Jump to content
Gio

EU-kørekort er ikke længere gyldig som ID hos Posten i Sverige!

Recommended Posts

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151594478749120&set=o.15485269822&type=1&relevant_count=1&ref=nf [ATTACH]4567[/ATTACH] Omend Posten.se stadig siger de ér (Dansk kørekort er nationalt godkendt ID!), så tyder noget på at ændringerne pr 11/4 2013 kan give folk uden ID i umiddelbar nærhed problemer. Godkända legitimationer
  • SIS märkt ID-kort och tjänstekort
  • ID-kort utfärdat av Skatteverket
  • Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
  • Svenskt körkort
  • Svenskt EU-pass
  • Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i annat EU-land samt Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz.
  • Utländskt EU-pass
  • Utländskt pass, utanför EU
  • LMA-kort, utfärdat av Migrationsverket. OBS Gäller endast för Rek från Migrationsverket.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anskaffede mig for et par år siden et svensk ID kort (det som Skatteverket udfærdiger) da jeg var træt af at posten allerede dengang brokkede sig over mit danske kørekort (den gamle papmodel) og flere steder når man skal leje værktøj, bil, trailer, whatever er det bare nemmest med et svensk ID kort. Det var ganske enkelt nemmere og sjovere end at forsøge sig som regelrytter syntes jeg. For at få udstedt ID kortet kræver det at man kan bevise hvem man er. Det kan man gøre med et Dansk pas af nyere dato eller hvis man (som jeg) har et gammelt pas uden biometrik ved at ens sambo eller anden som kender en godt - OG som har svensk ID i forvejen - siger god for at du er den du påstår du er. Det var lidt bøvlet, vi lod fruen få ID kort først (hun har et nyt pas) og derefter tog hun så med og sagde god for mig. Lidt bøvlet, men når det først er på plads så er det jo på plads... :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg anskaffede mig for et par år siden et svensk ID kort (det som Skatteverket udfærdiger) da jeg var træt af at posten allerede dengang brokkede sig over mit danske kørekort (den gamle papmodel) og flere steder når man skal leje værktøj' date=' bil, trailer, whatever er det bare nemmest med et svensk ID kort.[/quote']Jeg har haft Svensk ID før, men det er udløbet. Har ikke biometrisk pas. Så jeg skal finde nogle med svensk ID der tør sige god for mig, og afhænde 400 sek for endnu et plastickort med begrænset holdbarhed. *suk* Vi er enige om det er nemmere med ID-kortet - men jeg tvivler egentlig på de underkende et nationalt godkendt ID-kort (som et dansk kørekort ér), endda udfærdiget i et EU-land, "sådan bare"!? *hmm*

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ikke optimalt heller, og 400 sek er også en slags penge for 5 års holdbarhed (mener jeg det er). Det vil sige man skal SIKRE sig at forny det INDEN det udløber, ellers er det forfra-og-om-igen? Det er sandsynligt nok at de ikke må. Men i praksis er det bare bøvlet at forsøge med DK kørekortet, jeg var rigtig tit ude for at diverse ekspedienter på tanken, ICA eller hvor jeg nu skulle bruge det slet ikke fattede hovede og hale på et DK Kørekort. En anden løsning er da i øvrigt at skifte det danske kørekort ud med et svensk, det har vist lidt længere holdbarhed end ID kortet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Men, hvor er det åndsvagt... stod i går og kunne ikke få udleveret en pakke... før jeg smed T-shirten, så var de mere villige ,-) Sku for åndsvagt man skal have pas med op for at hente en skide pakke, når de godtager et svensk EU-kørekort, men ingen andre fordi kørekort ikke kan bruges som legitimation.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... De er bare ret strikse. Jeg er blevet gift og har i den forbindelse skiftet efternavn. Men hvis jeg bestiller pakker skal jeg HUSKE at bruge mit gamle efternavn for det er jo det som står på mit ID kort og ellers kan jeg bare glemme det med at få min pakke udleveret. Havde også en mindre diskussion med dem fordi en af mine venner havde fået sendt en pakke hertil hvor der blot stod "c/o Lars Knudsen" - om jeg virkelig så måtte hente den uden fuldmagt fra den person som stod som modtager. Måske de svenske kørekort kan checkes online, og det er derfor de godtages? Desuden har de jo svensk personnummer på så det er ret nemt at finde frem til dig hvis du nu har snydt dig til at hente naboens pakke med onlinekøb fra Kina... :-p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Måske de svenske kørekort kan checkes online, og det er derfor de godtages? Desuden har de jo svensk personnummer på så det er ret nemt at finde frem til dig hvis du nu har snydt dig til at hente naboens pakke med onlinekøb fra Kina... :-p
Der er en stregkode op som dumpap'en bag skranken kan scanne, så de slipper for at tænke selv. Det er i virkeligheden det som de svenske postmedarbejder protesterer imod - at de skal til at tænke selv i stedet for at kunne opføre sig som en maskine, og blot gøre præcist som autoriterne har fortalt dem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men, hvor er det åndsvagt... stod i går og kunne ikke få udleveret en pakke... før jeg smed T-shirten, så var de mere villige ,-) Sku for åndsvagt man skal have pas med op for at hente en skide pakke, når de godtager et svensk EU-kørekort, men ingen andre fordi kørekort ikke kan bruges som legitimation.
Var det noget i den her stil ;) 514daf407ec9.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så besk over de absurd overstrenge svenske skrankepaver. Jeg har af princip NÆGTET at fornye mit svenske ID kort da jeg syntes at den svenske stat burde give det kvit og frit over skattebilletten når nu det er påkrævet for bare at nyse og tørre sig bag i. Så jeg hutler mig igennem med mit danske pas. På vårdcentralen er de kolde over for at mit gamle kort er udløbet. Men alle andre steder er de helt fanatiske. Jeg plejer at oplyse at jeg jo fortsat er den samme som da kortet blev udstedt. Føj hvor kan de få mit pis i kog. Heller ikke køre kortet er ok. Deres pas, som min kone også har er også kun gyldige i 5 år. Så det er en tussebasse pr. person hvert 5 år. jeg nægter!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Et gyldigt dansk pas virker vel også overalt. Jeg gider bare ikke gå rundt med mit pas til hverdag så jeg har valgt at betale mig fra bøvlet og købt et svensk ID kort. Ellers byt kørekort til et svensk :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er amerikansk statsborger og havde fået tilsendt et anbefalet brev fra den amerikanske ambassade i Stockholm. Det lå på posten da jeg kom hjem til Landskrona fra et besøg i Los Angeles. Posten nægtede at tage mit US passport som ID, og mit svenske ID-kort var udløbet. Jeg havde ikke så meget tålmodighed da jeg kom direkte fra Kastrup, så jeg sagde at de handlede ulovlig, at det var min ejendom - tog min mobil og sagde at nu ringede jeg ambassaden, og at jeg derefter ville ringe polisen. Jeg fik mit brev udleveret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er amerikansk statsborger og havde fået tilsendt et anbefalet brev fra den amerikanske ambassade i Stockholm. Det lå på posten da jeg kom hjem til Landskrona fra et besøg i Los Angeles. Posten nægtede at tage mit US passport som ID, og mit svenske ID-kort var udløbet. Jeg havde ikke så meget tålmodighed da jeg kom direkte fra Kastrup, så jeg sagde at de handlede ulovlig, at det var min ejendom - tog min mobil og sagde at nu ringede jeg ambassaden, og at jeg derefter ville ringe polisen. Jeg fik mit brev udleveret.
thumbsup.gifthumbsup.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Cool ? har oplevet det samme med et dansk EU kort, mit svenske ID kort var lige udløbet, og de nægtede at udlevere min post pakke. Så jeg måtte hjem igen og hente mit danske pas for at gøre

Den meget besværlige ICA medarbejder glad

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...