Jump to content
Søren&Eva

Bor i Sverige og starter virksomhed i DK, skal firma da have adresse i DK??

Recommended Posts

Jeg har prøvet at bruge søgefunktionen til at få mere svar på mine spørgsmål om firma i dk imens man bor i Sverige men synes ikk jeg kan få den til det jeg vil... Nå men jeg bor jo som sagt i sverige og vil starte et lille mindre virksomhed i dk som skal lave alt muligt så som at leje mig selv ud som kok, lave mindre arrangementer, men også lave div. havearbejde og forfaldent arbejde... skal jeg da have en dansk adresse til dette danske CVR nummer eller hvordan gør man lige dette??? Og i så fald er der så nogen der ved om man evt bare kan leje en postboks??? på forhånd tak for hjælpen..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

kommer an på hva der er den rigtige???? jeg skrev enkelmandsvirksomhed i den i hjørnet og kom så vidre til en mere avanceret en men heller ikke der kunne den søge på noget... var mere for at se om jeg kunne læse mere om opstart af en enkeltmandsvirksomhed...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil sige du allerede har set søgeresultater som disse? Bare så vi er enige om at du ikke, som forklaret i mit forrige indlæg, har brugt debattens indbyggede søgefunktion, da denne lader alt for meget tilbage at ønske...desværre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg har ikk googlet det men så kunne du lige så have skrevet at jeg skulle vente til imorgen og bruge en mindre formue på at komme igennem til skat på telefonen og få svar på mit spørgsmål for det er jo en jungel at finde noget på google som relevant når man vil vide noget om tingene imellem dk - sverige så kommer den jo oftest frem med noget fra denne side, så må det jo ligesom være mest nærliggende at spørge herinde som jeg hermed har gjort da jeg intet kan finde i søgefunktionen på siden her...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Okey nu har jeg set de første 30 indlæg igennem uden at finde svar på mit specifikke spørgsmål... det meste handler om at overføre sit dk firma til en svensk adresse... men jeg vil godt have mit firma ligger i dk men skal jeg da have en adresse tilknyttet og kan det i realiteten bare være en postkasse et hvilken som helst sted jeg får lov at ligge mit firma, jeg skal hverken bruge plads, kontor eller andet lige pt da det blot drejer sig om at udleje mig selv til f.eks arrangementer og firma´er som en slags arbejdskraft...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal blot have en adresse tilknyttet. Jeg er momsregistreret i Danmark og har firmaadresse hos mine forældre som bor i DK. Det fungerer uden problemer. Den du aftaler det med skal dog være klar på at der kommer lidt post i ny og næ (reklamer mv), men det er altså ikke det store.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal blot have en adresse tilknyttet. Jeg er momsregistreret i Danmark og har firmaadresse hos mine forældre som bor i DK. Det fungerer uden problemer. Den du aftaler det med skal dog være klar på at der kommer lidt post i ny og næ (reklamer mv)' date=' men det er altså ikke det store.[/quote'] Og hvis man spørger SKAT så det er ikke lovligt at have denne opsætning - de siger at du SKAL have et svensk momsnummer, og at det ikke at muligt at have en enkeltmandsvirksomhed (oprettet som sådan) når man bor i udlandet. Hvordan I har fået oprettet en enkeltmandsvirksomhed i DK med svensk adresse, og efter danske skatteregler ved jeg ikke, men hvis man følger den 'rigtige vej' gennem systemet, så er det ikke muligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Okey nu har jeg set de første 30 indlæg igennem uden at finde svar på mit specifikke spørgsmål... det meste handler om at overføre sit dk firma til en svensk adresse..
Nu var det bare et søgeforslag - så kunne du selv indsnævre, specificere og udvide yderligere. Google's CSE er ganske forrygende med rette syntax og en smule tålmodighed. God vind med projektet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvis man spørger SKAT så det er ikke lovligt at have denne opsætning - de siger at du SKAL have et svensk momsnummer, og at det ikke at muligt at have en enkeltmandsvirksomhed (oprettet som sådan) når man bor i udlandet. Hvordan I har fået oprettet en enkeltmandsvirksomhed i DK med svensk adresse, og efter danske skatteregler ved jeg ikke, men hvis man følger den 'rigtige vej' gennem systemet, så er det ikke muligt.
Måske det skyldes at det var oprettet INDEN jeg flyttede til Sverige. I forbindelse med det meldte jeg flytning for firmaet til mine forældre og flytning for mig selv til Sverige. Jeg er opført som personlig ejer. Om det så skyldes en fejl E&S eller et andet sted at jeg har "fået lov" til det aner jeg ikke. Men de har da endnu ikke bedt mig lukke selskabet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Måske det skyldes at det var oprettet INDEN jeg flyttede til Sverige.
... jeg har nøjagtig samme opsætning.
... jeg har også nøjagtig samme opsætning :-)
Måske I også oplyse om hvordan I har oprettet jer. - Bopæl i DK eller S ved oprettelsen.
Var det svar nok? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Aps Lidt OT. men måske alligevel relevant for TS. Lyder som om det ikke er muligt at oprette en enkeltmandsvirksomhed i Danmark, uden fast bopæl i Danmark. Man kan vel godt oprette et APS?(80.000 i kapitalindskud) Eller et aktieselskab? (500.000 i kapitalindskud)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og hvis man spørger SKAT så det er ikke lovligt at have denne opsætning - de siger at du SKAL have et svensk momsnummer, og at det ikke at muligt at have en enkeltmandsvirksomhed (oprettet som sådan) når man bor i udlandet. Hvordan I har fået oprettet en enkeltmandsvirksomhed i DK med svensk adresse, og efter danske skatteregler ved jeg ikke, men hvis man følger den 'rigtige vej' gennem systemet, så er det ikke muligt.
Jeg oprettede dansk firma marts sidste år, og havde en sød kvinde til at hjælpe i telefonen med at forklare at de skulle have en dansk adresse, og en postboks var ikke nok, og da jeg nævnte mine forældre som en mulighed, var det helt fint, når blot mine forældre (hvilket de gjorde) skrev under på en blanket (kan ikke huske hvad den hed) hvor de accepterede, at min virksomhed var deres adresse. De får så lidt post i ny og næ, mest reklamer, og hvis virksomheden en dag bliver større og øget postmængde kommer, så køber jeg en postboks ude i Tårnby til ca 800 kr om året og anvender den adresse på hjemmeside, breve osv. Det var Ok med skat, bare de havde en "Rigtig" adresse hos mine forældre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg oprettede dansk firma marts sidste år, og havde en sød kvinde til at hjælpe i telefonen med at forklare at de skulle have en dansk adresse, og en postboks var ikke nok, og da jeg nævnte mine forældre som en mulighed, var det helt fint, når blot mine forældre (hvilket de gjorde) skrev under på en blanket (kan ikke huske hvad den hed) hvor de accepterede, at min virksomhed var deres adresse. De får så lidt post i ny og næ, mest reklamer, og hvis virksomheden en dag bliver større og øget postmængde kommer, så køber jeg en postboks ude i Tårnby til ca 800 kr om året og anvender den adresse på hjemmeside, breve osv. Det var Ok med skat, bare de havde en "Rigtig" adresse hos mine forældre.
Og du har fået oprettet et firma som har betegnelsen "10 Enkeltmandsvirksomhed" i DK - med dig som ejer hvor din adresse er i Sverige ?? Det ER muligt at oprette et Aps, A/S, I/S etc. men i følge SKAT er det ikke muligt at oprette en enkeltmandsvirksomhed, med svensk adresse (adressen hos famile o.l. er ikke DIN adresse, og en enkeltmandsvirksomhed er DIN personlige virksomhed, som har samme adresse som dig). For at EogS i første omgang vil oprette - via blanket eller via nettet - et firma, SKAL ansøgeren bo på den angivende firma adresse - derefter kommer ansøgningen vidre til SKAT. For at kunne "tilfredsstille" EogS skal man oprette via blanket 40.110 "Registrering af udenlandsk virksomhed" - og så bliver det SKAT i Tønder som tager over, og de vil have at man fremskaffer bla. et F-skattebevis til brug for momsafregning til Sverige - og det er derfor ikke muligt at blive indenfor DK skattemæssigt, som det bliver skrevet side op og side ned om herinde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja altså jeg gjorde ikke andet end at oprette på nettet - fik så et brev om at det kunne jeg ikke når jeg boede i udlandet, ringede til dem og forklarede det førnavænte hvorefter hun hjalp mig med blanketten mine forældre skulle skrive under på, og så fik jeg brev om at jeg nu havde et cvr nummer - på mine forældres adresse. De kender også min svenske adresse og jeg har ikke lavet selskab - det er bare mig selv. Så det kan altså lade sig gøre. Måske er forskellen netop den blanket min far skrev under på - ved det ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er at man som bosiddende i udlandet ikke lovligt kan have en "enkeltmandsvirksomhed" (som betegnelse, når man ikke bor i DK) - men man skal oprette et Aps, A/S eller I/S - og her have udfyldt en blanket med accept fra den adresse man vil benytte (familie/venner). Dette er hvad JEG fik at vide af EogS, og fra SKAT fik jeg at vide at i følge momsloven § 3 stk. 1. skulle jeg have et svensk momsnummer. Hvis det er dine forældre som derimod "ejer" dit firma er sagen selvfølgelig en helt anden. Bla. følgende svar fik jeg fra SKAT da jeg forsøgte at oprette en enkeltmandsvirksomhed:

Når du kun sælger konsulentydelser for virksomheder, skal du ikke momsregistreres i Danmark, da det er de danske virksomheder som skal afregne momsen for dig (omvendt betalingspligt). Hvis din virksomhed ikke skal være momsregistreret i Danmark, skal den bruge dens svenske momsnummer/organisationsnummer til aktiviteter i Danmark.
Hos EogS talte jeg med "Susanne Kofoed Hansen" og i følge hende kunne det ikke lade sig gøre at have en enkeltmandsvirksomhed med bopæl udenfor DK, og slet ikke med familie/venner som bagland (dybt ulovligt) - og hos SKAT talte/skrev jeg med "Ewa Binder-Rogacka" (i Tønder), som citatet ovenfor er fra. Hvem hos EogS og/eller SKAT har du haft din dialog med ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er simpelthen så mærkeligt!? Har skrevet om det før herinde, men gør det da gerne igen: Jeg skulle åbne mit enkeltmandsfirma her for et par måneder siden. Gik ind til E&S, og talte med Tommy i receptionen, som var meget venlig og hjælpsom. Han gav mig en blanket, som jeg skulle udfylde (kan ikke huske hvad den hed, men det var vist om at åbne firma i DK, når man boede i udlandet). Min mors adresse blev anført som firmaadresse i Danmark, og hun skulle selvsagt så også skrive under. Så opstod der lidt problemer, fordi jeg skulle fremvise svensk ID, som de skulle bruge kopi af. Det har jeg ikke. Efter lidt snak frem og tilbage med Tommy, endte det med, at jeg godt kunne tage et personbevis fra Skatteverket med - det er godt nok. Så tre dage efter stod jeg der igen, han tog kopi af personbeviset, fik blanketten og sendte hele dytten videre i systemet. Et par uger efter var den havnet hos SKAT, og de godkendte det hele og sendte mig mit CVR-bevis. Faktisk en meget let og smertefri proces. Summa summarum: Tag ind og tal med Tommy hos E&S. Han ved hvad han taler om - formentlig fordi han har boet i Sverige..? ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan der være forskellige regler' date=' alt efter hvilke tjenester man tilbyder? Om det er konsulent tjenester eller fysiske varer?[/quote'] Nej, reglerne gælder virksomhedsformen (personligt, aps, A/S, K/S, etc).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...