Jump to content
thomas_lund

Ansættelse af svensker i dansk virksomhed - praktisk hjælp søges

Recommended Posts

Hey hey Jeg skal til at ansætte en svensker i min biks - og han skal udføre arbejdet i DK. Dermed skal han bare have en normal DK ansættelseskontrakt and shit. Ingen ko på isen der. Men jeg ved ikke hvordan han skal registreres i det danske offentlige system - og "afmelde" sig i Sverige. Er der nogen som har en lille praktisk howto? Han skal vel have en form for CPR nummer, melde sig til Skat, åbne en dansk bankkonto. Sådanne ting. Mvh Thomas

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Han ska inte "avmäla" sig i Sverige, han ska bara "tillmäla" sig i Danmark. Han får prata med sin bank om att öppna ett danskt konto, ringa till Skat och säga till dem att han ska börja jobba i Dk, och fixa ett danskt CPR hos folkeregistert. Myndigheterna kan det här i sömnen, bara att prata med dem. Du ska alltså inte göra något, det är han som ska ordna det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Thomas Han skal have sin kontrakt. Med denne kontrakt kan han på SkatØresund skaffe et kildeskattenummer (svarer til CPR-nummer) og en forskudsopgørelse. Det vil være en god idé hvis han hjemmefra har antal km fra hjem til arbejde med og antal arbejdsdage i 2012. Så kan han få et ganske almindeligt skattekort fra første arbejdsdag. Opfylder han så grænsegængerreglerne, kan han ved sit besøg hos SkatØresund blive forskudsregistreret med fx renteudgifter, hvis han har styr på dem for 2012. Når han har sin forskudsregistrering, har han også sit kildeskattenummer, og med dette kan han åbne en dansk bankkonto.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kan oplyse at hans DK indkomst skal være min. 75% af hans totale indkomst for året, før han kan trække renter etc fra og er grænsegænger. Det var hvad den flinke dame hos SKAT fortalte mig ifm. selvangivelsen 2011. Er der ikke en ordning med skatten som der er den modsatte vej, i grunden ? - altså noget ala sink skat ? måske værd at undersøge for din kommende svenske medarbejder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...