Jump to content
anton

Svensk deklaration for indkomståret 2010

Recommended Posts

Her er tråden med alle spørgsmål til den svenske inkomstdeklaration for indkomståret 2010 (taxeringsår 2011). 1) Som bosiddende i Sverige en del af eller hele 2010 skal man aflevere inkomstdeklaration til Skatteverket, uanset om man modtager den med posten eller ej. 2) Oplys i feltet 'Øvrige oplysninger' at I har indkomst fra Danmark, der er beskattet i Danmark. Derved undgår I nysgerrige uddybende spørgsmål fra Skatteverket om hvor I får indkomst fra 3) Renteindtægter fra Danmark skal beskattes i Sverige 4) Renteudgifter (uanset land) kan fratrækkes i Sverige, uanset om der er taget fradrag for dem i Danmark, Bhutan, Swaziland og/eller et helt fjerde sted Dette er de facts, der er 100 % urokkelige. Fristen for aflevering til Skatteverket er 2. maj 2011. For sen aflevering kan koste op til 3.000 SEK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er det hvert år eller er det kun hændt et år? Og har du tidligere betalt skat i Sverige, for så kan det jo være indeholdt skat fra tidligere år, som først kommer til udbetaling på et langt senere tidspunkt. Der må jo også stå noget på det papir, du får fra Skatteverket i forbindelse med udbetalingen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det hvert år eller er det kun hændt et år? Og har du tidligere betalt skat i Sverige' date=' for så kan det jo være indeholdt skat fra tidligere år, som først kommer til udbetaling på et langt senere tidspunkt. Der må jo også stå noget på det papir, du får fra Skatteverket i forbindelse med udbetalingen.[/quote'] Hvert år... Har aldrig betalt skat i Sverige, har intet uppskov eller andet, og ingen mellemværender med Skatteverket i øvrigt. Får ej heller nogen specificeret opgørelse, blot besked om at "sluttlig skatt" medfører en tilbagebetaling - og så et par dage senere en fin check...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvert år... Har aldrig betalt skat i Sverige' date=' har intet uppskov eller andet, og ingen mellemværender med Skatteverket i øvrigt. Får ej heller nogen specificeret opgørelse, blot besked om at "sluttlig skatt" medfører en tilbagebetaling - og så et par dage senere en fin check...[/quote'] Du kan jo altid logge ind på Skatteverket og se regnestykket...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jolin> Det er underligt.... Og nok en fejl.... Har du bolig / lån / andet heroppe? Eller er det fordi du "bare" bor til leje og derfor ikke noget der indberettes til Skatteverket?
Jeg købte en bostadsrätt da jeg flyttede herover, dog med penge lånt i DK (big mistake). Nu har jeg så fornyligt flyttet lånet til Sverige (aaaaalt for sent). Men jeg kan forstå at jeg ikke er den eneste der aldrig har fået noget fra Skatteverket. Så jeg er lidt mere rolig...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kan det være jeg spørger rigtig dumt men kan man også trække danske renteudgifter selvom man ikke har indkomst i Sverige eller er det kun iforbindelse med salg af ejendom hvor man har fået gevinst??
Ja. Men du får kun noget ud af det, hvis du har noget svensk skat at modregne i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Her er tråden med alle spørgsmål til den svenske inkomstdeklaration for indkomståret 2010 (taxeringsår 2011). 1) Som bosiddende i Sverige en del af eller hele 2010 skal man aflevere inkomstdeklaration til Skatteverket, uanset om man modtager den med posten eller ej. 2) Oplys i feltet 'Øvrige oplysninger' at I har indkomst fra Danmark, der er beskattet i Danmark. Derved undgår I nysgerrige uddybende spørgsmål fra Skatteverket om hvor I får indkomst fra 3) Renteindtægter fra Danmark skal beskattes i Sverige 4) Renteudgifter (uanset land) kan fratrækkes i Sverige, uanset om der er taget fradrag for dem i Danmark, Bhutan, Swaziland og/eller et helt fjerde sted Dette er de facts, der er 100 % urokkelige. Fristen for aflevering til Skatteverket er 2. maj 2011. For sen aflevering kan koste op til 3.000 SEK.
Passer ikke helt at alle skal deklarere uanset hvad. Iflg. skatteverkets har de en "deklarationsgrænse", som kan læses herunder Deklaration - Privatpersoner Jag har inte fått någon deklarationsblankett. Hur gör jag, ska jag deklarera? Du som har varit bosatt i Sverige under hela 2010 ska deklarera om du har haft lön eller andra förvärvsinkomster (t.ex. pension och inkomster av näringsverksamhet) på 17 935 kronor eller mer. Har du varit bosatt i Sverige bara en del av året ska du deklarera om du har haft en inkomst på 100 kronor eller mer. Om du inte har fått någon deklarationsblankett kan det bero på att de kontrolluppgifter på lön m.m. som kommit in till Skatteverket visar att din inkomst under 2010 understiger deklarationsgränsen. Stämmer det att din lön (eller annan förvärvsinkomst) understiger deklarationsgränsen behöver du inte lämna någon deklaration även om din arbetsgivare har gjort skatteavdrag. Du får ditt slutskattebesked senast den 29 augusti 2011. I mitten av augusti återbetalas den avdragna skatten. Det snabbaste och säkraste sättet att få tillbaka pengarna är att anmäla konto för återbetalning. Har du haft lön eller annan förvärvsinkomst på 17 935 kronor/100 kronor eller mer under 2010 ska du deklarera oavsett om arbetsgivaren har lämnat någon kontrolluppgift eller inte. Du kan beställa en deklarationsblankett via vår servicetelefon 020‑567 000, direktval 6101 och på vår webbplats.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Her er tråden med alle spørgsmål til den svenske inkomstdeklaration for indkomståret 2010 (taxeringsår 2011). 1) Som bosiddende i Sverige en del af eller hele 2010 skal man aflevere inkomstdeklaration til Skatteverket, uanset om man modtager den med posten eller ej. 2) Oplys i feltet 'Øvrige oplysninger' at I har indkomst fra Danmark, der er beskattet i Danmark. Derved undgår I nysgerrige uddybende spørgsmål fra Skatteverket om hvor I får indkomst fra 3) Renteindtægter fra Danmark skal beskattes i Sverige 4) Renteudgifter (uanset land) kan fratrækkes i Sverige, uanset om der er taget fradrag for dem i Danmark, Bhutan, Swaziland og/eller et helt fjerde sted Dette er de facts, der er 100 % urokkelige. Fristen for aflevering til Skatteverket er 2. maj 2011. For sen aflevering kan koste op til 3.000 SEK.
Tja..... jeg kan jo godt læse hvad du skriver - men det lyder bare for godt - kan man virkelig fratrække renteudgifter man har benyttet i DK.... og bruge dem i Sverige også. Er godt klar over - at det selvfølgelig kun har betydning.... hvis man også har indtægt i Sverige.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tja..... jeg kan jo godt læse hvad du skriver - men det lyder bare for godt - kan man virkelig fratrække renteudgifter man har benyttet i DK.... og bruge dem i Sverige også. Er godt klar over - at det selvfølgelig kun har betydning.... hvis man også har indtægt i Sverige.....
Ja, det er korrekt det med de danske renteudgifter - du kan også søge om at få beregnet din svenske skat for de tidligere år, hvis du har glemt at benytte de danske renter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der i dag åbnet for at lave den svenske selvangivelse. Svenskerne er på det felt forud i forhold til Danmark, da man også kan deklarere på sin smartphone (Android/Iphone) - selvom, hvis man skal foretage større ændringer, så skal man stadig benytte internettet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det er korrekt det med de danske renteudgifter - du kan også søge om at få beregnet din svenske skat for de tidligere år, hvis du har glemt at benytte de danske renter.[/quote'] Jamen - så har jeg et tillægsspørgsmål...... I 2010 havde jeg ikke nogen indtægt i Sverige - men det får jeg nok her i 2011. Hvis jeg indberetter mine danske renteudgifter fra 2010 ...... vil jeg så kunne udnytte dem i 2011.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den mulighed at trække danske renter fra her i SE er der nogen der ved hvilken felt skal man udfylde på den svenske selvangivelse?
felt 53 ränteutgifter. Skriv eventuelt under "övriga upplysningar" hvor de kommer fra. Fra Skatteverkets Svar på vanliga frågor: "Om du begär avdrag för ränta som du inte har fått kontrolluppgift på, ska du lämna uppgift om långivarens namn i inkomstdeklarationen (t.ex. under Övriga upplysningar)."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...