Jump to content
bonne

Det er sgu blevet dyrt...

Recommended Posts

Og den udvikling vil fortsætte' date=' fordi bilproducenterne har kommittet sig til at ville reducere Co2-udslippet hvert år frem til 2025. Det betyder i praksis, at for hvert år skal de producerede enheder kunne køre længere og længere på literen...[/quote'] Og se SÅ er det jo dejligt at bo i et land hvor man så også kan tillade sig at købe noget af det nyere bilteknologi i stedet for et andet land jeg kender hvor politikerne mener at det er smartest bare at brandbeskatte de nye smarte og miljøvenlige tiltag med 180% af købsprisen...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det kommer den da ikke med dit indlæg som er mindst ligeså off topic som vores indlæg er... :-p
Jég har ikke en oplevelse af, at Sverige er dyrt - men jeg shopper heller ikke i DK andet end en gang om måneden efter de ting, jeg ikke kan få herovre. Tværtimod hører jeg jo en stor mængde danskere, når jeg vader rundt nede i staden - og jeg har ikke en oplevelse af, at det er faste beboere, der bor her i Malmö, men fra DK...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så kører du vist også med et æg mellem speeder og højrefod samt ingen bykørsel? Det officielle forbrugstal for bykørsel for en 2009 530xd Automatic som min er 9 km/L. Så at jeg ender på cirka 11 km/L i snit lyder egentlig rimeligt nok syntes jeg. For en E400CDI som din er det vist 14 km/L ved motorvejskørsel så vidt jeg lige kunne finde?
Når jeg rammer 14 i snit er det hjemmefra til KBH (Nobeltorget til Langebrogade)... Snakker vi ren motorvej har jeg fået skidtet til at rende knapt 20 km/l fra jeg rullede ud af tankanlægget på Kildebjerg (Fyn) til jeg rullede af ved Svågertorp... Men det var også med en ekstremt påpasselig højrefod.... Idag krydsede jeg i KBH i myldretiden med masser af kø-kørsel både ud og hjem og der ramte jeg lige over 12 i snit... Men bortset fra det så har jeg i alle de mercere jeg har ejet oplevet at de kunne køre en del længere end deres fabriksopgivelse, mens de Audier og BMW'er jeg har haft alle har rendt mindre...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Når jeg rammer 14 i snit er det hjemmefra til KBH (Nobeltorget til Langebrogade)... Snakker vi ren motorvej har jeg fået skidtet til at rende knapt 20 km/l fra jeg rullede ud af tankanlægget på Kildebjerg (Fyn) til jeg rullede af ved Svågertorp... Men det var også med en ekstremt påpasselig højrefod.... Idag krydsede jeg i KBH i myldretiden med masser af kø-kørsel både ud og hjem og der ramte jeg lige over 12 i snit... Men bortset fra det så har jeg i alle de mercere jeg har ejet oplevet at de kunne køre en del længere end deres fabriksopgivelse, mens de Audier og BMW'er jeg har haft alle har rendt mindre...
Det er sgu ret godt gået... Det kommer nok an på føreren - her er en test af 535d vs E400CDI - http://www.autobild.de/artikel/bmw-535d-gegen-mercedes-benz-e-400-cdi-47886.html - der ser billedet lidt anderledes ud end for dig. Men lækkert at sådan en V8'er faktisk er så besparende i praksis!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu prøvede jeg lige at nulstille kørecomputeren da jeg kørte fra dagis efter at have afleveret min datter i Husie. Første billede er status da jeg er ved lufthavnen og holder og venter på grønt lys ved det forbudte højresving. Andet billede er så noget tid efter da jeg er i p-kælderen ved mit arbejde på Østerbro. Kørecomputeren er ikke nulstillet ved lufthavnen, så havde det set endnu værre ud :p En ting er brændstof forbruget ved at køre igennem København (som var nogenlunde "normal myldretidstrafik") men også tidsforbruget! Der er bare mange gode grunde til at få bygget en havnetunnel så trafikken kan glide uden om byen i stedet for at svine med CO2 og folks tid igennem byen. Ved lufthavnen: [ATTACH]4553[/ATTACH] På Østerbro. [ATTACH]4554[/ATTACH]

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Amen det er jo sygt! Smid cyklen bagpå bilen og parkér den ude på Amager når trafikken begynder at blive for tæt. Så er det win/win!
Ja men du har da i teorien ret. Men jeg gider ikke betale parkering og så er det bare noget bøvl de dage hvor jeg skal videre ud til kunder og måske ender arbejdsdagen i Lyngby eller whereever....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Pffft.. :love2: 14-15 km/l.. Prøv at pendle i en 8 cylinder bmw fra 95.. 7-8 km/l næsten 10 hvis du holder den på max 100 hele vejen over broen.. Suk, jeg er faktisk ved at blive lidt forelsket i de dersens E85 hybrid-biler, f.eks saab eller volvo, grimme som bar´ satan men 10kr/l er da ret sympatisk!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Suk' date=' jeg er faktisk ved at blive lidt forelsket i de dersens E85 hybrid-biler, f.eks saab eller volvo, grimme som bar´ satan men 10kr/l er da ret sympatisk![/quote'] Jeg handler med en leverandør, som har en Saab Bio-power. Han kører aldrig på E85, fordi det er for dyrt. Saab'en går bl.a. markant mindre pr liter på dét brændstof. Forleden var der en TV-udsendelse angående samme emne. Der talte de med en Volvo-ejer, som havde samme valg-mulighed. Og osse han kørte på benzin, idet E85 ikke var rentabelt. Bilen kalder nemlig oftere på service ved kørsel på E85, hvilket tipper det samlede økonomiske billede, idet serviceeftersynene jo hurtigt æder den besparelse, som brændstofprisen i 1. omgang oparbejder. En topmoderne dieselvogn ér løsningen, hvis man kører mange km - eller en el-bil, hvor man kan lade på arbejdspladsen :) (f.eks. Opel Ampera)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
lidt forelsket i de dersens E85 hybrid-biler' date=' f.eks saab eller volvo, grimme som bar´ satan men 10kr/l er da ret sympatisk![/quote'] Pfffffft.... Men så er det godt nok ikke en BMW.... :) Så tog jeg hellere en af sydtyskernes vogne med 2 liters diesel motor og automatgear - de går ret godt siger man og ganske fornuftige i forbruget...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, havde godt hørt det med at E85 er decideret skadeligt for pakninger pga. mindre smøreevne m.m. og at der dannes kondens eller noget lign. Diesel er nok det bedste bud libge pt., sandt nok! Eller en el-bimmer!?! Det kommer sikkert snart.. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
... som dansker i Sverige. Jo jo, godt nok er de store ting som biler osv. stadig sindsygt billige i SE i forhold til DK. Men var i Irma fornyligt... en liter Irma-mælk til 5,- Går man i Coop, ICA eller for den sagt skyld Willy:s, kommer man jo til at slippe nær 10,- SEK. Det er fandme uhyggeligt du... Vh, Lars.
Muligt ! Men den rigtige pris for 2 liter mælk i skåne koster 12,90, det vælter vel ikke læsset ? : )

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er 6 i familien (4 børn) og handler stort set ikke i Sverige længere. Med 5 liters mælk forbrug hver dag, så kan det godt nok mærkes at mælken koster 3-4 kroner mere. Og nej, det er ikke kun mælk der er billigere i DK. Nu hvor ungerne er store og begyndt i skole, så er værdien af den billige børnehave jo så væk igen omend vi vel har sparet i mange år. Men Men Men, den besparelse gik lige op med udgifterne til broen når fradraget er trukket fra. Så det er gået i nul. Vores hus er vurderet til ca 3,8 mill. Det kan man få meget bolig for i DK men ja - vi skal da uden for København. Jeg er selv fra Køge, og der gør kan man altså få meget bolig for 3,4 mill i dagens kurs. Og hvor jeg arbejder (I Sydhavnen) og med motorvejens udvidelse, så er transporttiden ca 10 min extra fra Køge. Og det kan jeg leve med. Det eneste der står tilbage som den helt store økonomiske forskel er så bilen. Og den er til gengæld markant. Bilen skal nu ikke gøre hvilket land vi bor i. Vi valgte for 10 år siden det billige alternativ til DK, kunne starte vores familie med lavere lønninger, og stadig ha det godt. I da er det så udlignet, men nu er vi her, børnene trives, vi trives og hverdagen er blevet København M i stedet for fx. syd for Kbh. I dag ville jeg ikke flytte over - det ville være alt for dyrt. Og selv mine 2 mercedes er fede, så klarede jeg mig også med mindre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

I Sverige gør man klogt i at tilmelde sig en kortordning i både COOP-koncernen, ICA-koncernen og City Gross. Der er ofte målrettede tilbud til kortholdere, de såkaldte "korttilbud", hvor der kan spares en del penge, og man får som regel tilbud på noget man har købt tidligere. Man kan købe ind for en uge ad gangen, og begynder først i Lidl, hvor man kan købe "kort datum" tilbud samt andre nødvendigheder til discountpris. Kommer man forbi Lidl i Danmark på vej hjem fra arbejde i løbet af ugen, så kan det betale sig at købe toastbrød, mælk og pålæg. Dernæst går turen videre til enten COOP, ICA Maxi eller City Gross - alt efter hvor de fleste tilbud er samlet. Willy's kan også have gode tilbud, men har dog ikke en kortordning, så vidt jeg ved. Steder som Malmborgs i Limhamn og ICA Maxi i Västra Hamnen skal undgås, da prisniveauet generelt er højere end i resten af Malmö (gætter på, at pengene sidder mere løst i de områder). Et overset indkøbssted er Höganäs i det nordøstlige hjørne af Malmö - med ICA Maxi og ÖoB lige ved siden af hinanden. Özens allfrukt er et besøg værd hvis man elsker grønsager og frugt til en billig penge. Netto i Sverige er spild af tid - tilbuddene er der så godt som aldrig, næsten lige meget om du tropper tidligt op.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja eller også spare alle de timer med at læse tilbud, køre rundt til forskellige forretninger i hele Malmö og bruge tiden på at tjene penge istedet! Så er de små besparelser længe tjent ind! Regnestykket er simpelt: tidsforbrug * timeløn = mistet indtægt. Er den større end din besparelse ved at handle ind forskellige steder INKL. din transport tid til og fra, så sætter du penge til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Dernæst går turen videre til enten COOP, ICA Maxi eller City Gross - alt efter hvor de fleste tilbud er samlet. Willy's kan også have gode tilbud, men har dog ikke en kortordning, så vidt jeg ved.
Willy's har lige lavet en slags kortordning, Willys+, men der kobles det blot til ens betalingskort - hvilket i mine øjne er et smart træk, da man så slipper for endnu et kort i tegnebogen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ja eller også spare alle de timer med at læse tilbud' date=' køre rundt til forskellige forretninger i hele Malmö og bruge tiden på at tjene penge istedet![/quote'] Præcis - lige min filosofi :) Hovas, ups - jeg må vist erkende at jeg er en af de "løse". Men tak for tips til hvis jeg engang skulle få mere tid til at blive økonomisk indkøber :). Der er dog den fordel ved ICA Maxi'en at jeg kan cykle/gå derned, hvilket sparer penge til brændstof. Og selvscanning sparer tid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er dog den fordel ved ICA Maxi'en at jeg kan cykle/gå derned, hvilket sparer penge til brændstof. Og selvscanning sparer tid.
Ja, Og så handler det om kvalitet i produkterne og personalets håndtering / venlighed ift. kunderne. ICA Maxi er en hamrende god butik, jeg gerne køber min varer i - osse til en lidt forhøjet pris. (har handlet der de seneste 7 år)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...