Jump to content
emel1

A-kasse

Recommended Posts

Hej allesammen.. jeg har et par spørgsmål vedr a-kasse i sverige. Jeg har ringet til min fagforening og sagt at jeg er blevet arbejdsløs og at jeg var grænsegænger.. jeg fik af vide at hun ville sende en mail til mig med de svenske a-kasser og at jeg skulle personligt møde op mandag morgen og fortælle at jeg skal flytte min danske a-kasse til sverige. Men skal jeg ikke bruge nogle papirer fra Dk når jeg møder op? Hvad skal jeg tage med?.. Et andet spørgsmål jeg har er hvor længe kan man modtage dagpenge fra Sverige? Sidste spørgsmål.. hvordan er den svenske a-kasse i forhold til Dk.. Jeg har altid hørt "horror-stories" fra min familie og bekendte om den danske a-kasse/fagforening (jeg har selv aldrig modtaget dagpenge eller lign.) Er det det samme i Sverige, hvor man skal sende ansøgninger hver uge og møde op konstant osv? nogen med lidt erfaringer? ( og ps. når jeg tilmelder mig den svenske skal det så være a-kasse+fagforening, eller kun a-kasse?) jeg har set/hørt/læst lidt her og der.. og hvis der var en venlig sjæl eller to der kunne skrive det STEP BY STEP hvad jeg skal gøre og hvad jeg kan regne med a-kassen i SE.. så ville det være fantastisk.. Tak på forhånd.. Mvh E..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du har mulighed for det, så flyt ASAP din adresse til DK, de svenske satser er meget lave. Siger ikke du skal flytte til DK, men bare ryk adressen til en bekendt eller lign. så længe det er du er arbejdsløs.. Ved godt det ikke er svar på nogle af de spørgsmål du stiller, men jeg tror det er den bedste løsning
Synes du det er super-smart direkte at opfordre til strafbare handlinger på et offentligt forum? :thumbdown

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er måske lidt for sent, men få dig en arbejdsløshedsforsikring så slipper du for de bekymringer. Som det allerede er sagt så er de svenske satser lavere, jeg har ingen anelse om hvordan systemet fungerer, jeg har heldigvis aldrig haft behov for A-kassen (hverken i DK eller SE). Husk nu at hvis du flytter din adresse til DK, så er det nok ikke smart at køre i en svensk registreret bil i DK. Desuden er det jo også bedrageri, personligt ville jeg aldrig risikere den slags for de småpenge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej allesammen.. jeg har et par spørgsmål vedr a-kasse i sverige. Jeg har ringet til min fagforening og sagt at jeg er blevet arbejdsløs og at jeg var grænsegænger.. jeg fik af vide at hun ville sende en mail til mig med de svenske a-kasser og at jeg skulle personligt møde op mandag morgen og fortælle at jeg skal flytte min danske a-kasse til sverige. Men skal jeg ikke bruge nogle papirer fra Dk når jeg møder op? Hvad skal jeg tage med?.. Det allerførste du gør er at melde dig abejdsløs hos AF i sverige. åbent mellm 10-16 mandag - torsdag ... der ligger 1 i svedala 1 i malmø centrum, 1 i steffanstorp, den nemmeste er A-kassen i Arløv, der kan du parkerer lige uden for døren. se www.af.se og søg arløv. Du skal have en Blanket E301 fra din A-kasse i DK. Hvis det er 3F. finder du www.transport.se og søg der efter malmø afd. ligger ved havnen i malmø. Et andet spørgsmål jeg har er hvor længe kan man modtage dagpenge fra Sverige? 300 dage hvisd du ikke har børn under 18 år. hvis du har børn under 18 år er det 450 dage. Efter 300 dage er du udforsikret, det betyder at du skal i aktivtet, men det får du som tilbud inden du får brevet om du er udforsikret. En ting du skal være opmærksom på er det tager ca. 2-3 mdr inden du penge fra erstatningskassen. husk du kan få alle dine feriepenge udbetalt også fra næste år, da du bor i sverige. Du har krav på ferie i sverige når du arbejdsløs.' Du skal faktisk have alle dine papir med, uddannelse kurser osv. muligvis ber de dig om at tage en sifi test hvilket står for svensk for indvandrere Jeg fik 10.600 skr udbetalt pr. mdr. jeg mener at satsen er 18.900 skr. der er intet krav om ansøgninger hver uge, men du blir tilsagt samtaler, men kan du ikke den ene dag, ringer du til et centralt nummer og fortæller du ikke kan, den dag så booker de en anden dag. Sidste spørgsmål.. hvordan er den svenske a-kasse i forhold til Dk.. Jeg har altid hørt "horror-stories" fra min familie og bekendte om den danske a-kasse/fagforening (jeg har selv aldrig modtaget dagpenge eller lign.) Er det det samme i Sverige, hvor man skal sende ansøgninger hver uge og møde op konstant osv? nogen med lidt erfaringer? ( og ps. når jeg tilmelder mig den svenske skal det så være a-kasse+fagforening, eller kun a-kasse?) jeg har set/hørt/læst lidt her og der.. og hvis der var en venlig sjæl eller to der kunne skrive det STEP BY STEP hvad jeg skal gøre og hvad jeg kan regne med a-kassen i SE.. så ville det være fantastisk.. Tak på forhånd.. Mvh E..
Vh Johnzie

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan du flytte din adresse retur til Danmark, hvis du kan flytte, så er det op på folkeregistret i den komunne du flytter til. så er du jo igen bosiddende i Danmark, men så har du 14 dage til at omregistrer evt svensk indregistret bil. Ellers koster det dig kassen hvis du blir snuppet af skat & told Vh Johnzie

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

3 x spørgsmål, i forlængelse af ovenstående, håber det fornemme forum der er her kan hjælpe :-) Hvor lang tids Anciennitet skal man have i en svensk privat lønforsikring? hvilken forskringsselskaber kan anbefales af forum? og hvor meget koster det?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er måske lidt for sent, men få dig en arbejdsløshedsforsikring så slipper du for de bekymringer.
Kender du en forsikring, som rent faktisk dækker, når man er pendler?. Så vidt jeg ved kræver de danske forsikringer at man har ret til danske dagpenge - det har vi ikke. De svenske forsikringer kræver at man har arbejdet i Sverige - det har vi ikke

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kender du en forsikring, som rent faktisk dækker, når man er pendler?. Så vidt jeg ved kræver de danske forsikringer at man har ret til danske dagpenge - det har vi ikke. De svenske forsikringer kræver at man har arbejdet i Sverige - det har vi ikke
Solid dækker, hvis man arbejder i DK, er medlem af dansk A-kasse, og ved arbejdsløshed bliver overflyttet til en svensk A-kasse. Og husk at præmien er fradragsberettiget i Danmark! :thumbup:http://www.solidab.se/Vara_forsakringar/Inkomstforsakring/Privat

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Synes du det er super-smart direkte at opfordre til strafbare handlinger på et offentligt forum? :thumbdown
Gio, det er faktisk lidt sjovt du siger det, jeg fik nemlig præcist det råd at flytte, for omkring 3 timer siden på försäkringskassen i Malmö, af en ”Johan” der godt nok ikke var sikker og derfor hentede han en kollega, som også bekræftet at jeg nok var bedst tjent med at flytte min adresse til DK. Johan var i tvivl fordi jeg har kone + 2 børn her i Malmø. Mit problem er at jeg er i gang med at efteruddanne mig i Jylland, og når jeg nu i slutningen af denne måned bliver arbejdsløs, så er jeg helt ude af det danske system og kan altså ikke blive færdig uden evt. at flytte til Danmark, mit eget forslag var, at da jeg jo skal bo på uddannelsesstedet, så kunne jeg jo bare flytte adresse og når jeg så ugen efter var færdig flytte tilbage til Sverige ( det samme med A-kassen via attest PD U1/ E301 ) , den model fik de to herre lidt ud af fatning en stund, da det drejer sig om 5 uger og dermed 5 ( 10 ) flytninger, men så kom Jahans kollega ( kan ikke huske hans navn) i tanke om at der er en regel om tilknytning i 6 måneder, og dermed var min løsning ikke en mulighed

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke få en dansk arbejdsløshedsforsikring når du bor i Sverige, og du kan ikke få en svensk når du arbejder i DK- så den går desværre ikke.

Det er måske lidt for sent, men få dig en arbejdsløshedsforsikring så slipper du for de bekymringer. Som det allerede er sagt så er de svenske satser lavere, jeg har ingen anelse om hvordan systemet fungerer, jeg har heldigvis aldrig haft behov for A-kassen (hverken i DK eller SE). Husk nu at hvis du flytter din adresse til DK, så er det nok ikke smart at køre i en svensk registreret bil i DK. Desuden er det jo også bedrageri, personligt ville jeg aldrig risikere den slags for de småpenge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lige tjekke dine forsikringsbetingelser, hvis jeg var dig. Dem jeg har set, dækker kun hvis du er aflønnet i Sverige, (og de danske skriver iøvrigt, at du skal være berettinget til danske dagpenge, hvilket vi ikke er)

Jeg har ikke prøvet om de dækker i praksis, 7-9-13, det vil jeg forvente at de gør ellers er det vel på det nærmeste bedrageri. Min forsikring var oprindeligt hos "En sak försäkring", det er nu blevet til "Accept". http://www.accept.se/index.shtml

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål, så er der en del tråde om dette emne, du kan søge i. Min kone startede i ALFA kassan som er lidt en rodebunke og tager alle mulige, og senest er hun så skiftet til Unionen, som vist er en af de største i sverige, men den er branche opdelt, og du skal "høre til " deres medlemstyper. Hun sidder på kontor. Her får hun fx. en gratis indkomstforsikring med i prisen. Umiddelbart behøver man kun være med i a-kassen, men som i DK kan der være fordele ved at være i fagforeningen også, især på det felt der handler om bistand ved konflikter osv. Fagforeningerne er meget stærke i Sverige og med dem i ryggen, kan man opnå gode resultater ved forhandlinger om fratrædelser osv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

jeg skrev og spurgte Solid AB: "Jag är intresserad av försäkringen "indkomstförsäkring privat" och har ett fråga: Jag arbetar heltid för ett företag i Danmark och i en dansk a-kassa (Lederna). Kommer försäkringsskydd at gälla om jag förlorar mitt jobb i Danmark och växlar tillbaka till en svenskt a-kassa?" og de svarede sådan her: Har gjort en beräkning till er på inkomst innan skatt xx.000kr ert personnummer, a-kassa Ledarna och ert postnummer och får fram en månadskostnad på xxxkr/mån. Försäkringen gäller OM ni skulle blir arbetslös och gå från danska a-kassa till svensk a-kassa. Som jeg læser svaret så vil der faktisk være dækning...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville lige tjekke dine forsikringsbetingelser' date=' hvis jeg var dig. Dem jeg har set, dækker kun hvis du er aflønnet i Sverige, (og de danske skriver iøvrigt, at du skal være berettinget til danske dagpenge, hvilket vi ikke er)[/quote'] Den er god nok og aftalen er også indgået i forbindelse med en masse skriveri frem og tilbage mellem en af deres sælgere og mig. Jeg spurgte naturligvis meget specifikt ind til situationen som vi pendlere står i. På det tidspunkt jeg indgik aftalen var selskabet, mig bekendt, det eneste der tilbød forsikringen for os pendlere. Nu har den efterhånden kørt nogle år og har læst et enkelt indlæg hvor de har været lidt modvillige til at betale, så kunne godt være man skulle kontakte Solid og høre hvad de kan gøre. Uanset hvad er det jo meget godt at sondere markedet lidt i ny og næ, det eneste negative er at man formentlig rammer ind i ny karantænetid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...