Jump to content
Igelkottar

Sygesikringskort til børn ?

Recommended Posts

Det lyder til, at I har väret uheldige med jeres möde med det svenske system. Jeg har väret ude for at väre blevet glemt af en läge, hvor jeg stod med et meget sygt barn, fordi han skulle spise "lunch" og han sad med madpakken åben, da vi endelig kom ind. Til gengäld har jeg fået meget kvalificeret hjälp, både hvad angår mine börn og mig selv. Skulle jeg remse de gange op, hvor det er "gået galt" og sammenligne med alle de andre gange, hvor vi har fået den korrekte hjälp med det samme, opvejer det helt klart de dårlige oplevelser. Ventetiden på skadestuen er lang, både i DK og SE, så der kan man nok ikke forvente det helt store. Jeg har altid fået en akuttid, hvis jeg har ringet til vores läge, samme dag (såfremt man ikke venter til kl 12 med at ringe, da de har begränsede akuttider) og er generelt tilfreds. De gange, hvor det er kommet en käp i hjulet har väret hos "Kvälls- och helgmottagningen" aka. vagtlägen, hvor jeg nu hellere tager på skadestuen eller venter til mandag og tager til egen läge. summasummarum; Man kan altid finde noget, man ikke er tilfreds med, da det INTET sted er perfekt! Og ellers er jeg så enig med Skallstorp og BS - Er man flyttet til udlandet, må man tage det, der fölger med. Eller er det kun de billige huse/biler, der träkker?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Her er lige vores historie mht Sygesikringen. Min kone og jeg er begge danske. Vi bor i SV og arbejder begge i DK. Vi fik vores dreng for 4 år siden. På daværende tidspunkt havde vi boet i Oxie i halvandet år. Han blev (som planlagt af os) født på Hvidovre. Vi gik til alle lægebesøg og fødselsforberedelse i København. Vi ønskede efterfølgende at beholde vores danske familielæge, da hun har arbejdet som Børnelæge i mange år. Det var ok med hende og vi gik så til både sundhedsplejerske og læge i København. Dvs at vi også har fulgt det danske vaccinationsprogram. Alt dette har vi gjort i den (naive) tro, at han selvfølgelig blev dækket af vores "skat". Nu, efter 4 år, finder vi så ud af, at dette IKKE er tilfældet. Det er jo noget lort, af flere årsager: * Vi vil gerne beholde vores familie læge * Vaccinationsprogrammet er ikke ens i DK og SV * Ofte er det lettere at fise til lægen når vi alligevel har ærinder i DK da ventetiden er kort. Nu er næste frygt så, hvorvidt vi risikerer en regning på lægebesøg gennem 4 år, samt vaccinationer?!? Det kan jeg slet ikke overskue!!! Mvh Jakob

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mon der dog kommer en regning for det - er der blevet truet med det?? Men ellers ja, det er jo rigtigt nok at man skal arbejde eller bo i Danmark for at have ret til læge der - og det gør junior jo ikke. Der er vel også fordele ved at have hans læge i Sverige, så man ikke skal slæbe ham hele vejen til Danmark når de er syge og skal til læge. Det syntes jeg er en klar fordel ved at have læge i Sverige. Ventetid er ret irriterende til gengæld, der hvor vi har gået indtil videre er det umuligt at få en tid og tager en evighed at tage derned til åben konsultation... Zzzzz... Til gengæld foregår vaccainationer og de planlagte check på BVC'en - det har nu fungeret helt fint for os indtil videre. Er der nogen der har prøvet nogen af de nye steder som er åbnet og som har haft reklamestande i ICA mv? (jeg kan ikke lige huske hvad de hedder.. Men reklamerer med noget med "den mest moderne vårdcentral" eller noget i den stil.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg ved ikke lige om det er denne tråd jeg skal benytte, men admin. kan altid flytte mit spm. Jeg kan læse i tråden, at flere har fået det blå sygesikringskort til ungerne. Jeg forsøgte i dag at bestille et til min datter, men det kunne ikke lade sig gøre via nettet, så jeg kontaktede försäkringskassan. Efter laaaaaaaang ventedid kom jeg igennem og vedkommende fortalte, at jeg om min datter ikke er berettigede til at få det blå sygesikringskort. Jeg kan godt forstå, at jeg ikke kan få det, da jeg er forsikret i det land man arbejde i (DK). Damen jeg talte med mente, at vi begge skal have et dans eu-sygesikringsbevis, hvilket jeg afviste, da min datter på 11 år ikke skal til at tage et job i DK, bare for at kunne få kortet. Hun fortale, at kun vil tale med en ekspert, og efter endnu et stykke tid vendte hun tilbage og fortalte, at "eksperten" ikke vidste hvad der skulle gøres. Hvad faen sker der? Jeg er vel ikke den første der søger om et blåt kort til et barn!! Hvad har i andre gjort?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er alligevel utroligt - her har vi alle tre (min datter, fruen og jeg selv) fået et blåt kort fra Försäkringskassan. Jeg har aldrig arbejdet i Sverige, fruen har i en periode og efterfølgende været på svensk barsel. Vores datter er født i Sverige. Vi bestilte det via https://www.forsakringskassan.se/servicewebb/start.do?op=12011 Men selvfølgelig skal de da udstede et kort til din datter! Har hun svensk personnummer?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det må være fordi man har registreret Jer voksne forkert at I uden problemer kunne få et blåt kort i Sverige. Jeg får følgende besked: Tyvärr kan vi inte ta emot din beställning Vi ber dig kontakta Försäkringskassans Kundcenter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Seneste nyt fra Försäkringskassan! Blev ringet op i dag vedr. blåt sygesikringsbevis til min datter. Fik at vide, at det blå kort skal udstedes i DK og ikke i SE, da jeg arbejder i DK og er forsikret der. Jeg fortalte, at jeg havde prøvet dette og fik afslag. Den venlige medarbjder fra Försäkringskassan fortalte, at de har været ude for dette problem før, og at der har foregået skriverier frem og tilbage landene imellem. Det skulle foreligge en afgørelse hvori der står, at børn af forældre, som arbejder i DK skal have det blå kort fra DK. Afslutningsvis bad jeg om at få dette sendt på skrift, så jeg kunne forevise det for kommunen (Tårnby). Men svaret undrer mig egentligt, da jeg så i princippet burde kunne benytte eksempelvis lægevagten i Danmark. Nå, venter og ser hvad jeg får på skrift.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må have stået registeret forkert hos Försäkringskassan! Jeg har ingen anelse om hvordan det er sket for jeg har altid haft arbejde i Danmark. Men nu her ifm at vi er i gang med at få børnefamilieydelse fra Danmark har de så "opdaget" at jeg arbejder i Danmark og jeg har i dag fået et brev fra dem om at jeg er avregistreret. Så der var en fornuftigt forklaring på hvordan det kunne være at jeg kunne få et blåt kort fra Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal have dit blå kort fra DK når i begge arbejder i DK selvom dit barn egentlig hører til i S. Prøvede engang at få en forklaring hvorfor, men droppede det, da jeg fik det som lovet fra DK. Det har vi altid fået. Nu er fruen begyndt at jobbe i S og så skal vi nok have det der - det ser jeg når det er udløbet. Men det er ikk noget problem at få det fra DK. Bare ring til dem - så sender de det.

Hej Jeg ved ikke lige om det er denne tråd jeg skal benytte, men admin. kan altid flytte mit spm. Jeg kan læse i tråden, at flere har fået det blå sygesikringskort til ungerne. Jeg forsøgte i dag at bestille et til min datter, men det kunne ikke lade sig gøre via nettet, så jeg kontaktede försäkringskassan. Efter laaaaaaaang ventedid kom jeg igennem og vedkommende fortalte, at jeg om min datter ikke er berettigede til at få det blå sygesikringskort. Jeg kan godt forstå, at jeg ikke kan få det, da jeg er forsikret i det land man arbejde i (DK). Damen jeg talte med mente, at vi begge skal have et dans eu-sygesikringsbevis, hvilket jeg afviste, da min datter på 11 år ikke skal til at tage et job i DK, bare for at kunne få kortet. Hun fortale, at kun vil tale med en ekspert, og efter endnu et stykke tid vendte hun tilbage og fortalte, at "eksperten" ikke vidste hvad der skulle gøres. Hvad faen sker der? Jeg er vel ikke den første der søger om et blåt kort til et barn!! Hvad har i andre gjort?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar dan Jeg (læs: min datter)har fået det blå sygesikringskort fra DK. Derudover fik jeg et brev fra Försäkringskassan hvori følgende står: Citat "Eftersom du är socialförsäkrad i Danmark och har vårdnanden om din dotter så är det den danska myndigheten som enligt förordning 883/2004 skal utfärda EU-kort f¨r din dotter. Hon ska dessutom ha rätt til all vård i Danmark gennom din socialförsäkring, eftersom du är vårdnadshavare fö henne." Dette læser jeg som om hun tillige har ret til at foretage almindelige lægebesøg i DK. Dvs. jeg har ret til at benyte den praktiserende læge, ret til at bruge lægevagten, osv. Talte med en fra Tårnby Kommune i forbindelse med bestilling af det blå kort og fik at vide, at min datter ikke er beretiget til alm. lægehjælp, da dette skal foregå i SE. Det er som om ingen rigtigt ved hvad det er der foregår og hvilke rettighederfolk har. Så man kan godt bruge udtrykket man befinder sig i "grænseland". At man får så forskellige svar undre mig, idet den omtalte forordning er fra 2004, så begge sider har haft tid nok til at lære reglerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Engang for længe siden talte jeg med en klog kvinde på Københavns kommune som forklarede hvorfor vores børn ikke kan få læge i DK (medmindre de er turister, som vores børn meget tit er i DK når det gælder om at få antibotika, øjenbetændelse creme osv), og jeg har skrevet svaret herinde et sted engang. Noget med en EU forordning og at de ikke er i DK osv. Men det hænger bare slet ikke sammen med så at skulle have det blå fra DK - men sådan er det. Sikkert også noget EU halløj.

Tak for svar dan Jeg (læs: min datter)har fået det blå sygesikringskort fra DK. Derudover fik jeg et brev fra Försäkringskassan hvori følgende står: Citat "Eftersom du är socialförsäkrad i Danmark och har vårdnanden om din dotter så är det den danska myndigheten som enligt förordning 883/2004 skal utfärda EU-kort f¨r din dotter. Hon ska dessutom ha rätt til all vård i Danmark gennom din socialförsäkring, eftersom du är vårdnadshavare fö henne." Dette læser jeg som om hun tillige har ret til at foretage almindelige lægebesøg i DK. Dvs. jeg har ret til at benyte den praktiserende læge, ret til at bruge lægevagten, osv. Talte med en fra Tårnby Kommune i forbindelse med bestilling af det blå kort og fik at vide, at min datter ikke er beretiget til alm. lægehjælp, da dette skal foregå i SE. Det er som om ingen rigtigt ved hvad det er der foregår og hvilke rettighederfolk har. Så man kan godt bruge udtrykket man befinder sig i "grænseland". At man får så forskellige svar undre mig, idet den omtalte forordning er fra 2004, så begge sider har haft tid nok til at lære reglerne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...