Jump to content
testeren

Gode råd søges - Køb af pendlerbil

Recommended Posts

Hej & godt nytår! :-) Tænkte at jer "bilnørder" herinde måske kunne give en amatør som mig et par gode råd på de biler jeg har i kikkerten som pendlerbil til i alt 160km's daglig pendling. Regner med det skal være dieselbil. Vil have så meget for pengene som muligt og køre så langt på literen som muligt, men samtidigt ikke køre rundt i en lille æske. At købe en helt ny bil er ikke aktuelt, jeg har det fint med at en anden tager prisfaldet når den første gang ruller ud fra forhandleren, medmindre jeg kan få en klækkelig rabat fra forhandleren. Biler er kun et transportmiddel for mig. Har luret på mange forskellige biler efterhånden, og er umiddelbart kommet frem til at Ford Focus 1.6 tdci lyder som et godt bud der kører ca. 10km mere pr. liter end den gl. Passat jeg har nu, som bliver til backupbil. Så der sparer jeg ca. 1300sek om måneden på brændstof/vægtafgift mv. Synes det måske kunne være smart med motorvarmer, men ved ikke hvad det koster at installere på en sådan bil, og om det skal være diesel eller strømdrevet. Nogle af de valgte har det ikke og så skal det jo monteres. Her er dem jeg har tjekket på Blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Ford_Focus_1_6_TDCI_37818834.htm?ca=23_10&w=3 (umiddelbart vil jeg mene den ikke skulle koste mere end 88.000) http://www.blocket.se/sodermanland/Ford_Focus_Focus_Platinum_1_6_TDCi_90_Kombi_37746019.htm?ca=23_10&w=3 http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus_1_6_TDCI_kombi_4300_mil_36914894.htm?ca=23_10&w=3 http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_6_TDCI_Trend_Kombi_37535935.htm?ca=23_10&w=3 http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Focus_1_6_TDCI_Trend_Kombi_37399329.htm?ca=23_10&w=3 http://www.blocket.se/goteborg/Ford_Focus_1_6_TDCI_HGV_Miljobil_Byte_Avbet_37881170.htm?ca=23_10&w=3 Tænker at I måske har styr på de svenske priser, privatkøb, forhandlerpris, garanti osv. så jeg kan vælge rigtigt? Er der nogle af disse der er skidt køb eller nogle der er et klipp? :-) Håber I vil og kan hjælpe mig lidt på vej! :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En dieseldrevet motor/kabine varmer kan godt løbe op i 14-16k så find en med det installeret... En eldrevet koster nok kun 4-5k vil jeg tro. Men, så er der jo det kabel man altid skal tilslutte, og det fungere jo kun derhjemme.... Mener svenske forhandlere skal give 12mdr. garanti på brugte biler, men der er jo altid en gråzone om man kan bevise at bilen havde fejlen på købstidspunktet, og/eller man kan gøres skyldig for fejlen. Men jeg har aldrig haft en sådan tvist, så jeg kender ikke reglerne helt....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

De 27-28 km/l du skriver om, skal du regne med er hypotetiske tal... altså så snakker vi varm motor i 6 gear med max. 90 km/t, ned af bakke, uden modvind, ført af en underernæret 11 årig, uden nogen som helst ekstra vægt i bilen..:) Skal du op i de tal vil jeg medgive at en Lupo 3L nok er vejen frem, men da de ikke har produceret bilen i mange år efterhånden, kan den måske blive svær at finde. Men da ruten over broen er en stor stigning og forudsat du også har lidt bykørsel og noget vinterkoldstart, så skal du nok ikke regne med meget mere end 20+ km/l (hvilket IMO altså også er pænt.) Har en kammerat der har focus´en 1,6 tdci som firmabil, og han er meget glad for den (Men han har en del by og landevejskørsel og han får den ikke op på meget mere end 17 km/l) Jeg har prøvet den og syntes faktisk den virker frisk og med et pænt træk af en 1,6´er.. sæderne til gengæld var jeg meget langt fra imponeret af,flade og ukomfortable, men det kan man måske investere sig ud af. Personligt ville jeg nok kigge på en 1 eller 3 serie diesel, eller VAG´s økodiesel motorer, (hedder bluemotion hos Vw, greenline hos Skoda, TDIe hos Audi og vist ecomototive hos Seat)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Skal du op i de tal vil jeg medgive at en Lupo 3L nok er vejen frem' date=' men da de ikke har produceret bilen i mange år efterhånden, kan den måske blive svær at finde.[/quote'] Som Lupo-ejer kan jeg kun give dig ret, Lupo 3L er den mest økonomiske serieproducerede bil (nogensinde), med mindre man er til Audi A2 3L, som er sjældnere og dyrere i anskaffelse, men den er lige så økonomisk som en VW Lupo 3L. Lupoen gik ud af produktion i 2005, så de har dermed både nogle år og helt sikkert også nogle kilometer på bagen. De er til gengæld blevet forholdsvis billige i anskaffelse og benytter man 3literværkstedet i Herlev til service, så kan det ikke gå helt galt. I øvrigt, var der ikke én som for et stykke tid siden flyttede tilbage til Danmark og solgte sin Toyota Aygo? han skrev noget om, at han havde været glad for den til pendlerbrug.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er 2 GTI'ere tilsalg i Sverige....en lille pendler racer!
Lupo GTI'eren kunne jeg godt tænke mig at prøve. Det er jo samme chassis som 3L'eren, og den ligger rigtig godt i skarpe sving - selv med de smalle økohjul den har på. Lupoen er så kort, at hjulene nærmest sidder kvadratisk - så den føles lidt som en go-cart at køre i når man slår ECO-trimmet fra.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er pt. ingen relevante Lupo, Seat Arosa eller A2 3L til salg på Bytbil, så man ska nok hente den sydpå... En enkelt A2 1,4 TDI på Blocket: www.blocket.se/goteborg/Audi_A2_1_4_TDI_75hk_37554457.htm?ca=23_11&w=3&last=1 En Polo / Fox TDI ku også være en mulighed: www.blocket.se/kristianstad/Vw_fox_1_4_tdi_37347185.htm?ca=23_11&w=3&last=1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
27-28 var nok lidt højt skudt, men sammenligner med de tal de opgiver og sætter op mod hinanden. Men lidt overrasket hvis de kører så kort på literen som du skriver, min Passat 1.9 fra 2000 og går ca. 16-17 blandet.
Tja, nu er den 1.9 tdi motor faktisk meget økonomisk, selv i 130 hk udgaven. Jeg pendlede selv i halvandet års tid i en fabia RS og den fik jeg også til at køre plus 20...Nyere dieselmotorer er selvfølgelig mere økonomiske, men da bilerne også er tungere samtidig med med at der nu er mere fokus på co2 udslip end der er på ydeevne, gør at der altså ikke er en kæmpe forskel på de biler. Jeg ville nok prøve at importere en 3L, hvis det kun er dieselbesparelsen du er ude efter... En ren personlig bemærkning er så også, at jeg syntes at livet er for kort til tre cylindrene motorer og flade sæder.. personligt vil jeg gerne give lidt mere om måneden og så side i ro og mag den halvanden time om dagen. just my 2 cents

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?q=polo%20tdi&cg=1020&st=s&l=0&ca=23_11&sp=1&w=3
Der er pt. ingen relevante Lupo, Seat Arosa eller A2 3L til salg på Bytbil, så man ska nok hente den sydpå... En enkelt A2 1,4 TDI på Blocket: www.blocket.se/goteborg/Audi_A2_1_4_TDI_75hk_37554457.htm?ca=23_11&w=3&last=1 En Polo / Fox TDI ku også være en mulighed: www.blocket.se/kristianstad/Vw_fox_1_4_tdi_37347185.htm?ca=23_11&w=3&last=1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en BMW 320d (st. car) fra 2009 - har haft den i en måned nu, og den kan jeg ved pæn økonomisk blandet kørsel køre 5.4 liter/100km (18.2 km/l). Til sammenligning kørte jeg til Jylland og retur i fredags (800 km) i den låne-passat jeg har i venten på min egen bestilte. Det er en 2012 model 2.0 TDI bluemotion 140 hk kombi og manuelt gear. Jeg kørte efter forholdene (dvs. ca. 130-140 km/t på speedometeret på motorvejene) og resultatet var hele 20.8 km/literen, hvilket jeg synes er ganske fint for en så stor bil. Men det er nok lidt dyrere pendler biler :D Ellers har Saab også en 9-3 180 hk TiD som skulle gå ret langt på literen og Saab er jo billige nu. Tidligere har jeg haft en Fiat Punto 1.2 8V, som kørte ca. 18 km/literen på benzin - den var billig i indkøb og også billig i service, og utroligt nok gik den ikke i stykker hehe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...