Jump to content
Christopher B

Mulighed for at stemme?

Recommended Posts

Der er nu udskrevet valg og i den forbindelse har jeg et lille spørgsmål. Da jeg flyttede til Sverige tidligere i år fik jeg et brev fra staten, som jeg kunne returnere hvis jeg ville brevstemme. Jeg var dog lidt doven og fik ikke gjort det. Nu er der jo udskrevet valg, og én af mine kollegaer mente at jeg godt kunne stemme i DK fordi jeg har en bolig der (som dog er udlejet), men mente ikke at jeg kunne stemme i min gamle hjemkommune, men skulle på et offentligt kontor. Er der nogen af jer der ved hvad reglerne er for dette?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra at du har folkeregisteradresse i Sverige... Danske statsborgere, der bor i udlandet, har normalt ikke valgret ved danske valg. For at bevare sin valgret, skal man have en særlig tilknytning til Danmark fra sin bopæl i udlandet. Det kan fx være, at man er udsendt for at arbejde i udlandet af en dansk myndighed, en privat virksomhed, forening eller hjælpeorganisation, eller hvis man opholder sig i udlandet på grund af uddannelse. At eje en bolig i Danmark er ikke nok tilknytning til at give valgret. Desværre.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du endnu ikke har boet udenfor DK i 2 år, og samtidig på tro og love lover at vende tilbage inden de 24 måneder, så kan du skam få lov til at stemme. At ingen så tjekker efter 24 måneder om du returnere og evt fjerner din stemme fra "regnskabet" er en helt anden sag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Måske O.T.: Citat: ''Jeg ønsker ALLE Danskere, et godt valg'' :sick: Tak, Lille Lars - af hjertet TAK. Hvornår kommer min stemmeseddel?!?!?! :rolleye:
Men han har jo ikke sagt du får en stemmeseddel, bare at du får et godt valg :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at have hørt et "trick" om at man kunne melde til det danske folkeregister at man flytter til Danmark, f.eks. en c/o adresse. Så vil man modtage et valgkort og derefter stemmer man. Det hele afsluttes med at man "flytter" tilbage til Sverige efter valghandlingen. Jeg synes ikke engang at midlertidig flytning af adresse er skummelt eller flosset, for at kunne deltage i valget. Derimod har jeg en del dårlige ting at sige om Danmarks grundlov, men det må blive et andet indlæg.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener at have hørt et "trick" om at man kunne melde til det danske folkeregister at man flytter til Danmark, f.eks. en c/o adresse. Så vil man modtage et valgkort og derefter stemmer man. Det hele afsluttes med at man "flytter" tilbage til Sverige efter valghandlingen. Jeg synes ikke engang at midlertidig flytning af adresse er skummelt eller flosset, for at kunne deltage i valget. Derimod har jeg en del dårlige ting at sige om Danmarks grundlov, men det må blive et andet indlæg.
Jeg mener det var her på forum jeg læste det samme, dog mener jeg også der var noget om at man skulle gøre det en rum tid før, for at det ville kunne lade sig gøre. Sådan noget i stil med 3-6 måneder?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://valg.im.dk/Vaelgere/stemme/flytning-inden-valgdagen.aspx
Jeg er flyttet hertil fra udlandet – hvordan bliver jeg optaget på valglisten? Skæringsdatoen for vælgere, der flytter til kommunen fra udlandet, er 7 dage før valgdagen, også når 7.-dagen er en lørdag, søndag eller anden helligdag. Kommunen skal derfor optage de vælgere på valglisten under den nye bopæl, der er flyttet til kommunen senest 7 dage før valget og har anmeldt flytningen til kommunen senest denne dag. Flytter du fra udlandet til Danmark senere end 7 dage før valg-/afstemningsdagen, kan du derimod ikke stemme og altså heller ikke brevstemme til valget eller folkeafstemningen, da du ikke er optaget på valglisten.
Rent praktisk, hvordan ville det foregå? Finde en C/O adresse og så melde den adresse til kommunen? Hvor lang tid tager den proces? Skal man framelde sin adresse i Sverige?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener det var her på forum jeg læste det samme' date=' dog mener jeg også der var noget om at man skulle gøre det en rum tid før, for at det ville kunne lade sig gøre. Sådan noget i stil med 3-6 måneder?[/quote']Plus roderiet med SKAT bagefter, når man pludselig har delt skatteåret op i S/DK-adresse. Men bevares - hvis man elsker at lave selvangivelser, så er det da bare at gi' den gas - og tage skraldet, skulle SKAT kræve dokumentation for ditten og datten i perioden (og man har lavet ændringen proforma). God fornøjelse. Ikke at jeg forstår folk gider bruge så meget tid på et valg, når partierne alligevel vender 180 grader rundt på tallerkener efter valget. (det er så min personlige mening om dansk politik p.t.)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset, hvad man mener og godt kunne tænke sig angående stemmeret og folketingsvalg, så er det ulovligt at flytte proforma for at kunne stemme. Man påvirker på den måde valget og det er en alvorlig og strafbar sag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Uanset' date=' hvad man mener og godt kunne tænke sig angående stemmeret og folketingsvalg, så er det ulovligt at flytte proforma for at kunne stemme. [b']Man påvirker på den måde valget og det er en alvorlig og strafbar sag.
En ting som mit statsborgerskab og skattekroner burde give mig ret til under alle omstændigheder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
God fornøjelse. Ikke at jeg forstår folk gider bruge så meget tid på et valg, når partierne alligevel vender 180 grader rundt på tallerkener efter valget. (det er så min personlige mening om dansk politik p.t.)
Er sgu helt enig med dig Gio! :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi i sin tid flyttede herover, blev der indenfor 2 år efter udskrevet valg. Vi henvendte os til Kbh Kommune og sagde at vi havde planer om at flytte tilbage indenfor 2 år, og vi fik dermed lov at stemme. Jeg mener vi gjorde det på Københavns Rådhus.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Da vi i sin tid flyttede herover' date=' blev der indenfor 2 år efter udskrevet valg. Vi henvendte os til Kbh Kommune og sagde at vi havde planer om at flytte tilbage indenfor 2 år, og vi fik dermed lov at stemme. Jeg mener vi gjorde det på Københavns Rådhus.[/quote']http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=22033&p=237458#post237458

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg har boet i Sverige siden August 2009 ud fra hvad jeg kan læse kan jeg derfor ikke stemme? Jeg betaler skat i Danmark. Er det ikke imod EU regler?
Korrekt - du kan kun stemme til kommunale valg i den kommune du bor i i Sverige. Din grundlovssikrede stemmeret til dansk folketingsvalg er fordampet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://politiken.dk/politik/ECE1379188/valglov-forhindrer-udlandsdanskere-i-at-stemme/ Ser ud til at der er der er positiv modtagelse for at udlandsdanskere skal have stemmeret, lidt mere lunken modtagelse at rent faktisk tage sig sammen og foretage den grundlovsændring der skal til for at det kan ske.
Det bliver sku nok ikke indenfor de næste 4 år, eftersom der vist er flere blå end røde stemmer herovre i det svenske...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmeret for udlandsdanskere Jeg blev også lidt overrasket, da jeg fandt ud af, at ikke alene kan jeg ikke brevstemme, jeg kan ikke stemme i DK overhovedet ! Jeg er en af de mange der er flyttet til Sverige, da jeg er blevet frataget retten til at leve i mit eget fædreland, med den hustru jeg nu har valgt at leve sammen med. Derfor ville jeg faktisk gerne have haft chancen til at bidrage til hvad jeg opfatter som en positiv udvikling på dette område. Men klart nok, når man end ikke kan finde ud af at vælge et "rigtigt" menneske til hustru, så kan man naturligvis heller ikke betroes en stemmeblyant. Men i anledning af valget har jeg lavet en lille oversigt over fordele og ulemper, som i "rigtige" danskere kan overveje inden i sætter jeres kryds: Jeg er på førtidspension, d.v.s. jeg er primært en udgift for den danske stat. Jeg betaler dog skat af min pension i Danmark, og hver en krone der var tilbage til mig selv blev brugt i Danmark. Efter at jeg blev gift, havde jeg allerede arrangeret med min bank at stille den nødvendige bankgaranti - der var således ikke skygge af risiko for at min ægtefælle nogensinde skulle komme til at ligge den danske stat til byrde. Hvis vi havde fået den opholdstilladelse i Danmark, ville der være gået min. syv år før min kone kunne have fået permanent opholdstilladelse, og minimum 10 - 12 år før hun bare kunne drømme om af få dansk statsborgerskab. Og i de syv første år ville der have ligget en bankgaranti til sikkerhed for NUL sociale udgifter. Nu fik vi så afslag - og også afslag på anken - og flyttede i stedet til Sverige. Hele ansøgningsproceduren med at få hende herop gik hurtigt og smertefrit - ingen lange trediegradsforhør, ingen intimidering - og ingen gebyrer ! En skærende kontrast til hvad vi var igennem med de danske myndigheder. Nu er hun her så, vi har fundet en dejlig lejlighed i Landskrona, hun er i fuld gang med at lære svensk, hun søger jobs med stor energi. Alt i alt en happy ending. Men fordelene stopper ikke der. Her i Sverige skal vi ikke stille nogen bankgaranti, vi skal ikke opfylde nogen 24-årsregel (det var nu heller ikke problemet - vi er 56 og 51), og fordi min kone er gift med en "statsborger fra et andet nordisk land" kan hun allerede efter TO år søge om svensk statsborgerskab ! Og så kan hun, i princippet - hvis det var det hun ville - flytte til Danmark, med eller uden mig, hæve sociale ydelser og i øvrigt ligge det danske samfund til last på en hvilken som helst måde. Det har hu så (heldigvis) ingen intention om, men det var præcist det som Udlændinge"service" i temmelig utilslørede vendinger insinuerede i deres afslag ! Så i stedet for syv års bankgaranti er "truslen" nu rykket fem år tættere på, og i mellemtiden bruger jeg naturligvis hver en krone af min pension her i Sverige - penge som går direkte ud af det danske samfund. Oven i hatten har man anskaffet sig mindst een særdeles utilfreds "ambassadør" i det udenlandske. Jeg opfordrer alle anstændige danskere til at stemme på Det Radikale Venstre eller Enhedslisten ! Niels

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg opfordrer alle anstændige danskere til at stemme på Det Radikale Venstre eller Enhedslisten !
Radikale... fair nok. Men Enhedslisten?!?!? OK, man er i udgangspunktet sig selv og ens egne behov nærmest, men du vil altså gerne satse den danske samfundsøkonomi for til gengæld at få ændret på reglerne for familiesamførsel? Scary...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Radikale... fair nok. Men Enhedslisten?!?!? OK' date=' man er i udgangspunktet sig selv og ens egne behov nærmest, men du vil altså gerne satse den danske samfundsøkonomi for til gengæld at få ændret på reglerne for familiesamførsel? Scary...[/quote'] Helt enig... Jeg undrede mig også over, at Enhedslisten kom frem her.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Radikale... fair nok. Men Enhedslisten?!?!? OK' date=' man er i udgangspunktet sig selv og ens egne behov nærmest, men du vil altså gerne satse den danske samfundsøkonomi for til gengæld at få ændret på reglerne for familiesamførsel? Scary...[/quote'] Som du selv skriver, enhver er sig selv nærmest, og det er ingen hemmelighed at jeg er rimeligt forbandet på den racisme der stortrives i DK. Hvis vi skal den racisme til livs, er der næppe andre veje end at give magten til nogle politikere som vil en anden vej. Jeg tror IKKE at hr og fru jensen er racister - de har sikkert stemt på Blå Blok ud fra nogle ganske fornuftige økonomisk/politiske betragtninger - og så ser man bort fra udlændingefjendtligheden fordi man ikke er direkte berørt. Jeg tror den eneste vej frem er, at give Blå Blok et solidt chock, og hvis Lars Løkke fuldstændig ville afsværge forbindelsen med DF skulle jeg såmænd gerne give ham min stemme - han er en fornuftig mand, som (tror jeg) ikke har kunnet se nogen anden vej at få gennemført sin politik, end at samarbejde med DF. Det er en politik som efter min mening er kommet fuldstændigt ud af kontrol. I øvrigt er jeg enig med dig, jeg ser også nødigt at Enhedslisten får nogen særlig indflydelse på DK's økonomiske politik. Men hellere det end at fortsætte den nuværende kurs, som jeg ærlig talt mener er helt katastrofal. Fædrelandet går næppe rabundus fordi jeg flytter udenlands, men der er ved at komme en stemning i DK at vi er ved at smide vores fundamentale frihedsrettigheder over bord for at tækkes "den indre svinehund" - manifesteret ved DF ! Niels

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...