Jump to content
Martin_M

Firmabil - leaset i Sverige

Recommended Posts

Hej Er der nogle af jer herinde der er dansk ansat men samtidig kører i en svensk leaset firmabil? Min kone skal til at arbejde i DK og har fået tilbudt firmabil. Jeg er så småt gået i gang med at regne lidt på om det kan svare sig, men der er nogle ubekendte jeg ikke kan finde...Jeg er interesseret i at høre nærmere mht beskatning og beskatningsgrundlag for bilen. Pft for svar /Martin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke se en beskatningsværdi hos skat... Jeg kan beregne en ud fra listepris på en ny bil men det giver ikke et reelt billede da beskatningsgrundlag er meget lavere hvis jeg spørger en forhandler... Er der ikke et sted jeg kan se beskatningsgrundlag for forskellige biler?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at tro at det kan betale sig at få dansk firmabil i stedet for at firmaet giver lønforhøjelse svarende firmaets omkostninger til fri bil, som medarbejderen så bruger til at købe en bil for i Sverige UDEN dansk registreringsafgift.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu koster det under 6000 sek (eksl moms) at lease en ret stor bil i Sverige... Det kommer man ikke ret langt for hvis man får det smidt oven i lønnen... Der forsvinder jo en stor bid i skat Eller er der noget jeg har misset? Jeg har regnet, læst, regnet og læst mere og er ved at blive lidt træt af det hele, så ideer og muligheder modtages meget gerne

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har svært ved at tro at det kan betale sig at få dansk firmabil i stedet for at firmaet giver lønforhøjelse svarende firmaets omkostninger til fri bil' date=' som medarbejderen så bruger til at købe en bil for i Sverige UDEN dansk registreringsafgift.[/quote'] Helt enig... Du skal jo betale 25% årligt af beskatningsgrundlaget... Om end det er lavere end salgsprisen, er det meget højere end prisen uden afgift... Jo jo, men du skal også indregne det skattemæssige i det som jo er penge I "sparer" skat... Har bilen i DK et beskatningsgrundlag på eks. kr. 400.000 koster det 100k om året i beskatning som er små 8k om måneden = penge der forsvinder af lønnen ud på skattebilletten... Derudover, leaser du en bil i SE til 6k om måneden gætter jeg til dens beskatningsgrundlag er en del større end 400k i DK fordi leasingprisen i SE er beregnet uden afgift... Derudover er der jo skattefri kørselsgodtgørelse når I ejer bilen selv som udgør kr. 3.82 pr. kørt km...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Om det kan betale sig for brugeren, afhænger ganske af hvilket prisniveau, bilen har - samt den finansieringsform firmaet har valgt: Ved køb af bilen er der et højere beskatningsniveau end ved leasing !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Gode svar rlarsen, bananas og sup3rior :thumbup: Her er lidt mere info.

  • Bilen der kan leases til 6000 Sek er en Peugeot 508 SW GT, den nye Mazda 6, Volvo XC60 som alle ligger omkring 600.000 i DK. Dvs. en latterlig beskatningsværdi.
  • Dog talte jeg med Peugeot om beskatningsværdi for en 508 SW GT i DK, og den er på 550.000, så beskatningsværdien er noget lavere end den jeg selv kan beregne. De 550.000 bliver 125000 i beskatning = 10000 pr md.
  • Hvis jeg selv skal stå for forsikring, afskrivning, benzin, dækskifte, amortering på lån, service osv, så stikker dette også godt afsted. Mener den beregning jeg har lavet siger ca. 110.000 kr årligt, og det er fratrukket alm KM fradrag og renteudgifterne!

Hvis der er noget jeg misser, så lad mig endelig høre - vil gerne lave den bedst mulige løsning, uden at omgå reglerne. Sidst, hvordan skulle jeg kunne opnå kørselsgodtgørelse på 3,82? De km der skal køres er mellem hjem og fast arbejdested, hvilket betyder at det vel blot er alm. befordringsfradrag der kan blive tale om?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Om det kan betale sig for brugeren, afhænger ganske af hvilket prisniveau, bilen har - samt den finansieringsform firmaet har valgt: Ved køb af bilen er der et højere beskatningsniveau end ved leasing !
Kan du uddybe dette, jeg er ikke med :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kan du uddybe dette' date=' jeg er ikke med :([/quote'] Prisdifferencen (DK - S) mindskes, jo billigere bilen er (en VW Up er dyrere i S end DK). Den samme bil kan ha' et forskelligt beskatningsgrundlag, afhængig af hvorledes firmaet har erhvervet bilen. Køber de den, beskattes du af bilens pris. Leaser de den, beskattes du af en lavere "teknisk" pris. Et eksempel: Vor direktør ville ha en MB C320 CDI med AMG-pakken (og alverdens andet udstyr) til en pris af 1 mill kr. Købte firmaet bilen, ville han blive beskattet af dét beløb - leasede de bilen, var det teknisk satte beskatningsgrundlag 675.000 kr. Bilen blev leaset :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har regnet på det et par gange og der er 2 ting der altid kommer op som er det vigtigste for om det kan betale sig. 1. Værditab på bilen (ikke urealistisk med 50.000 og opefter per år) 2. Antal kørte kilometer Hvis du beskattes af lad os sige 6.000 per måned på bilen, skal der ikke meget værditab på bilen til at det ikke kan svare sig at købe den privat, med alle de andre omkostninger som du også selv har.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Leaser de den, beskattes du af en lavere "teknisk" pris. Et eksempel: Vor direktør ville ha en MB C320 CDI med AMG-pakken (og alverdens andet udstyr) til en pris af 1 mill kr. Købte firmaet bilen, ville han blive beskattet af dét beløb - leasede de bilen, var det teknisk satte beskatningsgrundlag 675.000 kr. Bilen blev leaset :)
Hvordan sættes denne "fiktive" værdi, for at slippe 33% billigere i beskatningsgrundlag betyder jo ekstremt meget... Og hvis værdien sættes fiktivt, hvad forhindrer så at man sætter den endnu lavere? Undskylder på forhånd for de mange spørgsmål og takker for hjælpen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :) Synes dog at det nu begynder at kræve lidt mere... det er meget skatteteknisk og ikke let at forstå. Jeg kan ikke umiddelbart læse ud af linket hvordan man sætter den tekniske værdi eller hvor 'lavt' den kan sættes. Er der en tommefingerregel, eller skal jeg bare læse artiklen et par gange mere? Derudover hæfter jeg mig ved nedenstående, som vel er direkte i modsætning til, at der skal beskattes efter dansk registreringsafgift?

I Ligningsvejledningen er der desuden nævnt den senere afgørelse SKM2006.763.LSR, hvor Landsskatteretten har fastslået, at hvis arbejdsgiveren leaser bilen som ny, kan den pris, som leasingselskabet har givet for bilen, anvendes ved beregningen af beskatningsgrundlaget. Skatteministeren har i svar på alm del spørgsmål 175 af 19. november 2010 til Folketingets skatteudvalg svaret: "Udgangspunktet er, at beskatningsgrundlaget for nye biler beregnes på grundlag af bilens fakturapris. Hvis arbejdsgiveren ejer bilen, som stilles til rådighed for medarbejdere, er grundlaget den pris, som arbejdsgiveren har givet for bilen. Hvis arbejdsgiveren leaser bilen, kan den pris som leasingselskabet har givet for bilen, anvendes ved beregningen af beskatningsgrundlaget, jf. Landsskatterettens kendelse i SKM2006.763.LSR..."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Derudover hæfter jeg mig ved nedenstående, som vel er direkte i modsætning til, at der skal beskattes efter dansk registreringsafgift?
Dit citat bekræfter præcist, at den samme bil kan blive beskattet på 2 måder alt efter, hvorledes firmaet vælger at erhverve sig bilen - dybt godnat IMO ! Jeg har en dansk bekendt, som i årevis kørte rundt i Sverige i en svensk firmabil, hvor han arbejdede som sælger for et danske firma, hvorfra han fik udbetalte sin danske løn. Han boede "5 af ugens dage" i Sverige (i en lejet bolig) og var gift - med familien stadig boende i Jylland, hvor han også var tilmeldt folkeregisteret. Altså lå hans livsinteresse i DK, hvilket nok ikke kan bestrides :) På den baggrund bestemte SKAT, at han skulle beskattes af den svenske firmabil, værdisat efter den danske indkøbspris af en tilsvarende bil inkl. extraudstyr !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, der kan man bare se hvor dårlig jeg er til at læse de skattetekster... Lyder til gengæld helt vildt med din bekendte! Jeg mangler måske at nævne at bilen skal bruges i både DK og SE i arbejdsøjemed. Derudover, er det så korrektmforstået, at for at opnå et fornuftigt beskatningsgrundlag handler det om: 1) få bilen så billigt som mulig (stor rabat) 2) trække eventuelle serviceaftaler og f.eks vinterdæk fra Og når man så beregner beskatningsgrundlaget hvordan rammer jeg så en for skat acceptabel fiktiv værdi?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og når man så beregner beskatningsgrundlaget hvordan rammer jeg så en for skat acceptabel fiktiv værdi?
Ved et køb står beskatningsværdien jo på slutsedlen. Ved leasing angiver leasingfirmaet beskatningsgrundlaget. Så du bør få firmaet til at lease bilen - det anbefaler min revisor mig i alt fald.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og når bilen leases i Sverige gennem en forhandler? De opgiver jo blot formånsvärde og det er jo ikke noget værd ift dansk skat...
Så går SKAT jo ind og finder den danske pris, som havde du købt en tilsvarende bil i DK. Jeg ville lease een i DK - eller som en anden skriver: regne på, hvad kørepengene kunne gi' dig ift. selv at købe en svensk bil for at køre i den...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Hvis det er skat der skal finde prisen, hvordan sikrer jeg at beskatningsgrundlaget bliver lavt? Yderligere, hvem hos skat gør dette? Havde nemlig i mandags far i skat, og det var først den 5. person jeg blev stillet videre til der vidste lidt. Og hans svar var at det var virksomheden der skulle fastsætte en rimelig værdi... Har dog ingen referencer til noget, da det blot var en telefonsamtale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Helt enig ICE - præcis det jeg kan se... Og det er ikke unormalt at en bil taber 50% eller mere efter 3 år og 120.000 km. Må jeg spørge hvad du har endt med at vælge de gange du har regnet på det?
For os har det altid været en fordel med en firmabil, vi ruller ca. 65.000 - 70.000 Km per år, og har altid anvendt store dyre biler, som derfor også har et stort tab. og når biler taber godt over 100.000 per år, så spiller det næsten ingen rolle hvad beskatningen er :-) Men værditabet på biler gør at det næsten aldrig kan betale sig at købe bilen privat, med mindre man har et meget lille behov, og beholder bilen i lang tid. Sidst jeg talte med Skat omkring firmabiler på Svenske plader fik jeg følgende besked fra dem. Vi undersøger prisen ved at kontakte en forhandler eller et leasing firma, og ud fra det bliver beskatningen fastsat. Såfremt man vælger et af de store selskaber som er på begge sider af sundet, har de mulighed for at give et bindende tilbud på leasing af den samme bil på både svenske og danske plader, og så tager skat hensyn til dette. Er det ikke muligt at finde en værdi på den måde, kaldes bilen til toldsyn og en registreringsafgift fastsættes på den måde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...