Jump to content
Kress & Betina

Starte selvstændig, bedst i Danmark eller Sverige ??

Recommended Posts

Hvor det er smartest ved jeg ikke, men sig til når du er klar med det så har jeg nogle buler på bilen du kan rette. Mener at kunne huske at hvis det skal være helt rigtigt så må man ikke ha personligt firma i dk når man har adresse i se. Det kan dog sagtens lade sig gøre alligevel via en co adresse. Hvis du har job ved siden af så skal du gerne ha firmaet i samme land som dit job for ikke at komme i klemme i forhold til SKAT i begge lande.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor det er smartest ved jeg ikke, men sig til når du er klar med det så har jeg nogle buler på bilen du kan rette. Mener at kunne huske at hvis det skal være helt rigtigt så må man ikke ha personligt firma i dk når man har adresse i se. Det kan dog sagtens lade sig gøre alligevel via en co adresse. Hvis du har job ved siden af så skal du gerne ha firmaet i samme land som dit job for ikke at komme i klemme i forhold til SKAT i begge lande.
Halløjsa og tak for svar ! Jeg har arbejde nu, men tænker at starte selvstændigt, først samtidig med jobbet nu, og hvis det kører så fuldtid. Og jeg kan godt rette buler på "sorte" biler hvis du har sådan en ;) -Kress...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Halløjsa og tak for svar ! Jeg har arbejde nu, men tænker at starte selvstændigt, først samtidig med jobbet nu, og hvis det kører så fuldtid. -Kress...
I så fald ville jeg også vælge at starte i det land, du allerede betaler skat i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja....I og med det er et personligt firma i Sverige' date=' vil din arbejdsgiver i Dk skulle til at betale svensk arbejdsgiver afgift...[/quote'] IKKE hvis det er et personligt firma.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er 100% sikkert ikke noget problem, hvis indtægten i S ikke overstiger 25% af den totale indtægt. Det har intet at gøre med arbejdstiden, udelukkende indkomsten. Indtægt der ud over bør man undersøge nærmere, inden det angives ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er 100% tiden de går efter....er du selvstændig kan du bruge en masse tid men ikke tjene penge.

Du som är bosatt i ett land och arbetar i det andra landet är enligt huvudregeln socialförsäkrad i det land där du arbetar. Om du däremot utför arbete i båda länder, kan din socialförsäkring komma att flyttas över till bosättningslandet. Om du arbetar - mindre än 25 procent i bosättningslandet är du socialförsäkrad i huvudarbetsgivarlandet. Bor du i Sverige ska du informera Försäkringskassan och bor du i Danmark är det Pensionsstyrelsen du ska kontakta. - mer än 25 procent i bosättningslandet är du socialförsäkrad i ditt bosättningsland. Bor du i Sverige ska du informera Försäkringskassan och bor du i Danmark är det Pensionsstyrelsen som du ska kontakta. Försäkringskassan alternativt Pensionsstyrelsen pekar sedan ut vilket land du ska vara socialförsäkrad i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvorfor skal min arbejdsgiver betale noget til mit eget personlige ene mands firma ?? Jeg er slet ikk med... ?? -Kress...
Skal han heller ikke. Han skal betale til den svenske stat da du rammer ind under de svenske regler for social sikring som ikke er dækket af dobbeltbeskatningsaftalen mellem dk og se. Sådan i grove træk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! En hurtig kopi af slutteksten fra et af de link som er i tråden: "Enskild näringsidkare i ett land och anställd i ett annat Som enskild näringsidkare med firma i ett land och anställning hos en arbetsgivare i ett annat, är du socialförsäkrad i det land där du är anställd. Du ska dock informera Försäkringskassan (om du bor i Sverige) eller Pensionsstyrelsen (om du bor i Danmark) så att de kan fatta ett formellt beslut om vilket land du är socialförsäkrad i. Vill du veta mer kontakta Försäkringskassan på Öresunddirekt i Malmö telefon 040 – 17 64 15." Kender op til flere som er lønslaver i DK OG har eget firma i SE - og det har indtil videre ikke givet nogle probs selv med et rimelig svensk inkomst. Men prøv at tage kontakt med Försäkringskassan og fortæl om dine planer med at etablere eget firma, din forventede inkomst efter udgifter - så tror jeg du får et hurtigt svar. Held og lyk' TNI

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...