Jump to content
dk-se-borger

Udleje Bostadsrätt i anden hånd. Lejer betaler ikke, hvad gør jeg?

Recommended Posts

Jeg har udlejet min bostadsrätt i Malmö i et år til en svensk kvinde. Der er nu gået 8-9 måneder siden hun flyttede ind og hun har betalt forsent 3 gange over de 9 måneder. Nu er hun meget forsinket idet hun skylder halvdelen af sidste måned og hele denne måned (6500 + 3000 SEK). Jeg har talt med hende nogle dage før den første og der lovede hun at alle pengene ville komme den 1. Det gjorde de ikke! Igår talte vi igen, og hun siger først at hun har pengene denne uge og derefter at hun har nogle af dem den 14 december. Jeg skal også have hende opsagt i december, så det har virkning fra første april (3 måneders opsigelse) for at lejemålet ikke løber et år mere. Vi har dog talt om at hun eventuelt kan leje lejligheden endnu et år, men jeg vil selvfølgelig først lave en ny kontrakt når jeg har fået de penge hun skylder nu og overvejer at finde en anden fremover. Herudover er det heller ikke sikkert at bostadsrätts foreningen vil godkende endnu et år. Jeg er blevet ret bekymret over om at hun nu er igang med at snyde mig. Jeg ved at jeg kan opsøge en advokat og få hjælp, men det koster jo en del. Derfor vil jeg høre om der er nogen der kan hjælpe med at lave to korrekte dokumenter for opsigelse og for rykker af husleje, således at hvis det fortsætter har jeg mulighed for at opsige lejemålet. Venligst al relevant information som I mener kan hjælpe, samt eventuelle formuleringer som kan bruges i de to breve?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nej du tager ikke fejl, men udlejer skal bevise at der findes en aftale om at lejer skal betale månedligt, samt hvornår og hvor meget der skal betales. Man skal kunne dokumentere det krav man gør gældende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Google inkasso i sverige, så kommer der en masse frem. Men prøv at få vedkommene til at underskrive hvornår næste udbetaling skal foregå, og selvfølgelig underskrive hvorfor betaling bliver udskudt og hvornår den falder ! Hårdt arbejde fra dig betaler sig og er gratis, hvis ikke du føler hun er ærlig kan du ligeså godt komme igang med at gøre lejer klart hvad der er dit og hendes ! Send omgående en opsigelse af lejemålet med begrundelse manglende betaling og nævn i opsigelsen de antal gange hun har betalt forsent. Hvis man vil stå stærkere som udlejer rent juridisk, bør man altid gøre lejer opmærksom på forsent indbetaling max 3 dage efter betaling skulle ha været i hus.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg har været i samme situation som dig og forening ville ikke hjælpe til og politiet kunne ikke gøre noget og kronofoden at man skal klage også vil de behandle sagen og det kunne taget en del tid. Så jeg tog sagen i egen hånd gav den person 1 uge til at være ude af min lejlighed ellers gør jeg det for vedkommen. Heldig vis for vedkommen flyttede han ud. Ellers var planen at jeg havde aftale med et flytte firma at de skulle komme og hente alle vedkommen ting og have det som pant til han selv betale for flytning.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Denne løsning er ulovligt - desværre. Min lejer har lovet at betale imorgen, så det håber jeg på, ellers må jeg ringe til en rocker :) (joke)... den korrekte metode er igennem rykkere og derefter kronofoden... jeg tror dog at min lejer betaler ellers ved vedkommende at personen snart står på gaden... men ja det vil tage nogle måneder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene i denne tråd. Nu har lejer betalt næste alt denne skylder mig. Jeg skal opsige vores aftale, den et årige kontrakt løber til 1. april 2013. Jeg vil høre om Forummet ved om denne opsigelse er korrekt i forhold til loven?? --- Uppsägning av hyresavtal Köpenhamn, 19 December 2012 Detta brev är en uppsägning av vår hyraskontrakt (Bostad i andra hand) skrivet den 24. marts 2012. Hyreskontrakten som sägs upp avser lägenhet i BRF xx, xxx, LGH xx. Uppsägningen träder i kraft den 1. april 2013. Således uppfylles kraven i lagen om 3 månaders uppsägningstid. Om vi inte gör ett nytt kontrakt, vänligen avflytt lägenheten senast den 1. April 2013. Detta meddelande skickas med rekommenderat brev och vanlig post. Vänligen bekräfta att du har fått uppsägningen genom att underteckna det bifogade brevet och skicka tillbaka till mig: xxxx xxx xxx Danmark Med vänlig hälsning xxx xxx

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vedlagt er denne bekræftelse af modtagelse af opsigelsen, kommentarer?? : Bekräftelse Jag bekräftar att jag har mottagit och acceptera opsgielsen av vår hyraskontrakt för lägenheten i xxx, LGH xx, xxx Malmö. Dato: Namnteckning ------------------------------------- xxx

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville bestemt skrive i opsigelsen hvorfor du opsiger , dvs pga gentagne manglende indbetalt husleje til tiden, dette vil gøre at du står stærkere i opsigelse perioden, i min verden handler det om at kunne læse mellen linjerne at man bestemt ikke ønsker denne lejer mere da han/hun er utilregnelig med sine indbetalinger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Denne løsning er ulovligt - desværre. Min lejer har lovet at betale imorgen' date=' så det håber jeg på, ellers må jeg ringe til en rocker :) (joke)... den korrekte metode er igennem rykkere og derefter kronofoden... jeg tror dog at min lejer betaler ellers ved vedkommende at personen snart står på gaden... men ja det vil tage nogle måneder.[/quote'] Vi udlejede et hus i Denmark for mange år siden. Lejer betalte ikke, og vi henvende os til politet om, hvad vi kunne gøre. Politiet gjorde det klart for os, at de intet kunne gøre, og i telefonen spurgte betjenten mig direkte, om jeg ikke kendte en stor stærk mand, der kunne hjælpe mig! Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jag tror att det brevet är helt ok, men meningen "Uppsägningen träder i kraft den 1. april 2013." är lite luddig. Det låter som om du säger upp henne den 1 april, och inte den 1 januari. Nu förtydligar du det ju, så det är nog inga problem, men jag skulle ha skrivit "Uppsägningstiden löper per den 1 januari till den 31 mars 2013, därmed upprätthålls kraven i lagen om 3 månaders uppsägningstid" Sen frånflyttar man en lägenhet i Sverige, med det bara lite petigheter ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...