Jump to content
Kim Andersen

Stemmeret og håndværkerfradrag *Hummm*

Recommended Posts

Der er sgu da noget helt galt. Vi har ikke stemmerat i Danmark eller Sverige Vi kan ikke få håndværkerfradrag /eller ROT Avdrag som alle andre i Danmark og Sverige Med andre ord som grænsegænger bliver du frataget indflydelse via af din stemmerat og plukket for penge :sick: Det kalder jeg Øresunds integration :thumbdown

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan nu godt få håndværkerfradrag, det går bare ikke automatisk. Du gemmer bare regningerne og en udskrift fra banken om at du har betalt. Så regner du dem selv om til DKK og opgiver dem på din danske selvangivelse. Stemmeretten kan jeg desværre ikke hjælpe dig med - lige nu i alt fald. Regeringen har et udvalgsarbejde i gang, som skal muliggøre dobbelt statsborgerskab. Det skulle være færdigt til foråret. Så kan du jo melde dig som svensk statsborger og få stemmeret her. m.v.h. Henrik

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu bedre bliver det hvis den ene arbejder i DK og den anden i SE. Så kan man få BÅDE det danske OG det svenske håndværkerfradrag. Og det samme gør sig egentlig gældende for fælles renteudgifter. Det er vel også "helt galt" på sin vis at man på den måde kan anvende fradrag dobbelt, men ikke desto mindre helt lovligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik nu et meget tydeligt Nej fra DK om at trække min kones renter fra Sverige fra i DK. Det er halvt til hver. Og i S kan min kone kun fratrække hendes halvdel - da hun har det halve af lånet. Så den tror jeg ikke dur???

Endnu bedre bliver det hvis den ene arbejder i DK og den anden i SE. Så kan man få BÅDE det danske OG det svenske håndværkerfradrag. Og det samme gør sig egentlig gældende for fælles renteudgifter. Det er vel også "helt galt" på sin vis at man på den måde kan anvende fradrag dobbelt' date=' men ikke desto mindre helt lovligt.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik udført en del håndværksarbejde i 2011 men indberettede det IKKE på den danske selvangivelse, da vi fik indtrykket af at det ikke var muligt. Nogle der ved om man kan gøre det nu på årsopgørelsen 2012 selv om arbejdet er udført i 2011? Og i så fald under hvilken rubrik? NB! Vi indberettede det ikke på den svenske heller, da vi ikke har indtægt i SE og derfor stort set ingenting at kunne spare i skat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og er hun arbejdende og trækker det fra i Sverige samtidig? (bare nysgerrig - for så skal jeg have åbnet tre års selvangivelse tilbage)
Ja, hun arbejder i danmark og trækker sine svenske renteudgifter fra i sverige og giver de svenske renteudgifter til mig, til at trække fra i danmark. Jeg trækker derfor hendes del fra i danmark, det gør flere herinde og det er fuldt lovligt, læs evt. andre tråde herinde. F.eks: http://www.sunddebat.com/showthread.php/18324-Renter-rentefradrag-og-skat-i-Sverige-og-Danmark Og skatteverket svarer også at det er ok: Svar: 'Du har rätt att dra dina ränteutgifter i Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här. Har du möjlighet att dra av dina utgiftsräntor även i Danmark, påverkar det inte din avdragsrätt i Sverige. Det är fullt möjligt att dra av samma utgiftsränta i två länder.' Der er dog lige 2 ting, min kone arbejder i danmark og har derfor ret til at trække fra, i begge lande, men også ret til at overfører de danske til mig. Så vidt jeg lige kan huske, er finten er at få sin svenske bank, hvis kun 1 af jer arbejder i danmark, til at skrive på sin opgørelse, at du skal have 100% af renten. Kan også se at du har fået det råd, med at ring til banken og få dem til at overfører renterne 100% til dig. Btw, er det svært at finde reglerne, da der ingen er og det er derfor man kan gøre det. Hvis skat skulle beskrive hvad de ikke har regler om, så skulle de ansætte 10000 flere ;-) Btw, så jeg at du havde fået af vide fra skatteverket, at det var ok i sverige, men ikke ok i danmark. Jeg siger hvert år til skat i danmark at vi trækker fra på begge sider, det har de ingen problemer med, men igen, det er svært at finden reglen om at det er ok, da der ingen er. (hvilket gør det ok)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Servicefradraget/håndværkerfradraget er dog netop afskaffet så medmindre det er noget arbejde man fik udført sidste år såå......
Fra Skats hjemmeside Håndværkerfradrag i 2013 og 2014 "Håndværkerfradraget er blevet forlænget til 2013 og 2014. Du kan først indberette dit håndværkerfradrag for 2013 i foråret 2014, da systemet ikke er klar før. " Så det går fint med 13+14 også. Bare hvis nogen skulle søge på tråden som vi gjorde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...