Jump to content
Kim Andersen

Os i Oxie

Recommended Posts

Vi er af forskellige grunde ikke på facebook, men er lidt nysgerrige omkring området. Vi er 2 omkring de 30 og har fået en lille datter i 2011 og har i den forbindelse behov for lidt mere plads. Jeg har læst tråden omkring den ballade der var i 2009, men er i tvivl om hvordan det står til i dag. Hvis man søger nyheder om Oxie er der jo stadig jævnligt brande i området. De seneste jeg har fundet er fra begyndelsen af november i år, hvilket må siges at være rimeligt aktuelt. Hovedparten af de artikler jeg har fundet omhandler episoder omkring Fajansvägen, Lergodsvägen og Stengodsvägen, er det generelt områder man skal holde sig fra? Vi er ikke fast besluttet på om det skal være bostadsrätt eller noget vi køber, det kommer nok mere an på det vi finder. Vi er begge til fred og ro samt at det er lidt grønt og vi ønsker naturligvis trygge rammer for den lille ny. Vi dribler forbi Oxie i morgen og kigger os lidt omkring og har en enkelt bostadsrätt som vi lige ville kigge forbi på samme tid, den ligger dog på en af de førnævnte veje og jeg vil gerne erkende at jeg er lidt tvivlsom omkring dette. Når man læser nyhedsarkiver så får man nemt det indtryk at bilbrande nærmest er dagligdag i det område. Vi har selv boet (og gør stadig) i Rosengården og er egentligt glade for det, vi har nogle gode naboer og føler os trygge i vores område (men pladsen kniber det lidt med).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et vennepar der bor på stengodvägen... Og så vidt jeg ved, er de rigtig glade for at bo der - og har ikke hørt dem fortælle om noget balade der er sket i området... Jeg ville have det omvendt af dig - altså være mere nervøs for Rosengården end Oxie... Ved godt Rosengården er et vidt begreb, har også en kammerat der bor der, med deres lille også - og er glade for det - det er så i det "gode" område af Rosengården...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ude og kigge på bostadsrätt i Oxie i sommers, blandt andet på Fajansvägen, og aflagde området et par besøg i den forbindelse. Så vidt jeg kan forstå er der en "rigtig" og en "forkert" side af Fajansvägen at bo på. De ulige numre skulle være fredfyldte, mens klagerne lader til at være centreret omkring de lidt nyere boliger. Med det sagt så synes jeg altså at området virkede ret stendødt, på begge sider af vejen, de par gange jeg snusede rundt. Nede i centrum kunne man godt se et nedbrændt affaldshus, og så en flok på 10-15 rødder som tilsyneladende ikke har andet at lave end at hænge på torvet omkring biblioteket. Byen har 1 supermarked, 1 restaurant (som har været dårlig nok til at være med i Kniven mot strupen!). Der er vist ikke alverden at tage sig til i Oxie, hverken for barn, ung eller voksen. Det er sikkert også derfor der bliver sat ild til nogle ting fra tid til anden. Hvis man er ung og ikke gider at se TV, så må de virkelig være nedtur at bo der. Den del af Oxie som ligger nord for jernbanesporet ser meget anderledes ud. Der er mere natur, og det hele virker mere landsbyagtigt, modsat området umiddelbart syd for sporet som ligner hvad det er: En søvnig storbyforstad. Det er så mine helt subjektive indtryk af Oxie efter at have besøgt nogle gange denne sommer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så vidt jeg kan forstå er der en "rigtig" og en "forkert" side af Fajansvägen at bo på. De ulige numre skulle være fredfyldte, mens klagerne lader til at være centreret omkring de lidt nyere boliger. Den del af Oxie som ligger nord for jernbanesporet ser meget anderledes ud. Der er mere natur, og det hele virker mere landsbyagtigt, modsat området umiddelbart syd for sporet som ligner hvad det er: En søvnig storbyforstad. Det er så mine helt subjektive indtryk af Oxie efter at have besøgt nogle gange denne sommer.
Det var noget jeg kan bruge til noget, jeg er personligt ikke bekymret for at det er lidt landligt, vi kan godt lide at der er lidt "højt til loftet" og det er jo ikke fordi der er så forfærdeligt langt ind til Malmø centrum. Vi har som sagt kig på en bostadsrätt syd for sporet i morgen og må så se om området "klikker" ellers har vi kigget på et rækkehus nord for sporet som også tiltaler os, men det er ikke på visning i morgen (det ser umiddelbart ud som en dansk familie der har det på billederne).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nogen grund til at det skal være Oxie? Hvis i vil have plads og natur, og stadig forholdsvis tæt på Malmö, er der jo en hel del områder at vælge imellem.
Det skal per se ikke være i Oxie, men der er da et par grunde til at det er et område som overvejes. Dels er det billigt, hvilket giver os mulighed for at blive ved med at rejse som vi gør i dag (Da vi i dag bor i Rosengården har der været masser af penge til overs til skæg og ballade og det er noget vi vægter højt), dels er der togstationen som på enkel vis forbinder Oxie med resten af Malmø og Danmark (Konen arbejder i tårnby og har været vant til at benytte offentlig transport da det er en relativt ubesværet affære for hende). Lige pt. er vi mest ude med en føler, da vores lejlighed er under renovering i Jan/feb hvor et salg ikke er muligt. Når den er klar er vi dog også klar på at lave skiftet og inden da vil vi ihvertfald gerne have bestemt os for hvilke område® vi kigger på. Hvis du har nogle forslag til andre områder som kunne være interessante modtages de med kyshånd. Som sagt er det de lidt mere grønne omgivelser, en sikker opvækst for lillepigen og selvfølgelig fornuftige priser der vægtes højest. En relativt hurtig og ukompliceret måde at komme til en station med Øresundstog er også vigtigt. Det behøver ikke være prestigebyggeri og vi har heller ikke behov for at det flyder med danskere (på den anden side gør det heller ikke noget de er der, men vi har ikke behov for at bo i et område der er tæt pakket med danskere).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg leder også. Og vi har præcist de samme kriterier. Siden jeg, som det måske fremgår, ikke var helt overbevist af Oxie begyndte jeg at kigge mig omkring efter andet. Det du kan se nærmere på er f.eks. Eslöv. - 16k indbyggere med tog et par gange i timen til Lund. Fra Lund går der lige så mange tog til København som der gør fra Malmö. Eslöv har rent faktisk et centrum med butikker, hyggeligt brostensbelagt. Der er vist ret fredeligt, grænsende til kedeligt i Eslöv. Jeg tror ikke de er helt så vant med danskere der, så man må være indstillet på at her kommer man til at bruge lidt mere energi på at gøre sig forstået. Kävlinge. - Ligger mellem Lund og Landskrona. Naturrigt fredeligt område. Nogle af Öresundstogene stopper der, men ellers er der pågatåg. Svedala. - Jeg kender ikke til den, men der er vist mange herinde der bor der. Ystadsbanen stopper jo der, og det er ikke længere ude end Oxie.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jakriborg foreslås jo ofte. Og der er station lige ved siden af med pågatåg: http://kartor.eniro.se/m/9YtOP Det er ihvertfald til at betale derude. Men det er vist kun udlejning...hmm. Jeg glemte at tage jeres monetære krav med i min tidligere udtalelse. Det skrumper det jo lidt ind, hvis det skal være både billigt og i nærheden af (hurtig) offentlig transport til DK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Eslöv. - 16k indbyggere med tog et par gange i timen til Lund. Fra Lund går der lige så mange tog til København som der gør fra Malmö. Eslöv har rent faktisk et centrum med butikker' date=' hyggeligt brostensbelagt. Der er vist ret fredeligt, grænsende til kedeligt i Eslöv. Jeg tror ikke de er helt så vant med danskere der, så man må være indstillet på at her kommer man til at bruge lidt mere energi på at gøre sig forstået.[/quote']Eslöv er faktisk ok hyggelig. Og boligpriserne til at gabe over. Synes at huske de bygger en del nyt for tiden, samt moderniserer/renoverer på livet løs.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg takker rigtigt mange gange for input, det er jo bare starten på processen vi er igang med lige pt. så alt hvad der kan hjælpe med at tage den rigtige beslutning er velkomment. Nu er mange af indlæggene, med undtagelse af Troejborgs, ikke specielt positivt rettet mod Oxie, men vi besøger Oxie i dag med et åbent sind. Er der nogle specifikke områder i Oxie som skiller sig positivt ud i forhold til resten? Det virker på mig lidt som om at nord for sporet er det primært huse og rækkehuse til eje, hvor det syd for sporet primært er bostadsrätter. Vi er som sagt ikke sat fast på det ene frem for det andet og et eller andet sted betaler jeg da hellere af på lånet end bostadsafgiften, men der er jo lidt andre ting der også gør sig gældende og det er jeg heller ikke helt sikker på vi har 100% styr på. Vi har en aftale med banken hvor vi forhåbentligt bliver klogere på hvorfor vi skal vælge det ene frem for det andet. (Så blev det vist understreget at vi er mere livsnydere end økonomisk interesserede :)) Som sagt tager vi forbi Oxie lige om snart og ser med egne øjne hvordan der ser ud og om det er rammer vi kan se os selv i. Rådene omkring Eslöv kan jeg udemærket følge, vi har været forbi tidligere i andet øjemed. Eneste problem er at jeg er bange for at det bliver lidt for langt væk for konen, ihvertfald hvis vi fortsat snakker offentlig transport (jeg vil dog sige at hvis det ender med Eslöv, så ryger hun nok også på bilen). Det er åbenbart en større opgave vi har sat os for her :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har boet i Oxie Kyrkby siden 2009, og har aldrig oplevet nogen ballade her. Jo, der var vist en dag en knallert der kørte ned af vejen, men ellers ikke. Jeg har også oplevet "ballademagerne" i "centrum". De spillede fodbold på torvet og kom til at ramme vores bord ved pizzariaet. De ville simpelthen ikke holde op med at sige undskyld, det var næsten for meget. Men i Kyrkbyn er her altså meget stille, og hyggeligt. Mest familier og ældre. Ikke mange teenagere, så naturligvis nok dødsygt hvis man er 14, men dejligt hvis man er 5 eller 30.Og her er rigtigt gode offentlige forbindelser. Vi kender en del danskere der er glade for at bo her.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var som sagt iOxie i dag for at se området an og for at tage et kig på en bostadsrätt på lergodsvägen. Det var en blandet fornøjelse for os. Den bostadsrätt vi kiggede på var i og for sig okay, men det var godt nok meget tæt bebygget og med tanke på at det er lidt ude på landet havde jeg slet ikke fornemmelse af dette. Ærligt talt blev jeg lidt "klaustrofobisk" og det bliver ihvertfald ikke her vi flytter hen, det manglede ganske enkelt følelsen af "højt til loftet". Vi havde også kigget et par rækkehuse og huse ud i Oxie kyrkby på hemnet. Disse var godt nok uden visning så vi kiggede bare områder og beliggenhed (så hvis nogle af jer har set en mistænkelig bil køre frem og tilbage har det nok været os :-)). Det var mere os, der var lidt mindre trængt og lidt mere luft, noget som vi efter dagens udflugt ihvertfald har fået understreget er vigtigt i vores næste bolig. Konklusionen på dette er vi kun kan være enig med fdhin i at der er forskel i områderne nord og syd for sporet. Vi kan dog sagtens se os selv på nordsiden hvor der er lidt mere luft og vi holder øje med hvad der ryger til salg i området gennem den næste tid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kim, Tak for linket, som jeg skrev i mit første indlæg i tråden så er hverken jeg eller konen på facebook hvilket var grunden til at jeg startede debatten her :) Vi holder et vågent øje på Oxie den næste tid (Vi skal lige have renoveringen af den gamle lejlighed overstået før vi kaster os ud i noget nyt), så det kan jo være vi bliver "naboer" engang i foråret/sommeren alt efter hvordan tingene falder sammen. Mvh Dennis

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Dennis. Har i kigget i Riseberga? Priserne er vist lidt høje sammenlignet med oxie, men området er super skønt. Nu bruger jeg ikke selv offentlig transport, så jeg kan ikke udtale mig om, hvor vidt det er besværligt, eller let. Men dejligt fredeligt, og jeg har ikke set nogen grupperinger eller andet optræk til ballade. Mvh. Ricky

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg bor på Fajansvägen "i den store firkant" og jeg er generelt godt tilfreds. Det er et lukket område, med masser af plads til børn, som kan lege uden fare for at komme i klemme mellem biler. Derudover ligger der en daginstitution lige ved siden af. Jeg startede ud med at kigge på keramikvägen og det kom jeg hurtigt væk fra (ihvertfald den del af keramikvägen som ligger tættere på centrum) da der her virkede meget tæt. Jeg har slet ikke den samme fornemmelse af "den store firkant" som vi bor i. Jeg er meget tilfreds og vi har nogle super søde naboer hele vejen rundt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...