Jump to content
hrohibil

Dansk eller Svensk pas til barn?

Recommended Posts

Hej med jer. Vi har for 3 dage siden født en smuk lille dreng i Helsingborg. Jeg er dansk statsborger og min kone er Iraner. Ville lige høre i den forbindelse om skal jeg ansøge om et pas fra ham i Sverige eller Danamrk? Jeg mener han bliver vel automatisk dansk statsborger bare uden de sidste 4 numre i CPR. Men er han også Svensk statsborger eller skal man søge om det? Mvh HRB

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Et barn af to gifte forældre med forskelligt statsborgerskab får som hovedregel dobbelt statsborgerskab ved fødslen. Så er der vist noget med, at Iran har nogle ret aparte regler for statsborgerskab, fx at man bliver iransk statsborger ved bare at gifte sig med en iraner. Iranske regler har jeg ikke noget større kendskab til, men det vil den iranske ambassade sikkert kunne være behjælpelig med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej . Jeg modtog denne besked fra Hillerød kommune: Din søn kan få lavet pas i alle danske kommuner – man møder personlig frem på Rådhuset I bedes medbringe pasfoto på barnet – barnet – fødselsattest samt personentyg fra skatteverket i Sverige som viser barnets navn – svensk personnummer – fødested - mors navn – fars navn samt adresse i Sverige Personintyg er jeg med på at få fra skatteverket, men fødselsattesten? Hvordan får vi fat på den? Skal vi henvende os til sygehuset i Helsingborg? Mvh HRB

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmålet er om det overhovedet er nødvendigt med en fødselsattest. Sverige bruger blot personbeviset. Prøv om du ikke kan nøjes med det. Fødselsattester bruges ikke i Sverige. De ligger, så vidt jeg ved, elektronisk indskannet centralt i Kristiansstad, og du skal henvende dig til Skatteverket for at få en kopi udleveret, hvis du ikke kan undgå det... :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej . Jeg modtog denne besked fra Hillerød kommune: Din søn kan få lavet pas i alle danske kommuner – man møder personlig frem på Rådhuset I bedes medbringe pasfoto på barnet – barnet – fødselsattest samt personentyg fra skatteverket i Sverige som viser barnets navn – svensk personnummer – fødested - mors navn – fars navn samt adresse i Sverige Personintyg er jeg med på at få fra skatteverket, men fødselsattesten? Hvordan får vi fat på den? Skal vi henvende os til sygehuset i Helsingborg? Mvh HRB
Du skal vel også have vielsesattest med? Han kan jo kun få dansk statsborgerskab fordi I er gift :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...