Jump to content
anton

Selvangivelse 2011

Recommended Posts

Jeg er lidt gammeldags - og kan bedst sidde og regne og kontrollere, når jeg har det på papir, MEN i år kører jeg alt papirløst :thumbup:, dog vil jeg gerne bruge papirblanketten fra skat når jeg skal beregne befordringsfradag. Men på SKAT er der kun blanketter fra 2010 og tilbage i tiden. Er det samme km og brotakster for 2011 som det var i 2010? Og hvor er det man finder hvilken kurs man skal bruge til at omregne sine svenske udgifter om til dkr?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er lidt gammeldags - og kan bedst sidde og regne og kontrollere, når jeg har det på papir, MEN i år kører jeg alt papirløst :thumbup:, dog vil jeg gerne bruge papirblanketten fra skat når jeg skal beregne befordringsfradag. Men på SKAT er der kun blanketter fra 2010 og tilbage i tiden. Er det samme km og brotakster for 2011 som det var i 2010? Og hvor er det man finder hvilken kurs man skal bruge til at omregne sine svenske udgifter om til dkr?
Hej K, Befordring 2011: http://www.tastselv.skat.dk/borger/befor/BeregnOpgoer.do Gennemsnitskurs 2011: http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=22501&p=242194#post242194 ;) God fornøjelse med nusseriet - og break-a-leg! :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
SKAT har den 5. marts en masse årsopgørelser klar til de danske skatteydere. Går det som sidste år, får mange kaffen galt i halsen, inden de indser at befordringsfradrag og svenske renteudgifter ikke er med på åropgørelsen. Så hav gerne befordringsfradraget for 2011 regnet ud på forhånd sammen med de svenske renteudgifter. Gennemsnitskursen på SEK for 2011 var 82,5205 i følge Nationalbanken. Sidste år gik der tre uger fra min indberetning af befordring og renteudgifter til den overskydende skat havnede på min konto. SKAT forventer sikkert heftig trafik på www.tastselv.skat.dk 5. marts, og det bliver spændende at se om serverne kan klare presset i år. God fornøjelse!
Ja så kom kaffen også galt i halsen her, men dit indlæg beroligere mig : ) Kan se på både fru'ens og min at der hverken er kørselfradrag eller div. renteudgifter medregnet, men de er indberettet, hvorfor er de pludselig ikke med i årsopgørelsen ? mvh

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Når man på sin forskudsopgørelse oplyser, at befordringsfradraget er på 48.729 kr., at lønnen er 425.412 kr. og renteudgifterne er beregnet til 15.427 kr., er dette en forudsigelse om hvordan man tror 2011 kommer til at gå. Når man så skal lave sin selvangivelse, skal man selv angive hvor mange renteudgifter man har haft (der kan jo være kommet flere til, eller der kan være færre end man troede), og man skal udregne sin befordring i forhold til hvad man har haft af befordring. Det kan være man har ligget syg hjemme i de sidste tre måneder af året, eller også kan det være at man har mere i befordring end man gættede, da man lavede sin forskudsopgørelse. Så hvis man har styr på sin befordring og sine renteudgifter, er det altså muligt at forskudsregistrere sig med fx 80 % af disse beløb, og når man så selvangiver, kan man selvangive 100 % af beløbene. På den måde har man på rente- og befordringsfradrag selvangivet mere end forskudsregistreret, og så har man på den konto penge til gode. Jeg vil tro SkatØresund selv finder ud af på et tidspunkt at trække en liste over de årsopgørelser, der er stoppet pga. forkerte sambeskatningskoder, men jeg skal bruge dagen på et eller andet :-) Nogle har af praktiske årsager en længere hjemrejse end udrejse. Det kan være skæve arbejdstider, der sikrer nem adgang til den nordlige del af Kbh tidligt om morgenen, mens det om eftermiddagen er nemmest og hurtigst at tage rundt om Kbh for at komme hjem. Det er tilladt at trække sine daglige km fra, og hvis man om morgenen nulstiller triptæller eller noterer antallet af km på den store tæller, kan man notere antallet af km frem og tilbage, når man igen er hjemme. Når man så selvangiver, er det i første omgang et beløb, som skal selvangives, og hvis SKAT er nysgerrige, kan man jo afsløre sine 78 km pr. dag i 209 dage eller hvad man nu har haft. Har man argumenterne i orden for at køre uden om byen om eftermiddagen, plejer SKAT at være rimelige, men at ramme 20 km forbi på den samlede distance er nok ikke rimeligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er det muligt for en der bor i SE og arbejder DK, at trække håndværkerfradrag fra på selvangivelsen? Umiddelbart troede jeg bare at det var for folk der boede i DK, lidt ligesom ROT her i SE. Altså, hvis man betaler skat i DK, så kan man ikke få ROT i SE, men kan man så trække sine svenske håndværkerregninger fra i DK? Jeg blev i tvivl, da (så vidt jeg kan se) ingen andre har nævnt det her på debatten, og så læste jeg denne på skat.dk: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947362

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det har været diskuteret her før, og det link du angiver svarer vel klart på spørgsmålet? Hvis du er på Grænsegængerregler kan du trække fra på lige fod med alle andre, blot de nævnte krav er overholdt

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for hjælpen... Jeg har dog lige et andet spørgsmål. Jeg arbejder men min mand arbejder ikke, jeg kan huske, at sidstre år, kunne jeg bruge min mands personfradrag. Hvor finder jeg hvor stort fradraget er ? og hvor skal jeg notere det?? Håber der nogen der kan hjælpe. På forhånd tak

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er rubrik 462 ("Renteudgifter af prioritetsgæld og andre renteudgifter af lån vedrørende egen ejendom (en- og tofamiliesejendom), der ligger i et andet land end Danmark") der hvor jeg skal angive renteudgifter til både bil- og boliglån i Sverige? Vil gerne lige være på den helt sikre side, inden jeg indrapporterer det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er rubrik 462 ("Renteudgifter af prioritetsgæld og andre renteudgifter af lån vedrørende egen ejendom (en- og tofamiliesejendom)' date=' der ligger i et andet land end Danmark") der hvor jeg skal angive renteudgifter til både bil- og boliglån i Sverige? Vil gerne lige være på den helt sikre side, inden jeg indrapporterer det.[/quote'] Renteudgifter til hus i S skal i rubrik 462 - andre svenske (herunder billån, kassekredit m.v.) i rubrik 464

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tusind tak for hjælpen... Jeg har dog lige et andet spørgsmål. Jeg arbejder men min mand arbejder ikke, jeg kan huske, at sidstre år, kunne jeg bruge min mands personfradrag. Hvor finder jeg hvor stort fradraget er ? og hvor skal jeg notere det?? Håber der nogen der kan hjælpe. På forhånd tak
Dén situation du gerne vil stå i er, at du bliver beskattet i Danmark som grænsegænger. Hvis du opfylder kravet til at blive beskattet som grænsegænger, og du er gift, skal du oplyse din ægtefælles samlede skattepligtige indkomst efter danske regler i grænsegængertillægget til din selvangivelse. Hvis din ægtefælles indkomst er på nul kroner, får du overført hele hans/hendes personfradrag. Det ægtefællefradrag, der er blevet afskaffet, var et ligningsmæssigt fradrag, som man havde ret til, hvis ens ægtefælle ikke udnyttede (en del af) sit danske personfradrag. Så kunne man fratrække et beløb, der beløbsmæssigt svarede til størrelsen på et dansk personfradrag. Skatteværdien af det ligningsmæssige fradrag var dog mindre end skatteværdien af et uudnyttet personfradrag. Det ligningsmæssige ægtefællefradrag kunne man altså drage nytte af selv om ægtefællen havde en svensk indkomst på fx 500.000 SEK om året. Er man grænsegænger, og ens ægtefælle kun arbejder uden for Danmark, og har en indkomst på 500.000 kr., er der ikke noget uudnyttet personfradrag at overføre til den dansk skattepligtige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Marcello, Når man er almindeligt begrænset skattepligtig, og man ikke benytter sig af grænsegængerreglerne, kan man ikke få overført ægtefællens personfradrag. Så har du fx arbejdet halvdelen af 2011 i DK og tjent 200.000 kr., og resten af året i Sverige med samme indkomst, og din ægtefælle ikke har nogen indkomst, er det altså ikke muligt at få din ægtefælles personfradrag i den danske indkomst. Du kan dog i den svenske indkomst få glæde af ægtefællens manglende indkomst. Så har ægtefællen ingen indkomst, er skatteoptimeringen altså bedst ved 75 % dansk indkomst og 25 % svensk indkomst, da man så kan få glæde af en del af ægtefællens personfradrag i den danske skat. I den svenske skat kan man få sin ægtefælles svenske personfradrag. I Danmark kan man så fratrække sine renteudgifter (evt. 100 %), og de samme renteudgifter trækker man så fra i Sverige. Det giver jo så personfradrag for tiden med dansk indkomst både for dig selv og ægtfællen, samtidig med at der er to fulde svenske personfradrag OG fradrag på 200 % af renteudgifterne - altsammen fuldt lovligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Et par spørgsmål. Bliver man begrænset skattepligtig i det øjeblik man flytter til Sverige (og stadig har sin indkomst i DK)? Hvis man så flytter midt på året, skal man så lave to selvangivelser, én som fuldt skattepligtig og én som begrænset skattepligtig? Eller kun den udvidede...?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Quote
Marcello, Når man er almindeligt begrænset skattepligtig, og man ikke benytter sig af grænsegængerreglerne, kan man ikke få overført ægtefællens personfradrag.

Tak Anton Jeg som er begrænset skattepligtig (2011 & 2012) kan jeg så skifte/blive grænsegænger for 2011 og få overført ægtefællens personfradrag....

Quote
Der er 2 begreber I får rodet lidt rundt i. 1) Begrænset skattepligtig 2) Begrænset skattepligtig under grænsegængerreglen. Man kan selv vælge hvilken regel man vil høre under og hvad der er smartest kommer an på en del faktorer. Som alm begrænset skattepligtig kan du få ægtefællefradrag samt fradrag der relaterer sig direkte til at komme til at fra arbejde. Dvs befordring, fagforening (men ikke A-kasse).. Som begrænset skattepligtig under grænsegænger reglerne kan du ikke få ægtefællefradrag men får til gengæld fradrag for renteudgifter og A-kasse. Jeg ved at underholdningsbidrag også er et af de fradrag der kun hører til den ene. Men jeg kan ikke huske de præcise regler. Jeg har flere gange postet et link til SKAT herinde. Prøv at søge under evt ægtefællefradrag eller begrænset skattepligtig i søgefunktionen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Når man flytter til Sverige, og den fulde danske skattepligt ophører, men man fortsat har løn fra Danmark, bliver man begrænset skattepligtig. Så skal der i teorien være to perioder i indkomståret, nemlig en almindelig dansk og en periode med begrænset skattepligt. Som almindeligt begrænset skattepligtig skal man betale skat af ens løn, og der er fradrag for fagforening, A-kasse og befordring. Intet andet! Hvis man er begrænset skattepligtig og har minimum 75 % af årsindkomsten fra Danmark, kan man vælge at blive beskattet efter grænsegængerreglerne, hvor man fx kan få fradrag for renteudgifter. Når man bliver beskattet i henhold til grænsegængerreglerne, skal man for ægtefællen oplyse indkomster og fradrag, så der kan foretages en beregning af om man er berettiget til at få en del af eller hele ægtefællens personfradrag. Hvis ægtefællen ikke har nogen indkomster, der i Danmark ville være skattepligtige, kan hele ægtefællens danske uudnyttede personfradrag overføres til den ægtefælle, der har indkomst i Danmark. Det tidligere ægtefællefradrag var muligt at benytte sig af, bare ægtefællen ikke udnyttede noget dansk personfradrag. Her var SKAT ligeglad med om der var en mio. SEK i indkomst i Sverige - man var berettiget til fradraget alligevel, men kun som almindeligt begrænset skattepligtig. Så 'i gamle dage' kunne man ved arbejde i Danmark hele året som gift med en person uden dansk indkomst vælge at få ægtefællefradrag, men ikke fradrage renteudgifter eller fradrage renteudgifter og få behandlet ægtefællen som om hun var skattepligtig til Danmark i relation til eventuel overførsel af uudnyttet personfradrag. Så var der nogle, der havde 100 % af deres indkomst fra Danmark, men ingen eller få renteudgifter med en ægtefælle med almindelig svensk lønindkomst. Disse foretog ægtefællefradrag, da det var mere end de havde i renteudgifter. Andre havde mange renteudgifter, så de fratrak renteudgifterne som grænsegængere, men måtte så oplyse om ægtefællens indkomster og fradrag for at finde ud af om ægtefællen var penge værd. Men i dag er der altså ikke mulighed for ægtefællefradrag, så eneste mulighed for at gøre ægtefællen noget værd i den danske skatteberegning er at være grænsegængerbeskattet med en ægtefælle med lav eller ingen indkomst. Bliver man ikke grænsegængerbeskattet, er der ingen mulighed for at få glæde af konen (skattemæssigt set, i hvert fald). Jeg ved dette er klart som blæk, men 'At være eller ikke at være... grænsegænger' er det store spørgsmål på nuværende tidspunkt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er i samme situation' date=' men tror du ikke at de selv ændrer sambeskatningskoderne, så al ting automatisk går iorden, uden af man behøver at ringe til dem og minde dem på det? - sådan syntes jeg da at der har været tidligere.[/quote'] Hmm nu har vi så ventet i 8 dage og ka stadig ikke få den tilrettede årsopgørelse for 2011 frem på skat.dk, ligesom ægtefællens opgørelse er "blokeret". Sådan plejer det da ik at være eller? Ska man virkeligt ringe ind til SKAT...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

hey venner, har lige et spørgsmål vedr selvangivelse, hvilke rubrik er det man skal udfylde hvis man har lån i sverige..? har både på hus og på bil? er det to forskellige rubrikker eller den samme man skal skrive det i??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm nu har vi så ventet i 8 dage og ka stadig ikke få den tilrettede årsopgørelse for 2011 frem på skat.dk' date=' ligesom ægtefællens opgørelse er "blokeret"[/quote'] Ha - hvis den ene ægtefælle har rettet sin årsopgørelse / selvangivelse (og dermed krydset af i grænsegængerfeltet), mens den anden endnu ikke har gjort noget, bindes ægtefælle 1's årsopgørelse mv., indtil den 2. har indtastet sine oplysninger inkl. et kryds i grænsegængerfeltet. Og vupti ist alles in Ordnung :) (penge retur he he)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anton Jeg har i 2011 arbejdet 60% i DK - og 40% i sverige...... for samme firma.. vi har også kontor i sverige. Min kone har 100% fra DK. Kan jeg bruge min kones personfradrag i Sverige - og kan jeg fratrækker hendes andel (50%) af renterudgifter også - og i så fald.... hvordan gør jeg... skal jeg bede banken indberette alle renteudgifter på mig. Tak - dejligt at have en skatteekspert ved hånden..... :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Anton Jeg har i 2011 arbejdet 60% i DK - og 40% i sverige...... for samme firma.. vi har også kontor i sverige. Min kone har 100% fra DK. Kan jeg bruge min kones personfradrag i Sverige - og kan jeg fratrækker hendes andel (50%) af renterudgifter også - og i så fald.... hvordan gør jeg... skal jeg bede banken indberette alle renteudgifter på mig. Tak - dejligt at have en skatteekspert ved hånden..... :-)
HrHansen, Da din kone ikke har nogen indkomst til beskatning i Sverige, kan du få overført hendes uudnyttede svenske personfradrag, og du kan fradrage hendes renteudgifter i Sverige ved at sætte hendes renteudgifter til nul på deklarationen og tilføje renteudgifterne til dine. Husk at renteudgifter nedsætter eventuel fastighetsavgift, så det skal tilpasses, hvis I ikke ønsker en skattegæld på fastighetsavgift.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...