Jump to content
Danishdude

Hvorfor blinker svenskerne ikke?

Recommended Posts

Der er ingen tvivl om at svenskere er mere hensynsfulde i trafikken, men hvorfor er det lige at svenske bilister ikke blinker, når de vil dreje? Det er værst, når de skal svinge til højre, men ofte blinker de heller ikke, når de vil svinge til venstre. Er det ikke lovpligtigt i Sverige?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er ingen tvivl om at svenskere er mere hensynsfulde i trafikken' date=' men hvorfor er det lige at svenske bilister ikke blinker, når de vil dreje? Det er værst, når de skal svinge til højre, men ofte blinker de heller ikke, når de vil svinge til venstre. Er det ikke lovpligtigt i Sverige?[/quote'] Jo, det er skam lovpligtigt i Sverige også. Svenskerne kører meget forsigtigt og langsomt og er hensynsfulde overfor alt som de opdager - til gengæld er der ret meget de ikke opdager, og det virker som om at en del af dem kører i søvne. Generelt kan svenske bilister i Malmö og omegn ikke finde ud af følgende. - At blinke hver gang - jeg bruger faktisk hornet når nogen har været til decideret gene eller fare ved at undlade at blinke. - At man fletter ind på motorvej med MOTORVEJSHASTIGHED og IKKE med 50-60 km/t. Man har bar lyst til at råbe NEEEEEJ FOR !"#¤!"#¤ - der er IKKE mere sikkert at køre superlangsomt her - det er FARLIGERE. - At sætte i gang ved et kryds på under 10 sekunder - At skynde sig over et kryds - At holde tilbage for modkørende ved venstresving, hvis den modkørende "helt uventet" kører de tilladte 50 km/t, i stedet for de 30 km/t som de fleste andre snegle kører. Til gengæld kan de noget på motorvej og landevej som danskerne for det meste er ude af stand til: - At holde til højre og køre i højre bane som udgangspunkt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Til gengæld kan de noget på motorvej og landevej som danskerne for det meste er ude af stand til: - At holde til højre og køre i højre bane som udgangspunkt.
Ikke her ude på landet, der ligger de i ensom majestæt km efter km i venstre vognbane på motorvejen. Især taxaerne mod Sturup er slemme til at ligge i venstre bane og aldrig se i spejlet. De bliver til gengæld vildt aggressive, hvis du så dytter af dem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jo, det er skam lovpligtigt i Sverige også. Svenskerne kører meget forsigtigt og langsomt og er hensynsfulde overfor alt som de opdager - til gengæld er der ret meget de ikke opdager, og det virker som om at en del af dem kører i søvne. Generelt kan svenske bilister i Malmö og omegn ikke finde ud af følgende. - At blinke hver gang - jeg bruger faktisk hornet når nogen har været til decideret gene eller fare ved at undlade at blinke. - At man fletter ind på motorvej med MOTORVEJSHASTIGHED og IKKE med 50-60 km/t. Man har bar lyst til at råbe NEEEEEJ FOR !"#¤!"#¤ - der er IKKE mere sikkert at køre superlangsomt her - det er FARLIGERE. - At sætte i gang ved et kryds på under 10 sekunder - At skynde sig over et kryds - At holde tilbage for modkørende ved venstresving, hvis den modkørende "helt uventet" kører de tilladte 50 km/t, i stedet for de 30 km/t som de fleste andre snegle kører. Til gengæld kan de noget på motorvej og landevej som danskerne for det meste er ude af stand til: - At holde til højre og køre i højre bane som udgangspunkt.
Spot on!
Ikke her ude på landet' date=' der ligger de i ensom majestæt km efter km i venstre vognbane på motorvejen. Især taxaerne mod Sturup er slemme til at ligge i venstre bane og aldrig se i spejlet. De bliver til gengæld vildt aggressive, hvis du så dytter af dem.[/quote'] Ja, de svenske taxaers tendens til at ville køre i venstre bane hele tiden, har jeg også bidt mærke i. Dødirriterende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til at blinke tror jeg muligvis de svenske billister har været på kursus hos de ekstremt intelligente københavnske billister - det er godt nok heller ikke specielt udbredt at bruge blinklyset rundt omkring i den københavnske morgentrafik :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Med hensyn til at blinke tror jeg muligvis de svenske billister har været på kursus hos de ekstremt intelligente københavnske billister - det er godt nok heller ikke specielt udbredt at bruge blinklyset rundt omkring i den københavnske morgentrafik :)
:love2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og så svenskernes evige blinken i en rundkørsel - som tit forvirre mere end gavner - og også her kan svenskerne ikke finde ud af at blinke ud af rundkørselen igen...
Helt enig. Specielt er der rundkørslen ved Pildamsparken, hvor jeg tit oplever at folk kører rundt i den inderste bane i rundkørslen for pludseligt at komme i tanke om, at det er tid til at køre ud af rundkørslen. Dette gøres som regel uden at blinke og med katastrofe opbremsninger fra andre billister til følge...!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Når ovenstående tages i betragtning, så er det jo klart, at Rikspolisstyrelsens kommende initiativ går i følgende retning (sakset fra Auto, Motor og Sport): "Rikspolisstyrelsen vill att polisen ska bötfälla fler fartsyndare för att få ned medelhastigheten på vägarna. Det är de som kör mellan sex till nio km/h för fort som ligger risigt till." http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130218/tuffare-tag-mot-sma-hastighetsovertradelser

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det en speciel gruppe af mennesker vi taler om nu? Synes bestemt afstamning har indflydelse på evnerne....
I København er det meget blandet syntes jeg - i morgentrafikken er det alt lige fra den 20-årige i Nissan Micra til fyren på 45 i den leasede BMW 520d.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
og også her kan svenskerne ikke finde ud af at blinke ud af rundkørselen igen...
Ja specielt vigtigt er det da at folk kan finde ud af at blinke UD af den skide rundkørsel... Haha - til gengæld er det sjovt at sætte en dansk billist uden erfaring i at køre i Sverige i rotation i en af de store flersporede rundkørsler ved motorvejene - det er ikke alle der lige magter det heller :p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og så svenskernes evige blinken i en rundkørsel - som tit forvirre mere end gavner - og også her kan svenskerne ikke finde ud af at blinke ud af rundkørselen igen...
Helt enig ..... Har prøvet flere gange at været tæt på at blive klippet på MC når de bare baldre ud af en rundkørsel fra inderst vognbane til yderst uden at blinke ud af rundkørsel...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Synes helt klart at københavnerne er bedre til at blinke end Malmøgenserne. Ang. at blinke til venstre i rundkørsel, for at vise de andre bilister at man passerer udførsel, synes jeg det er en god ting. Dog er jeg enig i at når bilisten ikke fatter at blinke højre ud af rundkørsel INDEN de svinger ud, så giver det bare en mere farlig situation. Hvilket også er hvorfor man jo ikke skal kigge udelukkende på blinklyset, men også på hvordan bilisten kører (f.eks. om de er ved at svinge over i højre bane selvom de stadig blinker mod venstre, eller bremser ned hen mod udkørsel). Hvis man bare selv er opmærksom og tager udgangspunkt i at ingen kan finde ud af at blinke, så går det meget fint. Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ang. at blinke til venstre i rundkørsel' date=' for at vise de andre bilister at man passerer udførsel, synes jeg det er en god ting. [/quote'] Fuldstændig enig. Det glæder mig på samme måde, at flere og flere cyklister i København (ved alle rundkørslerne langs Ørestads Blvd) er begyndt at benytte sig af samme princip for at gøre bilisterne meget tydeligt opmærksom på, at de har tænkt sig at fortsætte. Det er positivt for trafik-flowet. Modsat er det, når den dovne cyklist beholder begge hænder på rattet, og man ikke aner om de svinger ud eller fortsætter og krydser ens vejbane. Jeg dytter konsekvent af cyklister, når de laver det nummer, og tvinger mig til at bremse helt op unødigt, fordi de så bare svinger ud af rundkørslen og helt unødigt har bremset al trafik i rundkørslen, fordi man ikke anede, om de havde tænkt sig at fortsætte videre gennem rundkørslen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Haha i snakker som Danske bilister er engle. De fleste af de punkter der er blevet rejst her kan sagtens siges om Danske bilister. Og den med Taxa'erne, er det ikke bare en universel ting, har aldrig været i et land hvor de kører godt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Noget som alrdig slår fejl på de mindre landeveje, jeg ser det ofte på 101 mod Anderslöv : 1. Bilen foran sänker hastigheden 2. Bilen foran begynder at bremse 3. Bilen foran blinker til venstre 4. Bilen foran svinger til venstre ned ad en lille sidevej Det bliver som regel interessant når man er begyndt at overhale vedkommende efter punkt 1 eller 2 :-) Det ligger ikke på rygraden i trafikken i SE at man skal signallere hvad man har tänkt sig at göre, inden man gör det. /Peter

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ham der Danishdude....starter han bare sådan en tråd for at få lidt trafik herinde??
7 indlæg siden 2008, også starter han en tråd om trafik som herinde meget nemt kan blive lange, du har muligvis fat i noget haha

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ham der Danishdude....starter han bare sådan en tråd for at få lidt trafik herinde??
Er det nu ikke tilladt for en bruger at starte en ny tråd, Brian!? Så falder idéen med et debat-forum jo ligesom lidt til jorden, hvis det skal til at være et problem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...