Jump to content
anton

Forskudsopgørelse 2013

Recommended Posts

Forskudsopgørelsen er klar den 7. november Det er tallene i din forskudsopgørelse, som bestemmer, hvad du betaler i skat i løbet af året. I forskudsopgørelsen kan du se din trækprocent, fradrag pr måned, og hvad SKAT forventer du kommer til at have af indtægter og fradrag. Skattekortet (hovedkort, bikort eller frikort) er digitalt og en del af din forskudsopgørelse. •Den 7. november 2012 vil din forskudsopgørelse og skattekort for 2013 være klar i TastSelv. •Du bør rette forskudsopgørelsen, når der sker større ændringer i din økonomi i løbet af året. •Din arbejdsgiver eller andre (fx ved SU) får dit skattekort direkte fra SKAT. Du kan ikke aflevere det. •Du skal selv oprette et skattekort (hovedkort, bikort eller frikort) første gang, du skal bruge det. Ret din forskudsopgørelse, når der sker større ændringer i din økonomi Forskudsopgørelsen bygger på de oplysninger, som SKAT har fra tidligere år. Hvis din økonomi ændrer sig, er det en god ide at rette forskudsopgørelsen, så du løbende får betalt det rigtige i skat. Når du retter din forskudsopgørelse, retter du også dit skattekort, som automatisk bliver sendt til din arbejdsgiver eller andre udbetalere som fx SU eller dit pensionsselskab. Du bør fx ændre din forskudsopgørelse (og dermed dit skattekort), hvis du: •Skifter job eller får væsentligt mere eller mindre i løn. •Starter egen virksomhed. •Bliver arbejdsløs. •Går på pension eller efterløn. •Bliver gift eller skilt. •Køber eller sælger din bolig. •Omlægger eller betaler store lån ud, fx boliglån. •Har rentetilpasningslån. •Opretter eller afslutter pension. •Får væsentligt længere eller kortere til arbejde. •Får andre renteindtægter og renteudgifter. •Flytter eller bliver udstationeret. •Får arbejde ved siden af din SU. Forskudsopgørelsen er klar i november året før Din forskudsopgørelse og dermed dit skattekort for 2012 ligger i TastSelv og har gjort det siden november 2011. Du kan rette den lige så mange gange, du vil, indtil 2012 er gået. Den 7. november 2012 vil din forskudsopgørelse og skattekort for 2013 være klar i TastSelv. Sådan beregner SKAT din forskudsopgørelse Forskudsopgørelsen bliver dannet ud fra de nyeste tal, SKAT har, men de tal kan være op til to år gamle, så tjek din forskudsopgørelse, når den kommer i november. SKAT har brugt tal fra din årsopgørelse 2010 justeret for den generelle indkomstudvikling og fra din forskudsopgørelse for 2011, hvis du ændrede tallene i den.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
:scared: Nu rettede jeg min kones forskudsopgørelse til 0,00 da hun er begyndt at arbejde i SE. Og pludselig har jeg fået en masse ekstra fradrag og alt muligt lækkert overført fra hende så mit månedlige fradrag er steget med ca 10k (altså bl.a hendes personfradrag)???? Er det rigtigt eller er det kun for at narre mig til tilbagebetaling skat fra 2014? :fight:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ændret min forskudsopgørelse for 2013 da jeg er startet med at arbejde 1. september og ikke har haft dansk indkomst inden. Det mærkelig er, at den forskudsopgørelse der bliver dannet ikke viser hvilket fradag og hvilken trækprocent arbejdsgiver skal indeholde af min løn. Den viser øverst hvad den beregnede forskudsskat bliver, så jeg kan naturligvis gange min bruttoløn pr måned med 4 og trække den beregnede forskudsskat fra, for at se hvad jeg får udbetalt pr måned, men arbejdsgiveren skal jo bruge oplysningerne, så jeg undrer mig. Jeg kan se at jeg har fået det fulde personfradrag på 42.000 selvom jeg kun arbejder 4 måneder. I deres egen vejledning står: "Hvis du er begrænset skattepligtig til Danmark i en del af indkomståret, får du som udgangspunkt ikke automatisk personfradrag, men du har mulighed for at vælge at få personfradrag for de dage du har arbejdet i Danmark. Hvis du vælger det, sker der en særlig beregning. Inden skatten opgøres endeligt, omregnes din indkomst først til helårsindkomst, og der beregnes et helårligt skattebeløb af den. Derefter omregnes det helårlige skattebeløb til den periode, du skal betale skat for. Du skal ikke selv foretage omregningen. Det afhænger i øvrigt af størrelsen af din indkomst, om det kan betale sig at vælge helårsomregning eller ej. For lønindkomst under ca. 48.900 kr. er det normalt fordelagtigt at vælge personfradrag ved helårsomregning. Ved indkomst derover skal der ske en konkret vurdering. SkatØresund kan hjælpe med beregningen af det. Valg af helårsomregning skal ske ved en afkrydsning i TastSelv i "Ændring af årsopgørelsen" eller på selvangivelsesblanketten, hvis du undtagelsesvist bruger papirselvangivelsen. Du kan omgøre dit valg af helårsomregning eller ej indtil 30. juni i andet år efter indkomståret." Men det forstår jeg ikke. Hvis man har indkomst over de ca. 49000 der er omtalt så kan det ikke betale sig med helårsomlægning, men hvilket personfradrag får man så? Det burde vel altid kunne betales sig at få helårsomregning hvis alternativet ellers er 0 i fradrag? Er der et klogt skattehoved der ved noget om emnet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Klog og klog - det ved jeg ikke, men som udgangspunkt, så vil din samlet indkomst for resten af året (4 måneder), blive fordelt på hele 2013, og da du ikke har indbetalt nogen A-skat indtil nu, så er du lidt i underskud hvad det angår - måske derfor du ikke ser så meget på forskudsopgørelsen ?? Normalt når forskudsopgørelsen ændres i løbet af året, skal man også indtaste allerede optjent A-indkomst, indbetalt A-skat osv. for på den måde at få disse beløb med i beregningen for resten af året - modtaget SU eller dagpenge tæller vist også med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Klog og klog - det ved jeg ikke, men som udgangspunkt, så vil din samlet indkomst for resten af året (4 måneder), blive fordelt på hele 2013, og da du ikke har indbetalt nogen A-skat indtil nu, så er du lidt i underskud hvad det angår - måske derfor du ikke ser så meget på forskudsopgørelsen ?? Normalt når forskudsopgørelsen ændres i løbet af året, skal man også indtaste allerede optjent A-indkomst, indbetalt A-skat osv. for på den måde at få disse beløb med i beregningen for resten af året - modtaget SU eller dagpenge tæller vist også med.
Ja den besked så jeg godt inden jeg godkendte. Men jeg godkendte alligevel eftersom jeg jo netop ikke har nogen indtægt i 2013 og derfor heller ikke har betalt skat. Så er det vel rigtigt nok hvad jeg har gjort? Man skulle angive hvornår skattekortet skulle gælde fra og jeg skrev 0109, så jeg går ikke ud fra at den så beregner indtægten for hele året, men netop kun de sidste 4 måneder. Gad vide hvad der nu sker når min arbejdsgiver prøver at få info om fradrag og trækprocent - når jeg ikke selv kan se disse oplysninger. Har skrevet til Skat men der står at de i øjeblikket har længere tid end de 5 dage de normalt har i svartid. Og jeg har ikke mulighed for at hænge i kø på telefonen på mit nye job.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er nok en god idé at få fat i SKAT, for det lyder ikke helt rigtigt den forskudsopgørelse du har fået. Som minimum burde der stå en trækprocent på forskudsopgørelsen - men et evt. fradrag kan godt være 0 - men nok ikke i dit tilfælde, da du burde have et ubrugt personfradrag (som minimum), men så igen efter hvilke skatteregler (danske eller svenske) skal du beskattes, når du kun vil have 25% (4 måneder) af din indkomst i DK ?? - jeg ved det ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...