Jump to content
Saka

"Brutto Brobizz" - kan det betale sig?

Recommended Posts

Hej. Jeg har mulighed for at få en aftale gennem mit arbejde hvor brobizzet bliver taget fra ens brutto løn. Jeg kan så ikke anvende brofradraget via skat men kan stadig gøre nytte af kilometer fradraget. Har talt med nogle kollegaer om det og vi er lidt i tvivl om hvad der vil være billigst, Og så tænkte jeg på at der er en masse kloge mennesker her som måske ku hjælpe. Dette er hvad der står om det: ***** har indgået et samarbejde med Øresundsbron om tilbud til medarbejdere som bor i Sverige og arbejder i Danmark. Aftalen giver dig mulighed for at få en erhvervsbrobizz til Øresundsbroen, og betalingen sker via et fast månedligt træk i din bruttoløn, og du opnår derved en besparelse. Da dette er et skattebegunstiget gode betyder det at du ikke kan anvende det såkaldte brofradrag, men du kan fortsat anvende det almindelige kilometerfradrag. Aftalen skal ifølge lovgivning køre 12 måneder af gangen. Aftalen opsiges automatisk hvis du forlader *****. Vær venligst opmærksom på, at aftalen kun kan oprettes i forbindelse med den generelle Bruttolønsordning. Bestillingsvinduet til denne ordning er i maj måned

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan altid betale sig - spørgsmålet er blot hvor stor fordelen er for den enkelte. Der er dog en væsentlig ulempe - du kan kun have en brobizz tilknyttet ordningen. Skatteværdien af fradraget for overkørslen er reelt kun ca. 1/3 værd, dvs. for de 100 kr. i fradrag per dag (tur, retur) får du kun ca. 30 kr. ekstra i hånden til at dække udgiften til broen. Ved bruttolønsordningen afhænger skatteværdien af din aktuelle indkomst, men hvis du betaler topskat udgør den rundt regnet 59%. Skat betaler således (meget simplificeret) 60% af broafgiften i stedet for 30%. Du må forresten gerne kører private turer på brobizzen tilknyttet en bruttolønsordning. Disse turer skal blot afregnes i din nettoløn, fx. en gang årligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan altid betale sig - spørgsmålet er blot hvor stor fordelen er for den enkelte. Der er dog en væsentlig ulempe - du kan kun have en brobizz tilknyttet ordningen. Skatteværdien af fradraget for overkørslen er reelt kun ca. 1/3 værd, dvs. for de 100 kr. i fradrag per dag (tur, retur) får du kun ca. 30 kr. ekstra i hånden til at dække udgiften til broen. Ved bruttolønsordningen afhænger skatteværdien af din aktuelle indkomst, men hvis du betaler topskat udgør den rundt regnet 59%. Skat betaler således (meget simplificeret) 60% af broafgiften i stedet for 30%. Du må forresten gerne kører private turer på brobizzen tilknyttet en bruttolønsordning. Disse turer skal blot afregnes i din nettoløn, fx. en gang årligt.
Så udfra det du skriver så kan det "kun" betale sig på denne måe hvis man betaler topskat er det korrekt forstået??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så udfra det du skriver så kan det "kun" betale sig på denne måe hvis man betaler topskat er det korrekt forstået??
Så længe din trækprocent overstiger de nævnte ca. 30%, vil jeg påstå at der vil være en fordel ud fra nævnte regne eksempel... ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så længe din trækprocent overstiger de nævnte ca. 30%' date=' vil jeg påstå at der vil være en fordel ud fra nævnte regne eksempel... ;)[/quote'] Og medmindre du er hjemmehørende under forsker-skatteordningen eller får SU (som jo er skattefritaget) vil den altid være det :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du melder dig til en sådan ordning, betaler du ved et bruttolønstræk i din løn, og dette skal aftales for 12 mdr. ad gangen og må ikke reguleres hverken op eller ned i perioden. Det er derfor vigtigt både for dig og arbejdsgiveren at I rammer nogenlunde rigtigt, når I aftaler løntrækkets størrelse (de fleste virksomheder har et fast beløb), og du kan ikke fortryde midt i det hele og aflevere brobizzen tilbage (medmindre du selvfølgelig fratræder din stilling). Hvis dit kørselsmønster ændrer sig i aftaleperioden hænger du på den (fx. hvis du pludselig beslutter dig for at tage toget, flytte til DK eller andre ubehageligheder) Forudsat at du udnytter turene nogenlunde 100% (eller endda kører mere end aftalt), vil det altid være en fordel for dig at deltage i ordningen. Den maksimale besparelse vil være 56% som er den nuværende grænse for topskat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du melder dig til en sådan ordning, betaler du ved et bruttolønstræk i din løn, og dette skal aftales for 12 mdr. ad gangen og må ikke reguleres hverken op eller ned i perioden. Det er derfor vigtigt både for dig og arbejdsgiveren at I rammer nogenlunde rigtigt, når I aftaler løntrækkets størrelse (de fleste virksomheder har et fast beløb), og du kan ikke fortryde midt i det hele og aflevere brobizzen tilbage (medmindre du selvfølgelig fratræder din stilling). Hvis dit kørselsmønster ændrer sig i aftaleperioden hænger du på den (fx. hvis du pludselig beslutter dig for at tage toget, flytte til DK eller andre ubehageligheder) Forudsat at du udnytter turene nogenlunde 100% (eller endda kører mere end aftalt), vil det altid være en fordel for dig at deltage i ordningen. Den maksimale besparelse vil være 56% som er den nuværende grænse for topskat.
Meget mere præcist og nøjagtigt kan det vist ikke formuleres. Der skulle næsten laves en sticky på dette svar.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Enig - skrev selv en anden post, at det altid kunne betale sig, hvis man udnyttede det fuldt ud. Man behøver ikke tjene kassen, og betale topskat før besparelsen er til at syne. Men Homers beskrivelse er spot on, og nem at forstå :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Meget mere præcist og nøjagtigt kan det vist ikke formuleres. Der skulle næsten laves en sticky på dette svar.
Men Homers beskrivelse er spot on' date=' og nem at forstå :-)[/quote']Done & article'd! :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
I min aftale har jeg to bizzer så det kan du/i sikkert også få. Hygge
Hmmm hvordan har du båret dig an med at få brobizz nr. 2, var det direkte via Öresundsbron eller via dit arbejde? - og hvad var argumentationen, hvis nogen, for det at du kunne få det? - Var det evt. at du skulle kunne i to forskellige biler på samme abonnement eller taler vi om to abonnenter på samme brutto-lønordning?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt lige tjekke i morgen om arbejdet har en særlig aftale på det, men jeg sagde til mit arbejde at det var smartest for mig fordi vi dengang byttede bil en gang imellem og så skulle jeg ikke huske min biz, så aftalen er den samme. 1 aftale og to bizzer. Faktisk sagde de at jeg kunne få så mange jeg ville have bare jeg betalte depositum på dem alle. i'll be back... og nu er jeg endelig tilbage... OK SÅ mange kan jeg da se på aftalen, at jeg ikke kunne få, men der er afkrydsning om jeg vil ha' 1 eller 2 bizzer. Min aftale er 2-3 år gammel, jeg ved ikke om det kan gøre en forskel!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej' date=' ved I om man også kan få færgebizz som bruttoløns ordning? /Brian[/quote'] Når man nu kan få togkort og brobizz, så vil jeg sørme også tro at man kan få færgebizz, men jeg har aldrig hørt om det før. Det må der være nogle som bor i Helsingborg området der ved.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bruttolønnen kan reduceres med udgiften til færge-abonnement, såfremt reduktionen udgør et på forhånd fastsat beløb, der ikke reguleres løbende i forhold til forbrug eller udgiftens størrelse – og at det arbejdsgiverbetalte færge-abonnement udelukkende anvendes til befordring mellem hjem og arbejde. Det anses således for fri befordring og der sker ikke beskatning af abonnementet, uanset om du kører i egen bil eller firmabil – og forudsat at der ikke tages fradrag for færgeudgiften. Kilde: BDO Scanrevision

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Jeg er ny her, så bær over med evt begynderfejl. Jeg har på jobbet fået tilbudt bruttoløns-brobizz, men jeg har altså lidt svært ved at forstå at det kan betale sig? Jeg mister jo både mit brofradrag - jeg er med på at det reelt kun er 33 kr. pr. overfart - og jeg skal betale mine private ture ved siden af. Så jeg vil jo mene at fortjenesten hurtigt forsvinder, hvis man kører over 3-4 gange på en måned...eller?

Hvis du melder dig til en sådan ordning, betaler du ved et bruttolønstræk i din løn, og dette skal aftales for 12 mdr. ad gangen og må ikke reguleres hverken op eller ned i perioden. Det er derfor vigtigt både for dig og arbejdsgiveren at I rammer nogenlunde rigtigt, når I aftaler løntrækkets størrelse (de fleste virksomheder har et fast beløb), og du kan ikke fortryde midt i det hele og aflevere brobizzen tilbage (medmindre du selvfølgelig fratræder din stilling). Hvis dit kørselsmønster ændrer sig i aftaleperioden hænger du på den (fx. hvis du pludselig beslutter dig for at tage toget, flytte til DK eller andre ubehageligheder) Forudsat at du udnytter turene nogenlunde 100% (eller endda kører mere end aftalt), vil det altid være en fordel for dig at deltage i ordningen. Den maksimale besparelse vil være 56% som er den nuværende grænse for topskat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I det første indlæg af Sidsel henvises der til en gl. tråd - Her er nogle regneeksempler som du kan prøve dig frem med. Mener du skal køre rigtig mange gange privat hver md. før det ikke kan betale sig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik tilbudt en BroBizz via bruttoløntræk på mit arbejde, men jeg afviste med henvisning til, at private ture skulle ske med egen BroBizz. Dett ville bringe enhver privat tur op i den høje pris uanset tidspunkt på måneden, da min private BroBizz jo starter fra nul. Med en løn på 32.000 kr. var der i 2009 en fordel på ca. 700 kr. om måneden ved at gå ned i løn mod at få BroBizz betalt, men det ville fire ture med privat BroBizz hurtigt spise. Så i stedet for at få en fordel på 5-6-700 kr. om måneden og så sidde og regne på hvor meget turen i Field's egentlig kom til at koste med egen BroBizz, valgte jeg altså at fortsætte med at have egen BroBizz. Andre virksomheder har den ordning, at egne ture med firmabetalt BroBizz trækkes i nettolønnen, så man stadig har den skattemæssige fordel hver måned, og man betaler selv den reelle pris for de private ture. Min arbejdsgiver ville ikke have denne ordning, da det administrativt er lidt tungere end den rene BroBizz-ordning. Så har man kun BroBizz-ture til og fra arbejde er det altid en fordel at få BroBizz'en betalt mod en lønnedgang, men fordelen kan blive mindre og helt forsvinde, hvis man selv skal betale høj pris for private ture. Bed din arbejdsgiver om selv at komme til at betale dine private ture selv. Din arbejdsgiver vil på en måned, hvor du kun har BroBizz til og fra arbejde, betale 2.920 kr. om måneden (kun broafgift) for 36 ture. Du kommer selv til at betale 690 kr., hvis du har tre gange tur/retur over broen i weekenderne. Men der er weekendrabat (foreløbig resten af 2011): hvis du har en måned, hvor du har tre hele arbejdsuger med en tre-dages uge til sidst (18 arbejdsdage og 36 ture) og du har en tur/retur hver weekend i tre weekender, vil din arbejdsgiver komme til at betale 2.690 kr., mens du selv kommer af med 334 kr.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...