Jump to content
bananas

Bestilling af Det blå EU Sygesikringskort fra Danmark

Recommended Posts

Mit er vist løbet ud, og jeg må hellere få et nyt. Tidligere hen arbejdede jeg i samme kommune, som jeg i sin tid flyttede fra (København), men nu har arbejdet skiftet kommune. Er det hos ens danske fraflytter kommune eller ens arbejdskommune, at man skal bestille det blå EU sygesikringskort?.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er den kommune som du flyttede fra som du skal kontakte. Det virkede for mig sidste år selv om det er 10 år siden snart jeg flyttede og har skiftet job et par gange siden. Jeg har aldrig arbejdet i min fraflytningskommune....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er den kommune som du flyttede fra som du skal kontakte. Det virkede for mig sidste år selv om det er 10 år siden snart jeg flyttede og har skiftet job et par gange siden. Jeg har aldrig arbejdet i min fraflytningskommune....
Fraflytter kommunen hänger på en, i tid og evighed!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en undtagelse på det med fraflytter kommunen. Hvis man har haft arbejdet fast i Sverige i en periode (og dermed ikke haft nogen tilknytning til de sociale sikringer i Danmark) så er det arbejdskommunen som hænger på regningen hvis man får job i Danmark igen og bliver boende i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det blå kort kan bestilles fre en hvilken som helst kommune - det er kun det gule sygesikringskort, hvor der er økonomi involveret, som man skal bestille hos sin fraflytter kommune. Jeg bestilte mit blå kort (da jeg boede i Sverige) hos borger service i København, og det var uden nogen problemer, eller mærkelige hentydninger til at jeg skulle henvende mig til min fraflytter kommune.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er en undtagelse på det med fraflytter kommunen. Hvis man har haft arbejdet fast i Sverige i en periode (og dermed ikke haft nogen tilknytning til de sociale sikringer i Danmark) så er det arbejdskommunen som hænger på regningen hvis man får job i Danmark igen og bliver boende i Sverige.
Tro mig, min fraflyttet kommune gjorde alt for at få arbejds kommunen til at betale. Jeg sögte tabt arbejdsfortjeneste på min barn på 50%. Men nej de hang på den. Havde arbejdet en årräkke i Sverige inden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tro mig' date=' min fraflyttet kommune gjorde alt for at få arbejds kommunen til at betale. Jeg sögte tabt arbejdsfortjeneste på min barn på 50%. Men nej de hang på den. Havde arbejdet en årräkke i Sverige inden.[/quote'] OK. For min kone har netop skiftet efter at have arbejdet og været på barsel i Sverige til arbejde i Danmark. Der var både hendes fraflytningskommune og arbejdskommune (som er en anden en fraflytingskommunen) enige om at det nu er arbejdskommunen som har forsikringsforpligtelsen. Men de kan selvfølgelig sagtens tage fejl!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa lige et opfølgende spørgsmål til denne, når man lige er flyttet til Sverige (og arbejder i DK) og får det særlige sygesikringskort (det gule) hvordan er det så med læge i DK for mig ville det være smart at skifte til en læge nær min arbejdsplads i KBH, men jeg ved at mange af dem har ikke tilgang for nye patienter, jeg har dog hørt et rygte om at de må ikke afvise flk med det særlige sygesikringskort, er der noget sandhed i dette ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa lige et opfølgende spørgsmål til denne, når man lige er flyttet til Sverige (og arbejder i DK) og får det særlige sygesikringskort (det gule) hvordan er det så med læge i DK for mig ville det være smart at skifte til en læge nær min arbejdsplads i KBH, men jeg ved at mange af dem har ikke tilgang for nye patienter, jeg har dog hørt et rygte om at de må ikke afvise flk med det særlige sygesikringskort, er der noget sandhed i dette ?
Der er "tag selv på alle hylder" :) du bestemmer selv hvilken læge du vil gå til, da du i princippet ikke har nogen fast læge, da du ikke bor i DK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der er "tag selv på alle hylder" :) du bestemmer selv hvilken læge du vil gå til' date=' da du i princippet ikke har nogen fast læge, da du ikke bor i DK.[/quote'] Det er bare ikke alle læger, der er klar over det. Jeg opgav at få en læge til at forstå det. Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er det lykkedes nogen herinde, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, at bestille det blå sundhedskort via borger.dk? Min bestilling ender altid ud i en eller anden fejl til sidst. Dem der har bestilt det hos borgerservice, hvilken borgerservice har I været på, og var det nok at have sit særlige sunhedskort med? Eller skal de have hele møllen igen med løndsedler, ansættelseskontrakt osv.?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ringede til min gl. fraflytterkommune som lovede at ville undersøge og ringe tilbage. Skete aldrig, så jeg købte en helårsrejseforsikring som jeg alligevel skulle have - Så er den "ged barberet".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det lykkedes nogen herinde, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, at bestille det blå sundhedskort via borger.dk? Min bestilling ender altid ud i en eller anden fejl til sidst. Dem der har bestilt det hos borgerservice, hvilken borgerservice har I været på, og var det nok at have sit særlige sunhedskort med? Eller skal de have hele møllen igen med løndsedler, ansættelseskontrakt osv.?
Jeg fik også en fejlside fra scandihealth, da jeg forsøgte i går....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan ikke bestilles via nettet uden adresse i dk. Jeg var hos borgerservice i Kbh, inde på Nyropsgade. Og skal der bestilles til børn uden dansk cpr nr klarer den kommune du arbejder i det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det lykkedes nogen herinde, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, at bestille det blå sundhedskort via borger.dk? Min bestilling ender altid ud i en eller anden fejl til sidst. Dem der har bestilt det hos borgerservice, hvilken borgerservice har I været på, og var det nok at have sit særlige sunhedskort med? Eller skal de have hele møllen igen med løndsedler, ansættelseskontrakt osv.?
Nej det fungerer ikke. Du skal møde op på borgerservice i din arbejdskommune, så sørger de for at du får et tilsendt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skrev bare på det årlige brev jeg modtager omkring fornyelse af sygesikringsbevis, at de også gerne måtte tilsende mig det blå rejsesygesikringsbevis. Fik først det almindelige sygesikringsbevis. En uges tid senere fik jeg et ny sygesykringsbevis samt det blå rejsesygesikringsbevis.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skrev bare på det årlige brev jeg modtager omkring fornyelse af sygesikringsbevis' date=' at de også gerne måtte tilsende mig det blå rejsesygesikringsbevis. Fik først det almindelige sygesikringsbevis. En uges tid senere fik jeg et ny sygesykringsbevis samt det blå rejsesygesikringsbevis.[/quote'] Ditto! Der gik en 12-15 dage, så dukkede det blå op. Ellers er det bare at ringe derind (til kommunen), det går fint.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...