Jump to content
credde

Så nyttig er Øresundsbron

Recommended Posts

Jeg faldt over en kort artikel på DI omhandlende hvor stor en samfundsgevinst, som Øresundsbron er. http://www.di.se/#!/artiklar/2012/11/27/sa-nyttig-ar-oresundsbron/ Det, som dog faldt mig lidt for brystet var følgende citat: "Bron har fungerat som en katalysator för utvecklingen i regionen", säger Finn Lauritzen, direktör vid Öresundskommitten. Det er da vist en påstand, der vil frem. Jeg har svært ved at se den katalysator effekt? Nu er vi selvfølgelig i krisetider lige nu, men alligevel. Der er lidt morsomme kommentarer til artiklen, specielt fra 08-erne som synes at alle bidrag til Skåne skal fjernes, fordi Skåne er så "rigt".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det, som dog faldt mig lidt for brystet var følgende citat: "Bron har fungerat som en katalysator för utvecklingen i regionen", säger Finn Lauritzen, direktör vid Öresundskommitten.
Det kommer nok an på hvilken vinkel man ser det fra... Før Sjælland blev landfast med Asien var Malmö lige så meget udkants-Sverige som Värmland eller Dalarna stadig er det. Nu har Malmö - udover en bro - også en gennemgående jernbane og motorvej, der har fået titusindvis af danskere til at flytte til Sverige, og har fået titusindvis af svenskere til at pendle til Danmark hver dag for at arbejde. Det tager i dag kun ½ time med toget at komme fra centrum til centrum - tidligere skulle man over med flyvebåden, som tog 45-50 minutter til Havnegade. Der fandtes pendlere før, men de var meget få, sammenlignet. Desuden, nu går al godstrafik på jernbane via Malmö.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Klart at broens tilblivelse gjorde det interessant for mange at krydse sundet, men prisudviklingen fra broens side har formentligt medvirket kraftigt til, at integrationen mellem KBH og Malmö kunne have set bedre mig ud, end tilfældet er det i dag. Det er grotesk dyrt at køre over broen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja....gu' ve' om dem der bor på Øland ville acceptere at skulle af med 3-4000kr om måneden for at komme til fastlandet og arbejde. Det er kun en måde for 08'erne at holde væksten nede i regionen. De er bange for at den vil eksplodere, hvis broen blev billigere og dermed fjernede fokus fra Stockholm. Sæt nu den udskældte danske økonomi der nærmest er ved at kollapse, kunne være dét som satte væksten igang i Skåne for alvor? Frygtelig tanke.....og så endda så meget nærmere kontinentet nu da Fehmarn-broen er på vej! UFF det gør nas i Gamla Stan....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...