Jump to content
Sannemai

Kan en pendler ikke få en hundehvalp???

Recommended Posts

Håber der er nogen der kan hjælpe... Min mand og jeg bor i Sverige, men arbejder i Danmark. Jeg arbejder dog kun 10 dage om måneden. Vi vil så hjertens gerne have en hund og har fundet den perfekte, mest nuttede hvalp i Danmark. Problemet er sådan set ikke at få hunden med til Sverige, for der kan søges om at indføre en hund under 3 måneder... Problemet opstår når vi så skal på arbejde i DK - så kan vi angiveligt ikke få hunden med, hvilket er planen. Vi overnatter i Danmark. Rabiesvaccinationen kan først gives når hvalpen er 3 måneder... og vi kan først få et EU-pas med godkendt rabiesvaccination 21 dage efter det... Til opsummering står vi altså med et problem i 1 måned og 21 dage... Fra hvalpen er 8 uger og til rabiesvaccinationen er godkendt... Samme problem ville gøre sig gældende hvis vi købte hunden i Sverige... NOGEN DER HAR NOGEN SOM HELST IDÈ OM HVORDAN MAN TACKLER DET???? :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi man ikke må tage en hund ud af landet der ikke er rabiesvaccineret :-( Jeg arbejder om natten, så hunden ville skulle med på arbejde, men vi overnatter i DK 5 dage af gangen... Derfor kan vi jo ikke efterlade vovsen på gården i Sverige ;-) Dvs. 2 x 5 dage i DK...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kan vel ikke være så svært? Du overnatter 5 dage i danmark ca. 2 gange om måneden, og hunden kan ikke rejse i ca. 3 måneder. Du har altså ca. 6 perioder af 5 dage, hvor du ikke kan tage hunden med til DK. Det er må være muligt at få hundes passet de 6 perioder i SE, enten på hundepension eller hos venner/naboer. De 3 måneder er jo kun en brøkdel af hundens levetid og hurtigt overstået, og så kan den rejse med når du skal til DK. Find en pasningsordning, og hvis den koster dig noget (hundepension) så er det altså en omkostning du må medregne i at købe hund :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
enten omkostningen som Larsk skriver eller risikoen ved bare at tage den med frem og tilbage uden pas/vaccine
Havde jeg ikke turde når det drejer sig om hver dag... Jeg blev stoppet i går aftes på vej hjem og blev spurgt om jeg havde hund med (har 2 hundebure bag i bilen), så de tjekker da en gang i mellem. Der er flere fordele ved at købe svensk hund når man bor herovre. Én er at når! (:p) man køber hos en opdrætter kan man muligvis få opdrætteren til at passe hunden om dagen den første tid (om det også går om natten ved jeg selvfølgelig ikke), sådan løste vi det :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Måske ikke lige det rette indlæg men.... Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en hund-(meget lille en da jeg har 2 små børn på 7 mdr og på 2 år og 3 mdr) f.x. Chiwawa eller mindre Har ingen erfaringer med hunde køb og salg dvs aner ikke hvor man skal kigge, eller efter hvad. Någen råd om hvor man kan starte hen? Ps. bor i hus.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Måske ikke lige det rette indlæg men....
Måske heller ikke lige det rette svar, undrer mig bare...
Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en hund-(meget lille en da jeg har 2 små børn på 7 mdr og på 2 år og 3 mdr) f.x. Chiwawa eller mindre
Hvorfor skal du have en meget lille hund pga dine børns alder? PS. Jeg har selv to rottweilere, som begge er et halvt års tid ældre end min søn på snart 3 år... FANTASTISK! :) Tænkte bare, at du lød lidt ligesom en der ikke vidste helt så meget om hunde, og derfor (som så mange andre) tror at jo mindre hunden er, jo lettere er det hele.. Men jeg kan jo tolke dit indlæg forkert, og hvis du kun VIL have en lille hund, og det ikke er pga dine små børn, så er det jo en anden sag IMO ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke køb en meget lille hund hvis jeg havde børn der er usikre til bens og er ved at lære at gå. Jeg forestiller mig at når sønnike første gang falder ned over en chihuahua på 2 kg - så er den nok historie - ellers den ved snappe fordi en bliver bange. En større hund er mere robust og kan godt holde til at man falder over den :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en hund-(meget lille en da jeg har 2 små børn på 7 mdr og på 2 år og 3 mdr) f.x. Chiwawa eller mindre
Tænk på at mange små hunde har et meget hidsigt temperament!!! Et af mine favoritafsnit med Cesar Millan er en opsamling om de værste hunde-cases han har været med om. De fleste var faktisk om Chihuahua!!!!!!!!!!! (fordi folk synes de er så nuttede og dermed ikke tror de kræver opdragelse!). Så lad være med at tænke så meget på størrelsen men mere på hunderacernes temperament! (og også der er der selvfølgelig individ-forskelle), men hvis du køber hos en fornuftig opdrætter, kan han/hun rådgive hvilken hund i kuldet der passer netop jeres familie! Hvor du skal starte: http://www.skk.se/kopahund/ Mange seriøse opdrættere hader blocket, men det er nu engang der de fleste leder. Så mange seriøse opdrættere har også annoncer der -og til held for os hvalpekøbere blir det derved også nemmere at se hvad der er seriøst og ikke. Selvom du skal ha en ren (?) selskabshund synes jeg alligevel du skal overveje kraftigt at købe en skk-registreret raceren hund! Har du fordomme om racehunde, nævn dem gerne, så jeg kan dementere dem :) Og mit sidste råd (for denne gang;)) : tænk ikke på hvad hunden kan gøre for jer, men hvad I kan gøre for hunden! Det er jer der vælger den og ikke omvendt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tænk på at mange små hunde har et meget hidsigt temperament!!! Et af mine favoritafsnit med Cesar Millan er en opsamling om de værste hunde-cases han har været med om. De fleste var faktisk om Chihuahua!!!!!!!!!!! (fordi folk synes de er så nuttede og dermed ikke tror de kræver opdragelse!). Så lad være med at tænke så meget på størrelsen men mere på hunderacernes temperament! (og også der er der selvfølgelig individ-forskelle), men hvis du køber hos en fornuftig opdrætter, kan han/hun rådgive hvilken hund i kuldet der passer netop jeres familie! Hvor du skal starte: http://www.skk.se/kopahund/ Mange seriøse opdrættere hader blocket, men det er nu engang der de fleste leder. Så mange seriøse opdrættere har også annoncer der -og til held for os hvalpekøbere blir det derved også nemmere at se hvad der er seriøst og ikke. Selvom du skal ha en ren (?) selskabshund synes jeg alligevel du skal overveje kraftigt at købe en skk-registreret raceren hund! Har du fordomme om racehunde, nævn dem gerne, så jeg kan dementere dem :) Og mit sidste råd (for denne gang;)) : tænk ikke på hvad hunden kan gøre for jer, men hvad I kan gøre for hunden! Det er jer der vælger den og ikke omvendt :)
Hej Sanne Tak for svaret. Det er præcis derfor jeg spørger. temprement er faktisk det vigtigste, Det er bl.a. derfor at det ikke skal være en kat. Hele ideen er at børnene vokser op med dyr, og en lille(rolig) hund tror jeg vil være ideel til det. (udover min kone har været efter mig i 4 år nu for at få sig en lille nuttet "fluffy" hund. Det skal ikke nødvendigvis være en chiwawa men en eller anden racehund, som mine børn kan vænne sig til og som er nem at passe.Kender INTET til hunde racer. ( i min verden så findes der kun EN rigtig hund og det er en Schæffer, men desværre så vil den for mig være forbundet med en skillsmisse hehe) Som sagt så bor vi i et hus og det er rimelig nemt at gå med en hund og gi den noget "quality time" udenfor. Alle råd/forslage om sådan en sød,rolig og fluffy hund modtages gerne

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men man ville jo så gerne være sammen med den lille hvalp så den kunne få lidt ro... MEN, - vi har fundet en løsning sammen med nogen der kan passe vovsen... De passer den lille indtil den får sit pas når jeg er på arbejde... :-) HALLELUJA for at reglerne bliver ændret her pr. 1 januar... Tænk at skulle vente først 1 måned, så 2 måneder på 2. vaccine og så yderligere 4 måneder for at få en blodprøve... HOLD DA HELT OP!!! + ormekur konstant... Jeg takker for jeres input... :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Måske ikke lige det rette indlæg men.... Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en hund-(meget lille en da jeg har 2 små børn på 7 mdr og på 2 år og 3 mdr) f.x. Chiwawa eller mindre Har ingen erfaringer med hunde køb og salg dvs aner ikke hvor man skal kigge, eller efter hvad. Någen råd om hvor man kan starte hen? Ps. bor i hus.
BLOCKET.SE er også et godt sted at starte... :-) Du indtaster bare hvilket län du er fra, vælger kategorien djur... og søger så på racer... Hvis du vil have flere muligheder end kun dit län... kan du vælge angränsende län... Hvad der er mindre end en chihuahua... ja det ved jeg sgu ikke ;-) Men se den her: http://www.blocket.se/jonkoping/Yorkipoo_Chihuahua_valpar_37751420.htm?ca=21&w=2 Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor langt I bor oppe... Held og lykke med jagten ;-) Vi har fundet den mest fantastisk formel 1'er :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
BLOCKET.SE er også et godt sted at starte... :-) Du indtaster bare hvilket län du er fra, vælger kategorien djur... og søger så på racer... Hvis du vil have flere muligheder end kun dit län... kan du vælge angränsende län... Hvad der er mindre end en chihuahua... ja det ved jeg sgu ikke ;-) Men se den her: http://www.blocket.se/jonkoping/Yorkipoo_Chihuahua_valpar_37751420.htm?ca=21&w=2 Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor langt I bor oppe... Held og lykke med jagten ;-) Vi har fundet den mest fantastisk formel 1'er :-)
Lad nu være med at støtter den satans blandingsavel på tværs af racer med forskellige egenskaber - Blocket er noget BRAS - brug det link Sanne har istedet for. Ahmad. Nem at passe, så skal det ihvertfald ikke være en race der har lang pels som kræver en masse pelsarbejde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alle råd/forslage om sådan en sød' date='rolig og fluffy hund modtages gerne[/quote']Jeg er ikke så god til de små racer (Men det kommer vel når jeg blir færdiguddannet som hundeinstruktør:) ) Men jeres krav til en hund er altså ren selskab, som I skal gå nogle ture med og så lege lidt med eller? Skal pelsen være lang (det er vel det der menes med fluffy eller? :) ) Hvad med sådan noget som Cavalier King Charles spaniel eller en "softis" (nu er jeg ikke så meget for terriere pga. deres temperament, men Kiras hunde er terriere og de er helt fantastisk stabile, så det kan lade sig gøre haha -(men de er selvfølgelig heller ikke heeeelt små:))). Fluffy er vel noget hen af Bishon frise... Rolige små hunde tænker jeg malteser, lhasa apso og den slags småkravl ;-) Men mit indtryk er at disse små hunde gør konstant! (deres pels kræver nok også noget vedligeholdelse) Der findes også en del "find din hunderace"-test på nettet, de er da sjove at teste, for at få nogle racer frem man ikke kende så meget til måske, men tag dem med et gran salt (eller en grydeske...:)) Vi fandt vores hund på blocket (nr. 2 er omplacering). Som sagt findes der seriøse der også, og det var ret tydeligt for vores race, hvilke annoncer der var fra seriøse opdrættere. Men med den erfaring jeg har nu, ville jeg godt nok ha undersøgt stamtavlerne meget mere grundigt. Nu har vi så også en race hvor den mentale del er enorm vigtig og der findes problemer med leddene, som det er vigtigt at undersøge. Dette gør man på: http://kennet.skk.se/hunddata/Hund.aspx Da forældredyrenes registreringsnummer står i annoncen! ;-) Nu er det måske andre sygdomme der er velkendte i den race i vælger og det kan være sværere at undersøge... Desværre skal puddel vel også nævnes... Det er altså en nem og børnevenlig hund, men den er nok i den lidt mere aktive ende. Det var lige det første der lå i tankerne -held og lykke :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alle råd/forslage om sådan en sød' date='rolig og fluffy hund modtages gerne[/quote'] En Golden Retriver eller Labrador er søde og rolige.... Fluffy - tja - det er de nok også :) Grand Danois er også gode og rolige - men de fylder dog en del!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog et temperament mht. blocket.se :-) Nu var det jo bare fordi den lille tæve så, så sød ud - og konen ville have FLUFFY! ;-) Meeen, er man ikke til blandingsracer - sååå er der altså seriøse forhandlere, med racehunde, at finde ligesom SanneJ siger...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
En Golden Retriver eller Labrador er søde og rolige....
Er ikke enig! Jo, I at de er søde, men ikke at de er rolige. Vil man have en hund med lavt aktivitetsniveau ska man generelt IKKE vælge retrievere! Heller ikke selvom visse af dem er opdelt i jagt/selskab. Tænk på at golden står for de fleste bideskader i Danmark! Muligvis fordi folk vælger den race fordi de ser søde ud og ikke tænker på hvor meget de egentlig skal aktiveres...???! Enig i G.D. men mon ikke også det ville være skilsmissegrund for konen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er ikke enig! Jo' date=' I at de er søde, men ikke at de er rolige. Vil man have en hund med lavt aktivitetsniveau ska man generelt IKKE vælge retrievere! Heller ikke selvom visse af dem er opdelt i jagt/selskab. Tænk på at golden står for de fleste bideskader i Danmark! Muligvis fordi folk vælger den race fordi de ser søde ud og ikke tænker på hvor meget de egentlig skal aktiveres...???! Enig i G.D. men mon ikke også det ville være skilsmissegrund for konen :)[/quote'] Enig... Vi har en Golden retriever på snart 2 år og en Labrador retriever på 6 mdr... Og ja de er søde og ja de kan blive gode familie hunde... MEN som sanne skriver, de kræver aktivitet og gerne meget af det... De er bestemt ikke rolige hunde - generelt ikke retriever racen - jo hvis de har fået den aktivitet de behøver, så er de jo selvfølgelig trætte bagefter.... Men det kræver man har tid og overskud til at bruge på hunden.... Og det kræver også en fast hånd til en god opdragelse - de kan blive ret voldsomme og vilde (set ifht man har børn også), hvis ikke de bliver opdraget med en fast hånd og ved hvem der bestemmer... Tro mig, jeg taler af erfaring... Nu har vi ikke børn... Men vi har uheldigvis ikke opdraget vores hunde, så de nødvendigvis altid ved hvem der bestemmer - og det bærer præg - vores egen fejl selvfølgelig... Men har i tid og overskud til at bruge sammen med hunden i en eller anden aktivitet til hunden... Så kan retrievere blive rigtig gode familie hunde...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres ideer. Jag kan ikke finde ud af multi-quote her så jeg giver lidt diverse svar. @Toft kl. 16:50 Ja jeg ved intet om hunde, har aldrig haft en, men ja.... 1- tanken med den lille hund er nok en del pga min børns alder, de vil ikke være ligeså utrygge ved en lille vovse som de sikkert tror er en "missekat" som de vil være hvis jeg kom slæbende på en grand danois,( ved ikke hvem der vil slæbe hvem der :D) 2- Konen VIL have en lille hund, sød, kærlig, ROLIG og kræver ikke en marathon hver dag (pga hun har nok at se til med de 2 små børn vi har) Dont worry mht plejen, min kone vil elske at "pynte" den hver dag og al det der kræves ;) @Kira kl. 17:25 Ja jeg kan sagtens se det scenarie for mig, men jeg tror at det er ligesom det med småbørn og skarpe kanter derhjemme, man passer meget på med det. (medmindre selvf. at jeg tager helt fejl, og det er umuligt at styre) og endelig @ SanneJ ( hunde-wikipedia´en herinde ;-) ) Tak for de diverse navne. Jeg tror at det som jeg leder efter er noget Mellem Bishon frise, meget gerne hvid, og en malteser med halvlangt blødt pels. Findes der sådan en mellemrace blanding? Hvad skal man regne med pris på sådan en hund? Hvad er forskellen på en renrace, og en blanding- eller hvad kan man bruge det til hvis man ikke har tænkte sig at avle videre på dem? er der stor prisforskel der? PÅ forhånd tak for svaret. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også noget der hedder bichon havanais, den er vidst også hvid, men som sagt kender jeg ikke så meget til de små racer :) Du kan jo evt. kigge her: http://www.canis-minor.dk/ der findes en liste over de små selskabshunde. Ved ikke hvorfor papillon ikke er med, men den er også sådan en som "folk" synes er nuttet :) De små selskabshunde koster nok omkring 12000+ SEK vil jeg tro. Blandingshunde det halve -selvom man da også ser blandingshunde til race-pris. Og forskellen på raceren og blanding... Tja, nogle gange ikke så meget for en selskabshunde-ejer, men! du deltager i et lotteri ved køb af blandingshund! Selvfølgelig findes der mange fantastiske ikke-racerene hunde (specielt 1. generation plejer at gå godt), men du aner intet om deres baggrund -mentalitet, evt. sygdomshistorie og den slags. Hvis du køber en raceren, har du trods alt styr på forældredyrene og generationerne inden og at opdrætteren følger de krav som Svenska kennelklubben foreskriver. Tilgengæld har visse opdrættere krav på at du udstiller deres racehund, men måske interessen for udstilling dukker op, det ved man jo ikke:) Mit største råd til jer vil være at I skal overveje at gå hvalpekursus på den nærmeste brugshundeklub (det er på brugshundsklubber man går hundekurser her i Sverige -hvis man ikke vælger privat regi), her lærer man om det at ha hund, om hverdagslydighed, om pleje af hunden, lov og regler og al den slags. Det er en rigtig god idé for alle -ikke kun 1.gangshundeejer. Og et andet godt råd! Hver enige ALLESAMMEN (ihvertfald jer voksne) hvad I tolererer jeres hund gør i hjemmet (ska den være i møblerne/sengen, må den få små hapsere ved bordet, må den tigge ved bordet, må den tage børnenes legetøj og al den slags) I kan lige så godt diskutere det inden, så slipper hunden også for at der ikke er konsekvens fra jeres alles side :) Og et ønske fra mig personligt: Lær jeres hund at gå ordentligt i snor! Det er ikke sødt den gør udfald og gør af andre hunde, og lad nu være med at tage den op i favnen, når den gør af andre hunde (det forstærker kun dens opførsel), samt! En lille hund er også MEGET glad for opdragelse :) (ja jeg er lidt fordomsfuld mod småhunde og deres ejere -intet personligt, man blir bare så træt af at se småhunde opførere sig så ringe, når det faktisk er så enkelt at gøre noget ved:))

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Enig... Vi har en Golden retriever på snart 2 år og en Labrador retriever på 6 mdr... Og ja de er søde og ja de kan blive gode familie hunde... MEN som sanne skriver, de kræver aktivitet og gerne meget af det... De er bestemt ikke rolige hunde - generelt ikke retriever racen - jo hvis de har fået den aktivitet de behøver, så er de jo selvfølgelig trætte bagefter.... Men det kræver man har tid og overskud til at bruge på hunden.... Og det kræver også en fast hånd til en god opdragelse - de kan blive ret voldsomme og vilde (set ifht man har børn også), hvis ikke de bliver opdraget med en fast hånd og ved hvem der bestemmer... Tro mig, jeg taler af erfaring... Nu har vi ikke børn... Men vi har uheldigvis ikke opdraget vores hunde, så de nødvendigvis altid ved hvem der bestemmer - og det bærer præg - vores egen fejl selvfølgelig... Men har i tid og overskud til at bruge sammen med hunden i en eller anden aktivitet til hunden... Så kan retrievere blive rigtig gode familie hunde...
Det er jo også jagthunde begge racer, det tror jeg mange glemmer, for de tænker bare sød og kærlig familiehund.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...