Jump to content
bananas

Bedste dæk på baghjulene - også med ABS og ESP??

Recommended Posts

Jeg har hørt gentagende gange at de bedste dæk skal bag på bilen. Og dækfirmaerne gentager det til hudløshed. Det stemmer også overens med hvad man lærte, da man i sin tid tog kørekort. Her fik jeg i hvert fald fortalt at de bedste dæk skulle sidde bagpå så man forhindrede bagvognsudskridning. Men det var jo før ABS og ESP. Og dækfirmaerne har jo et vist incitament til at man bytter alle sine dæk meget ofte, selvom det kun er det ene par, som er slidt Men nu kommer jeg til at tænke på: Gælder det stadigvæk for nyere biler, som har både ABS og ESP, at de bedste dæk altid skal sidde bagpå? Hvis ens bil ikke kan lave en bagvognsudskridning, fordi elektronikken retter den op på millisekunder, hvorfor så ikke bytte om på placeringerne en gang imellem så dækkene bliver slidt mere ligeligt? Hvori består faren?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Iflg. Mogens' link, så er hovedreglen stadig "de bedste dæk monteres bagpå bilen". Så helt så uigennemskueligt er det (stadig) ikke. Ihverfald når vi kigger på et kørselsscenarie i hverdagen, samt de hændelser vi gerne skulle undgå i dette (eller at kunne styre en bil ud af en kritisk situation, skulle denne indtræde) "I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 plusser (markering med +) for forhjulsmontering, men hele 38 plusser for baghjulsmontering." Som oversigten også viser, så kan der være fordele med andre monteringer ved kørsel der ligger ud over "normal kørsel".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er mine biler fra fabrikken udstyret med forskellig dækbredde for og bag, hvorfor jeg ikke har valgmuligheden. Det er jo nok lidt en akademisk betragtning, så derfor ku man i givet fald tage udgangspunkt i den daglige kørselsmæssige situation og finde "placeringen" i skemaet ift. bilens tekniske opbygning...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for links Tænkte nok at det ikke var helt så entydigt. Når jeg læser linket og tænker lidt efter så må det være potentiel aquaplaning som er det stærkeste argument for at have mest mønster på baghjulene. Jeg tvivler på at ABS og ESP kan hjælpe af betydning mod aquaplaning - basalt set har man mistet kontakten mellem dæk og vej og så var det kun dybere dækmønster som ville have hjulpet. Det kommer selvfølgelig an på om det er sommer eller vinter. For min egen bils vedkommende med 4-hjulstræk, ABS og ESP, har jeg aldrig været i problemer om vinteren selv i glatføre - ESP'en retter simpelthen bilen op selv på is - jeg kan ikke en gang lave en bagvognsudskridning selv om jeg forsøger af al magt - bilen understyrer bare. Men om sommeren med regnskyl og motorvejskørsel er aquaplaning en faktor - især med brede dæk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Og så spørg dig selv om man er bedre tjent med at kunne styre eller om ESP forhindrer en udskridning på de ringeste dæk... ;) Det er et ledende spørgsmål :D Med bedst mønster foran, er det slet ikke SIKKERT man aquaplaner kontra meget nedslidste fordæk og de bedste bagpå.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...