Jump to content
POLO!

Moms på leasede bil

Recommended Posts

Jeg fik af ved at hvis min dansk arbejdsgiver lease en bil til mig i Sverige så kan han ikke trække moms og derfor er det ikke attraktive for ham selvom leasing priser er lavere i Sverige. Er det korrekt? Hvis ja, så kan et dansk firma ikke skaffe et svensk organisationsnummer for at undgå denne problem? På forhånd tak for hjælpen!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis der faktureres til et firma uden for sverige skal der vel ikke moms på faktura
Tak for svaret newport & bekræftelse sup3rior :-) Dvs. både Særskilte leasingavgift & Månedligt Leasingavgift vil være uden moms? Kender I nogen, der allerede har sådan en bil (svenske bil leasede af dansk arbejdsgiveren)? Jeg lyder så usikker kun fordi vores økonomi direktør har sagt, at vi ikke kan fratrække momsen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svaret newport & bekræftelse sup3rior :-) Dvs. både Særskilte leasingavgift & Månedligt Leasingavgift vil være uden moms? Kender I nogen, der allerede har sådan en bil (svenske bil leasede af dansk arbejdsgiveren)? Jeg lyder så usikker kun fordi vores økonomi direktør har sagt, at vi ikke kan fratrække momsen.
Det skyldes nok, at er bange for denne her: www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=143074 Momslovens § 42, stk. 4 og stk. 5, trådte i kraft den 1. juli 1998 og blev indført som en konsekvens af EF-domstolens dom i C-190/95, ARO Lease BV, der vedrørte leasing af biler fra et hollandsk leasingselskab til belgiske virksomheder. Dommen indebar, at danske virksomheder kunne vælge at lease biler i et andet EU-land efter dette lands regler. Formålet med ændringen af momsloven var at fjerne en del af incitamentet for danske erhvervsvirksomheder til at lease biler i udlandet med fradrag efter dette lands regler. Muligheden for afløftning af moms blev på den anden side begrænset for ikke at diskriminere mod de virksomheder, der ikke leaser de personbiler, de anvender erhvervsmæssigt. Han skal så blot tænke på denne: www.eurofleet.dk/Leasing-side-1.html 100 % momsrefusion ved leasing af personbiler fra udlandet. Det kan være en rigtig god ide at lease personbiler fra udlandet, fordi man kan spare momsen på anskaffelse og alle drifts-, reparations- og vedligeholdelsesomkostninger. Danske momsregistrerede virksomheder har mulighed for at lease personbiler i et andet land, og dermed blive faktureret moms med momssatsen i det pågældende land, og med fradragsret for momsen (tilbagebetalingsadgang) efter reglerne i det pågældende land. Bilerne registreres på danske nummerplader. EU ændrer momsreglerne for leasingbiler EU har netop vedtaget en ny momspakke, der bl.a. medfører, at moms på billeasing fremover skal betales i det land, hvor bilen bruges, mens den tidligere blev afregnet, hvor bilen er leaset. Ændringen indføres fra 1. januar 2010 og kommer til at påvirke de virksomheder, der har valgt at lease firmabiler i Tyskland for at spare moms.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for et detaljeret svar, Kvalm. Men jeg er stadig lidt forvirrede over den sidste del, "Bilerne registreres på danske nummerplader". Jeg taler om en bil på svenske nummerplader, lejet af en dansk virksomhed for en medarbejder, der bor i Sverige. Kan du forklare det lidt?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for et detaljeret svar' date=' Kvalm. Men jeg er stadig lidt forvirrede over den sidste del, "Bilerne registreres på danske nummerplader". Jeg taler om en bil på svenske nummerplader, lejet af en dansk virksomhed for en medarbejder, der bor i Sverige. Kan du forklare det lidt?[/quote'] Jeg har talt med en revisor idag, som siger, at der ikke er noget at hente vedr. momsen. Og du beskattes jo af vognens pris i DK, så det næppe er umagen værd...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har talt med en revisor idag, som siger, at der ikke er noget at hente vedr. momsen. Og du beskattes jo af vognens pris i DK, så det næppe er umagen værd...
Hvordan forholder det sig for en som mig, jeg er fuldtids ansat i en virksomhed, og er moms registreret ved siden af. Kan jeg lease en bil i Sverige som "konsument leasing" og kan det betale sig at gøre det på den måde, det skal lige siges at jeg selvfølgeligt bor i Sverige. Mvh. Caleb

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...