Jump to content
Janteploven

Beskatning af lejlighedssalg her 3 år efter jeg er flyttet til DK?

Recommended Posts

Hej med jer, Jeg har solgt min lejlighed her pr 15 okt og jeg er selv flyttet tilbage til DK for ca 3 år siden hvor jeg siden har boet til leje. Jeg har så købt et hus i DK der er dyrere end lejligheden i Sverige som jeg overtager pr 22 okt. Hvordan ser min skattesituation ud på den profit der er via lejlighedssalget i SE? Jeg har læst en del op på emnet men kan ikke helt gennemskue om jeg kan slippe for beskatningen :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville umiddelbart mene at det er de danske skatteregler der kommer på spil her eftersom du er fuld skattepligtig i danmark (du er flyttet dertil for 3 år siden) Så jeg vil mene at du skal betale skat af overskuet ved salget i DK (Er ikke 100% sikker, men det er hvad jeg ville forvente), dog ved jeg ikke hvordan det skal regnes ud i forhold til veksel kurser ved køb vs ved salg o.s.v. Jeg ville gå til en revisor med det for at være sikker.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så jeg vil mene at du skal betale skat af overskuet ved salget i DK (Er ikke 100% sikker, men det er hvad jeg ville forvente)
Teknisk set ja, men for privatpersoner, som på et tidspunkt har boet i den lejlighed, der sælges, er den danske skattesats 0%.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville umiddelbart mene at det er de danske skatteregler der kommer på spil her eftersom du er fuld skattepligtig i danmark (du er flyttet dertil for 3 år siden) Så jeg vil mene at du skal betale skat af overskuet ved salget i DK (Er ikke 100% sikker, men det er hvad jeg ville forvente), dog ved jeg ikke hvordan det skal regnes ud i forhold til veksel kurser ved køb vs ved salg o.s.v. Jeg ville gå til en revisor med det for at være sikker.
Det er de svenske regler som gør sig gældende da lejligheden jo er beliggende der... Måden det håndteres på er at man søger uppskov på salget af lejligheden, og skal så med jævne mellemrum dokumentere overfor Skatteverket at man stadig bor i den ejendom (da de jo ikke kan kontrollere udenlandske ejendomme)... Men når den på et tidspunkt sælges, kan man så ikke længere anvende regler for uppskov da det ikke er en svensk ejendom og så skal beløbet betales... Her skal man så have i mente at der jo pålægges renter på det beløb der søges uppskov på, hvilket betyder at beløbet med tiden kun vil stige... Man kan jo heller ikke lave samme finte med at deklarere den i bidder henover nogle år og derved bruge sit svenske grundfradrag da man jo ikke længere har det qua ens manglende skattepligt til SE... Så det klogeste er nok at betale det beløb (eller undlade og se om de opdager, har en kammerat hvor de ikke gjorde så han slap)...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret sikker på du skal betale ved kasse 1. Såvidt jeg har forstået, så er der betaling med det samme såfremt du flytter hjem i en lejebolig. Det er kun ved køb af ejerbolig man kan få uppskov og derfor burde du ha' betalt. Lidt ligesom havelåge princippet. Jeg kan ta' fejl, men så hører jeg gerne om det! http://lawline.se/answers/5188 http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Uppskov-med-kapitalvinst-for-k_GV02Sk337/?text=true http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/uppskov/forutsattningarforuppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, Jeg skal lige pointere at jeg ikke har fået købssummen endnu kun udbetalingen og min plan er at overføre summen til DK så snart de frigives. Altså jeg flyttede hjem til DK for 3 år siden og havde forinden boet i min lejlighed i 3 år, og først nu er den så blevet solgt. Jeg har lavet en masse forbedringer ved lejligheden i Sverige og de udgifter kan jeg vel trække fra ikke?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du bliver ved med at bo i ejerbolig i et andet EU-land kan du søge uppskov i Sverige af gevinsten. Sørg for at selvangive din eventuelle negative kapitalindkomst (mindst SEK 20.000/år) i Sverige, og så vil din uppskov stille og roligt blive nedskrevet (for så til sidst at havne i 0,-) Flytter du på et tidspunkt i lejebolig igen, så klapper fælden, og den del der er tilbage fra dit uppskov forfalder til betaling. At du i perioden 15. oktober - 22. oktober, teknisk set ikke ejer en bolig (og derfor falder udenfor reglerne for uppskov), behøver du jo ikke fortælle Skatteverket. Så på din næste deklaration i Sverige, sørger du for at søge uppskov af gevinsten (formoder der er en sådan), og så kører det år efter år med nedskrivning (forudsat at du har negativ kapitalindkomst, men du har formodentlig nogle danske renter som kan bruges)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så på din næste deklaration i Sverige' date=' sørger du for at søge uppskov af gevinsten (formoder der er en sådan), og så kører det år efter år med nedskrivning (forudsat at du har negativ kapitalindkomst, men du har formodentlig nogle danske renter som kan bruges)[/quote'] Kan du nedskrive når du ikke længere er fuldt skattepligtig i Sverige?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Læste lige om uppskov: "Bostaden du säljer (ursprungsbostaden) Det ställs två krav på din gamla bostad: den ska vara en privatbostad och den ska uppfylla villkoren för att räknas som permanentbostad. Med permanentbostad menas att du ska ha bott i bostaden antingen minst ett år omedelbart före försäljningen (köpekontraktsdatum) eller minst tre av de senaste fem åren." jeg kan ikke opfylde nogen af delene! hmm Ved i om de forbedringer jeg lavede på lejligheden tilbage i 06-07 heller ikke kan trækkes fra det skattepligtige beløb pga dette?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Læste lige om uppskov: "Bostaden du säljer (ursprungsbostaden) Det ställs två krav på din gamla bostad: den ska vara en privatbostad och den ska uppfylla villkoren för att räknas som permanentbostad. Med permanentbostad menas att du ska ha bott i bostaden antingen minst ett år omedelbart före försäljningen (köpekontraktsdatum) eller minst tre av de senaste fem åren." jeg kan ikke opfylde nogen af delene! hmm Ved i om de forbedringer jeg lavede på lejligheden tilbage i 06-07 heller ikke kan trækkes fra det skattepligtige beløb pga dette?
Nu fandt du det selv! Nej, du har desværre ikke mulighed for at søge uppskov, da præmissen ikke er opfyldt. Det er afregning ved kasse 1 (deklarationen 2013) Og jo, forbedringer udført i den periode, hvor du har haft lejligheden, kan altid fratrækkes, hvis du har dokumentationen. Der er dog en nedre grænse, som jeg ikke lige husker:confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu fandt du det selv! Nej, du har desværre ikke mulighed for at søge uppskov, da præmissen ikke er opfyldt. Det er afregning ved kasse 1 (deklarationen 2013) Og jo, forbedringer udført i den periode, hvor du har haft lejligheden, kan altid fratrækkes, hvis du har dokumentationen. Der er dog en nedre grænse, som jeg ikke lige husker:confused:
Hej Lotte, Tak for dit indspark, jeg fandt denne tekst på skatteverket: "Förbättringsutgifter Förbättringsutgifter är avdragsgilla för de år då de sammanlagt uppgått till minst 5 000 kr. Förbättringsutgifter är utgifter du själv haft för ny-, till- eller ombyggnad förbättrande reparation och underhåll. Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp. Du får enbart göra avdrag för utgifter du själv bekostat. Arbeten som föreningen betalt är inte avdragsgilla för dig." Betyder det ikke at forbedringsudgifterne 'udløber' efter 5 år? (hvilket jeg ikke håber) dog kan ikke helt tyde teksten, alle mine forbedringer er foretaget i '06 og frem. udsnittet er fra nederst på denne side: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/beraknavinstellerforlust/forsaljningavbostadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Lotte, Tak for dit indspark, jeg fandt denne tekst på skatteverket: "Förbättringsutgifter Förbättringsutgifter är avdragsgilla för de år då de sammanlagt uppgått till minst 5 000 kr. Förbättringsutgifter är utgifter du själv haft för ny-, till- eller ombyggnad förbättrande reparation och underhåll. Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp. Du får enbart göra avdrag för utgifter du själv bekostat. Arbeten som föreningen betalt är inte avdragsgilla för dig." Betyder det ikke at forbedringsudgifterne 'udløber' efter 5 år? (hvilket jeg ikke håber) dog kan ikke helt tyde teksten, alle mine forbedringer er foretaget i '06 og frem. udsnittet er fra nederst på denne side: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/beraknavinstellerforlust/forsaljningavbostadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html
Prøv at læse mit link. Det du skal være opmærksom på er, at der er forskel på, om det er forbedringer eller ny/til/ombyg. På visse forbedringer er det 5 års reglen der gælder og for andre forbedringer gælder det hele perioden du har haft lejligheden i. Nu skriver du ikke, hvad der er blevet lavet. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/avdragsgillaforbattringsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Prøv at læse mit link. Det du skal være opmærksom på er, at der er forskel på, om det er forbedringer eller ny/til/ombyg. På visse forbedringer er det 5 års reglen der gælder og for andre forbedringer gælder det hele perioden du har haft lejligheden i. Nu skriver du ikke, hvad der er blevet lavet. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/avdragsgillaforbattringsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
Jeg har prøvet at læse linket men mit svenske er blevet noget rustent og igennem google translate er det heller ikke helt tydeligt. Men det er godt nyt hvis mine forbedringer i lejligheden kan trækkes fra, hvilket jeg også havde kalkuleret med men synes det er lidt forvirrende når de begynder at nævne 5års grænser osv. Mine udgifter kommer fra en stor ombygning af min lejlighed, næsten al inventar er nyt, badeværelser, køkken, gulve osv...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har prøvet at læse linket men mit svenske er blevet noget rustent og igennem google translate er det heller ikke helt tydeligt. Men det er godt nyt hvis mine forbedringer i lejligheden kan trækkes fra, hvilket jeg også havde kalkuleret med men synes det er lidt forvirrende når de begynder at nævne 5års grænser osv. Mine udgifter kommer fra en stor ombygning af min lejlighed, næsten al inventar er nyt, badeværelser, køkken, gulve osv...
Helt enig, det er forvirrende! Hvor går grænsen for, hvornår det er decideret ombygning eller "bare" en forbedrende reparation af et køkken:rolleye: Jeg ville nok vælge at trække det fra, forudsat dokumentationen er til stede. Det er ikke at være i ond tro, IMO. Det er et fortolkningsspørgsmål afhængig af, hvem der læser det;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Rena reparationer och underhåll syftar till att återställa eller bibehålla bostaden i samma skick som den hade när den förvärvades eller ny-, till-, eller ombyggdes. Sådana arbeten avser byggnadsdelar och detaljer som normalt behöver bytas eller lagas en eller flera gånger under en byggnads livslängd. Exempel på detta är in- och utvändig ommålning, utbyte av takpannor, vitvaror, värmepanna, golv och väggmaterial. Utgifter för reparationer och underhåll som endast återställer bostadens skick, och inte gör att den är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet är därför inte avdragsgilla.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har prøvet at læse linket men mit svenske er blevet noget rustent og igennem google translate er det heller ikke helt tydeligt. Men det er godt nyt hvis mine forbedringer i lejligheden kan trækkes fra, hvilket jeg også havde kalkuleret med men synes det er lidt forvirrende når de begynder at nævne 5års grænser osv. Mine udgifter kommer fra en stor ombygning af min lejlighed, næsten al inventar er nyt, badeværelser, køkken, gulve osv...
Som teksten forklarer er det kun afdragsberettiget indenfor 5 år efter det er udført medmindre:
  • Boligen er blevet gjort større
  • Boligen er blevet ændret (eks. flyttet badeværekse eller køkken fra et rum til et andet
  • Boligen er blevet bygget på ny
  • Boligen er tilført noget den ikke havde tidligere (og så er det naturligvis kun den del vedrørende dette som kan trækkes fra)

Hvis ikke gælder 5-års reglen...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...