Jump to content
GoldMan

Rentefradrag

Recommended Posts

Hej. Det er således at mig og konen har en bostadsratt hvor jeg betaler udgifterne. Skatteverket har opgjort: Jeg har betalt: ca. 24000 Hun har betalt: ca. 18000 Vil det så sige at mine renteudgifter har været 42.000 svenske kr? Eller kun 24.000? Jeg spørger da jeg skal angive skat mine renteudgifter for vores andels lejlighed i malmö

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I har samlet set et rentefradrag på 42.000 SEK. Hvis I begge betaler skat i DK, skal I fordele som angivet (24/18 (hvorfor betaler I i øvrigt ikke det samme?)). Hvis I begge betaler skat i S, kan I fordele det som det passer jer bedst. Hvis den ene betaler skat I DK og den anden i S, kan den der betaler skat i DK fratrække sin andel i DK, og den anden det hele i S. Forvirret?? :laugh:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

øhh... jeg kan da fratrække hele min kones andel af vores svenske renteudgift, på min danske selvangivelse bare ved at skrive det i kommentarfeltet Skat har 2 eller 3 gange spurgt om dokumentation for renterne og har sendt papir fra vores bank hvor der stod at det var min kones andel og de har godkendt da man selv kan fordele renterne som man lyster efter deres info. Jeg kender ikke hvordan det foregår i sverige....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Reglen i Danmark mht. rentefradrag er, at man kan fradrage samme andel af renteudgifter som man har andel i lånet. Så hvis man er fælles om lånet, kan den ene 'dansker' fradrage 50 % ligesom den anden. Er fordelingen af lånet en anden, bliver fordelingen af renteudgifter jo også ændret. Hvis I begge bliver beskattet i Danmark vil det ikke gøre nogen forskel, hvis I flytter rundt på renteudgifterne. Om renteudgifterne står det ene eller andet sted betyder det samme i nedsættelse af dansk skat, så der kunne man godt argumentere for, at man kunne flytte rundt på renteudgifterne som man vil. Men hvis den ene arbejder og betaler skat i Danmark, mens den anden arbejder og betaler skat i Sverige, vil der ikke kunne blive godkendt, at du tager hele rentefradraget i Danmark, hvis du har mindre end 100 % af lånet. Når man selvangiver som grænsegænger skal man oplyse fx renteudgifter på sig selv samt indkomst og fradrag for sin ægtefælle. Men dette er altså ikke ensbetydende med, at der er fradrag for de renteudgifter som ægtefællen har, hvis ægtefællen ikke skal betale skat i Danmark. Måske er det sådan Menace har oplyst det og fået sin årsopgørelse igennem uden bemærkninger?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da en helt anden mulighed, hvis en af parterne ikke betaler skat i DK. Selvom begge står for lånet, kan man aftale med banken, at renterne kun tilskrives den der betaler skat i DK. Det klares med en simpel allonge til lånet. Det fungede for mig og banken syntes helt vant til den fremgangsmåde. Skat sagde ikke et pip. Hvad der så sker med Svensk skat, aner jeg ikke Hilsener Thage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...