Jump to content
Miriam

mistet kørekort

Recommended Posts

Det er svenskerne der uberettiget har taget dit kørekort, det er dem der skal løse dit problem. Forstår de ikke det, må du ofre de kr. på en advokat, har du en "hemforsikring" betaler den muligvis...det er ikke første gang polisen er ude på tynd is....
eftersom kortet jo allerede er i DK så er det nok hurtigst at søge om et nyt svensk .....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, ingen expert - men min opfattelse er klar: Svensk polis må gerne give dig køreforbud i Sverige, fra du bliver gjort opmærksom på det - har du 48 timer til du må sætte bilen, alternativt bevæge dig ud af Sverige. (Petter Solberg kørte VM rally i Värmland for 1 år siden, blev nuppet med AL for høj hastighed på almindelig vej 47 timer før rallyet sluttede = codriveren måtte køre sidste prøve, rigtigt mediehype men der var ingen forskelsbehandling)"Faktum". Han fik udleveret sit norske kørekort igen av norsk politi, og kunne køre næste VM løb 1 måned senere. Link Men inddrage dit kørekort i henhold til færdselsloven må de ikke. Med mindre du har kørt som en "sindssyg" (vårdslöst körning). Har du det (så får du en efterfølgende domfældeldse) og de indrager det skal de sende det til dansk politi. Da der i dansk lovgivning ikke er mulighed for at udstede kørekort til danske statsborgere bosiddende i udlandet, så skal de bare uden brok udlevere det til dig igen. Eneste usikkerhed i det er om de må vente til køreforbudet ophæves - men det tror jeg ikke er sansynligt. Du har jo fået forbud mod at køre i Sverige, ikke i Danmark. Du må skrue bissen på - tag en tur til DK hvor kortet er havnet og spørg om de virkelig kender reglerne mht danskere bosat i udlandet! På dette forum har der været flere tråde om emnet. Held og lykke. TNI

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

har talt med flere inde hos pikketiet i DK nu, og jeg får ikke det kort igen.... og jeg har ikke kørt som en galning.......... Har dog fået dem til at lave et bekræftelse/midlertidigt til mig, som kommer i næste uge så kan jeg køre og sende kopi af det ind med ansøgningen om et nyt. Det er nu engang det letteste og den hurtigste måde at få et kørekort på.... min bank er også efter mig i forhold til at skaffe svensk leg. så er den pot også ude af verden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

§ 64. Er en indehaver af et dansk kørekort frakendt førerretten i udlandet, eller er der i udlandet udstedt kørselsforbud, og har den udenlandske kørekortmyndighed betinget frakendelsestidens eller kørselsforbuddets begyndelsestidspunkt af udlevering af kørekortet til registrering af forholdet eller påtegning herom, eller er der i udlandet sket en administrativ inddragelse af kørekortet, kan der efter anmodning udstedes et midlertidigt erstatningskørekort mod indlevering af kørekortet eller mod forevisning af dokumentation fra den udenlandske kørekortmyndighed om, at denne er i besiddelse af kørekortet. Midlertidigt erstatningskørekort udstedes med angivelse af, at det ikke er gyldigt ved kørsel i det land, hvori forseelsen er begået. Ansøgning om midlertidigt erstatningskørekort indleveres til kommunen, som sender ansøgningen til politiet, som træffer afgørelse om, hvorvidt midlertidigt erstatningskørekort kan udstedes. Midlertidigt erstatningskørekort kan ikke udstedes, hvis kørekortet i et EU- eller EØS-land er begrænset, suspenderet eller inddraget. Dette gælder ikke for begrænsninger som anført i bilag 8. Jeg er ikke sikker på hvad det mener med det, men det er værd at undersøge... Stk. 2. Træffer politiet beslutning om anlæggelse af sag om frakendelse af førerretten efter straffelovens § 11, kan midlertidigt erstatningskørekort ikke udstedes efter stk. 1, såfremt det skønnes, at betingelserne for ubetinget frakendelse af førerretten foreligger. § 75 finder tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Udstedes midlertidigt erstatningskørekort, fremsender kommunalbestyrelsen kørekortet til den udenlandske kørekortmyndighed, såfremt denne ikke allerede er i besiddelse heraf. Kommunalbestyrelsen træffer i alle tilfælde foranstaltninger, der sikrer, at kørekortet efter registrering eller påtegning ved den udenlandske kørekortmyndighed tilbagesendes til den kommunalbestyrelse, som har udstedt det midlertidige erstatningskørekort. Stk. 4. Udlevering af kørekortet efter registrering eller påtegning ved den udenlandske kørekortmyndighed kan, såfremt midlertidigt erstatningskørekort er udstedt, kun ske mod tilbagelevering af dette. Kilde https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635#K9

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
har talt med flere inde hos pikketiet i DK nu' date=' og jeg får ikke det kort igen.... og jeg har ikke kørt som en galning.......... Har dog fået dem til at lave et bekræftelse/midlertidigt til mig, som kommer i næste uge så kan jeg køre og sende kopi af det ind med ansøgningen om et nyt.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så hva sker der helt faktuelt nu? Udsteder de svenske myndigheder nu et svenskt kørekort til dig blot på baggrund af en mail fra det danske politi eller hva?
Nej det gør de ikke som sådan. Jeg skal sende en ansøgning ind som om jeg skulle lave en ombytning af et dansk til svensk kort. Og da jeg ikke kan sende dem mit kort, skal de bruge det papir jeg har fået i dag, for at se at jeg har et gyldigt kørekort og så køre det bare efter bogen med at jeg skal indbetale ca 400 og billeder til dem, og så får jeg det nye kort.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nej det gør de ikke som sådan. Jeg skal sende en ansøgning ind som om jeg skulle lave en ombytning af et dansk til svensk kort. Og da jeg ikke kan sende dem mit kort, skal de bruge det papir jeg har fået i dag, for at se at jeg har et gyldigt kørekort og så køre det bare efter bogen med at jeg skal indbetale ca 400 og billeder til dem, og så får jeg det nye kort.
OK, tak :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Helt enig !
+1 Hvis man da ellers blir boende i S - og hvis man ikke gør, er et svensk kørekort i DK måske også et plus :) (jeg har oplevet at blive stoppet (unødigt) i min danske firmabil, hvor de opgav videre færd, fordi de så, kørekortet var svensk - HA!)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
+1 Hvis man da ellers blir boende i S - og hvis man ikke gør, er et svensk kørekort i DK måske også et plus :) (jeg har oplevet at blive stoppet (unødigt) i min danske firmabil, hvor de opgav videre færd, fordi de så, kørekortet var svensk - HA!)
Fik papirene i dag med posten og det koster 600.... og kommer aldrig til at bo i DK igen, så det er helt ok med svensk kort. Og slipper nemlig også for div spørgsmål hvis/når man bliver stoppet i DK i svensk bil

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...