Jump to content
Morten K

Hyresgäster / bz'ere betaler ikke husleje og mener ikke de kan smides ud

Recommended Posts

Hej alle, Jeg står i en noget absurd situation. Jeg har i længere tid udhyret min lejlighed, og for nyligt skulle jeg så til endnu en gang at finde en ny hyresgäst. Min mægler, Mäklargloben , stod for dette. De har iøvrigt i den grad været et skidt bekendtskab, men mere om det i en anden tråd senere. I slutningen af December, mellem Jul og Nytår ringer de til mig og fortæller at de har en hyresgäst som var meget interesseret i at flytte ind. Jeg skulle på det tidspunkt i hyresnävnet med min forening omkring 10 dage senere, for at få tilladelse til at hyre lejligheden ud. Jeg siger det er fint, de kan flytte ind, men hvis ikke tilladelsen kommer fra boligforeningen efter hyresnævnet, må de fraflytte. Vi får så tilladelsen fra hyresnævnet, dog med en henstilling om at reelt set måtte hyresgästen ikke flytte ind før tilladelsen var fået. Men ihvertfald tilladelsen kom. Penge har vi dog ikke set noget af. Mäklargloben har taget despositummet, som betaling for at hyre lejligheden ud. Dette var iøvrigt ikke aftalt, vi havde fået at vide de ville hyre den ud i mod at få lov at sælge lejligheden senere. Men det har selvfølgelig ikke noget at gøre med hyresgästerne. Desværre har hyresgästerne besluttet ikke at betale husleje. De har nu boet der i ca 2.5 måned uden at betale en krone. Telefonnummer som vi fik opgivet af mæglerne virkede ikke, email adressen blev der ikke svaret på. Vi sendte brev, ej heller blev der svaret på dette. Til sidst fik jeg en kammerat som bor i området, til at forsøge at få kontakt til menneskerne som bor der (jeg bor selv i udlandet). Det lykkedes på sin vis efter 3-4 dage, da han endelig fik svar på dørtelefonen. Da personen han snakkede med fik at vide hvad det handlede om, nægtede de dog at lukke ham ind ("jeg har travlt / ikke tid nu"). Da han blev ved at ringe på uden at de tog dørtelefonen, endte det med at der hang en pige ud af vinduet og skreg af ham, om hvad han ville og han skulle gå af h.. til. Det var en relativt ung pige, så givetvis et barn til beboerne. Ved et tilfælde får han så fat i moderen, som på samme tidspunkt ankommer i bil. Hun siger så at huslejen ikke er hendes problem, men hendes mands område. Manden er iøvrigt ikke er til at få fat på, da han sidder i fængsel. Det sidste understregede hun flere gange, muligvis som en vag trussel. Da min ven siger de skal betale, eller blive smidt ud, siger hun at de ikke kan smides ud, og går efterfølgende ind i opgangen og låser døren. Jeg har iøvrigt aldrig underskrevet en hyreskontrakt med dem, da jeg ikke havde fået nogle penge og derfor ikke ville skrive under. Foreningen siger de ikke kan / vil blande sig, og jeg tvivler på politiet umiddelbart kan gøre meget. Jeg har forsøgt at få fat i en dansk talende advokat, med speciale i ejendomsret, for at finde ud af hvad man kan gøre, men uden held indtil videre. Jeg har også et par numre til svenske advokater, men ville foretrække hvis det var en dansker. Udover vikingemetoden, hvad kan man gøre i sådan en situation?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal på en eller anden måde sendes en betalingspåmindelse til de her mennesker. At smide dem ud (på svensk: Vräka, eller avhysning) kan du så vist gøre 3 uger senere hvis de ikke betaler. Ang. lejernes rettigheder kan du konsultere Hyresgästföreningen, som også hjælper udlejere med information. Med hensyn til at smide dem på gaden så tror jeg faktisk at det skal igennem Kronfogedmyndigheden. Det er jo også fogeden i Danmark som smider folk på gaden når det kommer så vidt. Der er noget info her du kan bruge måske: http://www.kronofogden.se/villfabetalt/hurgorjag/betalningsforelaggande.4.14db52b102ed4e5fe380005212.html Jeg anbefaler ikke vikingemetoden. Du må tage den lidt langsommere vej desværre. Næste gang du skal godkende lejere, så tag lige en kreditvurdering på dem først. Det kan du gøre på ratsit.se f.eks. Det koster en lille sum penge, men se det hellere som forsikring mod at den slags rådne æbler kommer ind i din ejendom. :( EDIT: Og den der med at de ikke kan smides ud: Selvfølgelig kan de smides ud. Fogeden tager låsesmed, flyttefolk og sommetider politiet med. Hvis du får myndighederne til at afgøre at de skal ud, så kommer de ud... Jeg er lidt chokeret over de der folks opførsel, men ok, det kan vel ske.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar! Jeg har sendt en forespørgsel til Kronofogden. Jeg er i den grad også chokeret, over at folk vil være sådan en opførsel bekendt. Jeg har på fornemmelsen det er et bedrageri nummer med Mäklarglobens involvering. Der er formentlig en personlig relation imellem Mäklarglobens Nicholas og ham gutten, der nu åbenbart er i fængsel. Jeg har sendt betalingspåmindelse med almindelig post, for et godt stykke tid siden, så jeg håber Kronofogden kan begynde avhusningen hurtigt. Det ser dog ud som om at flytte transport m.v. Skal betales af undertegnede. Med mindrere da at hyresgästen selv kan betale, hvilket jeg tvivler stærkt på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en kort samtale med en advokat, som jeg nu skal sende detaljerne til. Han sagde dog det umiddelbart lyder som om, man skal have fat i fogeden, som du også nævnte fdhin. Så nu må jeg vente på svar fra dem, samt fogeden. Jeg håber til det sidste at siden der ikke er hverken kontrakt, depositum eller penge betalt, at de uden videre kan smides ud. Men mon ikke det ender med at den skal forbi fogeden, desværre. Lejligheden ligger i Annestad i Bunkeflostrand. Det er en 4 år gammel lejlighed på 4 rum og 111 kvm, med 16 kvm extra balkon og udsigt over øresund.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Udsigt over øresund - det kan da næste kun være Skräddarebyn... Er det svenskere der er flyttet ind? super ærgeligt at det går sådan :(... Du må kyle mæglerfirmaet ud sammen med beboerne... Kan ikke forestille mig andet end de er lige til og smide ud beboerne.. Men vil vente spændt på svar.. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk Vagnmakarebyn. Det er en af blokkene som ligger lige ned til fodbold banen med retning mod øresund. Min er i anden række, så selvom det ikke er panorama udsigt, er det stadig ganske lækkert. Det er danskere der har lejet / besat lejligheden. Ja enig, du kan tro mæglerne er allerede røget ud. De skylder på nuværende tidspunkt mig selv 20.000 og mine forældre (som jeg anbefalede skulle bruge samme mægler, dumt dumt) skylder de 31.000. En gut som ville leje min lejlighed, men som sprang fra da vi ikke fik udlejningstilladelse fra styrelsen, indbetalte også depositum til dem, som de så nægtede at betale tilbage. Så ham skylder de 20.000. Det er fine folk, derovre i Mäklargloben.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lejligheder i Bunkeflostrand er umuligt at få solgt pga. meget høj avgift. Se den: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Ji7P1t4j6BsJ:www.booli.se/bostad/villa/annestad/vagnmakarebyn%2B3a/79883/+Vagnmakarebyn+3a&cd=6&hl=sv&ct=clnk&gl=se&source=www.google.se 2007-10-30 till 2010-09-24 (3 år) Prisändring: -600 000 kr http://maklargloben.se/?page=estate_doc&type=bostad&id=806〈=se&target=%27_self%27 Jeg tror når renten bliver 5-6% så kommer avgifter endnu højere op og priserne på boliger i Bunkeflostrand kommer til at falde rigtigt meget. Har selv kigget på en 3 vær. 82,5 m2, avgift 6250 kr., pris 995.000 kr. Mäklare sagde til mig at jeg kan få den for 800.000 kr. Nej tak! :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lejligheder i Bunkeflostrand er umuligt at få solgt pga. meget høj avgift. Se den: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Ji7P1t4j6BsJ:www.booli.se/bostad/villa/annestad/vagnmakarebyn%2B3a/79883/+Vagnmakarebyn+3a&cd=6&hl=sv&ct=clnk&gl=se&source=www.google.se 2007-10-30 till 2010-09-24 (3 år) Prisändring: -600 000 kr http://maklargloben.se/?page=estate_doc&type=bostad&id=806〈=se&target=%27_self%27 Jeg tror når renten bliver 5-6% så kommer avgifter endnu højere op og priserne på boliger i Bunkeflostrand kommer til at falde rigtigt meget. Har selv kigget på en 3 vær. 82,5 m2, avgift 6250 kr., pris 995.000 kr. Mäklare sagde til mig at jeg kan få den for 800.000 kr. Nej tak! :o
Man skal absolut ALDRIG købe i bunkeflo - det har du fuldstændig ret i.. Vi havde en 3 vær. før - opgivet til 79 svenske kvm.. Med udsigt direkte ud over broen og på 4. sal altså øverst oppe... 2.200.000... Vi lejede den - men never ever om jeg ville give så mange penge for lejlighederne herude..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ikke første gang Mäklergloben gør sig uheldigt bemærket, der er også flere advarelser mod dem herinde(jeg har selv skrevet det et par gange). Dog virker det som om de har taget en drejning til det MEGET være. Gio kunne vi lave en sticky advarelse mod det lorte firma. Jeg er bange for at mange bruger dem alene af den grund at de snakker dansk. Føler sku med dig Martin, og tror det er ham Nicholas fjolset du skulle afgive et "viking" besøg LOL, personligt måtte han godt komme hjem til os, få spændt en bøf om halsen også komme i haven og "lege" med hundene LOL

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Helt rigtigt med lejlighederne generelt i Annestad. I min forening eksempelvis startede vi på omkring 6200 svenske i avgift. Så kom krakket, og af forskellige årsager er avgiften nu på ca 9200. Det er dog blevet lidt bedrere med situationen derude. For et år til halvandet siden kan jeg huske der nærmest var lejligheder i hundredevis til salg (overdrivelse), men så vidt jeg husker er der en del færrere i disse tider. Så man kan håbe priserne kommer lidt derop af igen. Jeg kommer dog helt sikkert til at tabe gevaldigt på et salg. En afgift på over 9000 er alt for voldsom for de fleste, især når vi i realiteten snakker en lejlighed på landet, i forhold til centralt på Gamle västre. Mht sticky om Mäklargloben: Det ville være en *rigtig* god ide, det er kørt helt af sporet for dem. Lynge: Jeg har iøvrigt læst din tråd, den fandt jeg for nogle måneder siden, da jeg begyndte at blive lidt undrende over deres opførsel. Hvis bare man havde googlet dem tidligere :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er fuldstændigt rigtigt at de fleste lån i bostadsrätforeninger i Annestad tog deres første lån dengang renten var lav, og de betaler jo nu for det. Men den største "synder" til den høje hyre derude, er helt klart at regeringen fjernede rentebidraget for bostadsrätsforeninger. Hvilket jo betød at alle de "gamle" foreninger som har betalt meget af på deres gæld, kan holde hyren nede. Men nye foreninger, som de jo alle er i Annestad har mistet det økonomiske grundlag som de blev bygget på.

Helt rigtigt med lejlighederne generelt i Annestad. I min forening eksempelvis startede vi på omkring 6200 svenske i avgift. Så kom krakket, og af forskellige årsager er avgiften nu på ca 9200. Det er dog blevet lidt bedrere med situationen derude. For et år til halvandet siden kan jeg huske der nærmest var lejligheder i hundredevis til salg (overdrivelse), men så vidt jeg husker er der en del færrere i disse tider. Så man kan håbe priserne kommer lidt derop af igen. Jeg kommer dog helt sikkert til at tabe gevaldigt på et salg. En afgift på over 9000 er alt for voldsom for de fleste, især når vi i realiteten snakker en lejlighed på landet, i forhold til centralt på Gamle västre. Mht sticky om Mäklargloben: Det ville være en *rigtig* god ide, det er kørt helt af sporet for dem. Lynge: Jeg har iøvrigt læst din tråd, den fandt jeg for nogle måneder siden, da jeg begyndte at blive lidt undrende over deres opførsel. Hvis bare man havde googlet dem tidligere :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En lille opdatering: Jeg tog i sidste ende hjem fra udlandet for at håndtere det selv, da det så ud til min advokat var gået helt i stå, før han overhovedet var kommet igang. Min kammerat havde fortalt at der stadig var lys i lejligheden om aftenen, men det var de samme steder i boligen aften efter aften. Det virkede derfor som om de var fraflyttet. Det endte med at jeg tog over til lejligheden, men da jeg ikke havde dør brikken kunne jeg ikke komme ind i opgangen. Ingen af naboerne var hjemme, så jeg rendte lidt forvirret rundt til ejendomskontoret m.m. Men de kunne heller ikke hjælpe. Til sidst var der dog en nabo hjemme, som lukkede mig ind. Der var ingen der svarede på hverken dør telefon eller da jeg ringede direkte på døren. Jeg fik en låsesmed ud, men da det var nogle specielle låse på døren kunne han ikke fikse dem. Til sidst måtte jeg tage hjem igen, uden nogen løsning. Jeg fik så fat i styrelsen, og de var så behjælpelige at de nu vil sørge for at låsen bliver skiftet, samt dør brikken lukket. Så nu bliver det spændende at se lejlighedens stand. Samt at se hvor svært det bliver at få penge ud af Mäklargloben. Jeg bad dem (Mäklargloben) iøvrigt om at få tilsendt en kopi af leje kontrakten, for jeg blev usikker på om jeg havde underskrevet den eller hvad. De sendte originalen, og den var ganske rigtig kun underskrevet af hyresgæsten. De vedlagde et brev hvor der stod noget i stil med "Her er kontrakten, underskriv den venligst og send tilbage til os"! Kan ikke forstå at de virkelig tror jeg vil underskrive den, her 3 måneder efter, og dermed frikende dem fra at have overgivet mine nøgler uden gyldig kontrakt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bad dem (Mäklargloben) iøvrigt om at få tilsendt en kopi af leje kontrakten' date=' for jeg blev usikker på om jeg havde underskrevet den eller hvad. De sendte originalen, og den var ganske rigtig kun underskrevet af hyresgæsten. De vedlagde et brev hvor der stod noget i stil med "Her er kontrakten, underskriv den venligst og send tilbage til os"! Kan ikke forstå at de virkelig tror jeg vil underskrive den, her 3 måneder efter, og dermed frikende dem fra at have overgivet mine nøgler uden gyldig kontrakt.[/quote']Sikke nogle amatører! Nå men - nu er du da helt og holdent uden ansvar for skader på lejligheden, eftersom MG har udlejet uden dit samtykke (læs: underskrift). Og egentlig burde de vel også ansvare for den manglende leje. Dog har du jo tilkendegivet at have haft kendskab til at den var blevet udlejet, eftersom du har reageret - som vi kan læse. Og så burde du jo også have undret dig over hvorfor du aldrig har set en kontrakt. Muligvis lidt mudder til en kommende sag - men jeg tænker bare højt :) God vind med det hele. Og hold os endelig opdateret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom endelig ind i lejligheden igår. Der gik lang tid, dels da styrelsen havde noget sygdom og ferie, samt at låsesmeden ikke kunne skifte låsen, da vi ikke havde nummeret på nøglen. Men i sidste ende lykkedes det, og heldigvis er lejligheden ikke blevet raseret. Til gengæld er den blevet tømt :-/ Der var heldigvis ikke så mange møbler af værdi, så vidt jeg husker kun nogle gamle møbler som var købt brugt og billigt. Mit relativt dyre whiteboard havde de dog taget, samt et træbord som et familiemedlem lavede som svendestykke for 50 år siden. De må have været helt væk, for de har snuppet bruserhovedet, nogle ikea lamper til 50 kroner, køkken grej (knive, gafler den slags uden synderlig værdi), røgalarm m.m. Der lå også en sneskovl ude på balkonen, som en fra styrelsen genkendte som værende fra et indbrud i parkerings kælderen! Køleskabet var fyldt, dog var det stadig tændt så der var ikke nogen synderlig lugt af råd. Der lå en håndfuld tomme affaldsposer (?) spredt rundt omkring i lejligheden, og en hel samling børnetegninger plus noget legetøj lå og flød i et af rummene. De har haft fuld knald på gulv varmen i begge badeværelser, plus der var tændt lys 3 steder. Forhåbentlig slipper jeg for den el-regning, men det skulle ikke undre mig om EON prøver at tørre den af på mig. Alt taget i betragtning er jeg dog faktisk lettet. Jeg var lidt bekymret for om de havde smadret lejligheden, men der kræves ikke andet end noget maling og en rengøring, så er den indflytningsklar igen. Det eneste der ærgrer lidt er træbordet fra familiemedlemmet, det var trods alt en slags klenodie. Nu overvejer jeg om jeg skal anmelde det til politiet, men jeg tror det nu ikke. Dels fordi jeg ikke kan se noget udbytte af det, udover ekstra arbejde til mig, dels at det bliver lidt svært i og med jeg ikke aner, hvem der reelt har boet der :-) En ting er dog sikkert, der bliver kørt noget sag mod Mäklargloben. Jeg regner ikke med at der kommer det store økonomiske ud af det, da jeg tror de er helt på røven, men det er et skud værd. Så moralen må være at udlejning ikke er for sarte sjæle :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...