Jump to content
Anna.k

At flytte med drenge på 10 og 12....hvordan med skolen

Recommended Posts

Kære alle Jeg håber på, at I vil øse af jeres erfaringer!! Min mand er blevet tilbudt et job (med bolig) en halv times kørsel fra Malmø. Det er ikke et job for et par år, men formentlig de næste 20 år. Vi har 2 drenge på 10½ og 12½. Vores STORE bekymringer går på dem i forb. med, om vi overhovedet skal flytte. - Hvordan vil det påvirke den mindstes skrevne dansk/stavning, når man tager ham ud af dansk skole efter 4. klasse? - Vi kan ikke hjælpe med de svensk lektierne (stavning osv) - det tog mig 6 omgange at stave til sygeplejerske på svensk på google!!!! Det er mest det skrevne vi tænker på - de skal såmænd nok lære at tale svensk. - Forventer man i en svensk klasse at drengene "bare" må følge med, når de kommer ind på tilsvarende klassetrin i Sverige? - Jeg ved godt, der tilbydes ekstraundervisning i svensk, men det er drenge, og mht skole og merundervisning, vil de jo hellere ud og spille fodbold. - Kan man overhovedet tage børn i den alder og flytte dem ud af et trygt og fantastisk netværk uden "mén"? Jeg kan jo se, det mest er forældre med små børn, der rejser til Sverige. Vores beslutning falder lige nu udelukkende på, om vi finder det "forsvarligt" skolemæssigt og at flytte dem. Det er jo også midt i "barndommen". SUUUUUK. Ja, vi skal snart beslutte os - vi har 2 dage! Hilsner fra Anna

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anne. Uhhhh, står i den samme situation - blot med 2 tøser på 12 og 16 år. Jeg overvejer den internationale skole i malmø til den lille - og er ved at undersøge, om den store kan starte på Niels Brock i KBH (HHX), hvorfor hun så må pendle. Alternativt et gymnasie med en international linje indenfor sprog og marketing. Jeg ved dog, at vores unger har ret til modermålsundervisning i de svenske skoler (dansk) samt ekstraundervisning i svensk - under alle omstændigheder i grundskolen. Jeg er dog et eller andet sted ikke så bekymret for skole/undervisning. Jeg er en smule bekymret for, om de hurtigt kan etablere netværk. Vi skal ha' 4 heste med, som skal opstaldes på et ridecenter, så det hjælper vel en smule. Derudover findes der vel også musikskoler med videre. Har hørt, at de svenske skoler skulle være mere proaktive og bedre end eksempelvis de danske folkeskoler - hele vejen rundt. Men ved det reelt ikke. Men jeg smutter derover på mandag, hvor jeg har en aftale med den internationale skole. Men puuuh, hvor skal man ha' is i maven, ik' :0) Håber, at du får et uddybende svar fra en dansk familie med erfaring. Mange hilsner Janne

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var igennem noget lignende da vi flyttede til Sverige for 1,5 år siden. Vores dreng var 12,5 og jeg har mange gange fortrudt. Det tog hammerlang tid for ham at falde til. Han trivedes ikke og der blev sat alt muligt i værk uden at det hjalp. Men jeg tror det kommer meget an på hvad for et barn det er. Vores dreng er stille og forsigtig. Det har ikke hjulpet ham. Og svenskere er ikke lette at komme ind på, er min erfaring. De er helt utrolig flinke og venlige, men svære at komme helt ind på livet af... Det går bedre nu. Vi havde egentlig, sammen med ham, planlagt at hun skulle på efterskole til sommer. Det ville han rigtig gerne, men nu begynder han langsom at tvivle, for det går bedre i skolen. Ikke at det behøver være sådan, jeg tror det har ret meget med hvordan min søn er af natur. Vi har tre mindre børn der startede i bhv. og de stortrives alle, så skiftet har ikke taget lige hårdt på alle. Ang det svenske, så har det selvfølgelig været lidt svært. Og en hæmsko mht. at få ham til at tale overhovedet, han vil ikke. Han har halvanden time ekstra svensk om ugen. Sidste år var det 3 tror jeg. Din søn vil også blive tilbudt dansk, formentlig én gang om ugen. Ikke det mest opmuntrende indlæg I know :) men det går altså bedre her nu!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror I begge har meget ret mht, at det betyder meget, hvor udadvendt og robust barnet er. Igen kan man jo også havne i en uheldig klasse, men det kan de jo også i DK. Vi overvejer en lille privatskole. Der er både for og imod. Det er vel altid en chance man tager, når man rykker teltpælene op. Det er bare rigtig rart:) at høre fra andre med samme overvejelser og med nogle erfaringer - god eller dårlige. Det gør det mere håndgribeligt for mig, når jeg skal forholde mig til, om vi skal rykke eller ej. Anna

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg ser det, er der 4 muligheder: 1. Almindelig eller privat svensk skole med dansk undervisning 1 gang ugentlig (som de i øvrigt får karakter i når de når de ældre klasser) samt ekstra svensk 2. Blive ved at gå i dansk skole (det fremgår ikke af indlægget om du stadig skal arbejde i DK). http://www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/Lagar-och-regler/Skolgang-i-annat-land.html 3. International skole og her er flere muligheder http://www.malmo.se/English/Education/International-schools.html. 4. Öresundsklasse på Geijerskolan i Limhamn http://www.malmo.se/Medborgare/Forskola--utbildning/Grundskola/Grundskolor/Limhamn-Bunkeflo/Grundskolor-i-Limhamn-Bunkeflo/Geijerskolan/Om-skolan/Oresundsklass.html Da børnenes skolegang er altafgørende for om I flytter, kunne I jo overveje mulighed 4 og bosætte jer i Limhamn-Bunkeflo stadsdel og dermed ha førsteret til at blive optaget, og så kan faderen pendle den halve time til arbejdspladsen. Det samme kan man sige om en af de internationale skoler. Ved mulighed 3. og 4. kan måske være så "heldige" at der er flere børn som starter nogenlunde samtidig uden svensk baggrund. Held og lykke

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt sent svar. I har vel besluttet jer. Vi flyttede over i 1996 med unger på 4,12 og 15rudt.. Det har vi aldrig nogensinde fortrudt. Der var ingen danske börn på deres skoler. Og ja, det tog tid at läre sproget. Men det var ingen problem. Den store afleverede sine skriftlige ting på dansk. Det må man gerne. De havde meget ekstra svensk i starten. Og hemspråk en gang om ugen. En fordel da emnet giver karakter. Hemspråk kan man ikke forvente at få på alle skoler, det er bare sådan. Held og lykke med det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lidt sent svar. I har vel besluttet jer. Vi flyttede over i 1996 med unger på 4' date='12 og 15rudt.. Det har vi aldrig nogensinde fortrudt. Der var ingen danske börn på deres skoler. Og ja, det tog tid at läre sproget. Men det var ingen problem. Den store afleverede sine skriftlige ting på dansk. Det må man gerne. De havde meget ekstra svensk i starten. Og hemspråk en gang om ugen. En fordel da emnet giver karakter. Hemspråk kan man ikke forvente at få på alle skoler, det er bare sådan. Held og lykke med det.[/quote'] Man har krav på hemspråk, så hvis der ikke er nok børn til at oprette et hold på børnenes skole, så skal man tilbydes et hold på en anden skole. Afhængig af afstand og tidspunkt kan det være lidt bøvlet, men ikke destomindre har man krav på det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Man har krav på hemspråk' date=' så hvis der ikke er nok børn til at oprette et hold på børnenes skole, så skal man tilbydes et hold på en anden skole. Afhængig af afstand og tidspunkt kan det være lidt bøvlet, men ikke destomindre har man krav på det.[/quote'] Desvärre er vikeligheden noget andet. Det fungerer ikke altid.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...