalkonsulat i Malmö omkring dansk pas og et dansk cpr.nr. De oplyser så, at min søn ikke kan få de sidste 4 numre i det danske cpr.nr, fordi han er født i Sverige, men at han dog er dansk statsborger. Mit første barn fik jeg i Danmark, og der fik han selvfølgelig automatisk dansk cpr.nr, men også fuldt svensk cpr.nr. Er der nogen der har været i samme situation, og er det rigtig at min søn ikke kan få et fuldt dansk cpr.nr, fordi han er født i Sverige? Synes det virker mærkeligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, Jeg har født mit andet barn i Malmö, og i den forbindelse har jeg kontaktet det Danske Generalkonsulat i Malmö omkring dansk pas og et dansk cpr.nr. De oplyser så, at min søn ikke kan få de sidste 4 numre i det danske cpr.nr, fordi han er født i Sverige, men at han dog er dansk statsborger.
De første 6 cifre giver jo sig selv - hvordan beviser man så at din søn er dansk statsborger? (kommer selv i den samme situation om nogle måneder). Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vores lille ny er født i DK' date=' og fik i den forbindelse også de sidste 4, men jeg fik af vide at de ikke er aktive før hun evt. vælger at flytte til DK.[/quote'] Tillykke :D Det må jeg have overset med mindre du ikke har offentliggjort det :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt at ansøge om et bevis for dansk indfødsret (Se oresunddirekt hvordan). I tilfældet hvor I begge er danske, og bliver boende i Sverige er der nu nok ikke noget I skal bekymre Jer om. Hvis I er en international familie hvor enten fader eller moder ikke har et nordisk statsborgerskab, hvis I ikke er gift, og det samtidig ikke er utænkeligt at I kunne finde på at bosætte jer i en længere periode udenfor norden eller EU, så kan det være at det papir bliver nyttigt når barnet er fyldt 18, hvis det til den tid gerne vil have og bevise retten til dansk statsborgerskab.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Problemet er løst hvis i vælger at døbe jeres barn i DK' date=' så sker det helt af sig selv.[/quote']Ja, det er sørme fantastisk at man i det 21. århundrede er nødsaget til at gå til kirkeligt regi for at blive personlig registreret som statsborger:sick:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Min søn blev født på helsingborgs sygehus.han fik et svensk personnr.bevis med de sidste 4 tal. Men dette er jo så svensk. Vi fik lavet et dansk pas til ham da vi skulle rejse. Jeg skulle bare medbringe personnr.beviset til helsingør komune. Han fik sit danske pas med de 4 sidste nr som xxxx. Men altså et dansk pas fordi statsborgerskabet som regel følger moderens hvilke også var registreret på hans bevis fra sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...