Jump to content
anton

Selvangivelse 2012

Recommended Posts

Lidt hurtigt herfra: Renteudgifter: Renteudgifter har samme værdi for den person, der betaler topskat, som den person, der ikke betaler topskat. SKATs opfattelse er at hvis der er to låntagere på lånet, skal renteudgifterne fordeles 50/50. Der er intet i vejen for at man som grænsegænger kan fratrække renteudgifter i Danmark og i Sverige (efter hvad jeg ved, men tjek med Skatteverket), men der er selvfølgelig knyttet den kommentar til det, at man skal have mindst 75 % af sin indkomst fra DK, hvis man skal beskattes som grænsegænger. Skattepligtig til Danmark mindre end et år: Har man en indkomst på fx 80.000 om måneden i fem måneder af året og derefter stopper med dansk indkomst, kan man vælge om man vil have lavet den sædvanlige helårsomregning eller ej. SKAT tænker: 400.000 på fem måneder giver 960.000 om året. De beregner skat af 960.000 kr., hvor der selvfølgelig er en stor bakje topskat. Alle skatterne bliver så sat ned til 5712, da man kun har været skattepligtig 5/12 af året. Det betyder så at man betaler 5/12 af den beregnede topskat, men man får også 5/12 af personfradraget. Man kan så vælge at undlade at få personfradrag, og så omregnes de 400.000. ikke til helårsindkomst, men der bliver blot beregnet bundskat, sundhedsbidrag og 'kommuneskat' af de 400.000 kr. Der er ingen topskat af 400.000 kr., så der kan det betale sig at fravælge personfradrag og undlade helårsomregning. For den, der tjener fx 30-35.000 om måneden og derfor ikke kommer op i topskat ved helårsomregning, kan det bedst betale sig at vælge helårsomregning og personfradrag. Stor restskat: Flytter man til Sverige fx 1.2.2012, og SKAT får indberettet at indkomsten for hele året er 400.000, tror systemet, at de 400.000 er tjent på en måned, der omregnes til helårsindkomst på 4,8 mio. kr., hvoraf der beregnes almindelig skat. Denne beregnede skat sættes ned til 1/12, men 15 % i topskat af over 4 mio. kr. giver alligevel en del penge, som SKAT regner med de skal have. Kunsten er så at selvangive den fuldt skattepligtige periode på en måned, og så selvangive for perioden med begrænset skattepligt på 11 måneder. Jeg ved ikke om SKAT i disse tider accepterer at man selvangiver for hele året med procentsatsen for den fulde skattepligtsperiode og de så bare fjerner skattepligtens ophør, eller om de tvinger én til at lave to selvangivelser. Oplysninger fra forskud til årsopgørelse: Forskudsopgørelsen er et gæt på hvordan indkomsterne og fradraget er for det kommende år. Det kan jo så godt være, at man ligger hjemme tre måneder med ondt et vist sted overat Nicklas Bendtner er snuppet for spritkørsel, og at man derfor ikke skal have befordringsfradrag for disse tre måneder. Eller at man efter en måned af året har solgt sit palæ, så man kun har 1/12 af de forskudsregistrerede renteudgifter. Eller at man har fået flere børn på gule pader, og at man derfor skal have mere fradrag end man har forskudsregistreret. Eller at man ikke kan fratrække renteudgifter, fordi man har tjent for meget i Sverige i løbet af året. Så derfor udsteder SKAT en årsopgørelse med de kendte oplysninger, og man har så alle muligheder i verden til at kontrollere beløb og rette til, hvis man har behov for det. I henhold til den begrænsede skattepligt er årsopgørelsen helt korrekt med den krølle, at man selvfølgelig skal have fradrag for befordring. Men har man skiftet bilen ud med tog? toget ud med bil? sidder blot med i bil hos kammerat? svømmer? når man skal over Øresund? Så på den baggrund er årsopgørelsen jo helt korrekt, og jeg ser derfor intet problem i at SKAT udsteder årsopgørelse som for de millioner af andre. Ægtefælles personfradrag: min opfattelse er at hvis man arbejder i Sverige, og ægtefællen i Danmark, tjener ægtefællen intet i Sverige på den svenske deklaration, og derfor kan det svenske personfradrag overføres til den svensk-arbejdendes svenske årsopgørelse. Men det ved Skatteverket nok meget mere om end jeg... Det var vist det for nu...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har hvert år måtte skrive renter på mit danske lån ind i denne rubrik' date=' også selvom de retteligt allerede burde have oplysningerne, så svaret er at du skal skrive alt hvad der mangler, uden at antage at de ved noget i forvejen[/quote'] OK. Tak for svaret. :) Så fik man lige lidt ekstra tilbage i skat. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Anton for forklaring angående rubrik 69 (skattepligtig mindre end et år i DK). Men, hvis man nu læser skat's tekst nedenfor, så står der bla : Beregningen efter denne regel bliver kun korrekt, hvis du ikke har indtægter i dit hjemland i den periode, hvor du ikke begrænset skattepligtig i Danmark. Dvs at hvis man begynder at arbejde i SE umiddelbart efter at man holder op med at arbejde i DK, så kan man ikke bruge den regel ? Jeg går ud fra at "hjemland" betyder SE hvis nu man som jeg bor der. /Peter Rubrik 69 Ved skattepligt til Danmark i en kortere periode end ét år: Ønsker du personfradrag kombineret med helårsomregning af din delårsindkomst? Ved skattepligt til Danmark i en kortere periode end ét år: Ønsker du personfradrag kombineret med helårsomregning af din delårsindkomst? Hvis din skattepligt til Danmark er kortere end ét år, kan du vælge at blive beskattet af din indkomst på én af følgende måder: Sæt markering hvis du ønsker at få din delårsindkomst helårsomregnet og betale en forholdsmæssig det af skatten af denne omregnede indkomst, hvor du også får en forholdsmæssig del af personfradraget, som er på 42.900 kr. i 2010, eller Undlad markering dvs. du bliver beskattet af din faktiske delårsindkomst uden anvendelse af et personfradrag. Beregningen efter denne regel bliver kun korrekt, hvis du ikke har indtægter i dit hjemland i den periode, hvor du ikke begrænset skattepligtig i Danmark. Hvis du ønsker en beregning på hvad der er bedst for dig, kan du først danne en onlineårsopgørelse med markering i rubrik 69 og derefter danne en onlineårsopgørelse uden markering i rubrik 69 og derefter afslutte med en onlineårsopgørelse efter hvad der er bedst for dig, dvs. enten med markering eller uden markering i rubrik 69.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lidt hurtigt herfra: Renteudgifter: Renteudgifter har samme værdi for den person, der betaler topskat, som den person, der ikke betaler topskat. SKATs opfattelse er at hvis der er to låntagere på lånet, skal renteudgifterne fordeles 50/50.
På familieadvokaten.dk står det sammen men der står også: Er du gift, kan du som udgangspunkt kun fratrække de renteudgifter, som vedrører lån, som du selv hæfter for. Du kan således ikke fratrække renterne på din ægtefælles gæld, og er der tale om fælles gæld skal rentefradragene fordeles mellem jer i overensstemmelse med jeres indbyrdes hæftelsesforhold. Dette gælder, selv om du måtte have betalt renteudgifterne for din ægtefælle. Ovennævnte klare regler kompliceres af, at skattemyndighederne normalt accepterer, at ægtefæller fordeler rentefradragsretten indbyrdes efter forgodtbefindende. Dette hænger sammen med, at det for samlevende ægtefæller normalt er uden betydning for den samlede skat, hvorledes renteudgifterne fordeles på ægtefællernes selvangivelser." Det sidste håber jeg så er rigtig eftersom min mand har taget alle renteudgifterne i flere år (vi har så lidt forstand på skat at vi troede det var en fordel). Men hvis der kommer det samme beløb i samlet skat til Skat, så gider de vel næppe at ændre det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Er det normalt at jeg ikke kan udfylde selvangivelsen på selve tastsselv? Jeg fik et opkald fra Skat, de bad mig om at udfylde blanket 4.009 og indsende den ind til dem eller skanne den. Jeg synes bare at det lyder underligt? Min kammerat som også bor i Malmø kan sagtens udfylde på nettet. Jeg flyttede til malmø sidste år i april måned. Håber at i kan være behjælpelig. Mvh. Francesco

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du er gift' date=' får du den først når din ægtefælle har lavet sin.[/quote'] Ikke nødvendigvis. Min ægtefælle har lavet hans og da jeg efterfølgende lavede min fik jeg besked på at de skulle tjekke mine oplysninger (eller noget i den stil). Og sådan er det forøvrigt hvert år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke nødvendigvis. Min ægtefælle har lavet hans og da jeg efterfølgende lavede min fik jeg besked på at de skulle tjekke mine oplysninger (eller noget i den stil). Og sådan er det forøvrigt hvert år.
var vist ikke tydelig nok.... klar der kan være flere ting. Jeg får heller ikke min, og Michael har ikke nogen fra DK. Så har også noget de skal rette siger de.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det med indkomst fra handel med aktieoptioner som man har anvendt som grænsegænger. Skal de beskattes iht LL §28 og LL §7H når man er bosat i Sverige og/eller angives som indkomst i Sverige? Normal vil aktiehandel vel blive beskattet som svensk indkomst, men reglerne er jo lidt anderledes for optioner som man har via sin arbejdsgiver. Er der nogen der ved hvad der gælder?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du får din nye årsopgørelse med det samme...
Synes nu den årsopgørelse jeg så inden jeg rettede, og den jeg kan se, nu her efter jeg har tilføjet befordringsfradrag samt renteudgifter ser identiske ud. Faktisk ser de så identiske ud at en diff (binær sammenligning af PDF dokumenterne) siger det samme. :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Synes nu den årsopgørelse jeg så inden jeg rettede' date=' og den jeg kan se, nu her efter jeg har tilføjet befordringsfradrag samt renteudgifter ser identiske ud. Faktisk ser de så identiske ud at en diff (binær sammenligning af PDF dokumenterne) siger det samme. :([/quote'] Jeg har dog fundet en fejl på min årsopgørelse efter at SKAT har kørt deres manglende ATP indbetalings fix i sidste weekend - jeg mangler nu nogle AM og A-skat indbetalinger, som var med på den første version, og hvor alle beløb var korrekte. Nu venter jeg på svar fra SKAT for at høre om deres plan for at rette fejlen - jeg kan umulig være den eneste som oplever det - men nu får vi at se...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man som grænsegænger ikke få fradrag for "Donationer til kultur- og forskningsinstitutioner" rubrik 447? I mit servicebrev står beløbet anført og på side 2 er der følgende note til rubrik 447: "Disse oplysninger skal ikke selvangives som begrænset skattepligtig." Jeg finder ikke rubrik 447 på selvangivelsen, heller ikke under grænsegængerdata. Jeg troede at Donationer til kultur- og forskningsinstitutioner kom under samme hat som velgørende institutioner.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Du vil kunne se skatteværdien af ægtefællens uudnyttede personfradrag i selve skatteberegningen, hvor der lige under beregningen af skatteværdien af dit personfradrag i fx bundskatten bliver beregnet værdi af ægtefællens skatteværdi af bundfradrag i bundskatten. Sætningen slutter med ', ægtef.' som jeg lige husker det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Suk... Jeg venter nu på medarbejder nr. 3 hos SKAT - ingen har indtil nu turde give mig et svar på hvor jeg skal angive den udbetaling jeg har fået efter jeg har udnyttet aktieoptioner i 2012... Arrrgh altså! Jeg kan da også bare lade være med at skrive det nogen steder hvis de virkelig mener der er så svært at fortælle dem om!?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Suk... Jeg venter nu på medarbejder nr. 3 hos SKAT - ingen har indtil nu turde give mig et svar på hvor jeg skal angive den udbetaling jeg har fået efter jeg har udnyttet aktieoptioner i 2012... Arrrgh altså! Jeg kan da også bare lade være med at skrive det nogen steder hvis de virkelig mener der er så svært at fortælle dem om!?
Er aktie gevinst ikke noget som skal på den svenske selvangivelse - på lige fod med renteindtægter fra DK ??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er aktie gevinst ikke noget som skal på den svenske selvangivelse - på lige fod med renteindtægter fra DK ??
Ja men det er jeg nemlig ikke sikker på at jeg kan nøjes med desværre, da min risiko jo har været ret begrænset ifm udnyttelsen af optionerne. Så en del af det er muligvis B-indkomst, hvilket jo ikke er så sindssygt spændende set fra min stol - så jeg vil gerne have et entydigt svar fra dem hvordan de mener det skal beskattes før jeg gør dét. Desuden har jeg ikke adgang til at selvangive B-indkomst via tast selv (rubrik 12). Nu fik jeg så talt med den 3. person, som heller ikke kendte svaret!! Til gengæld har hun nu udvist initiativ og tilbudt at undersøge det og ringe tilbage til mig med et svar :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen alle sammen :) Jeg skal sende noget dokumentation til SKAT fra Skatteverket om at ægtefællen ikke har haft noget indtægt i 2012.. Det er i forbindelse med sambeskatning.. Hvad er det for noget dokumentation..? VI fik tilsendt en "oversigt" fra skatteverket med en hel masse tomme felter... Er det nok..?? Nogen herinde må vide noget om det...:) Tak ska I ha..:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hej igen alle sammen :) Jeg skal sende noget dokumentation til SKAT fra Skatteverket om at ægtefællen ikke har haft noget indtægt i 2012.. Det er i forbindelse med sambeskatning.. Hvad er det for noget dokumentation..? VI fik tilsendt en "oversigt" fra skatteverket med en hel masse tomme felter... Er det nok..?? Nogen herinde må vide noget om det...:) Tak ska I ha..:)
Ja, det bör väre nok.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg har tilbage den 16-03-2013 ændret min selvangivelse 2012, da der manglede Befordningsfradreg og renteudgifter, jeg har forsat ikke hørt noget fra -Skat efter jeg tilføjede disse ændringer. Jeg er lige logget på i Skat og det er stadig den første opgørelse der er aktiv hvor jeg skal indbetale restskat, er der nogen der ved hvor lang tid der går inden man for svar? PFT

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...