Jump to content
Gio

Dansk i Sverige -> muligt dobbelt statsborgerskab til foråret?

Recommended Posts

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/danskar-kan-fa-bli-dubbla-medborgare Danskar kan få bli dubbla medborgare Utredning klar i vår Danmark ska utreda om landet ska tillåta dubbelt medborgarskap. En förändring skulle påverka alla danskar som till exempel blivit svenska medborgare. PUBLICERAD 18 DECEMBER 2012 - 08:18 Idag är det så att den som är dansk och blir medborgare i ett annat land, automatiskt mister sitt danska medborgarskap. Men nu har danska regeringen tillsatt en utredning som ska se över saken rapporterar Sydsvenskan. Utredningen ska komma med ett förslag redan i vår.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilke fordele er der egentlig ved at blive svensker ud over stemmeret til Riksdagen? Og der er vel også nogle ulemper, fx at man ikke kan påberåbe sig nogen EU-rettigheder som unionsborger, hvis man bliver svensker og bor i Sverige. Og unionsborgere har jo sjovt nok i visse tilfælde en del flere rettigheder end almindelige indfødte borgere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvilke fordele er der egentlig ved at blive svensker ud over stemmeret til Riksdagen? Og der er vel også nogle ulemper' date=' fx at man ikke kan påberåbe sig nogen EU-rettigheder som unionsborger, hvis man bliver svensker og bor i Sverige. Og unionsborgere har jo sjovt nok i visse tilfælde en del flere rettigheder end almindelige indfødte borgere.[/quote'] En fordel, som jeg ser det er at man kan gå ind i kommunal politik, og en fordel er at vores börn kan få studiebidrag uden ventetid når de skal i gymnasiet. Bagateller, men det vil göre livet lettere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og der er vel også nogle ulemper' date=' fx at man ikke kan påberåbe sig nogen EU-rettigheder som unionsborger, hvis man bliver svensker og bor i Sverige. Og unionsborgere har jo sjovt nok i visse tilfælde en del flere rettigheder end almindelige indfødte borgere.[/quote'] Vad menar du med det? Jag är svensk i Danmark, har jag några speciella "unionsrättigheter"??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Spændendene, men jeg har dog heller ikke høje forventninger. Er en sådan ændring ikke en ændring af grundloven og dermed skal til folkeafstemning?
Nej ikke som jeg har forstået det, men der skal en folkeafstemning til hvis det er stemmeret til danskere i udlandet der er tale om. Det er to forskellige ting dobbelt statsborgerskab og stemmeret for udenlandsdanskere. Men en sidegevinst ved dobbelt statsborgerskab vil betyde stemmeret til Rigsdagen for os danskere der bor i Sverige hvis vi vælger at søge om svensk statsborgerskab (og beholder vores danske). Så kan vi i det mindste stemme i eet land til den lovgivende forsamling. Personligt tror jeg der er langt større chance for at få loven om dobbelt statsborgerskab ændret end stemmeret. Sverige tillod dobbelt statsborgerskab i 2002.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Spændendene, men jeg har dog heller ikke høje forventninger. Er en sådan ændring ikke en ændring af grundloven og dermed skal til folkeafstemning?
Nej ikke som jeg har forstået det, men der skal en folkeafstemning til hvis det er stemmeret til danskere i udlandet der er tale om. Det er to forskellige ting dobbelt statsborgerskab og stemmeret for udenlandsdanskere. Men en sidegevinst ved dobbelt statsborgerskab vil betyde stemmeret til Rigsdagen for os danskere der bor i Sverige hvis vi vælger at søge om svensk statsborgerskab (og beholder vores danske). Så kan vi i det mindste stemme i eet land til den lovgivende forsamling. Personligt tror jeg der er langt større chance for at få loven om dobbelt statsborgerskab ændret end stemmeret. Sverige tillod dobbelt statsborgerskab i 2002.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Børsen i dag kl. 18:28 - der var denne nyhed: Regeringen vil på baggrund af aftalen til efteråret fremsætte et lovforslag om ændring af reglerne om dobbelt statsborgerskab. Ændringerne forventes at træde i kraft i løbet af sommeren 2015. Så vi skal vente et år endnu, inden vi for alvor kan vifte med pas...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Børsen i dag kl. 18:28 - der var denne nyhed: Regeringen vil på baggrund af aftalen til efteråret fremsætte et lovforslag om ændring af reglerne om dobbelt statsborgerskab. Ændringerne forventes at træde i kraft i løbet af sommeren 2015. Så vi skal vente et år endnu, inden vi for alvor kan vifte med pas...
Men da et kæmpe skridt fremad at der er opbakning til at få det indført. Det har ikke været med DFs gode vilje.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...