Jump to content
larscph

Dagis - lige pylret nok?

Recommended Posts

Er det normalt at dagis herovre er ret så pylret mht potentiel sygdom? Nu har jeg jo aldrig haft en pige på 15 måneder før - men hun er en glad, frisk og udadvendt tøs som elsker sin dagis. Det er også rigtig fint, men det er nærmest en ugelig begivenhed at blive bedt om at hente hende fordi hun er "syg". Nu her i dag ringede de fordi hun havde tynd mave inkl udslip ud af bleen (undskylder over for sarte læsere). De havde så skiftet hende og så havde hun skidt én gang til. Så hun skulle hentes og være hjemme de kommende to dage pga mistanke(!) om maveinfluenza. Hun har helt normal (god) appetit, er frisk, glad, nul feber og udviser ingen symptomer på noget som helst. Hun er endda vaccineret mod rotavirus. For et par uger siden var det fordi hun havde feber - 38,1 var hun målt til. De mente hun nok havde ørebetændelse fordi hun blev sur når de ville tage hendes temperatur med øretermometer - mit primære bud var mest at hun ikke vil have ting stukket i øret. Hjemme havde hun 37,3 - men var klart træt. Så hun fik lov at sove og så var hun ellers frisk og fin igen. Men uanset det skulle hun dog stadig være hjemme dagen efter - og de anbefalede meget to dage i øvrigt. Ugen forinden var hun super forkølet, havde feber og var helt klart nødt til at være et par dage hjemme, hun var træt og skidt tilpas. Et par uger før det ringede de og ville have hende hentet. Da vi hentede hende var hun sådan set frisk igen - hun havde mest bare haft brug for en lur. Er det "normal" praksis? Altså jeg er godt med på at når ungerne er syge så er de hjemme - men at skulle holde hende hjemme et par dage pga tynd mave og intet som helst andet - er det nu ikke lige i overkanten?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Har du nogensinde haft en maveinfluenza? Altså sådan for alvor? Pædagogerne gider ikke at have det, så nogle steder tager de ikke mange chancer siden det er yderst smitsomt. Vi tager selv vores børn hjem så snart vi hører om maveinfluenza i dagis. Den smitter i øvrigt i op til 48 timer efter at man er symptomfri, ja.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan virkligt godt sætte mig ind i det du skriver. Engang imellem synes jeg også at vores Dagis hos den mindste er lidt pylret men jeg dynes egentlig det er ok for de vil jo gerne undgå smitten skal spredes til resten af afd. Jeg har dog oplevet at vores afd er til at snakke med når man har hentet dem pga feber. Da vi så kom hjem tager jeg temperaturen i rumpen som kun viser 37,6 sidst på eftermiddagen og han er frisk nok. Så til trods for de beder om min 1 feberfri dag havde de forståelse for forklaringen og han kom dagen efter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er ikke så meget at vi skal hente hende, mere karantæne i flere dage. Helt seriøst så fejler hun ingenting udover løs mave - som nok knap er en sygdom. Og helt sikkert at det at hun ikke har maveinfluenza. At skulle være hjemme i 48 timer pga en gang tyndskid syntes jeg er vildt, men sådan er det åbenbart. Her virker vores dagis noget mere regelrette ift karantænedage. Jeg fik vel svaret på mit spørgsmål - at det er helt normal praksis, så tak for det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til Sverige - jeg kan fuldstændig genkende din beskrivelse. Vi har 4 unger der HELDIGVIS (HURRA HURRA) nu ikke længere er i dagis men fritis, fordi de er startet i skole allesammen. Hvad vi ikke er blevet kaldt hjem til af latterlige små ubetydeligheder. Fx. efter frokost, hvor min søn har ædt sig maven fuld af pandekager (hans livret) og så direkte efter ryger på legepladsen og giver den max gas, og så "selvfølgelig" ender med at knække sig, fordi det var for meget. SYYYYYYYG og omgående hentning. Netop en enkelt gang tynd mave eller 2 med helt friske børn. SYYYYYYG omgående hentning. Har sgu også oplevet at min datter har sovet med for meget tøj på under en for tyk dyne - og så selvfølgelig er varm når de mærker på hende. SYYYYYYYYYYG omgående hentning, for bare at konstarere at hun havde det kanon og ingen feber havde. Bare vent til dit barn får øjenbetændelse. Det kan du ikke få behandling for herovre (altså ingen salve), så der regner de med at du bliver hjemme i 8-10 dage til det er gået over af sig selv. Fornøjelsen var helt på min side anden gang det skete (børn har øjenbetændelse 5 gange om året) at jeg fik salve fra lægevagten i DK, og dagen efter kunne aflevere et raskt barn med salven i hånden og et kæmpe smil på faderens læbe. Tag den..... Og så kommer alle de gange hvor de falder og slår sig og siger MOAAR - straks har du en opringning, og når du så henter barnet, kan du sgu ikke finde ham, fordi barnet knokler rundt ude på en legeplads et sted og 3 min efter opringengen har glemt at pædagogen mente benet næsten var brækket. Når du kommer på fritis med dit barn - om ca 5 år HAHA - er det helt anderledes. Der er det ikke pædagoger der hærger samfundet, men almindelige mennesker, unge knægte eller legesyge onkler og tanter, der ikke engang aner hvordan man ringer og sygemelder dit barn til dig. Næ, her kan du komme efter arbejde og få at vide at dit barn har været lidt sløj og lige nu hviler sig på en sofa med et glad vand, og at i nok hellere må tage temperaturen. Herligt. Nå - så kom jeg af med det - Held og lykke :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo lige så forskelligt som der er börnehaver til. Jeg har hentet mine unger mange gange i DK. Men ikke en eneste gang i Sverige. Öjenbetändelse blev et ukendt fänomen i vores verden dengang at vi flyttede. Min sön der er födt herovre har aldrig haft det. Men de andre, puha. Nu har mine unger ikke väret meget syge, men jeg har da oplevet at bäre dem ud i bilen, efter at de er hentet sovende med feber. I övrigt er det så et problem for en del personale herovre med danske foräldre. I Sverige kan man blive hjemme med et sygt barn. Men en del danske foräldre (Skärer dog ikke alle over en kam) vil ikke acceptere at de ikke kan aflevere ungerne. Men dukker op og bliver sure når de bliver afvist. Det er ikke dagis problem at foräldrene arbejder i DK og derfor ikke kan väre hjemme...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har nu boet her i Sverige i halvandet år og er aldrig blevet ringet hjem. Så det er jo nok forskelligt (som i DK). Men jeg er enormt glad for den feberfri dag de skal have. Det hjælper utvivlsomt på det samlede antal sygedage. Jeg arbejder selv som pædagog herovre og må sige at forældrene er gode til at holde dem hjemme indtil de er HELT raske og lidt til. Men det er jo let nok for dem (og mig) da der jo nærmest er ubegrænsede sygedage man må være hjemme...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

En ting er også at de ringer og man skal hente dem. Og at man skal være hjemme med et sygt barn. Jeg kan sagtens forstå at de ikke skal have min unge i dagis når hun virkelig er syg - så har hun det også bedst hjemme. Til gengæld har jeg det lidt svært med de meget firkantede regler for at så skal hun være hjemme i yderligere 1-2-whatever dage hvor hun faktisk er glad og frisk og bare ikke kan vente med at komme ud af døren. De er åbenbart heller ikke selv helt enige om det de kære pædagoger. Vi havde "indskolingssamtale" for et par uger siden hvor vi så bragte det op, at det altså var et problem syntes vi at reglerne var så ekstremt firkantede omkring at hun skulle være hjemme dagen efter hun var blevet hentet med feber. "Nå ja, hmm-hmm - og ja det var jo så også noget man kunne vurdere og hvis hun var frisk så kunne hun egentlig godt komme" var det konklusionen blev. Min kone hentede hende i torsdags med feber, det var så en anden pædagog der ringede og hende vi havde haft samtale med havde fri - og der var det HELT udelukket at hun skulle kunne komme dagen efter. Men nå ja, der var jo også fredag og så vil man vel gerne bare have tidligt fri eller noget... Det er ærlig talt frustrerende når de ikke engang selv kan blive enige om hvordan og hvorledes det så lige skal være. Klart nok det er ikke er dagis' problem at vi begge arbejder i Danmark, og kunne aldrig drømme om at dukke op for at aflevere en syg pige. På den anden side så mener jeg nu ærlig talt også at hun har godt af kontinuitet og ikke blive holdt hjemme når hun er frisk. Heldigvis da at vi begge har en forstående arbejdsgiver og et job som ikke nødvendigvis skal udføres 8.30-16.30 mandag-fredag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm - så konklusionen er vist at der ER forskel på hvordan de agerer. Jeg kan ikke forestille mig at jeres unger slet ikke har været syge? Eller det er måske udgaverne med jernhelbred i har fået?
Jeg kan tälle sygedagene med mine unger på en hånd. 4 unger! De skal bare härdes, haha. Dog undtaget almindelige börnesygdomme, som den store ragede til sig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se, hvad du mener. I den förste dagis vi havde, skulle min datter bare have spist lös af vindruerne aftenen inden, så ringede de dagen efter. I den anden dagis, var de slet ikke på samme måde, men selvfölgelig ringer de, hvis börnene er syge og isär ved diarre i vintermånederne = vinterkräksjuka, som alle gerne vil undgå. Til gengäld stod jeg med et kämpe problem imens vi ventede på operation af min sön for to år siden, hvor han gentagne gange blev smittet med forkölelse etc, da foräldrene blev ved med at sende deres stadig syge börn i dagis. Da gik det op for mig, hvorfor reglerne er, som de er. Selvfölgelig kan det väre svärt at skulle blive hjemme fra arb i flere dage "blot" pga et barns forkölelse, men der er ingen tvivl om, at jeg havde önsket, at folk havde respekteret det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Forkølelse er ganske normalt. Og jeg mener at hvis dit barn har brug for at undgå forkølelse så må DU holde barnet hjemme ikke alle de andre forældre. I vores dagis kommer bl.a. pædagogerne da også på arbejde med ondt i halsen og forkølelse. Min datter er vaccineret mod rotavirus som er den langt mest almindelige årsag til vinterkräksjuka blandt små børn. Og at de pludselig ringer fordi hun har tynd mave efter hun har haft det i over en uge inden, og hun i øvrigt er frisk og helt uden symptomer forstår jeg ikke. I øvrigt er det blevet bedre nu her hvor vejret er blevet mere til at være ude hele dagen og de ikke gnasker løs på den samme legoklods hele dagen (det er trods alt en udedagis hun går i). Selvfølgelig skal barnet være hjemme ved sygdom. Men hvis de ringer kl 10 med "hent, barnet har feber" og barnet hjemme har 37,3 klokken 11.30 og derefter ikke har symptomer på noget som helst så ser jeg ingen som helst grund til at holde dem hjemme dagen efter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...